Σχεδόν 20 χρόνια μετά την εμφάνισή του, η επιτυχημένη πορεία του Toyota Yaris συνεχίζεται με τη μεγαλύτερη γκάμα στην κατηγορία Β, καθώς στα κινητήρια σύνολα του μοντέλου περιλαμβάνονται, ένας υβριδικός κινητήρας 1.5L, δύο βενζινοκινητήρες των 1.0 & 1.5 κ.ε., αλλά κι ένας diesel D-4D 1.4L
Όλα τα μοντέλα πληρούν τις προδιαγραφές Euro 6 και έχουν ωφεληθεί από τις ρυθμίσεις που περιόρισαν ακόμα περισσότερο τις εκπομπές C02
Στην πρόσφατη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης η Toyota λάνσαρε ένα πρόγραμμα αναβάθμισης ύψους 90 εκατομμυρίων ευρώ για να ενισχύσει την επιτυχία του Yaris, εισάγοντας νέα στιλιστικά στοιχεία και εκδόσεις, αναβαθμίζοντας την οδική συμπεριφορά και ασφάλεια και λανσάροντας ένα νέο, πολύ αποδοτικό βενζινοκινητήρα 1.5-L.
Ο ερχομός της νέας, σημαντικά ανανεωμένης οικογένειας Yaris θα δώσει περαιτέρω ώθηση στο μικρό hatchback της Toyota. Είναι γεγονός ότι το αυτοκίνητο συνέχισε να αυξάνει το μερίδιό του στην κατηγορία B (supermini) στην αγορά της Δυτικής Ευρώπης από το 2011 που λανσαρίστηκε η τρίτη γενιά του μοντέλου, ξεπερνώντας πέρσι το 6,5% και τις 208.000 μονάδες.
Σχεδίαση, ποιότητα, επιδόσεις και ασφάλεια είναι πρωταρχικά κριτήρια αγοράς και βρίσκονται στο επίκεντρο του προγράμματος βελτιώσεων Toyota.
Η υβριδική ισχύς παραμένει ένα μοναδικό επιχείρημα πωλήσεων για το μοντέλο, ένα σύστημα που αυτή τη στιγμή συγκεντρώνει πάνω από το 40% όλων των Ευρωπαϊκών πωλήσεων Yaris.
Το Yaris κατασκευάζεται στην παραγωγική μονάδα της Toyota (Toyota Motor Manufacturing France) στην Valenciennes από το 2001. Η παραγωγή πέρασε τα τρία εκατομμύρια μονάδες το 2016, με τα αυτοκίνητα, εκτός της Ευρώπης, να εξάγονται και σε όλο τον κόσμο, όπως Αφρική, Β. Αμερική και στις αγορές Μ. Ανατολής στην Ασία.
Η Toyota αυτή τη φορά, ανέθεσε το σχεδιασμό του Yaris (η πρώτη έκδοση ήταν σχεδιασμένη από τον Έλληνα Σωτήρη Κωβό) στο Ευρωπαϊκό στούντιο σχεδίασης, αντανακλώντας τη δύναμη και την ποιότητα της κατηγορίας Β στην περιοχή. Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά που οι αλλαγές που αποφασίστηκαν για το Yaris στην Ευρώπη θα υιοθετηθούν στο αδερφικό μοντέλο Vitz που κατασκευάζεται στην Ιαπωνία.
Επιχειρώντας κάτι πολύ πιο ουσιαστικό από ένα απλό facelift στη μέση του κύκλου ζωής, το πρόγραμμα των 90 εκατομμυρίων ευρώ περιλαμβάνει την υιοθέτηση 900 και πλέον νέων εξαρτημάτων για τη βελτίωση της σχεδίασης, των δυναμικών επιδόσεων και της ασφάλειας του αυτοκινήτου. Η νέα εμφάνιση με σημαντικές στιλιστικές αλλαγές μπροστά και πίσω, είναι προϊόν του στούντιο σχεδίασης ED2 της Toyota στη Νότια Γαλλία.
Εξωτερικό
Σχεδιαστικά, τα εμπρός και πίσω τμήμα του αυτοκινήτου αποκτά νέα σχεδιαστική δομή με ισχυρότερη τρισδιάστατη ποιότητα, μεγαλύτερη έμφαση στις οριζόντιες γραμμές για τη δημιουργία οπτικού πλάτους, και χαμηλότερο κέντρο βάρους.
Ο επανασχεδιασμός του εμπρός τμήματος περιλαμβάνει νέο εμπρός προφυλακτήρα και μάσκα με νέα στοιχεία που συμβάλλουν στην πιο δυναμική εμφάνιση του νέου Yaris. Τα ενσωματωμένα κελύφη των προβολέων ομίχλης εκατέρωθεν της μάσκας έχουν επίσης επανασχεδιαστεί, περιλαμβάνοντας ένα λαμπερό, χρωμιωμένο διακοσμητικό σε ανώτερες εκδόσεις εξοπλισμού που προαιρετικά διατίθεται για τις μεσαίες εκδόσεις Mid.
