Παραδοσιακά, οι μεγάλες αλλαγές στα αυτοκίνητα πραγματοποιούνται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες περίπου κάθε επτά χρόνια. Παρόλα αυτά, αν λάβουμε υπόψη μας τις τεχνολογικές εξελίξεις, τις αλλαγές που ήδη συντελούνται στο κλίμα αλλά και τις συνθήκες ζωής στις μεγαλουπόλεις, ίσως μπορούμε να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα για το πώς θα είναι τα αυτοκίνητα πολλά πολλά χρόνια μετά, το 2050 ας πούμε.
Οι εταιρείες ήδη κάνουν παρουσιάσεις με τα αμάξια του μέλλοντος, ενώ οι ειδικοί φαντάζονται μια αυτοκίνηση με ασφάλεια ώστε να σταματήσει το αιματοκύλισμα στους αυτοκινητόδρομους μιας και 1,2 εκατομμύρια άνθρωποι σκοτώνονται κάθε χρόνο, παγκοσμίως, σε τροχαία. Ζητήσαμε από τον οδηγό αγώνων αυτοκινήτων, Τάσο Ιαβέρη να μας περιγράψει το δικό του όραμα.
– Πώς φαντάζεστε το αυτοκίνητο του μέλλοντος;
Tα αυτοκίνητο του μέλλοντος θα πρέπει να είναι εφοδιασμένο με τέτοια ηλεκτρονικά και λογισμικά συστήματα που θα καταργεί τον ανεγκέφαλο χειριστή- οδηγό του. Το αυτοκίνητο έχει γίνει το πιο καταστροφικό όπλο των τελευταίων δεκαετιών, με νούμερα νεκρών, αναπήρων και ακρωτηριασμένων που είναι μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα ενός πολέμου. Και όλα αυτά συμβαίνουν γιατί οι άνθρωποι όταν μπαίνουν μέσα σε ένα όχημα δεν έχουν ούτε την παιδεία ούτε τη γνώση του τι σημαίνει κινητική ενέργεια, τι είναι οι νόμοι της φυσικής, τι σημαίνει απώλεια ελέγχου και σύγκρουση. Θεωρώ σαν λύση του μέλλοντος τα αυτοκίνητα να καταργούν τον οδηγό, να δέχονται με μια φωνητική εντολή ή με ένα πληκτρολόγιο τη διαδρομή που θέλει να ακολουθήσει ο επιβάτης και να τον πηγαίνουν. Αυτό είναι το ιδανικό για εμένα, όσον αφορά την ασφάλεια των ανθρώπων.
– Πιστεύετε ότι μπορεί να καταργηθεί το τιμόνι; Η οδήγηση είναι μια απόλαυση για κάποιο κόσμο.
Είναι μια λάθος αντιμετώπιση αυτή. Αν θες να οδηγείς για απόλαυση, μπορείς να το κάνεις σε ειδικό χώρο χωρίς να υπάρχει κίνδυνος να τραυματίσεις κάποιον και με τον κατάλληλο εκπαιδευτή.
Οι τεχνολογίες αυτόματου πιλότου στις οποίες αναφέρεται ο Τάσος Ιαβέρης ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη. Η Audi οραματίζεται ένα αμάξι που με κατάλληλους αισθητήρες θα αλληλεπιδρά ακόμα και με τους περαστικούς, για να τους προστατεύει από ατυχήματα. Οι λειτουργίες στο εσωτερικό του έξυπνου αυτοκινήτου θα γίνονται με φωνητικές εντολές και με την τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας.
Τα σχέδια για ιπτάμενα οχήματα βρίσκονται σε εξέλιξη και μια ιαπωνική εταιρεία επιχειρεί να δημιουργήσει τεράστια drone που θα λειτουργούν σαν αμάξια. Στόχος είναι κυρίως, η ταχύτητα στις καθημερινές μετακινήσεις.
Ο Τάσος Ιαβέρης σχολιάζει: «Ακούμε και για ιπτάμενα αυτοκίνητα, θα καταλήξουμε να κυκλοφορεί ο κόσμος κάτω με… σιδερένιες ομπρέλες αν συμβεί κάτι τέτοιο, για προφύλαξη από τα ανταλλακτικά που θα πέφτουν από τον ουρανό, από τις συγκρούσεις των ανθρώπων που θα οδηγούν με τα μυαλά στα… κάγκελα!
