Τα αυτοκίνητα ήταν κάποτε απλά ένα εργαλείο. Σήμερα, πλέον, είναι μια «δήλωση». Μια επίδειξη πλούτου, που μαγνητίζει τα βλέμματα ανδρών, γυναικών και… εφοριακών! Ή τουλάχιστον έτσι το βλέπουν οι λίγοι που έχουν αυτή τη δυνατότητα αφού για τους περισσότερους είναι και θα παραμείνουν εργαλεία μετακίνησης από και προς τη δουλειά, άντε και για καμία οικογενειακή εκδρομή το σαββατοκύριακο.
Πίσω από κάθε αυτοκίνητο υπάρχει μια ολόκληρη ιστορία. Για την ακρίβεια πίσω από την αυτοκινητοβιομηχανία που τα δημιούργησε υπάρχει αυτή η ιστορία.
Ίσως η πιο γνωστή από αυτές τις ιστορίες είναι της Volkswagen.
Ο Αδόλφος Χίτλερ είχε πάντα στο μυαλό του ένα οικογενειακό αυτοκίνητο. Φτηνό στην παραγωγή, που να μπορεί να μεταφέρει τα μέλη της οικογένειας χωρίς να έχει μεγάλο λειτουργικό κόστος για αυτήν. Σχεδίασε, λοιπόν, κάτι που έμοιαζε με… λειτουργικό αυτοκίνητο. Στη συνέχεια φώναξε τον αυστριακό μηχανικό και σχεδιαστή Φερδινάνδο Πόρσε, του έδειξε τα σχέδια και του ζήτησε να φτιάξει ένα «αυτοκίνητο για το λαό».
Ο Πόρσε του είπε πως γίνεται και έτσι το ναζιστικό κράτος χρησιμοποίησε κάθε θεμιτό και αθέμιτο μέσο (στη γραμμή παραγωγής την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου χρησιμοποιούταν ως σκλάβοι, άνθρωποι που είχαν συλληφθεί στις χώρες που καταλάμβαναν οι δυνάμεις του Γ’ Ράιχ) για να την μετατρέψει σε μια κραταιά επιχείρηση. Γι αυτό το λόγο, άλλωστε, στο πρώτο σήμα της Volkswagen, εμφανίζεται και ο αγκυλωτός σταυρός.
Αυτή, όπως, ήδη ειπώθηκε είναι η πιο γνωστή και χιλιοειπωμένη ιστορία σχετικά με τη δημιουργία μιας αυτοκινητοβιομηχανίας.
Παρακάτω θα διαβάσετε 10 μικρές ιστορίες για το πως δημιουργήθηκαν τα εμβλήματα και πώς δόθηκαν τα ονόματα σε ισάριθμες αυτοκινητοβιομηχανίες:
Ferrari
Ξεκινάμε από τα εύκολα. Το όνομά της η αυτοκινητοβιομηχανία της Ferrari, το πήρε από τον Ιταλό ιδρυτή της, Enzo Ferrari, ο οποίος ήταν επίσημος οδηγός αγώνων Alto το 1924. Το 1939, εγκατέλειψε τους αγώνες και αποφάσισε να κατασκευάσει τη δική του εταιρία.
Σε ότι αφορά το σύμβολό της, το πασίγνωστο μαύρο άλογο σε κίτρινο φόντο, που συνήθως συνοδεύεται με τα γράμματα S F (Scuderia Ferrari), η έμπνευση για το έμβλημα προήλθε από τον Count Francesco Baracca, τον θρυλικό πιλότο της ιταλικής πολεμικής αεροπορίας κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο οποίος το ζωγράφισε στο πλάι των αεροπλάνων της ομάδας «Battaglione Aviatori» που ηγούταν.
Lamborghini
Ιδρύθηκε το 1963 από τον ιταλό Ferruccio Lamborghini! Το εμπορικό σήμα δείχνει έναν χρυσό ταύρο σε μαύρο φόντο με επίσης χρυσό περίγραμμα. Ο Lamborghini γεννήθηκε στις 28 Απριλίου 1926. Ήταν, δηλαδή, ταύρος στο ζώδιο. Και πίστευε πολύ στα ζώδια. Παράλληλα ήταν λάτρης των ταυρομαχιών. Ε, και κάπως έτσι φτάσαμε σε ένα από τα πιο γνωστά εμβλήματα.
Rolls-Royce
Η εταιρία Rolls-Royce με έδρα την Αγγλία ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1906. Δημιουργήθηκε όταν δυο δαιμόνιοι επιχειρηματίες ένωσαν τις δυνάμεις τους. Πρόκειται για τον Henry Royce και τον Charles Rolls.