Η γκάμα ζαντών του νέου Yaris περιλαμβάνει τρία νέα σχέδια: ένα ασημί τάσι 15-ιντσών για την έκδοση Live, μία πολυάκτινη ζάντα αλουμινίου 15-ιντσών για τις εκδόσεις Active & Style και μία νέα ζάντα αλουμινίου 16 ιντσών με ειδικό φινίρισμα για την έκδοση Chic.
Πίσω, ανάλογα με την έκδοση εξοπλισμού, τα πίσω φωτιστικά σώματα έχουν φως στοπ LED και πίσω φώτα με οδηγούς.
Δύο νέες αποχρώσεις έχουν προστεθεί στη γκάμα του Yaris – Hydro Blue και Tokyo Red, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό σε δέκα.
Εσωτερικό
Η έμφαση στις αλλαγές του εσωτερικού ήταν να διατηρηθεί η τολμηρή και μοντέρνα εμφάνιση της καμπίνας, με νέες ταπετσαρίες και διάκοσμο και αναβαθμισμένα όργανα και χειριστήρια με στόχο τη βέλτιστη εργονομία και απόδοση HMI (human-machine interface).
Ο πίνακας οργάνων του οδηγού έχει νέα διάταξη δύο αναλογικών οργάνων που πλαισιώνουν μία νέα έγχρωμη οθόνη TFT πολλαπλών πληροφοριών 4,2 ιντσών – στάνταρ από την έκδοση Active. Διαφορετικές πληροφορίες και δεδομένα οχήματος μπορούν να επιλέγονται και να ρυθμίζονται μέσω των διακοπτών ελέγχου στο τριάκτινο τιμόνι, το οποίο φέρει νέα διακοσμητικά σε piano black (από τη Active και πάνω). Ένα νέο χρωμιωμένο διακοσμητικό πλαισιώνει τα όργανα, προσδίδοντας μία πρόσθετη νότα ποιότητας.
Άλλες αλλαγές αφορούν τους νέους αεραγωγούς τύπου φτερωτής, τον μπλε φωτισμό οργάνων και μία πιο σύγχρονη εκδοχή της οθόνης πολυμέσων και των χειριστηρίων στην κεντρική κονσόλα, μαζί με δύο νέους διακόπτες που είναι πιο απέριττοι σε εμφάνιση και πιο εύχρηστοι σε λειτουργία.
Το νέο Yaris προσφέρει στους πελάτες περισσότερες επιλογές σε επίπεδο φινιρίσματος, με νέες ταπετσαρίες και ασορτί διάκοσμο και χρώματα που εναρμονίζονται με το εσωτερικό της καμπίνας.
Υβριδικό σύστημα
Το Yaris παραμένει μοναδικό στην κατηγορία Β που διατίθεται με υβριδικό σύστημα κίνησης. Αυτό προσφέρει μικρή κατανάλωση και τις χαμηλότερες εκπομπές ρύπων στην κατηγορία (από 75 g/km CO2).
Τα πραγματικά οφέλη της υβριδικής κίνησης
Η Toyota χρησιμοποιεί ένα έξυπνο εργαλείο συλλογής δεδομένων για να βοηθήσει τους Ευρωπαίους εμπόρους να δείξουν στους πελάτες πώς λειτουργεί η υβριδική τεχνολογία και τα πραγματικά οφέλη που μπορεί να αποφέρει.
Το Driveco box ήδη χρησιμοποιείται σε επτά Ευρωπαϊκές αγορές για Υβριδικά μοντέλα όπως το Yaris Hybrid και προορίζεται για πιλοτικές δοκιμές σε εννέα ακόμα. Σαν ένα αυτόματο σύστημα καταγραφής δεδομένων οδηγού, συλλέγει δεδομένα για τις αποστάσεις των δοκιμαστικών διαδρομών, τους χρόνους και τις μέσες ταχύτητες, και επιπλέον την αναλογία του ταξιδιού στην οποία το αυτοκίνητο λειτουργεί σε πλήρως ηλεκτρικό πρόγραμμα (EV mode), με μηδενική κατανάλωση καυσίμου και μηδενικές εκπομπές ρύπων. Ο χρήστης μπορεί να κατεβάζει και να βλέπει τις πληροφορίες χρησιμοποιώντας ένα smartphone ή μία εφαρμογή tablet, μαζί με συγκρίσεις από προηγούμενες επιδόσεις και με τα επίπεδα που έχουν πετύχει άλλοι οδηγοί.
