Η Ford ανακοίνωσε ότι ο πολυβραβευμένος βενζινοκινητήρας EcoBoost θα διατίθεται με καινοτόμο τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρου, για περαιτέρω μείωση των εκπομπών CO2 και βελτιωμένη κατανάλωση.
Ο συμπαγής και χιλιάρης EcoBoost της Ford, στις αρχές του 2018, θα γίνει ο πρώτος 3κύλινδρος στον κόσμο με τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρου. Το επίτευγμα είναι αποτέλεσμα καινοτόμου μηχανολογίας που εφάρμοσαν οι μηχανικοί της Ford στην Ευρώπη, και ανατρέπει την άποψη της βιομηχανίας ότι ένας 3κύλινδρος κινητήρας «μεταβλητής χωρητικότητας» υστερεί σε πολιτισμένη λειτουργία, απαραίτητη προϋπόθεση για τη χρήση του σε επιβατικά μοντέλα.
Η απενεργοποίηση κυλίνδρου μεταφράζεται σε μειωμένο λειτουργικό κόστος για τους πελάτες του 1.0L EcoBoost, με αυτόματη διακοπή της παροχής καυσίμου και λειτουργίας των βαλβίδων σε έναν από τους κυλίνδρους σε συνθήκες μερικού φορτίου, όπως στο ρολάρισμα ή σε μέτριες ταχύτητες ταξιδιού.
Παράδειγμα προηγμένης μηχανολογίας που παρέχει στους πελάτες της Ford τη δύναμη της επιλογής με αποδοτικούς βενζινοκινητήρες, πετρελαιοκινητήρες και ηλεκτροκινητήρες, η τεχνολογία αυτή μπορεί να απενεργοποιεί ή να ενεργοποιεί ξανά ένα κύλινδρο σε 14 χιλιοστά του δευτερολέπτου, 20 φορές ταχύτερα από το ανοιγόκλειμα του ματιού. Σε συνδυασμό με προηγμένες λύσεις για την εξουδετέρωση των κραδασμών, η απενεργοποίηση κυλίνδρου θα περνά απαρατήρητη από τους οδηγούς σε επίπεδο λειτουργίας και επιδόσεων κινητήρα.
Το σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρου που εξέλιξαν οι μηχανικοί της φίρμας σε Aachen και Κολωνία (Γερμανία), Dagenham και Dunton (Ην. Βασίλειο), και Dearborn (ΗΠΑ), σε συνεργασία με τους εταίρους της Ford στο Schaeffler Group, βελτιώνει την απόδοση καυσίμου και τις εκπομπές CO2 μειώνοντας την τριβή και τις ροϊκές απώλειες μέσα στον κινητήρα.
Απλό σε σύλληψη αλλά προηγμένο τεχνολογικά, το σύστημα επιτρέπει τη λειτουργία μέχρι και τις 4.500 στροφές: όταν η κάθε βαλβίδα ανοίγει και κλείνει σχεδόν 40 φορές το δευτερόλεπτο, χρησιμοποιεί την πίεση του λαδιού για να ενεργοποιεί ένα ειδικό κοκοράκι και να διακόπτει τη σύνδεση μεταξύ του εκκεντροφόρου και των βαλβίδων του κυλίνδρου Νο1.
Προηγμένο λογισμικό προσδιορίζει τη βέλτιστη στιγμή για την απενεργοποίηση του κυλίνδρου με βάση την ταχύτητα, τη θέση του γκαζιού και το φορτίο του κινητήρα. Μία νέα μονοκόμματη μονάδα εκκεντροφόρου (παρόμοιας σχεδίασης με αυτή που είδαμε πρόσφατα για πρώτη φορά στο νέο EcoBlue diesel) απελευθερώνει χώρο μέσα στην κυλινδροκεφαλή για νέα κανάλια λαδιού και τα εξαρτήματα ελέγχου των βαλβίδων.
«Με τη μεταβλητή χωρητικότητα που είναι αποτέλεσμα της απενεργοποίησης του κυλίνδρου, οι οδηγοί απολαμβάνουν όλη την ισχύ και τις επιδόσεις που μπορεί να προσφέρει ο κινητήρας όταν είναι απαραίτητο αλλά και τη χαμηλότερη κατανάλωση μιας μικρότερης μονάδας σε άλλη περίπτωση,» δήλωσε ο Denis Gorman, στέλεχος της Ford Ευρώπης. «Σύμφωνα με την έρευνά μας στα περισσότερα οδηγικά σενάρια, το σύστημα θα είναι ενεργό για μόλις μερικά δευτερόλεπτα κάθε φορά, και απαιτεί ταχεία και ομαλή λειτουργία, ενώ έχει τη δυνατότητα να βελτιώσει την οικονομία καυσίμου μέχρι 6%».
