Η Škoda δίνει μία εικόνα από το μέλλον της εταιρείας, στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Σαγκάης (19-28 Απριλίου 2017). Αποκαλύπτοντας το Vision E και τα σχέδιά της στον τομέα της ηλεκτρικής μετακίνησης, η τσέχικη φίρμα παρουσιάζει τη στρατηγική ανάπτυξης της εταιρείας με εντυπωσιακό στυλ. Το Vision E είναι το πρώτο, αμιγώς ηλεκτρικό πρωτότυπο στη μακροχρόνια ιστορία της μάρκας διάρκειας 120 χρόνων και υιοθετεί σχεδιαστικά χαρακτηριστικά Škoda μέσα από μία φουτουριστική διάσταση.
Οι πλούσιοι χώροι, τα προηγμένα συστήματα υποστήριξης, οι υπηρεσίες Connect καθώς και πολυάριθμα χαρακτηριστικά Simply Clever’είναι κλασσικά στοιχεία της εταιρίας. Έτσι η ηλεκτρική μετακίνηση γίνεται «Simply Clever» με στοιχεία όπως η μεγάλη αυτονομία, η εύχρηστη τεχνολογία φόρτισης και η εξαιρετική οικονομία. Εκτός από τα plug-in υβριδικά οχήματα, η Škoda θα έχει και πέντε πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα στη γκάμα της μέχρι το 2025. Τότε, το ένα στα τέσσερα νέα οχήματα της μάρκας που θα πωλούνται σε όλο τον κόσμο θα έχει plug-in υβριδικό ή πλήρως ηλεκτρικό σύστημα κίνησης.
Το Vision E βασίζεται στην πλατφόρμα ηλεκτροκίνησης MEB του Ομίλου VW και οι δύο ηλεκτροκινητήρες του αποδίδουν ισχύ 306 ίππων, για ομαλή και δυναμική επιτάχυνση μέχρι την τελική ταχύτητα των 180 km/h. Χάρη στις αποδοτικές και ισχυρές μπαταρίες ιόντων λιθίου και το ευφυές σύστημα ανάκτησης ενέργειας μέσω πέδησης, επιτυγχάνει αυτονομία 500 km. Επιπλέον, το Vision E μπορεί να κινείται αυτόνομα πληρώντας τις προϋποθέσεις Επιπέδου 3.
Ο σχεδιασμός
Το Vision E έχει μήκος 4.688 mm, πλάτος 1.924 mm και ύψος 1.591 mm. Λόγω του μεγάλου μεταξονίου (2.851 mm) και των κοντών εμπρός και πίσω προβόλων, δημιουργείται ένα ευρύχωρο και άνετο εσωτερικό. Το πρωτότυπο μοντέλο συνδυάζει υπερυψωμένα καθίσματα τύπου SUV και την ευρυχωρία ενός hatchback με τη δυναμική σιλουέτα και την ελαφρώς κεκλιμένη οροφή ενός coupé.
Εξωτερικό
Στο εμπρός τμήμα κυριαρχεί ένα εντυπωσιακό καπό, ενώ μία φαρδιά φωτεινή λωρίδα LED εκτείνεται σε όλο το πλάτος του αυτοκινήτου και “χάνεται” μέσα στους λεπτούς, τριγωνικούς προβολείς στα δύο άκρα. Όλες οι μονάδες φώτων μπροστά και στο πλάι έχουν λευκό χρώμα. Όπως και σε άλλα ηλεκτρικά μοντέλα, δεν υπάρχει κλασική μάσκα. Αντί αυτής, κάτω από τη φαρδιά λωρίδα φώτων, το καπό εκτείνεται στους κάτω αεραγωγούς.
Οι προβολείς του υιοθετούν τεχνολογία Matrix LED που εξασφαλίζει πλήρη φωτισμό του δρόμου προσαρμοσμένο στην εκάστοτε οδηγική κατάσταση. Οι αποδοτικοί προβολείς LED παράγουν δέσμη μεσαίας και μεγάλης σκάλας που κατευθύνεται με ακρίβεια και ομοιόμορφα στην περιοχή μπροστά από το αυτοκίνητο. Η μονάδα ελέγχου φώτων είναι συνδεδεμένη με μία εμπρός κάμερα για την ανάλυση της κάθε οδηγικής κατάστασης. Τα δεδομένα που καταγράφει επιτρέπουν τον ακριβή προσδιορισμό της κατανομής φωτός υπό όλες τις συνθήκες.