Το Driveco έχει ήδη καταγράψει δεδομένα από 900 Yaris Hybrid και πάνω από μισό εκατομμύρια χιλιόμετρα οδήγησης σε όλων των ειδών τα περιβάλλοντα, από κέντρα πόλεων μέχρι ορεινές διαδρομές. Τα συνδυασμένα αποτελέσματα δείχνουν ότι τα αυτοκίνητα έχουν λειτουργήσει σε EV mode για πάνω από το 54% του χρόνου, επιτυγχάνοντας μέση κατανάλωση σε πραγματικές συνθήκες 5,0 l/100 km.
Οδική συμπεριφορά
Οι μηχανικοί του νέου Yaris έκαναν μία σχολαστική διερεύνηση, προκειμένου να διαπιστώσουν που θα μπορούσαν να γίνουν βελτιώσεις στα επίπεδα θορύβων και κραδασμών για μείωση των θορύβων από το χώρο του κινητήρα κατά την επιτάχυνση.
Αποτέλεσμα, μία ολοκληρωμένη σειρά μέτρων, όπως: ανασχεδιασμένες βάσεις κινητήρα, μεγαλύτερος αποσβεστήρας περιστροφής κινητήρα, νέα εμπρός ημιαξόνια, εμπρός υποπλαίσιο, αλλά και τροποποιημένο σύστημα εισαγωγής στο φιλτροκούτι. Επιπλέον, το σύστημα εξαγωγής έχει προσαρμοστεί με ένα νέο μεσαίο σιλανσιέ.
Οι ανασχεδιασμένες βάσεις του κινητήρα αυξάνουν την οδηγική άνεση, περιορίζοντας τους κραδασμούς κατά την οδήγηση σε ανώμαλα οδοστρώματα. Αλλαγές έχουν γίνει και στις δυνάμεις απόσβεσης των αμορτισέρ και το σχέδιο των βαλβίδων με σκοπό τη βελτίωση της άνεσης και τη διατήρηση της αξιόπιστης συμπεριφοράς.
Το σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση έχει επανα-χαρτογραφηθεί για λιγότερη αίσθηση ‘τριβής’ και πιο ομαλή απόκριση στις εντολές του οδηγού. Η κατευθυντικότητα στις στροφές έχει βελτιωθεί με καλύτερη απόκριση του οχήματος στις εντολές του οδηγού.
Κινητήρες
– Το νέο Yaris σηματοδοτεί το λανσάρισμα ενός νέου 4κύλινδρου βενζινοκινητήρα 1.5-L στη γκάμα που αντικαθιστά την τρέχουσα μονάδα 1.33-L. Ο νέος κινητήρας εξελίχθηκε με γνώμονα τα μελλοντικά πρότυπα εκπομπών ρύπων Euro 6c και τις απαιτήσεις έγκρισης τύπου RDE (Real Driving Emission), ενώ την παραγωγή του έχει αναλάβει η Toyota Motor Industries Poland.
Ο κινητήρας είναι μέλος της οικογένειας Toyota ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficiency), και υιοθετεί νέα τεχνικά χαρακτηριστικά για καλύτερες επιδόσεις και πιο απολαυστική οδήγηση, με ταυτόχρονη μείωση της κατανάλωσης έως 12% *, σύμφωνα με τις τρέχουσες παραμέτρους δοκιμών NEDC.
Στο νέο Yaris, ο ατμοσφαιρικός κινητήρας 1.496 cm3 αποδίδει μέγιστη ισχύ 111 DIN hp/82 kW και μέγιστη ροπή 136 Nm στις 4.400 rpm. Η άμεση απόκρισή του υπόσχεται οδηγική άνεση στην πόλη αλλά και στον ανοιχτό δρόμο. Συγκριτικά με τον 1.33-L, είναι 0,8 δεύτερα ταχύτερος στην επιτάχυνση 0 – 100 km/h (11,0 έναντι 11,8), ενώ στην ταχύτητα προσπέρασης με 5η σχέση η βελτίωση είναι πάνω από ένα δευτερόλεπτο, πετυχαίνοντας το 80 – 120 km/h σε 17,6 συγκριτικά με τα 18,8.
Οι μηχανικοί θέλησαν επίσης να βελτιώσουν την κατανάλωση σε σταθερές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο, κάτι που οδήγησε στη χρήση (για πρώτη φορά σε μοντέλο Toyota) μιας υδρόψυκτης πολλαπλής εξαγωγής. Περιορίζοντας τη θερμοκρασία των καυσαερίων, αυτό αποτρέπει τη ανάγκη για εμπλουτισμό μείγματος με σκοπό τη μείωση της θερμοκρασίας καύσης σε οποιαδήποτε ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο. Έτσι, τόσο η κατανάλωση καυσίμου όσο και οι εκπομπές ρύπων μειώνονται.
