Ειδικοί ισχυρίζονται ότι οι επιλογές χρωμάτων μπορεί να επηρεάσουν τη διάθεση, τις αντιδράσεις μας, ακόμα και το πόσα «likes» παίρνουμε στα social media. Γι’ αυτό, η Ford διερευνά με ποιο τρόπο, συνδυάζοντας το κατάλληλο χρώμα με διαφορετικές οδηγικές καταστάσεις, μπορούμε να αυξήσουμε την αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων.
Το νέο ηλεκτρικό Transit Smart Energy Concept χρησιμοποιεί διαφορετικό χρώμα εσωτερικού φωτισμού, ώστε οι επιβάτες να βιώνουν μία αίσθηση περισσότερης ζεστασιάς (κόκκινο) ή δροσιάς (μπλε). Αυτό βοηθά στο να περιοριστεί η χρήση του συστήματος κλιματισμού, ώστε η ενέργεια που εξοικονομείται να χρησιμοποιείται για την κάλυψη περισσότερων χιλιομέτρων.
Μελέτη του Εθνικού Εργαστηρίου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας National Renewable Energy Laboratory (NREL) των ΗΠΑ αποκαλύπτει ότι η χρήση του συστήματος κλιματισμού σε ένα ηλεκτρικό όχημα με μπαταρία μπορεί να μειώσει την αυτονομία κίνησης μέχρι και 50%. Οχήματα με μεγαλύτερες καμπίνες, όπως τα minibuses, απαιτούν περισσότερη ενέργεια προκειμένου να διατηρηθεί μια ευχάριστη αίσθηση της θερμοκρασίας στο εσωτερικό και να διασφαλιστεί η απαιτούμενη άνεση για κάθε επιβάτη.
«Η έκθεσή μας στο χρώμα μπορεί να αλλάξει τη διάθεσή μας με όλους τους τρόπους. Εδώ χρησιμοποιούμε το κόκκινο χρώμα στο εσωτερικό του αυτοκινήτου για να κάνουμε τους ανθρώπους να νιώσουν πιο ζεστοί και το μπλε για να τους κάνουμε να νιώσουν πιο δροσεροί. Μειώνοντας τη λειτουργία του κλιματισμού μπορούμε να κάνουμε μεγάλη διαφορά αυξάνοντας την αυτονομία του οχήματος» δήλωσε η Lioba Müller, lighting team engineer, Vehicle Architecture.
Η Ford δοκίμασε το νέο 10θέσιο πρωτότυπό της στο Weather Factory, το Κέντρο Κλιματικών Δοκιμών της μάρκας (Environmental Test Centre) στην Κολωνία. Με μία διάταξη που επέτρεπε στον οδηγό να παρακολουθεί την κατάσταση θερμοκρασίας όλων των καθισμάτων των επιβατών σε μία οθόνη στην κεντρική κονσόλα, οι επιβάτες υποβλήθηκαν σε τεστ προσομοίωσης μιας χειμερινής ημέρας με 0° C και μιας καλοκαιρινής ημέρας με 30° C. Στην συνέχεια, κλήθηκαν να αξιολογήσουν το επίπεδο άνεσης με κριτήριο την αίσθηση μιας υπερβολικά υψηλής ή χαμηλής θερμοκρασίας. Και στις δύο περιπτώσεις, ο φωτισμός της καμπίνας είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας από το σύστημα κλιματισμού, κατά 3,3% για την ψύξη και κατά 2,5% για τη θέρμανση.
Το Transit Smart Energy Concept υιοθετεί πολλαπλές καινοτομίες που βελτιστοποιούν τη χρήση ενέργειας και μειώνουν την απώλεια θερμότητας, όπως:
- Έξι ηλιακοί συλλέκτες στην οροφή που φορτίζουν μία μπαταρία 12-volt που παρέχει ενέργεια για τη θέρμανση των καθισμάτων, το φωτισμό της καμπίνας και τα ηλεκτρικά συστήματα του οχήματος
- Καινοτόμο σύστημα ανάκτησης θερμότητας που χρησιμοποιεί τη χαμένη θερμότητας από τα εξαρτήματα του κινητήρα, τον εξωτερικό αέρα και τον αέρα εντός της καμπίνας για αύξηση της αυτονομίας κατά 20%
- Αεριζόμενα παράθυρα με διπλά κρύσταλλα που μειώνουν τις κρύες επιφάνειας επαφής και περιορίζουν την απώλεια θερμότητας
- Πίσω πάτωμα και οροφή με ειδική μόνωση που μειώνουν περαιτέρω την απώλεια θερμότητας της καμπίνας
- Ηλεκτρική συρόμενη πόρτα που ανοίγει μέχρι τη μέση για μείωση της απώλειας θερμότητας. Ο ανεμιστήρας θέρμανσης, εξαερισμού και κλιματισμού κλείνει αυτόματα με το άνοιγμα της πόρτας
- Πολυανθρακικό διαχωριστικό μεταξύ πόρτας επιβατών και περιοχής καθισμάτων που μειώνει περαιτέρω την απώλεια θερμότητας, καθώς οι επιβάτες εισέρχονται και εξέρχονται, ενώ παράλληλα τους προστατεύει από τις καιρικές συνθήκες
Το όχημα διαθέτει επίσης θερμαινόμενα πάνελ και καθίσματα για να μπορεί ο κάθε επιβάτης να ελέγχει τη θερμοκρασία της δικής του περιοχής. Μελλοντικές εκδόσεις θα επιτρέπουν στον οδηγό να ελέγχει τη θέρμανση και ψύξη του κάθε καθίσματος απενεργοποιώντας τες στα άδεια καθίσματα μέσω συστήματος αυτόματης ανίχνευσης επιβάτη, το οποίο είναι εμπνευσμένο από τις υπάρχουσες τεχνολογίες ενεργοποίησης αερόσακων.
Νίκος Τσάδαρης