Μία ακόμα, λεπτή λωρίδα φώτων LED εκτείνεται κάτω από τους αεραγωγούς και διατρέχει όλο το πλάτος του οχήματος, πάνω από το εμπρός σπόιλερ.
Στην πλαϊνή όψη, κυριαρχεί η έντονη κλίση του παρμπρίζ και της οροφής, που αρχίζει από νωρίς. Αυτή η σχεδίαση τονίζει την coupé εμφάνιση. Δεν υπάρχει ούτε η κλασική κολώνα B ούτε οι συνήθεις πλαϊνοί καθρέπτες. Οι πίσω πόρτες με μεντεσέδες λειτουργούν ηλεκτρικά και διευκολύνουν την είσοδο και έξοδο από το αυτοκίνητο. Αντί των εξωτερικών καθρεπτών υπάρχουν κάμερες που μεταφέρουν την εξωτερική εικόνα γύρω από το όχημα σε οθόνες του εσωτερικού. Αυτή η λύση βελτιώνει την αεροδυναμική του οχήματος και τις λειτουργίες που προηγουμένως σχετίζονταν με τους εξωτερικούς καθρέπτες (π.χ. αναγνώριση οχημάτων).
Η τολμηρή γραμμή που παραπέμπει σε ανεμοστρόβιλο (tornado) ανεβαίνει προς τα πίσω, εκτείνεται από τους εμπρός προβολείς μέχρι τα πίσω φώτα και δημιουργεί μία συναρπαστική αλληλεπίδραση φωτός και σκιάς στις επιφάνειες του αμαξώματος. Κάτω από τη γραμμή tornado, μία ακόμα λωρίδα φώτων LED διατρέχει το εμπρός μισό τμήμα του οχήματος.
Η σχεδίαση των μαρσπιέ είναι στιβαρή, ενώ στα φτερά, υπάρχουν μεγάλοι αεραγωγοί στο ύψος της κολώνας A. Μεγάλοι τροχοί και ζάντες αλουμινίου σε φουτουριστική σχεδίαση υπογραμμίζουν το χαρακτήρα του πρωτοτύπου. Το μεγάλο μεταξόνιο προδίδει ένα ευρύχωρο εσωτερικό.
Το πίσω τμήμα συνδυάζει ανάγλυφη σχεδίαση και κρυστάλλινα σχήματα. Στο κάτω άκρο του μεγάλου και απότομα κεκλιμένου πίσω παρμπρίζ, οι γραμμές tornado ρέουν ομαλά στην άριστα ενσωματωμένη αεροτομή. Τα τριγωνικά πίσω φώτα με πολυεδρικό κρύσταλλο είναι φαρδύτερα εξωτερικά και εκτείνονται βαθιά στο πίσω πλαϊνό τμήμα. Το λευκό λογότυπο της μάρκας είναι κεντρικά τοποθετημένο ανάμεσα στα πίσω φώτα.
Υπάρχει μία ακόμα πιο έντονη γραμμή κάτω από τα φωτιστικά σώματα που αποτελεί φυσική συνέχεια της αντίστοιχης πλαϊνής. Τα ανάγλυφα πάνελ και η αεροτομή της πίσω πόρτας δημιουργούν μία κοίλη επιφάνεια που ενσωματώνει τα πίσω φώτα και το λαμπερό, λευκό λογότυπο της μάρκας. Μία ακόμα λωρίδα φώτων LED εκτείνεται κάτω από την πίσω γραμμή και μία μαύρη ποδιά ολοκληρώνει το πίσω τμήμα. Όπως σε όλα τα ηλεκτρικά οχήματα δεν υπάρχουν εξατμίσεις ή απολήξεις.
Εσωτερικό
Χάρη στις μεγάλες κρυστάλλινες επιφάνειες, το εσωτερικό είναι φωτεινό και διάφανο. Η φιλοσοφία οριζόντιων γραμμών υπογραμμίζει την καθαρή δομή και την αξιοσημείωτη ευρυχωρία. Τέσσερα ανεξάρτητα καθίσματα τύπου μπάκετ με νέα προσκέφαλα τονίζουν το μοντέρνο χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Τα καθίσματα είναι ελαφρώς υπερυψωμένα προσφέροντας θαυμάσια ορατότητα, ενώ μπορούν να περιστρέφονται μέχρι 20 μοίρες. Επιπλέον, στρέφονται προς τα έξω όταν ανοίγουν οι πόρτες, για να διευκολύνουν την είσοδο των επιβατών. Μετά το κλείσιμο των θυρών επιστρέφουν στην αρχική τους θέση. Επίσης, καταργείται το κεντρικό τούνελ μετάδοσης, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μία αίσθηση ευρυχωρίας.