Όπως και οι υπόλοιποι κινητήρες Toyota ESTEC, η μονάδα 1.5-L ωφελείται από τα πιο πρόσφατα μέτρα μείωσης των τριβών.
– Ο 3κύλινδρος βενζινοκινητήρας 1.0 L, πληροί τα πρότυπα Euro 6, και πετυχαίνει επίπεδο θερμικής απόδοσης (το ποσοστό της ενέργειας που περιέχεται στο καύσιμο και μετατρέπεται σε μηχανική ενέργεια) πάνω από 37%, που είναι εξαιρετικό αποτέλεσμα για βενζινοκινητήρα μαζικής παραγωγής που κατά μέσο όρο έχει θερμική απόδοση μεταξύ 30 και 35%. Οι εκπομπές CO2 της έκδοσης 1.0L έχουν μειωθεί από 110 σε 99 g/km.
Για να το πετύχουν, οι μηχανικοί επεδίωξαν πάνω από όλα να βελτιστοποιήσουν το λόγο ισχύος/βάρους του κινητήρα. Για παράδειγμα, ο συνδυασμός κυλινδροκεφαλής και πολλαπλής εξαγωγής έχει μειώσει το βάρος κάνοντας παράλληλα τη διάταξη πιο συμπαγή.
Για μείωση της κατανάλωσης με διατήρηση των επιδόσεων, ο λόγος συμπίεσης έχει αυξηθεί από 10,5 σε 11,5. Εξάλλου, μία ακόμα εξέλιξη της τεχνολογίας μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων της Toyota επιτρέπει στον κινητήρα να αλλάζει μεταξύ κύκλων Atkinson και Otto.
Ο κινητήρας υιοθετεί τώρα τον κύκλο Atkinson σε χαμηλά φορτία για καλύτερη απόδοση καυσίμου στην πόλη και κατά την οδήγηση με χαμηλές στροφές, ενώ μπορεί να επιστρέφει στον κύκλο Otto σε υψηλά φορτία και υψηλές ταχύτητες.
Συνδεδεμένος με ένα 5τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, ο 3κύλινδρος εκτός από πολύ οικονομικός στη λειτουργία του, προσφέρει στον οδηγό μία πολύ καλή αίσθηση ροπής προσαρμοσμένη κυρίως στην οδήγηση πόλης.
– Ο κινητήρας 1.4 diesel ωφελείται από δευτερεύουσες μετατροπές οι οποίες στοχεύουν στη μείωση θορύβων και κραδασμών: πρώτον, προσφέροντας καλύτερη μόνωση για το σύστημα εξαγωγής και δεύτερον χρησιμοποιώντας μία ανασχεδιασμένη βάσης κινητήρα τύπου ράβδου στρέψης για την έκδοση diesel.
Με το 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, πετυχαίνει τον ιδανικό συγκερασμό μεταξύ επιδόσεων και κατανάλωσης. Το Yaris φτάνει στην τελική ταχύτητα των 175 km/h με κατανάλωση μικτού κύκλου 3.5 l/100.
Toyota Safety Sence στον βασικό εξοπλισμό
Η ιαπωνική φίρμα θωράκισε το νέο Yaris, συμπεριλαμβάνοντας το Toyota Safety Sense στο βασικό εξοπλισμό.
Αυτό διασφαλίζει ότι κάθε αυτοκίνητο της γκάμας εφοδιάζεται με συστήματα που μπορούν να βοηθήσουν στην αποφυγή ενός ατυχήματος ή να περιορίσουν τις συνέπειες του εάν είναι αναπόφευκτο. Το πακέτο περιλαμβάνει σύστημα προ-σύγκρουσης – Pre-Collision System με αυτόνομο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης – Autonomous Emergency Braking, αυτόματη ενεργοποίηση μεγάλης σκάλας φώτων – Automatic High Beam, προειδοποίηση παρέκκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας – Lane Departure Alert και, σε μοντέλα πάνω από την έκδοση Live, αναγνώριση οδικής σήμανσης – Road Sign Assist.
Επίσης, για βελτίωση της ασφάλειας των επιβατών, οι πίσω ζώνες ασφαλείας εφοδιάζοντας τώρα με περιοριστές φορτίου και προεντατήρες. Τα προσκέφαλα έχουν επανασχεδιαστεί για να παρέχουν καλύτερη προστασία από τους τραυματισμούς σε μία οπίσθια σύγκρουση, όπως επίσης έχει βελτιωθεί και το σχήμα των αερόσακων οροφής. Η τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων είναι ευκολότερη με ρυθμίσεις στο σύστημα συγκράτησης Isofix ενώ υπάρχουν και σχετικές ετικέτες επισήμανσης.
Νίκος Τσάδαρης