Καλοκαιρινή διαδρομή χωρίς κλιματισμό δεν νοείται πια, είτε μιλάμε για εντός είτε για εκτός πόλης μετακινήσεις.
Και δεν είναι μόνο η άνεση, αλλά και η ασφάλεια των επιβατών, καθώς η ζέστη είναι εχθρός για τον οδηγό και τα αντανακλαστικά του.
Πόσο επιβαρύνει όμως ο σωτήριος κλιματισμός την τσέπη μας; Εξαρτάται, είναι η απάντηση, καθώς είναι πολυπαραγοντική.
Μιλάμε για παλιότερα οχήματα ή αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας; Γιατί στα σύγχρονα αυτοκίνητα ο κλιματισμός ελέγχεται ηλεκτρονικά μέσω της κεντρικής μονάδας, η οποία εξισορροπεί την απόδοση του κινητήρα σε συνάρτηση με τις επιλογές στην απόδοση του κλιματιστικού.
Είτε μιλάμε για χειροκίνητο κλιματιστικό είτε για αυτόματα ρυθμιζόμενο σύστημα (το λεγόμενο clima).
Η κατανάλωση του αυτοκινήτου αυξάνεται με τη χρήση του κλιματισμού, διαφέρει απλώς το πόσο. Γιατί στη συντριπτική πλειονότητα των οχημάτων ο συμπιεστής του κλιματισμού παίρνει ενέργεια από τη μηχανή, καθώς περιστρέφεται μέσω ιμάντα από τον στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα.
Κάτι που καταλαβαίνουμε άμεσα εξάλλου στα μικρότερης ισχύος αυτοκίνητα, εκεί που η μειωμένη απόδοση της μηχανής είναι άμεσα αισθητή.
Σύμφωνα με το Society of Automotive Engineers, ο κλιματισμός μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση του καυσίμου έως και 10%. Και πάλι όμως είναι ένα νούμερο που επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η θερμοκρασία και η υγρασία του εξωτερικού περιβάλλοντος, το μέγεθος της καμπίνας του αυτοκινήτου και το γενικότερο μηχανικό σύνολο.
Άλλες πάλι μελέτες τοποθετούν τη μείωση της απώλειας στον 1,5 ίππο, στα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα, εκεί που παλιότερες έρευνες μιλούσαν ακόμα και για 7 χαμένα άλογα από τον κινητήρα.
Ως προς την πραγματική αύξηση στην κατανάλωση καυσίμου, αυτή αυξάνεται μόνο στο ποσοστό που αναλογεί στην απώλεια ισχύος. Είναι μάλιστα συγκρίσιμη με την περίπτωση που το αυτοκίνητο μεταφέρει ανάλογο φορτίο. Έτσι το αναγνωρίζει ο εγκέφαλος, σαν πρόσθετο φορτίο, ψεκάζοντας πλουσιότερο μείγμα.
Σύμφωνα με τη γερμανική λέσχη αυτοκινήτου ADAC, τα σύγχρονα (και ακριβότερα) ηλεκτρονικά συστήματα κλιματισμού επιβαρύνουν λιγότερο τη μέση κατανάλωση. Ιδιαίτερα αν τα αφήσουμε να δουλεύουν στην αυτόματη λειτουργία (Auto).
Τέλος, μελέτη του 2016 από την Emissions Analytics βρήκε πως αυτά που επιβαρύνονται περισσότερο από τη λειτουργία του κλιματισμού είναι τα υβριδικά, με την κατανάλωση εντός πόλης να αυξάνεται κατά 9,3% στην πόλη (και 2,8% εκτός αυτής).
Τα συμβατικά βενζινοκίνητα ήταν αυτά που εμφάνισαν τη μικρότερη αύξηση στην κατανάλωση, 5,1% στην πόλη και 2,7% στον αυτοκινητόδρομο. Τα ντίζελ σημείωσαν, αντίστοιχα, αύξηση 6,3% και 3,3%…