Εκτός από τη οθόνη του cockpit για την απεικόνιση των συμβατικών δεδομένων του οχήματος, υπάρχουν και άλλες οθόνες για τους επιβάτες. Η κεντρική οθόνη αφής βρίσκεται στη μέση του ταμπλό, ώστε ο οδηγός και ο συνοδηγός να μπορούν να χειρίζονται και να διαβάζουν όλες τις σημαντικές λειτουργίες και υπηρεσίες.
Επιπλέον, υπάρχουν ατομικές οθόνες για τους εμπρός και πίσω επιβάτες, ώστε να διαχειρίζονται πολυάριθμες λειτουργίες (όπως πληροφορίες και ψυχαγωγία) που αναβαθμίζουν το επίπεδο άνεσης. Η οθόνη του συνοδηγού είναι ενσωματωμένη στο ταμπλό, ενώ οι οθόνες των πίσω επιβατών βρίσκονται στις πλάτες των εμπρός καθισμάτων. Το χειριστήριο του συνοδηγού είναι ενσωματωμένο στο δεξί υποβραχιόνιο, ενώ των πίσω επιβατών αντίστοιχα βρίσκεται ανάμεσα στα δύο πίσω καθίσματα.
Μια υποδοχή κινητού τηλεφώνου είναι ενσωματωμένη στο εσωτερικό κάθε πόρτας, για επαγωγική φόρτιση των smartphones Ο φωτισμός περιβάλλοντος είναι ενσωματωμένος στις διακοσμητικές λωρίδες των θυρών και κάτω από το ταμπλό και μπορεί να ρυθμιστεί στον χρωματισμό που επιθυμεί ο χρήστης (από δέκα επιλογές) ανάλογα με τη διάθεσή του.
Όταν το όχημα κινείται αυτόνομα, μπορείτε να μετακινήσετε τα εμπρός καθίσματα προς τα πίσω και να απολαύσετε μοναδικές στιγμές χαλάρωσης. Ταυτόχρονα, το τιμόνι ανασηκώνεται που μεταφράζεται σε μέγιστη ευρυχωρία και αντίστοιχα επίπεδα άνεσης.
Τεχνολογία κίνησης
Το Vision E είναι ένα πλήρως ηλεκτρικό πρωτότυπο βασισμένο στην αρθρωτή πλατφόρμα MEB και χάρη στη άφθονη ισχύ των 306 ίππων, επιταχύνει άμεσα.
Λόγω ευφυούς διαχείρισης, οι δύο ηλεκτροκινητήρες συνεργάζονται με μέγιστη απόδοση ενώ η κινητήρια ισχύς μεταφέρεται μόνιμα και στους τέσσερις τροχούς. Οι εμπρός και πίσω τροχοί κινούνται ανάλογα με τις απαιτήσεις ώστε να διασφαλίζουν μέγιστα επίπεδα ευστάθειας, ασφάλειας και δυναμισμού σε όλες τις συνθήκες.
Η λεπτή αλλά ισχυρή, υγρόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου είναι προστατευμένη από συγκρούσεις, βαθιά στο πάτωμα του πλαισίου. Τοποθετημένη κεντρικά μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα, συμβάλλει επίσης στην καλή κατανομή βάρους μεταξύ των αξόνων καθώς και στο χαμηλό κέντρο βάρους.
Η ευφυής φόρτιση είναι ένα από τα πολυάριθμα χαρακτηριστικά ‘Simply Clever’ και γίνεται επαγωγικά, για παράδειγμα, μέσω ενός πάνελ στο πάτωμα του γκαράζ του ιδιοκτήτη. Εδώ, το όχημα παρκάρει με τον εμπρός άξονα πάνω από το πάνελ. Κατά τη διάρκεια της νύχτας φορτίζει πλήρως τις μπαταρίες αυτόματα μέσω επαγωγικής τεχνολογίας, δηλαδή η λειτουργία είναι εντελώς ανέπαφη και δεν απαιτεί σταθμό φόρτισης ή καλώδιο. Επίσης, υπάρχει δυνατότητα ταχείας φόρτισης (80% της χωρητικότητας της μπαταρίας σε 30 λεπτά μόλις).
