Η Dacia πρόκειται από το 2025, να λάβει μέρος στο Ράλι Dakar και στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι Raid (W2RC). Αντιμετωπίζοντας μερικά από τα πιο απαιτητικά και πιο σκληρά εδάφη του κόσμου, η Ρουμάνικη μάρκα που πλέον ανήκει στο Renault group αποκαλύπτει το μοντέλο που θα την εκπροσωπήσει, το Sandrider, ένα πρωτότυπο που σχεδιάστηκε για να κερδίσει.
Εμπνευσμένο από το πρωτότυπο Manifesto, το εργαστήριο νέων ιδεών της Dacia που παρουσιάστηκε το 2022, το Sandrider είναι ένα εντελώς νέο όχημα που σχεδιάστηκε αποκλειστικά για αγώνες rally-raid. Το μοντέλο βασίζεται στην αγωνιστική τεχνογνωσία του Renault Group και της Prodrive, μίας αγγλικής εταιρείας που ειδικεύεται στους αγώνες αυτοκινήτων.
Tο Sandrider σχεδιάστηκε με γνώμονα τα θεμελιώδη στοιχεία του μηχανοκίνητου αθλητισμού, δηλαδή τις επιδόσεις και τη νίκη. Αυτό το καινοτόμο πρωτότυπο εκμεταλλεύεται έξυπνα όλες τις δυνατότητες που προσφέρουν οι κανονισμοί στην κατηγορία Ultimate T1+, εστιάζοντας κυρίως στην ευελιξία και το βάρος. Καλύπτει πλήρως τις βασικές ανάγκες τόσο των οδηγών όσο και των συνοδηγών, οι οποίοι συμμετείχαν από την αρχή, ενεργά στην εξέλιξή του. Από την αρχή του project και πριν από τις πολλές δοκιμές, οι οδηγοί και οι συνοδηγοί προσέφεραν την πλούσια εμπειρία και τις γνώσεις τους, τόσο στους σχεδιαστές όσο και στους μηχανικούς, κυρίως στη φάση της σχεδίασης, χρησιμοποιώντας εικονική πραγματικότητα.
Σχεδίαση
Σχεδιασμένο inhouse από τους σχεδιαστές της Dacia, το, χωρίς καθόλου σχεδόν διακοσμητικά, αμάξωμα του Sandrider στοχεύει κατευθείαν στα ουσιώδη. Τα εξωτερικά πάνελ του αυτοκινήτου είναι προφανές ότι έχουν τοποθετηθεί για να εξυπηρετούν τα απολύτως απαραίτητα. Οποιοδήποτε είδος διακοσμητικού ή περιττής λεπτομέρειας απουσιάζει παντελώς, ενώ η έμφαση έχει δοθεί στην αεροδυναμική.
Το κοντό, αιωρούμενο καπό είναι σχεδιασμένο με τη λογική της πτέρυγας, όντας ταυτόχρονα αόρατο από το πλήρωμα ώστε να μην εμποδίζει το οπτικό τους πεδίο. Η ειδική επιφάνεια του πάνω μέρους του ταμπλό αποτρέπει τις αντανακλάσεις (πρόκειται για μία τεχνική δανεισμένη από την αεροναυπηγική) που συμβάλλει και αυτή με τη σειρά της στην βελτιστοποίηση της ορατότητας του πληρώματος.
Σε ό,τι αφορά την καμπίνα, οι σχεδιαστές έδωσαν μεγάλη έμφαση στις ανάγκες και τους περιορισμούς, τόσο των οδηγών όσο και των συνοδηγών. Το αρθρωτό ταμπλό δίνει τη δυνατότητα σε κάθε μέλος του πληρώματος να προσαρμόσει την εργονομία και τη διάταξη συγκεκριμένων χαρακτηριστικών και συστημάτων, σύμφωνα με τις δικές του απαιτήσεις.
Το Dakar, όπως και τα άλλα rally-raids, είναι από τις πιο δύσκολες δοκιμασίες του μηχανοκίνητου αθλητισμού παγκοσμίως. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την ενίσχυση του οχήματος, με την ενοποίηση του υποπλαισίου και των προφυλακτήρων, αμάξωμα από ανθρακονήματα, ανάρτηση με διπλά ψαλίδια και κιβώτιο ταχυτήτων 4×4, κατασκευασμένο για τις εξαντλητικές απαιτήσεις των αγώνων rally-raid. Ένα καινοτόμο ηλεκτρικό σύστημα διατηρεί τη βέλτιστη ισχύ για όλα τα ενσωματωμένα αξεσουάρ, ακόμη και στις πιο ακραίες συνθήκες.
