Το μέλλον του στόλου των ιστορικών οχημάτων στη χώρα μας, παραμένει -τουλάχιστον προς το παρόν- ανύπαρκτο, μετά την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) στις 16/10/17, όταν ουσιαστικά έβαλαν με ένα Φ.Ε.Κ. τέλος στην ύπαρξη αυτού του τομέα της Πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου μας, λειτουργώντας άκρως αντίθετα με τα Ευρωπαϊκά δεδομένα.
Από τότε, συνεχίζονται οι προσπάθειες τεσσάρων Ομοσπονδιών που έχουν στο δυναμικό τους (οι 3 από αυτές) ιστορικά οχήματα, προκειμένου να βρεθεί μια συμβιβαστική λύση (μακράν φυσικά από τα Ευρωπαϊκά δεδομένα) με τα συναρμόδια Υπουργεία και βάλουν «νερό στο κρασί τους» αυτοί που χωρίς ενημέρωση, έσβησαν από τον χάρτη με δυο υπογραφές περίπου 20.000 ιστορικά οχήματα (μαζί με τις μοτοσικλέτες), σε μια στιγμή.
Οι προσπάθειες αυτές γίνονται απούσης της ΕΛΠΑ, η οποία έχει στη δύναμή της μερικές χιλιάδες ιστορικά οχήματα, αλλά -μάλλον- δεν έχει μέλλον. Έτσι οι διαπραγματευτές (για να μην πούμε… επαίτες) με τους κρατικούς φορείς, είναι αυτοί που αναφέρει η παρακάτω ανακοίνωση, σχετικά με τις προτάσεις που έγιναν, γίνονται ή θα γίνουν σε –δυστυχώς- όχι ευήκοα ώτα.
«Προτάσεις των τεσσάρων Ομοσπονδιών για την κυκλοφορία των Ιστορικών οχημάτων
Συνεχίζοντας τις προσπάθειές τους για την εξεύρεση λύσης σχετικά με την κίνηση των Ιστορικών αυτοκινήτων, η Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδας (ΟΜΑΕ), η Ελληνική Ομοσπονδία Φίλων Παλαιού Αυτοκινήτου και Μοτοσικλέτας (ΕΟΦΙΛΠΑ), η Ελληνική Ομοσπονδία Οχημάτων Εποχής (ΕΟΟΕ) και η Αθλητική Μοτοσικλετιστική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΑΜΟΤΟΕ) συναντήθηκαν την Πέμπτη 18-1-2018 και κατέληξαν σε σύνολο προτάσεων, τις οποίες κατέθεσαν στο υπουργείο Μεταφορών.
Στο πλαίσιο της καλής πίστης, και αναγνωρίζοντας τα θέματα που είχαν προκύψει στο παρελθόν, οι εν λόγω προτάσεις κατατέθηκαν στο υπουργείο Μεταφορών με τη βεβαιότητα ότι θα συνεχιστεί ο εποικοδομητικός διάλογος.
Μεταξύ άλλων, οι προτάσεις των Ομοσπονδιών μας είναι οι εξής:
- Ελεύθερη κίνηση των Ιστορικών αυτοκινήτων τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες.
- Τέσσερις ημέρες το μήνα κίνησης για συντήρηση και επισκευή – συγκεκριμένα την πρώτη, δεύτερη, τρίτη και τέταρτη ημέρα Τετάρτη έκαστου μήνα.
- Κυκλοφορία χωρίς περιορισμούς κίνησης εντός της Περιφέρειας.
Δεδομένου του θετικού κλίματος της συνεργασίας με το υπουργείο Μεταφορών, η ΟΜΑΕ, η ΕΟΦΙΛΠΑ, η ΕΟΟΕ και η ΑΜΟΤΟΜΕ αναμένουν τώρα την πρόσκληση του υπουργείου για τη συνέχιση των προσπαθειών εξεύρεσης συνολικής και οριστικής διευθέτησης του θέματος της κυκλοφορίας των Ιστορικών οχημάτων».
Εμείς με τη σειρά μας δεν έχουμε παρά να προσθέσουμε την ευχή μας, για θετική ανταπόκριση από την πλευρά της κυβέρνησης, αν και οι προτάσεις αυτές δεν αποτελούν παρά ένα συγκαταβατικό μόρφωμα, που δεν έχει καμιά απολύτως σχέση με τα διεθνή δεδομένα της κατηγορίας των ιστορικών.
Κλείνοντας θα σημειώσουμε και την γνώμη μας που είναι η εξής:
Τα ιστορικά αυτοκίνητα πρέπει να πιστοποιούνται από τον εκπρόσωπο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ιστορικού Αυτοκινήτου (FIVA) στην χώρα μας.
Οι πινακίδες να δίνονται με βάση την παραπάνω πιστοποίηση από τον κρατικό μηχανισμό, έναντι συμβολικού τέλους κυκλοφορίας
Τα ιστορικά αυτοκίνητα να περνούν ΚΤΕΟ με βάση τα δεδομένα της εποχής τους και
Η κυκλοφορία τους να είναι ελεύθερη όλες τις ημέρες, καθώς έτσι κι αλλιώς «κουρασμένα» αυτοκίνητα 30 και πλέον ετών με σχεδόν ανύπαρκτα ανταλλακτικά, μπορούν να κυκλοφορούν μόνο περιστασιακά περισσότερο για σχετικές εκδηλώσεις και χιλιόμετρα συντήρησης.
Φυσικά, όπως είναι και αναμενόμενο, καμιά από τις δικές μας προτάσεις δεν συμπίπτει με αυτές των Ομοσπονδιών, που προφανώς έχουν και άλλους …στόχους εκτός από την αποκατάσταση της διεθνούς πρακτικής για τα Ι.Ο.
Αναμένουμε λοιπόν, αν και είμαστε σίγουροι για το αποτέλεσμα, βασιζόμενοι και στη λαϊκή θυμοσοφία που λέει ότι: «το κολληγιακό (συνεταιρικό) γαϊδούρι, το τρώει ο λύκος…».
Νίκος Τσάδαρης