Ιδιοκτήτες αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού, αλλά και εκείνοι που κάνουν πολλά χιλιόμετρα καθημερινά, είναι αυτοί που καταφεύγουν συνήθως στην υγραεριοκίνηση προκειμένου να μειώσουν αισθητά τα έξοδα των μετακινήσεών τους. Στην αρχή οι μετατροπές ξεκίνησαν δειλά δειλά. Πλέον η διαδικασία εξελίσσεται σε «μόδα». Και όσο οι τιμές της βενζίνης συνεχίζουν να ανεβαίνουν, τόσο το ενδιαφέρον αυξάνεται. Αποτέλεσμα; Τα συνεργεία που κάνουν τη σχετική μετατροπή ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια.
Όπως υποστηρίζουν οι επαγγελματίες του κλάδου, η μετατροπή απαιτεί μια επένδυση της τάξεως των 1.300 – 2.000 ευρώ, ενώ η απόσβεση –για κάποιον που μετακινείται καθημερινά με το αυτοκίνητό του– μπορεί να γίνει ακόμα και μέσα σε ένα χρόνο. Γι’ αυτό, πάρτε χαρτί και μολύβι και υπολογίστε αν σας συμφέρει.
Παράλληλα, σύμφωνα με δημοσίευμα στην εφημερία «Καθημερινή», καθώς λειτουργούν όλο και περισσότερες εξειδικευμένες εταιρείες, ο χρόνος αναμονής για την τοποθέτηση έχει μειωθεί αισθητά. Οπερ σημαίνει, πάτε στο συνεργείο, κάνετε τη μετατροπή και αποχωρείτε, σε αρκετές περιπτώσεις ακόμα και αυθημερόν.
Την ίδια ώρα, όμως, οι ειδικοί εφιστούν την προσοχή των αυτοκινητιστών στα μη εξουσιοδοτημένα συνεργεία και σε τοποθετήσεις συστημάτων «αμφιβόλου προέλευσης». Η προσπάθεια κάποιου να γλιτώσει από 100 μέχρι 1.000 ευρώ στην τοποθέτηση συστήματος για την υγραεριοκίνηση μπορεί τελικά να του επιφέρει πολύ μεγαλύτερη ζημιά, ισχυρίζονται. Κι αυτό θα πρέπει να το έχει υπόψη του κάθε κάτοχος Ι. Χ. που αποφασίζει να κάνει τη μετατροπή.
Όσοι έκαναν το βήμα, σήμερα, δηλώνουν μάλλον ικανοποιημένοι. «Eκανα την τοποθέτηση πριν από 4 μήνες σε αυτοκίνητο 2.000 κυβικών. Πλήρωσα 1.500 ευρώ στα οποία περιλαμβάνεται και το ΚΤΕΟ, ενώ ο τεχνικός μου έδωσε και δύο χρόνια εγγύηση καλής λειτουργίας. Εκείνο που έχω παρατηρήσει εξαρχής είναι η κάθετη μείωση των εξόδων για καύσιμα. Ενδεικτικά, σήμερα γεμίζω το ρεζερβουάρ με 45 ευρώ και κάνω περίπου 650 χιλιόμετρα. Με τη βενζίνη χρειαζόμουν ακριβώς τα διπλάσια χρήματα. Νομίζω ότι και η απόδοση του αυτοκινήτου είναι καλύτερη», λέει ο Γιώργος Κακαράτζας, ο οποίος διανύει καθημερινά μεγάλες αποστάσεις για να πάει στη δουλειά του.
Αυτό, βεβαίως, δεν συνεπάγεται ότι όλα είναι ανέφελα. Oπως λέει ο κ. Κακαράτζας, ένα σημαντικό πρόβλημα που αντιμετώπισε έχει να κάνει με το γεγονός ότι τα πρατήρια που παρέχουν υγραέριο είναι πολύ λίγα. «Oταν είχα ταξιδέψει στην Αυστρία, έβλεπα ότι όλα τα πρατήρια έχουν και υγραέριο. Στην Ελλάδα, αντίθετα, είναι πολύ λίγα. Δεν μπορώ, για παράδειγμα, να χρησιμοποιήσω υγραέριο για να πάω διακοπές», υπογραμμίζει. Κι αυτό είναι ένα ζήτημα που θα πρέπει να λάβει υπόψη του όποιος αποφασίσει να κάνει το βήμα.