Αυτόνομη οδήγηση
Με το Vision E, η Škoda αποκαλύπτει μία μελλοντική εικόνα της πλήρως ηλεκτρικής μετακίνησης με μηδενικούς ρύπους και παράλληλα αναδεικνύει προσεχείς μορφές αυτόνομης οδήγησης, που αναμένεται σύντομα για γίνουν πραγματικότητα. «Το πρωτότυπο πληροί τις προϋποθέσεις για αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 3. Μπορεί να λειτουργεί ανεξάρτητα σε μποτιλιαρίσματα, να κινείται με αυτόματο πιλότο στον αυτοκινητόδρομο, να παραμένει στην ίδια λωρίδα ή να αλλάζει, να εκτελεί ελιγμούς προσπέρασης, να αναζητά ελεύθερους χώρους στάθμευσης, να παρκάρει και να φεύγει αυτόνομα από τους χώρους στάθμευσης. Για το σκοπό αυτό, αισθητήρες με διαφορετικές εμβέλειες και πολυάριθμες κάμερες παρακολουθούν συνεχώς την κατάσταση της κυκλοφορίας» σχολιάζει ο Christian Strube, Μέλος Δ.Σ. της εταιρίας.
Συστήματα υποστήριξης οδηγού
Το Vision E εφοδιάζεται με πολυάριθμα συστήματα υποστήριξης οδηγού που αυξάνουν την ασφάλεια και άνεση και ήδη διατίθενται για πολλά από τα μοντέλα της μάρκας. Επιπλέον, υπάρχουν αρκετά πρόσθετα καινοτόμα συστήματα και μεταξύ αυτών ο αυτόματος πιλότος παρκαρίσματος, που αναζητά ελεύθερους χώρους στάθμευσης και οδηγεί το αυτοκίνητο εκεί, ενώ η λειτουργία Educated Parking αποθηκεύει στη μνήμη της και βρίσκει επιθυμητές θέσεις στάθμευσης.
Το σύστημα Educated Parking είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την επαγωγική φόρτιση της μπαταρίας υψηλής τάσης. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του συστήματος είναι η ικανότητα εκμάθησης. Ο οδηγός πρέπει απλά να ολοκληρώσει έναν πλήρη ελιγμό στάθμευσης δύο φορές για τη συλλογή όλων των απαιτούμενων πληροφοριών για τη λειτουργία του συστήματος. Στη συνέχεια, αυτό μπορεί να βρίσκει μόνο του την ακριβή θέση στάθμευσης που είναι ιδανική για επαγωγική φόρτιση και να οδηγεί το αυτοκίνητο σε αυτή.
Το Vision E διαθέτει πολυάριθμους ανιχνευτές λέιζερ και ραντάρ σε όλο το όχημα για μεγάλες, μεσαίες και μικρές αποστάσεις, που μπορούν να ανιχνεύουν οχήματα ή εμπόδια στη σχετική διαδρομή και την γύρω περιοχή.
Φιλοσοφία απεικόνισης και λειτουργιών
Η φιλοσοφία απεικόνισης και λειτουργιών αποτελείται από δύο συστήματα που βελτιστοποιούν την άνεση και την ασφάλεια κατά την οδήγηση. Το καινοτόμο, ψηφιακό σύστημα επικοινωνίας ανθρώπου / μηχανής – Human Machine Interface (HMI), εγγυάται μέγιστη ευελιξία στον έλεγχο πολυάριθμων λειτουργιών μέσα στο αυτοκίνητο.
Επιπλέον, το Vision E διαθέτει σύστημα ελέγχου λειτουργιών μέσω χειρονομιών (gesture control) για συγκεκριμένες λειτουργίες. Ορισμένες κινήσεις των χεριών που εκτελούνται από τον οδηγό στην περιοχή γύρω από την κεντρική κονσόλα εντοπίζονται και αναγνωρίζονται από μία κάμερα. Αυτό σημαίνει ότι τυποποιημένες εντολές, όπως η ρύθμιση έντασης ήχου του ηχοσυστήματος ή η απάντηση στις τηλεφωνικές κλήσεις, θα δίνονται με απλές χειρονομίες, χωρίς να διασπάται η προσοχή του οδηγού από το δρόμο.
