Ο νέος κορονοϊός έχει πλήξει και τη Formula 1, καθώς εκτός από τη ματαίωση του κινεζικού γκραν πρι από το καλεντάρι της χρονιάς, που ήταν προγραμματισμένο για τις 17-19 Απριλίου 2020 στην πίστα της Σανγκάης, κίνδυνος υπάρχει να συμβεί κάτι ανάλογο και με τον αγώνα στο Βιετνάμ, που θεωρητικά πρόκειται να κάνει το ντεμπούτο του στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Η κυβέρνηση της ασιατικής χώρας εξήγγειλε νέα μέτρα για την είσοδο πολιτών στη χώρα, τα οποία κάνουν ουσιαστικά ανέφικτη την πραγματοποίηση του γκραν πρι στο Ανόι. Ο συγκεκριμένος αγώνας είναι ο τρίτος για το φετινό πρωτάθλημα και ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ότι θα φιλοξενηθεί στο σιρκουί πόλης μεταξύ 3 και 5 Απριλίου. Ωστόσο, τα πλάνα είναι αρκετά πιθανό να ανατραπούν λόγω κορονοϊού.
Μάλιστα, η όλη εξέλιξη φέρνει… τούμπα τις προ ημερών εξαγγελίες των τοπικών Αρχών για πραγματοποίηση του αγώνα χωρίς εμπόδια. Τα νέα μέτρα που εξαγγέλθηκαν από την κυβέρνηση του Βιετνάμ, προβλέπουν πως οι ταξιδιώτες από Κίνα, Νότια Κορέα, Ιταλία και Ιράν θα επιτρέπεται να εισέρχονται στη χώρα μόνον με μία υπεύθυνη δήλωσή τους, η οποία θα αναφέρει πως είναι υγιείς και εφόσον τεθούν επί 14 ημέρες σε καραντίνα.
Αν εφαρμοστούν οι συγκεκριμένες προϋποθέσεις κατά γράμμα, τότε αυτό θα σημαίνει ότι τουλάχιστον οι ιταλικής καταγωγής εργαζόμενοι της Formula 1 δεν θα μπορούν να λάβουν μέρος στον αγώνα στο Ανόι, καθώς δεν βγαίνουν οι ημερομηνίες, δεδομένου ότι στις 22 Μαρτίου θα πέφτει η καρό σημαία στο Μπαχρέιν. Και όπως μπορεί να φανταστεί κανείς, οι Ιταλοί μηχανικοί είναι αρκετοί…
Το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τη Ferrari, αλλά τις ομάδες Alpha Tauri και Alfa Romeo. Επίσης, τα ελαστικά της Pirelli για τη Formula 1 παράγονται μεν στην Τουρκία και στη Ρουμανία, όμως η διοίκηση και τα στελέχη της εταιρείας εδρεύουν στο Μιλάνο.
Ο επικεφαλής της Scuderia Ferrari, Ματία Μπινότο, είχε εκφράσει ήδη τις μεγάλες ανησυχίες του σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό Sky πριν ανακοινωθούν τα μέτρα της κυβέρνησης του Βιετνάμ. Όπως είχε υπογραμμίσει, «πριν από όλα πρέπει να προστατεύσουμε τους συνεργάτες μας. Αυτό το κάνουμε στην έδρα μας στο εργοστάσιο για όλη την επιχείρηση».
Οι προϋποθέσεις για να ξεκινήσει το πρωτάθλημα
Θεωρητικά, έχουν μείνει λιγότερο από δύο εβδομάδες για να ανάψουν τα πρώτα πράσινα φώτα στο παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1, με τον αρχικό σχεδιασμό να προβλέπει εκκίνηση το τριήμερο 13-15 Μαρτίου στην Αυστραλία. Όμως, δεν είναι δεδομένο ότι αυτό θα γίνει πραγματικότητα. Η κατάσταση με τον νέο κορονοϊό φαίνεται να βγαίνει εκτός ελέγχου, υπάρχει ένας μεγάλος περιορισμός στην ελεύθερη μετακίνηση του όλου «τσίρκου», το οποίο σχεδόν κάθε δύο εβδομάδες μετακινείται και σε άλλη χώρα.
Οι επιτελείς της Formula 1 ξεκαθάρισαν τη θέση τους στο ζήτημα και έκαναν σαφές ότι αν έστω και μια ομάδα δεν μπορεί να τρέξει λόγω απαγορεύσεων, τότε ο αγώνας δεν θα πραγματοποιηθεί. Μάλιστα, δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να γίνει κανονικά το γκραν πρι, αλλά να μην μετρήσουν οι βαθμοί που θα συγκεντρωθούν. Αυτό δεν θα ισχύσει, βέβαια, αν κάποια από τις ομάδες αποφασίσει για τους δικούς της λόγους, να μην πάρει μέρος.
Με δηλώσεις του στο Reuters ο Ρος Μπράουν επισήμανε σχετικά: «Εάν μια ομάδα εμποδίζεται να εισέλθει σε μια χώρα, δεν μπορούμε να έχουμε αγώνα. Προφανώς, αν μια ομάδα κάνει τη δική της επιλογή να μην λάβει μέρος σε έναν αγώνα, αυτή είναι η απόφασή της. Αλλά, όταν μια ομάδα εμποδίζεται να πάει εξαιτίας της απόφασης κάποιας χώρας, τότε είναι δύσκολο να διασφαλιστεί ο θεμιτός ανταγωνισμός».
Σε ελεύθερη πτώση η μετοχή της F1, μεγάλο οικονομικό πλήγμα
Μεγάλες είναι και οι οικονομικές συνέπειες για τη Formula 1, αλλά και τις ομάδες της, σε περίπτωση που ακυρωθούν και άλλοι αγώνες της σεζόν. Άλλωστε, η Κίνα, που ήδη έχει γίνει γνωστό πως δεν θα φιλοξενήσει γκραν πρι το 2020, είναι μια από τις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου. Επίσης, κάθε event που δεν θα γίνεται, θα σημαίνει συνολικές απώλειες ύψους πάνω των 20 εκατ. δολαρίων.
Αρνητικό αντίκτυπο έχει η υπόθεση αυτή και στην τιμή της μετοχής της F1, η οποία διαπραγματεύεται στο δείκτη Nasdaq του Χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης. Τις τελευταίες ημέρες έχει πέσει η τιμή της από τα 47,58 δολάρια στα 37,80 δολάρια και η κατρακύλα δεν σταματά.