Το αυτοκίνητο δυστυχώς είναι παρεξηγημένο θεωρείται κάτι εύκολο, απλό, ανώδυνο και ακίνδυνο. Δες την ανησυχία των ανθρώπων και την προβολή που γίνεται από τα ΜΜΕ και τα πολιτικά συστήματα όσον αφορά τα θύματα των σεισμών, των δασικών πυρκαγιών, των πλημμυρών και των τυφώνων. Τα τελευταία 50 χρόνια στην Ελλάδα έχουμε περίπου 250 θύματα από σεισμούς. Στο ίδιο χρονικό διάστημα υπάρχουν 120.000 νεκροί και 350.000 βαριά ανάπηροι και ακρωτηριασμένοι από τροχαία. Μιλάμε για μια γενοκτονία.
Η δική μου ελπίδα είναι όχι να φτιάξουμε αυτοκίνητα ιπτάμενα αλλά αυτοκίνητα σκεπτόμενα. Άκουσα πρόσφατα ότι μέσα στα επόμενα πέντε με δέκα χρόνια οι εταιρείες θα αρχίσουν να αντικαθιστούν τους ανθρώπινους εγκεφάλους με τους προηγμένους ηλεκτρονικούς εγκεφάλους της τεχνολογίας, χωρίς συναισθηματική νοημοσύνη βέβαια».
Η επαυξημένη εικονική πραγματικότητα
Η ηλεκτροκίνηση και η αλλαγή στη νοοτροπία μας
Tα ηλεκτρικά αμάξια Tesla που υπόσχονται ασφαλή μετακίνηση, έχουν ωραία και μοντέρνα αισθητική έχουν ήδη φέρει μια νέα εποχή στην οδήγηση. Ήδη, οι πωλήσεις του «Model S» στην Ευρώπη έχουν αυξηθεί κατά 30% και ίσως αυτός είναι και ο λόγος που σχεδόν όλες οι μεγάλες εταιρείες έχουν στα σκαριά ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο και θέλουν άμεσα να το βγάλουν στην αγορά.
Μεγάλη μελέτη του Georgetown University και ερευνητών του IMF προβλέπει ότι μέχρι το 2040, το 90% των αυτοκινήτων σε Αμερική, Ευρώπη και Καναδά θα είναι ηλεκτρικά. Στο μέλλον, ίσως έχουμε και μια μεγάλη ανατροπή στη νοοτροπία που αφορά την ιδιοκτησία των οχημάτων. Από τη στιγμή που θα είναι τόσο αυτόνομα και στην τροφοδοσία τους και στη λειτουργία, λένε οι μελετητές, ο κόσμος ίσως να πάψει να αντιμετωπίζει σαν προϊόντα και μπορεί να αρχίσει να τα βλέπει ως υπηρεσίες. Προβλέπεται ότι θα έχουμε όλο και περισσότερες επιχειρήσεις που δε θα πωλούν αμάξια αλλά θα τα προσφέρουν για τη μετακίνηση έναντι αντιτίμου, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Οι αστικές συγκοινωνίες θα παίζουν όλο και μεγαλύτερο ρόλο στην αστική μετακίνηση και στην εξυπηρέτηση των πολιτών: «Αυτό θα έπρεπε να είναι το μέλλον», μας λέει ο Τάσος Ιαβέρης και συνεχίζει: «Τώρα αν ο άνθρωπος νιώθει την ανάγκη να ικανοποιεί την αλαζονεία του ή την ματαιοδοξία του αγοράζοντας αυτοκίνητα μεγάλων υποδυνάμεων που να τρέχουν πολύ όταν πουθενά στον πλανήτη δεν επιτρέπεται να ξεπερνάς τα 120 χιλιόμετρα ή να τρέχεις μέσα στις πόλεις που παίζουν παιδιά και άνθρωποι είναι άλλο θέμα».