Άλλα νέα χαρακτηριστικά του πρωτοτύπου είναι η λειτουργία Eye Tracking που παρακολουθεί συνεχώς τις κινήσεις των ματιών του οδηγού. Το σύστημα βασίζεται σε κάμερα και παρουσιάζει χρήσιμες πληροφορίες για τον οδηγό την κατάλληλη στιγμή σε οθόνη του εσωτερικού. Η λειτουργία Eye Tracking μπορεί επίσης να αναλύσει το βαθμό ετοιμότητας του οδηγού. Όταν το επίπεδο συγκέντρωσης του οδηγού μειώνεται, η ανίχνευση κόπωσης του Driver Alert ενεργοποιείται και τον παροτρύνει να κάνει ένα διάλειμμα. Ένα ακόμα σύστημα που βελτιστοποιεί την ασφάλεια και λανσάρεται στο επαναστατικό Skoda, είναι ο παλμογράφος, που παρακολουθεί συνεχώς τους καρδιακούς παλμούς του οδηγού και τον προειδοποιεί εάν βρίσκονται σε επικίνδυνο επίπεδο. Εάν προκύψει ιατρικό πρόβλημα, το αυτοκίνητο μπορεί να χρησιμοποιήσει τις λειτουργίες αυτόνομης οδήγησης για να κατευθύνει το αυτοκίνητο στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης χωρίς τη βοήθεια του οδηγού και να σταματήσει το αυτοκίνητο. Σε περίπτωση επείγουσας ανάγκης (π.χ. καρδιακή προσβολή), το σύστημα μπορεί να καλέσει τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.
Ενημέρωση/ψυχαγωγία
Το Vision E εφοδιάζεται με τα πιο σύγχρονα συστήματα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Όλες οι οθόνες αφής υιοθετούν κλασική κρυστάλλινη σχεδίαση Škoda. Χάρη σε μία ταχύτατη μονάδα LTE και στο πιο προηγμένο σύστημα πλοήγησης που προσφέρεται με ενσωματωμένο Wi-Fi hotspot, το οποίο συνδέει όλες τις κινητές συσκευές των επιβατών, με αποτέλεσμα αυτοί να είναι πάντα online.
Τη γκάμα λειτουργιών ενημέρωσης και ψυχαγωγίας συμπληρώνουν οι mobile online υπηρεσίες της φίρμας, που προσφέρουν πλοήγηση, πληροφόρηση, ψυχαγωγία και υποστήριξη. Μέσω της διαδικτυακής πύλης Škoda Connect, ο πελάτης μπορεί ακόμα και να διαμορφώνει υπηρεσίες από τον υπολογιστή του σπιτιού του αλλά και να μεταφέρει προορισμούς, διαδρομές και σημεία ενδιαφέροντος στο αυτοκίνητο.
Οι υπηρεσίες Care Connect υποστηρίζουν τους επιβάτες σε πολλές περιπτώσεις .Η διαχείριση πολυάριθμων διαδικτυακών υπηρεσιών μπορεί να γίνει και μέσω της εφαρμογής Connect σε ένα smartphone.
Plug-in υβριδικό μοντέλο από το 2019, πέντε πλήρως ηλεκτρικά μέχρι το 2025
Η ευελιξία είναι το κύριο χαρακτηριστικό εξέλιξης / επέκτασης της γκάμας μοντέλων Škoda βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα ώστε να συμπεριλάβει plug-in υβριδικά και πλήρως ηλεκτρικά συστήματα κίνησης. Αυτό σηματοδοτεί την είσοδο της μάρκας στην εποχή των ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης. Το πρώτο μοντέλο θα συνδυάζει βενζινοκινητήρα με ηλεκτρικό σύστημα κίνησης προσφέροντας οδήγηση μηδενικών ρύπων σε περιβάλλον εντός και εκτός πόλης. Τα επόμενα χρόνια, θα λανσαριστούν περισσότερα plug-in υβριδικά μοντέλα και σε άλλες κατηγορίες οχημάτων.
Παράλληλα, η εταιρία εξελίσσει τις δικές της φιλοσοφίες για αμιγή ηλεκτροκίνηση με βάση την αρθρωτή πλατφόρμα ΜΕΒ του Group με μοντέλα που θα διαθέτουν τις κλασικές αρετές των αυτοκινήτων της μάρκας. Για το σκοπό αυτό, η ευελιξία της πλατφόρμας MEB αξιοποιείται στο μέγιστο βαθμό, ώστε ακόμα και σε ηλεκτροκίνητη έκδοση τα μοντέλα αυτά να προσφέρουν εξαιρετική ευρυχωρία. Η αυτονομία και η άνετη λειτουργία είναι επίσης πολύ σημαντικοί παράγοντες στην καθημερινή οδήγηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Η γκάμα χαρακτηριστικών ‘Simply Clever’ για αυξημένη άνεση και λειτουργικότητα θα πλαισιωθεί από καινοτόμες ιδέες εμπνευσμένες ειδικά για ηλεκτροκίνητα μοντέλα.
Νίκος Τσάδαρης