Το πρώτο minibus της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, το Transporter T1 της VW, 73 χρόνια μετά την εμφάνισή του έχει γράψει δισεκατομμύρια χιλιόμετρα στους δρόμους του κόσμου σε κάθε μεταφορικό ρόλο. Μεταξύ άλλων ήταν το αγαπημένο όχημα – σπίτι για τα «Παιδιά των Λουλουδιών», όπως συνήθως ονομαζόταν στην Ελλάδα οι χίπις της δεκαετίας του ’60. Έτσι δικαιολογείται και η παρουσία του στα Μάταλα της Κρήτης την αγαπημένη παραλία των απανταχού χίπις.
Ελάχιστα αργότερα, το 1972 το Bulli Τ2 των ’70 παρουσιάστηκε σε ηλεκτρική έκδοση στο Αννόβερο, ανιχνεύοντας την αντίδραση του κοινού, αλλά τελικά δεν μπήκε στην παραγωγή.
Πενήντα χρόνια μετά η Γερμανική εταιρία έβαλε στην παραγωγή το πιο εντυπωσιακό van της αγοράς, που είναι αμιγώς ηλεκτρικό, θυμίζει σε πολλά σημεία το Transporter και πρόκειται να πωληθεί σε πολλές διαφορετικές επιβατικές και επαγγελματικές εκδόσεις.
Το όνομά του «ID.Buzz», το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό icon car που μπροστά του ανοίγεται «πεδίο δόξης λαμπρό» καθώς προσφέρει μεγάλη ελευθερία σχεδιαστικών επιλογών, τεράστιους χώρους, μηδενικούς ρύπους και λιγότερα μηχανικά μέρη από ένα θερμικό όχημα. Πρόκειται για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που απευθύνεται σε οικογένειες, αλλά και βόλτες με φίλους. Ανταποκρίνεται πλήρως στις τις προκλήσεις της καθημερινότητας, ακόμα και στα στενά δρομάκια της μεγαλούπολης.
Ανακαλύψτε τώρα την πρωτοποριακή σχεδίαση του ID. Buzz, που συνδυάζει μικρές διαστάσεις με την ευρυχωρία και την καινοτόμο τεχνολογία. Ζήστε μια νέα αίσθηση χώρου με ένα εσωτερικό, που αποτελείται εν μέρει από ανακυκλωμένα υλικά. Αφήστε τον εαυτό σας να εντυπωσιαστεί από την εκτεταμένη συνδεσιμότητα και τα ψηφιακά χαρακτηριστικά, όπως το έξυπνο ID. Light.
Αυτή την περίοδο μάλιστα, τρέχει η νέα προωθητική ενέργεια της γνωστής αυτοκινητοβιομηχανίας, βάσει της οποίας, το καινοτόμο ηλεκτρικό όχημα διατίθεται ετοιμοπαράδοτο με όφελος της τάξης των 7.500 ευρώ (δείτε περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα volkswagen.gr/el/models/id-buzz.html).
Εν συντομία
Το ιδιαίτερο σε σχεδίαση αμάξωμα, έχει αεροδυναμικό συντελεστή Cd 0,29 και προσφέρεται σε 7 χρωματισμούς ή 4 διχρωμίες, με δυο εκδόσεις εξοπλισμού (ID. Buzz & ID. Buzz plus). Με μακρύ μεταξόνιο και μηδενικούς προβόλους εκμεταλλεύεται στο έπακρο τους χώρους προς όφελος των επιβατών και των αποσκευών, που διαθέτουν ένα ιδιαίτερα έξυπνο και ευέλικτο σύστημα για την καλύτερη δυνατή εκμετάλλευσή τους. Το ID.Buzz διαθέτει πιστοποιητικό μηδενικού αποτυπώματος ρύπων καθώς παράγεται με ενέργεια από ΑΠΕ, δεν εκπέμπει ρύπους και είναι εξ ολοκλήρου ανακυκλώσιμο στο τέλος της ζωής του.