Η σχεδίαση του συστήματος απενεργοποίησης ενός κυλίνδρου μειώνει την περιπλοκότητα, προς όφελος της μαζικής παραγωγής. Ωστόσο, το όλο εγχείρημα έκρυβε παράλληλα μία σημαντική πρόκληση προκειμένου να διατηρηθεί η πολιτισμένη λειτουργία του 1.0L EcoBoost. Έτσι υιοθετήθηκαν καινοτομίες όπως μία έκκεντρη διάταξη στροφάλου και σκόπιμα μη ζυγοσταθμισμένα βολάν και τροχαλίες, που εξουδετερώνουν τους κραδασμούς.
Ένα νέο βολάν διπλής μάζας και δίσκος συμπλέκτη που αποσβένει τους κραδασμούς εξουδετερώνουν τις ταλαντώσεις του κινητήρα όταν λειτουργεί με δύο κυλίνδρους, κυρίως στις χαμηλές στροφές, και επιτρέπουν μεγαλύτερο εύρος λειτουργίας. Οι βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής είναι κλειστές όταν το σύστημα είναι ενεργό, παγιδεύοντας τα αέρια που πλέον λειτουργούν ως ελατήριο εξισορρόπησης των δυνάμεων ενός 3κύλινδρου κινητήρα με στόχο την πολιτισμένη λειτουργία, ενώ παράλληλα διατηρούν τις θερμοκρασίες στο εσωτερικό του κυλίνδρου που αυξάνουν την απόδοση όταν ενεργοποιηθεί ξανά.
Νέες βάσεις κινητήρα, ημιαξόνια και σαϊλεντμπλόκ της ανάρτησης είναι ειδικά ρυθμισμένα με γνώμονα την αθόρυβη λειτουργία. Ο 1.0L EcoBoost θα έχει βελτιωμένη αντοχή για να ανταπεξέρχεται στα διαφορετικά φορτία που θα απορρέουν από την απενεργοποίηση του κυλίνδρου. Διαθέτει νέα καδένα εκκεντροφόρου, αλλά και κοκοράκια διαμορφωμένα μέσω προηγμένου ψεκασμού χύτευσης μετάλλου.
«Η απενεργοποίηση κυλίνδρου ρυθμίζει τη χωρητικότητα του κινητήρα για μεγιστοποίηση της απόδοσης. Ωστόσο, για να προσφέρει το μέγιστο πλεονέκτημα τους πελάτες, πρέπει να ενεργοποιείται σε όσο το δυνατόν περισσότερα οδηγικά σενάρια», δήλωσε ο Carsten Weber, manager στη Ford Ευρώπης. «Δοκιμάσαμε εντατικά το σύστημα σε πραγματικές συνθήκες σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιώντας μία σειρά στρατηγικών απενεργοποίησης για την ανάπτυξη ενός συστήματος που μεγιστοποιεί την απόδοση χωρίς να επηρεάζει την οδηγική άνεση».
Ο 1.0L EcoBoost
Ο χιλιάρης κινητήρας EcoBoost λανσαρίστηκε στο Focus το 2012, και χρησιμοποιεί τεχνολογίες EcoBoost όπως άμεσος ψεκασμός καυσίμου υψηλής πίεσης, Twin-independent Variable Cam Timing και υπερσυμπίεση για να προσφέρει βελτιστοποιημένη απόδοση σε συνδυασμό με την ισχύ και τις επιδόσεις ενός ατμοσφαιρικού κινητήρα 1.6L.
Πριν από μερικούς μήνες, ο 1.0L EcoBoost ψηφίστηκε ο καλύτερος στην κατηγορία του στο θεσμό International Engine of the Year για πέμπτη συνεχή χρονιά. Το 2014, ο 1.0L EcoBoost έγινε ο πρώτος κινητήρας που απέσπασε το τίτλο του Διεθνούς Κινητήρα της Χρονιάς για τρίτη συνεχή φορά, ενώ το 2012 αναδείχτηκε ο «Καλύτερος Νέος Κινητήρας».
Έχοντας μπλοκ τόσο μικρό ώστε να χωρά στο ντουλαπάκι οροφής ενός αεροπλάνου, διατίθεται σε εκδόσεις 100, 125 και 140 ίππων, ενώ προσφέρει μεγαλύτερη αναλογία ισχύος ανά λίτρο από μια Bugatti Veyron.
Έντεκα μοντέλα Ford, ανάμεσά τους τα Fiesta, EcoSport, B-MAX, Focus, C-MAX, Grand C MAX, Tourneo & Transit Connect, Tourneo & Courier, και το Mondeo διατίθενται στην Ευρώπη με τον 3κύλινδρο κινητήρα, ενώ το ένα στα πέντε νέα οχήματα Ford που πουλήθηκαν στην Ευρώπη πέρσι ήταν εφοδιασμένα με τον 1.0L EcoBoost, μεταξύ των οποίων σχεδόν δύο στα πέντε Fiesta.
Νίκος Τσάδαρης