Σε ότι αφορά το έμβλημα είναι ένα άγαλμα με τη γυναικεία φιγούρα στα καπό των αυτοκινήτων και ονομάζεται «το πνεύμα της έκστασης» γνωστό και ως Silver Lady ή Flying Lady. Μοντέλο ήταν η ηθοποιός Eleanor Velasco Thornton, η οποία ήταν η κρυφή ερωμένη του λόρδου Montague του Beaulieu. Ο λόρδος ανέθεσε στον φίλο του γλύπτη Charles Robinson Sykes, να του φτιάξει ένα αγαλματίδιο για το βάλει στο μπροστινό μέρος της Rolls-Royce που μόλις είχε αγοράσει. Η κίνηση αυτή δημιούργησε μόδα και ο καθένας έβαζε ότι ήθελε μπροστά. Η εταιρεία, λοιπόν, αποφάσισε να αναθέσει στον Charles Robinson Sykes την δημιουργία ενός εμβλήματος που θα έχουν στο εξής όλα τα αυτοκίνητα. Εκείνος το έφτιαξε έχοντας και πάλι ως έμπνευση την Eleanor Velasco Thornton.
Mercedes- Benz
Το όνομα της βιομηχανίας, σε ότι αφορά το δεύτερο μισό της, προήλθε από τον ιδρυτή της Karl Benz. Εύκολο αυτό. Το περίπλοκο κομμάτι αφορά τον Emil Jellinek. Επιχειρηματίας. Μηχανικός. Οδηγός αγώνων ταχύτητας. Διπλωμάτης. Του άρεσαν τα αυτοκίνητα και όταν κάποια στιγμή οι δρόμοι του διασταυρώθηκαν με τη μητρική εταιρεία της Benz, το Daimler Motor Group, θέλησε ένα γρήγορο αυτοκίνητο για να τρέχει στους αγώνες ταχύτητας. Με αυτό το όχημα, λοιπόν, κέρδισε πολλούς αγώνες. Το θέμα είναι πως επειδή δεν ήταν σωστό ένας διπλωμάτης να ειναι και ραλίστας χρησιμοποιούσε το ψευδώνυμο Mercedes το οποίο στην πραγματικότητα ήταν το όνομα της κόρης του.
Από τις πολλές νίκες, όμως, ο κόσμος μιλούσε για το θαύμα της Mercedes. Άρα ο Benz μαζί με τον Jellinek βρέθηκαν χωρίς να το καταλάβουν με ένα εξαιρετικό brand. Και κάπως έτσι ξεκίνησε η ιστορία.
Σε ότι αφορά το σήμα απεικονίζει ένα αστέρι με τρεις κορυφές, κάτι που δείχνει τη δύναμη και την επικράτηση των κινητήρων Daimler στην ξηρά, στη θάλασσα και στον αέρα.
Alfa Romeo
Ο επιχειρηματίας και ο έχων το γενικό πρόσταγμα της εταιρείας από το 1915 και έπειτα, Nicola Romeo, «κουμπώνει» δίπλα στο επίθετό του το Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA) που ήταν το όνομα της εταιρείας από το 1910 που ιδρύθηκε και… εγένετο Alfa Romeo.
Σε ότι αφορά το έμβλημα η πιθανότερη εκδοχή (γιατί υπάρχουν 2-3 ακόμα) είναι πως πρόκειται για το οικόσημο της οικογένειας Visconti που ήταν, τότε, η πιο δυνατή και σεβαστή οικογένεια στο Μιλάνο. H πιο γνωστή ερμηνεία πάντως αφορά στον Otone Visconti, τον ιδρυτή της οικογένειας και ιππότη, ο οποίος πολέμησε ενάντια σε έναν ευγενή ιππότη των Σαρακηνών και τον νίκησε. Και κατά την παράδοση της εποχής, πήρε τα σύμβολα που έφερε ο Σαρακηνός στην ασπίδα του: ένα φίδι με έναν άνθρωπο στο στόμα του.
BMW
Τα αρχικά BMW, σημαίνουν Bayerische Motoren Werke AG, και η εταιρεία άρχισε να λειτουργεί από το 1912 μετά τη συγχώνευση τριών γερμανικών εταιρειών.
Σε ότι αφορά το λογότυπο τώρα, και εδώ υπάρχουν διάφορες ερμηνείες.
Όταν ιδρύθηκε η εταιρεία απαγορευόταν με νόμο σε ένα εμπορικό σήμα να περιλαμβάνονται «οικόσημα ή άλλα σύμβολα εθνικής κυριαρχίας».
Οι άνθρωποι της BMW έφτιαξαν το έμβλημα και είπαν πως δείχνει έναν έλικα που περιστρέφεται ενώ η επιλογή των χρωμάτων ήταν για το γαλάζιο του ουρανού και το άσπρο των σύννεφων (ή ασημί από το χρώμα του έλικα).
Τώρα το ότι τα χρώματα είναι ίδια με εκείνα της βαυαρικής σημαίας και το σήμα μοιάζει να είναι βγαλμένο από κάποια λεπτομέρεια της σημαίας, μάλλον είναι κάποιο… εντελώς τυχαίο γεγονός.
AUDI
Tο 1904 ο γερμανός Μηχανικός August Horch ίδρυσε την εταιρία August Horch & Cie. Motorwagenwerke AG. Ένα το κρατουμένο. Το 1909 τα «σπάει» με τους συνεργάτες του, φεύγει και ιδρύει την August Horch Automobilwerke GmbH.