Ο οδηγός και ο συνοδηγός κάθονται σε μεμονωμένα καθίσματα, ενώ στο πίσω μέρος χρησιμοποιείται ένα τριπλό κάθισμα πάγκου χωρισμένο 40:60 το οποίο μπορεί να μετακινηθεί εμπρός – πίσω κατά 150 χλστ. Οι δύο ηλεκτρικές συρόμενες πόρτες διατίθενται στάνταρ όπως και η πίσω ηλεκτρική πόρτα. Ο χώρος αποσκευών είναι (με πέντε επιβάτες) 1.121 λίτρα (φορτωμένο μέχρι το επάνω άκρο της πλάτης της δεύτερης σειράς καθισμάτων), ενώ εάν η δεύτερη σειρά καθισμάτων αναδιπλωθεί, η χωρητικότητα αυξάνεται στα 2.205 λίτρα.
Πλούσιος εξοπλισμός – Πλήρη συστήματα υποβοήθησης/ασφάλειας
Το ID. Buzz, «χτισμένο» πάνω στην πλατφόρμα ΜΕΒ, διαθέτει τα πιο πρόσφατα συστήματα και λογισμικό υποστήριξης οδηγού. Νέα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, όπως το Travel Assist με χρήση swarm data και υποβοήθηση αλλαγής λωρίδας, είναι βασικός εξοπλισμός στην έκδοση Plus.. Επίσης βασικός εξοπλισμός στην έκδοση Plus είναι το νέο σύστημα υποβοήθησης Park Assist Plus με λειτουργία μνήμης για αυτόματους ελιγμούς στο γκαράζ στο σπίτι, σε χώρο στάθμευσης ή σε χώρο στο χώρο στάθμευσης της εταιρείας. Συνολικά, πάνω από 30 συστήματα υποβοήθησης οδηγού περιλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό από την πρώτη έκδοση.
Ο οδηγός διευκολύνεται από την ψηφιακή οθόνη 5,3 ιντσών και από την οθόνη πολυμέσων 12 ιντσών που δεσπόζει στη μέση του ταμπλώ. Για την υποστήριξη του συνεργάζονται 25 περιμετρικά ραντάρ (15 εμπρός, 10 πίσω) και για την αποθήκευση μικροαντικειμένων έχει ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα το αποσπώμενο ID.box με δυο χώρους συνολικής χωρητικότητας 6,4 λίτρων.
Στην θέση οδηγού
Λίγες εβδομάδες μετά την παρουσίαση του ηλεκτρικού van στην Ελλάδα καθίσαμε στη θέση του οδηγού ενός δίχρωμου ID.Buzz με εξοπλισμό επιπέδου plus και μπαταρία ουσιαστικής χωρητικότητας 77 KWh.
Από την πρώτη στιγμή εντυπωσιάζει το πλάτος του οχήματος που πλησιάζει τα 2 μέτρα, αλλά και το ύψος, την ώρα που με μήκος 4.712 χλστ το κατατάσσεις στην κατηγορία των D-SUV. Όμως, ανοίγοντας τις πλευρικές ηλεκτρικά συρόμενες πόρτες διαπιστώνεις ότι οι διατιθέμενοι χώροι είναι τεράστιοι καθώς οι τροχοί βρίσκονται στις 4 γωνίες του αμαξώματος και το πάτωμα (κάτω από το οποίο είναι οι μπαταρίες) εντελώς επίπεδο. Πέντε εύσωμοι ενήλικες φιλοξενούνται «βασιλικά» στα μεγάλα καθίσματα, με τον χώρο αποσκευών να χωρά 1.121 έως 2.123 λίτρα. Εκτός αυτών, το πίσω κάθισμα σύρεται κατά 15 εκατοστά, ενώ το κουτί μικροαντικειμένων ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα αφαιρείται εύκολα δίνοντας επιπλέον χώρο για φόρτωση μεγάλου μήκους αντικειμένων.