– Και με την ηλεκτροκίνηση που όλο και πιο συχνά ακούμε τι γίνεται κύριε Ιαβέρη; Ποια είναι η άποψή σας;
Το θέμα με την ηλεκτροκίνηση είναι να παίρνεις ενέργεια από εναλλακτικές πηγές και όχι από ρυπογόνες. Το κομμάτι της ρύπανσης του πλανήτη είναι πραγματικά εφιάλτης. Ο πλανήτης δε θα πάθει τίποτε σαν κομμάτι χώματος και ύλης. Οι επιβάτες του διαστημοπλοίου γη είναι που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν. Όταν λέμε ότι θέλουμε να είμαστε οικολόγοι, πρέπει το αυτοκίνητο να φορτίζει από μπαταρίες εναλλακτικής ενέργειας. Από ένα πάνελ ηλιακών συλλεκτών ή από ανεμογεννήτριες.
Η εξέλιξη των αυτοκινήτων δε θα μπορούσε να μην περιλαμβάνει και το διαδίκτυο. To όχημα θα παρέχει πληροφορίες στον οδηγό για τον καιρό, την κίνηση, θα είναι συνδεδεμένο με άλλα οχήματα και θα είναι επιτρεπτή η ανταλλαγή πληροφοριών. Ακόμα και μέσω των ελαστικών θα μπορεί να δέχεται πληροφορίες το όχημα για την ποιότητα του οδοστρώματος ή για την ολισθηρότητά του ώστε να προσαρμόζει την ταχύτητά του στις εκάστοτε συνθήκες.
Τα αμάξια του μέλλοντος θα είναι υπερπολυτελή, τονίζει ο Mike Ramsey από την εταιρεία ερευνών Gartner. Θα είναι σαν μικρά σαλόνια, με αντικριστά καθίσματα, ένα μέρος όπου κανείς θα μπορεί να στέλνει e-mail και γενικά να κάνει τις εργασίες του κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, δηλώνει στην Guardian.
Θα βγάλει ποτέ η Ελλάδα δικό της αυτοκίνητο;
Σε μια Ελλάδα που ζει μέσα στην οικονομική κρίση το ερώτημα μοιάζει μάλλον αφελές. Από την άλλη μεριά όμως, ακούμε για μικρές αλλά σημαντικές προσπάθειες για την παραγωγή ενός οχήματος: το μεράκι μάλλον υπάρχει. Η γειτονική Τουρκία μοντάρει και παράγει αυτοκίνητα και ονειρεύεται μέχρι το 2021 να διαθέσει στην αγορά και δικό της brand, όπως είχε δηλώσει το 2017 ο Ερντογάν.
– Θα μπορούσε στο μέλλον η Ελλάδα να παράξει ένα δικό της αυτοκίνητο όπως κάποτε έβγαλε το Πόνυ κύριε Ιαβέρη;
Το Πόνυ που μου αναφέρεις ήταν ένα αμάξι που δε θα μπορούσε πουθενά να περάσει προδιαγραφές σήμερα ούτε σχετικά με παθητική ούτε με ενεργητική ασφάλεια. Ήταν όλο λαμαρίνα. Το βλέπω δύσκολο για την Ελλάδα γιατί δεν υπάρχουν επενδυτές με διαθέσιμα χρήματα και έχουμε και το brain drain, έχουν φύγει για το εξωτερικό οι νέοι που θα μπορούσαν οι επενδυτές να αξιοποιήσουν. Δε θα το απέκλεια αλλά το θεωρώ πάρα πολύ δύσκολο.
Ο επενδυτής θέλει σταθερό φορολογικό περιβάλλον, θέλει μηδενική γραφειοκρατία χρειάζεται ανθρώπους που να έχουν τελειώσει ανώτατα ιδρύματα με γνώσεις ποιους θα αξιοποιήσει; Θα φέρει δικό του κόσμο από έξω; Σίγουρα θα περάσουν πάρα πολλά χρόνια για να γίνει μια σοβαρή αυτοκινητοβιομηχανία που θα κατασκευάζει σωστά αυτοκίνητα με τις κατάλληλες προδιαγραφές, της σημερινής εποχής, όχι της εποχής του Πόνυ. Οι Τούρκοι έχουν φτιάξει πολεμική βιομηχανία, ετοιμάζονται για πυρηνικά… Δεν είναι μέτρο σύγκρισης η Τουρκία, είμαστε πίσω.