Οι πρώην συνεργάτες του, ωστόσο, κινούνται νομικά εναντίον του επειδή συνέχισε να χρησιμοποιεί την ίδια εμπορική ονομασία. Ο August Horch χάνει τη δικαστική διαμάχη και μετονομάζει την εταιρεία του σε Audi.
Η ιδέα ανήκει στον γιό του ο οποίος σκέφτηκε το εξής: Horch στα ελληνικά σημαίνει «ακούστε». Audi σημαίνει επίσης «ακούστε» αλλά στα λατινικά. Και κάπως έτσι η νεοϊδρυθείσα αυτοκινητοβιομηχανία βρήκε το όνομα της.
Σε ότι αφορά το έμβλημα με τους τέσσερις ενωμένους κύκλους, κάθε ένας από αυτούς αντιπροσωπεύει τις τέσσερις εταιρίες που ενώθηκαν για να φτιάξουν την Audi και η κάθε μια έφτιαχνε και κάτι διαφορετικό (ποδήλατα, μοτοσυκλέτες και μικρά επιβατικά αυτοκίνητα).
H ομοιότητα με το έμβλημα των Ολυμπιακών Αγώνων ανάγκασε την Ολυμπιακή Επιτροπή να μηνύσει την AUDI για παράβαση εμπορικών σημάτων, αλλά έχασε τη δικαστική μάχη.
Citroen
Η περίπτωση του Αντρέ Σιτροέν είναι ίσως η πιο ενδιαφέρουσα. Το 1900 ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο του Παρισιού και μέχρι να εισέλθει την παραγωγική διαδικασία επισκέφθηκε τους συγγενείς της μητέρας του στο Λοτζ της Πολωνίας, όπου διατηρούσαν εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας. Εκεί πήρε ιδέες από τον τρόπο λειτουργίας των μηχανών και όταν επέστρεψε στη Γαλλία κατασκεύασε το διπλό ελικοειδές γρανάζι, το οποίο αποτέλεσε τομή στην αυτοκίνηση.
Στη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου είχε φτιάξει τη δική του εταιρεία, που προμήθευε με πολεμικό υλικό το γαλλικό στρατό και απασχολούσε 12.000 άτομα προσωπικό!
Μετά τη λήξη του Πολέμου, το 1918, η επιχείρησή του έμεινε χωρίς αντικείμενο και ο Σιτροέν αποφάσισε να στραφεί στην κατασκευή αυτοκινήτων. Ως σήμα της νέας εταιρείας του υιοθέτησε το διπλό γαλόνι (το διακριτικό του έλληνα λοχία ανεστραμμένο).
Τρεις είναι οι εκδοχές, με την πρώτη να είναι η επικρατέστερη. Το επέλεξε σε ανάμνηση της ανακάλυψης από τον ίδιο του διπλού ελικοειδούς γραναζιού. Η δεύτερη εκδοχή είναι πως ήθελε να τιμήσει με τον τρόπο αυτό τη θητεία του στο στρατό και την πολεμική βιομηχανία. Η τρίτη και πιο τραβηγμένη εκδοχή είναι ότι πρόκειται για μασονικό σύμβολο, καθώς ο Σιτροέν ήταν επίλεκτο μέλος της Στοάς του Παρισιού!
Renault
Πρόκειται για μία από τις παλαιότερες εταιρίες αυτοκινήτων στον κόσμο καθώς ιδρύθηκε το 1899 από τρία αδέρφια τον Louis, τον Marcel και τον Fernand Renault. Άρα το θέμα της ονομασίας της αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν μια… μάλλον εύκολη υπόθεση.
Σε ότι αφορά έμβλημα, το οποίο έχει υποστεί διάφορες παραλλαγές μέσα στο πέρασμα του χρόνου, μπορεί να φαίνεται σα να είναι ένας ρόμβος αλλά στην πραγματικότητα είναι τέσσερα διαμάντια. Ένα για κάθε κάθε αδερφό και το τέταρτο η ίδια η αυτοκινητοβιομηχανία!
Toyota
Η εταιρεία στην αρχή πήρε το όνομα του ιδρυτής της Kiichiro Toyoda. Όταν, όμως, με την πάροδο των χρόνων γινόταν ολοένα και πιο γνωστή στα πέρατα του κόσμου (σήμερα με βάση οικονομικά στοιχεία θεωρείται η νούμερο ένα) μετατράπηκε σε Toyota καθώς η πρώτη ονομασία σημαίνει κυριολεκτικά «γόνιμες ριζοκαλλιέργειες», και οι μέτοχοι της εταιρίας το μόνο που δεν ήθελαν ήταν να συσχετιστεί η εταιρία με τα… ρύζια!
Σε ότι αφορά το έμβλημα φαίνεται σαν να σχηματίζει «Τ», το αρχικό γράμμα της φίρμας και ο εξωτερικός κύκλος συμβολίζει τον κόσμο που αγκαλιάζει την Toyota. Μια άλλη ερμηνεία λέει πως αν κοιτάξουμε με μεγαλύτερη λεπτομέρεια το λογότυπο θα αναγνωρίσουμε κάθε γράμμα ξεχωριστά από τη λέξη «Toyota».