Η φωτεινή καμπίνα με δίχρωμο, λιτό ταμπλό και ευχάριστο διάκοσμο, θυμίζει σαλόνι εξοχικού, ενώ στην ιδιαίτερα ψηλή θέση οδήγησης διαπιστώνεις πως η φιλοσοφία του Transporter είναι παρελθόν, καθώς η διάταξη είναι τουλάχιστον ισότιμη με αυτήν σύγχρονου επιβατικού οχήματος.
Στην διάθεση του οδηγού το εργονομικό, πολυλειτουργικό τιμόνι, μαζί με δυο ψηφιακές οθόνες, ιδιαίτερα εύχρηστες και ευανάγνωστες, ενώ στα δεξιάτης κολώνας βρίσκεται ο επιλογέας του κιβωτίου μονής σχέσης. Ένα γύρω πολλές θήκες μικροαντικειμένων και καλά φινιρισμένα πλαστικά που όμως δεν είναι άριστα συναρμολογημένα μεταξύ τους.
Σημείο αναφοράς η αίσθηση του οδηγού όταν επιβιβαστεί στο ηλεκτρικό όχημα. Κυριολεκτικά «σου φτιάχνει την ημέρα» και θέλεις με κάθε ευκαιρία να οδηγείς το σύγχρονο Bulli ανεξαρτήτως προορισμού.
Στο δρόμο, από τα πρώτα μέτρα καταλαβαίνεις ότι αποκλείεται να περάσεις απαρατήρητος και μαθαίνεις να ζεις με αυτό, την ώρα που στα σοκάκια πρέπει να προσέχεις το μεγάλο φάρδος (με τους καθρέπτες το πλάτος είναι 2.212χλστ!) και στις στροφές να θυμάσαι πως το τιμόνι είναι αργό (3+ στροφές άκρη σε άκρη). Ταυτόχρονα, εκτιμάς τα μόλις 11 μέτρα διαμέτρου κύκλου στροφής που σε κάνουν να νομίζεις πως οδηγείς αυτοκίνητο πόλης.
Η δύναμη του κινητήρα (204 ίπποι) και η άμεση απόδοση της ροπής των 310 Nm, δίνει σβελτάδα στο βάρους 2.477 κιλών αμάξωμα. Η επιτάχυνση 0-100 γίνεται σε 10.2΄΄, αλλά η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 145 χλμ/ώρα για λόγους οικονομίας και συνεπώς αυτονομίας που είναι η αχίλλειος πτέρνα όλων των ηλεκτρικών οχημάτων.
Η ανάρτηση με τους μεγάλους τροχούς των 20 ιντσών «καταπίνει» τα πάντα στο πέρασμά της και η κλασική Transporter διάταξη (κινητήρας & κίνηση πίσω) δεν έχει κανένα από τα μειονεκτήματα του παρελθόντος. Το ID.Buzz στρίβει σαν τρένο, χωρίς κλίσεις του αμαξώματος και συμπεριφέρεται σαν ένα τυπικό επιβατικό που μπορεί εύκολα να κινηθεί σε γρήγορους ρυθμούς, βασισμένο στην καλή οδική συμπεριφορά και στο απολύτως ακριβές τιμόνι. Ακόμα και σε τέτοιους ρυθμούς τα φρένα φρενάρουν άψογα, καθώς παρά το βάρος του αυτοκινήτου έχουν σύμμαχο την θέση Β του επιλογέα ταχύτητος, δηλαδή την λειτουργία μέγιστης ανάκτησης ενέργειας, όπου το άφημα του γκαζιού κάνει τη μισή δουλειά των φρένων και μέρος της δουλειάς του φορτιστή.