Από την άλλη, στα θετικά συνυπολογίζεται η πολύ μικρότερη επιβάρυνση του περιβάλλοντος, αλλά ο οδηγός δεν μπορεί να μη συνυπολογίσει το γεγονός της μείωσης του αποθηκευτικού χώρου του αυτοκινήτου λόγω τοποθέτησης του ντεπόζιτου υγραερίου. Κι αυτό γιατί το αυτοκίνητο εξακολουθεί να λειτουργεί με βενζίνη όποτε υπάρχει ανάγκη, με αποτέλεσμα να χρειάζεται τοποθέτηση ενός δεύτερου ντεπόζιτου είτε αφαιρώντας τη ρεζέρβα είτε «κόβοντας» από τον αποθηκευτικό χώρο. Αυτό, ωστόσο, είναι το λιγότερο που απασχολεί όσους ενδιαφέρονται να κάνουν τη μετατροπή. Δεν παύει, όμως, να αποτελεί ένα δεδομένο το οποίο θα πρέπει να λάβει υπόψη πριν οριστικοποιήσει την απόφασή του.
Όπως θα πρέπει να λάβει υπόψη του και το γεγονός πως «ό, τι είναι φθηνό συχνά είναι και μη ποιοτικό. Οι κίνδυνοι σε περίπτωση που ο τεχνικός ή τα υλικά δεν είναι καλά μπορεί να είναι η υπερκατανάλωση καυσίμων, η μείωση της απόδοσης του αυτοκινήτου, ακόμα και σημαντικές ζημιές. Πολλές φορές, ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που καταφεύγουν σε αγνώστου ποιότητος τεχνικούς για να γλιτώσουν κάποια χρήματα τελικά αναγκάζονται να πληρώνουν περισσότερα προκειμένου να επιδιορθώσουν το όχημά τους από τις ζημιές», μας λέει ο Γεώργιος Λαντζουράκης, εμπορικός σύμβουλος σε μεγάλη εταιρεία του κλάδου.
Όπως λένε τα εγκεκριμένα συνεργεία, αρχικά τα συστήματα υγραεριοκίνησης ενδεχομένως να χρειαστούν κάποιες ρυθμίσεις. Οπότε, όσοι ενδιαφέρονται για να κάνουν τη μετατροπή θα πρέπει να είναι αρκετά προσεκτικοί και να τηρούν πιστά τις οδηγίες. Ως γνωστόν, αυτό το οποίο προέχει είναι η ασφάλεια του οδηγού και των επιβατών. Οπότε, η αποφυγή απομιμήσεων και η υιοθέτηση όλων των κανόνων που προβλέπονται για την περίπτωση θεωρείται και είναι εκ των ων ουκ άνευ. Για όλους ανεξαιρέτως.
Ο Γεώργιος Λαντζουράκης, εμπορικός σύμβουλος σε εταιρεία του χώρου, συμβουλεύει πως όσοι θέλουν να κάνουν τη μετατροπή στο αυτοκίνητό τους θα πρέπει μεταξύ άλλων να γνωρίζουν και παράλληλα να λάβουν σοβαρά υπόψη τους και τα εξής:
1. Να κάνουν λεπτομερή έρευνα αγοράς για τα προϊόντα που κυκλοφορούν και ταιριάζουν στο όχημά τους. Να κάνουν, δηλαδή, ό, τι ακριβώς θα έκαναν για οποιαδήποτε ασφαλή μετατροπή που θα επιχειρούσαν στο αυτοκίνητό τους.
2. Να απευθύνονται σε εξειδικευμένα συνεργεία υγραεριοκίνησης και όχι απλώς συνεργεία αυτοκινήτων. Ο λόγος, προφανής. Το εξειδικευμένο συνεργείο, συνήθως, παρέχει μεγαλύτερη ασφάλεια σε ό, τι αφορά την όλη διαδικασία και την εφαρμογή της by the book.
3. Να βλέπει ο ίδιος τα προϊόντα που πρόκειται να τοποθετηθούν στο όχημά του. Και παράλληλα να επιβλέπει –στο μέτρο του δυνατού– την τοποθέτησή τους.
4. Να παίρνει γραπτή εγγύηση για την ποιότητα των ανταλλακτικών και της εργασίας που γίνεται στο αυτοκίνητό του κατά τη διαδικασία της μετατροπής.
Σε κάθε περίπτωση, όπως λέει, τα οφέλη μιας τοποθέτησης αξίζουν για να αφιερώσει κάποιος χρόνο και κόπο. Κι αυτό γιατί έχουν να κάνουν με την ασφάλεια του οδηγού και των επιβατών του αυτοκινήτου, αλλά και με την εξοικονόμηση πόρων. Γιατί μια καλή εγκατάσταση στην αρχή αποκλείει συνήθως τις πολλές αλλαγές, άρα και τα πολλά έξοδα κατόπιν.