Σε κάθε περίπτωση η οδήγηση του ID.Buzz είναι μια ευχάριστη διαδικασία, όπως είναι άλλωστε και η μεταφορά των επιβατών που νοιώθουν σα να βρίσκονται σε πολυτελές, κλειστό μαγικό χαλί. Την ίδια ώρα περισσότερα από 30 ηλεκτρονικά συστήματα υποστήριξης οδηγού και επιβατών φροντίζουν για την ασφάλεια, την άνεση και τη συνδεσιμότητα.
Αυτονομίας το ανάγνωσμα
Η αυτονομία του ID.Buzz της δοκιμής μας με την μπαταρία πραγματικής χωρητικότητας 77KWh, είναι θεωρητικά από 402 – 423 χιλιόμετρα (WLTP), επίδοση που σχεδόν επιβεβαιώθηκε στην πράξη και σε μικτό κύκλο οδήγησης, όπου με επιλεγμένο προφίλ – σχεδόν πάντα- eco και σπάνια χρήση του κλιματισμού, φθάσαμε τα 393 χιλιόμετρα, επίδοση εντυπωσιακή. Φυσικά, είναι θέμα οδηγού και των επιλογών του, καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα πρέπει να οδηγούνται διαφορετικά από αυτά με θερμικούς κινητήρες.
Όσον αφορά την φόρτιση, σε 170KW ταχυφορτιστή το όχημα ανακτά μέσα σε 30 λεπτά το 80% της χωρητικότητάς της μπαταρίας ενώ σε wall box 11 kW, θα χρειαστεί 7+ ώρες για να φορτίσει πλήρως.
Βιώσιμη κινητικότητα σε όλους τους τομείς.
Αξίωση της εταιρείας με το ID. Buzz είναι η ολιστική βιωσιμότητα για ένα μέλλον με γνώμονα το κλίμα. Γι’ αυτό τον λόγο δεν παραδίδεται μόνο με ουδέτερο ισοζύγιο CO24, αλλά κινείται και χωρίς καθόλου εκπομπές CO2 τοπικά. Με τον ID. Charger5 υπάρχει επίσης διαθέσιμο, το κατάλληλο Wallbox.
Οδηγήστε με απόλυτο σεβασμό προς το περιβάλλον και το κλίμα, με αυτονομία έως και 423 χιλιόμετρα. Επιπλέον, χάρη στο εσωτερικό του, χωρίς δέρμα ζώων και τη χρήση ανακυκλωμένων υλικών σε πολλά σημεία, το ID. Buzz συνδυάζει αρμονικά τη βιωσιμότητα με την άνεση. Ο σχεδιασμός μιας νέας εποχής.
Αποτελεί έναν φόρο τιμής στο πρώτο Bulli όπως προαναφέραμε. Την ίδια στιγμή, όμως, είναι και εντελώς ανεξάρτητο. Διατίθεται σε τέσσερα εξωτερικά χρώματα δύο αποχρώσεων. Η εκφραστική σχεδίαση του ID. Buzz συνδυάζει τις σύγχρονες αναλογίες με την πρωτοποριακή τεχνολογία. Έτσι, χάρη στην εντελώς νέα φιλοσοφία, το εσωτερικό με τα άνετα ρυθμιζόμενα καθίσματα προσφέρει περισσότερο χώρο και ευελιξία, ενώ ο προσαρμοζόμενος φωτισμός Ambiente, με έως και 30 χρώματα, φροντίζει για όμορφη ατμόσφαιρα. Με μέγιστη εμπειρία χώρου και πρωτοποριακή σχεδίαση φωτισμού, το ID. Buzz πείθει σε όλες του τις εκφάνσεις
Δια ταύτα
Το ID.Buzz δεν μπορεί να αξιολογηθεί σαν μια οποιαδήποτε περίπτωση αυτοκινήτου, πόσο μάλλον van. Κατά τη γνώμη μας ορίζει τα μέτρα του οικογενειακού (αλλά και μικρού επαγγελματικού) οχήματος της επόμενης ημέρας και σε αυτό τον τομέα (αυτή τη στιγμή) δεν έχει αντίπαλο.