Πέρα από αυτά τα βασικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά, η στιβαρή προσέγγιση της εξωτερικής εμφάνισης του Sandrider, εκτείνεται επίσης και σε πτυχές που μπορεί να φαίνονται λεπτομέρειες, αλλά στην πραγματικότητα κάνουν τη ζωή πολύ πιο εύκολη για το πλήρωμα.
Για παράδειγμα, τα καθίσματα της Sabelt διαθέτουν επένδυση από ειδικό αντιβακτηριακό ύφασμα που ρυθμίζει μόνο του το ποσοστό της υγρασίας. Οι ρεζέρβες είναι εξωτερικά τοποθετημένες και δεν διαθέτουν κανενός είδους κάλυμμα, ώστε να μπορεί το πλήρωμα να τις χρησιμοποιήσει άμεσα και με ευκολία. Με το ίδιο σκεπτικό, το πλήρωμα μπορεί να έχει άμεση πρόσβαση στα εργαλεία, χωρίς να χρειάζεται να ανοίξει κάποιο κουτί.
Άλλο παράδειγμα, είναι μια μαγνητική πλάκα, ενσωματωμένη στο αμάξωμα, που εμποδίζει στα μπουλόνια των τροχών να χαθούν στην άμμο. Αυτή ήταν μια λύση εμπνευσμένη κατευθείαν από την εμπειρία των οδηγών της ομάδας.
Το Sandrider είναι εξοπλισμένο με νέας γενιάς ελαστικά BF Goodrich που παρέχουν βέλτιστη πρόσφυση σε όλους τους τύπους εδάφους, με μέγιστη αντοχή σε χτυπήματα και κλαταρίσματα.
Ελαφρύ και αεροδυναμικό
Οι μηχανικοί δούλεψαν πολύ σκληρά για να κάνουν το αυτοκίνητο ελαφρύτερο και να μειώσουν την κατανάλωσή του. Το συνολικό βάρος του Sandrider έχει μειωθεί κατά 15 περίπου κιλά σε σχέση με άλλα αντίστοιχα πρωτότυπα.
Αυτό το αποτέλεσμα επιτεύχθηκε με τη χρήση ενός ελαφρύτερου σωληνωτού πλαισίου, την απαλλαγή από όλα τα περιττά πάνελ του αμαξώματος, και τη χρήση ανθρακονημάτων για τα υπόλοιπα τμήματα. Οι σχεδιαστές αφαίρεσαν επίσης όλα τα διακοσμητικά στοιχεία και οι μηχανικοί επέλεξαν έναν πιο compact σε διαστάσεις και ελαφρύτερο κινητήρα.
Για τη βελτιστοποίηση της πρόσφυσης και της δυναμικής απόδοσης, η κατανομή βάρους μεταξύ εμπρός και πίσω έχει διαφοροποιηθεί και έχει αυξηθεί σημαντικά στο μπροστινό μέρος.
Επιπλέον, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην αεροδυναμική με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης με παράλληλη βελτίωση και των επιδόσεων. Οι μηχανικοί κατάφεραν να μειώσουν κατά 10% το συντελεστή οπισθέλκουσας, και να βελτιώσουν κατά 40% την άντωση, σε σχέση με τα αντίστοιχα πρωτότυπα. Στο πλαίσιο της δουλειάς τους, εστίασαν ιδιαίτερα στις εισαγωγές αέρα που ψύχουν τον κινητήρα.
Η διαχείριση της θερμότητας είναι βασικό στοιχείο κατά την οδήγηση στις ακραίες συνθήκες που επικρατούν στον αγώνα του Dakar και σε άλλα rally-raids. Για να διατηρήσουν τη θερμοκρασία χαμηλά στην καμπίνα,οι σχεδιαστές του Sandrider χρησιμοποίησαν αντι-υπέρυθρες χρωστικές ουσίες άμεσα ενσωματωμένες με τα πάνελ ανθρακονημάτων του αμαξώματος. Για τη συγκεκριμένη διαδικασία έχει κατατεθεί δίπλωμα ευρεσιτεχνίας.
Κινητήρας με συνθετικό καύσιμο
Ο κινητήρας του Sandrider τροφοδοτείται με συνθετικό καύσιμο που παρέχεται από την Aramco. Πρόκειται για μια απλή και οικονομική λύση που συμβάλλει στον περιορισμό των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Τα συνθετικά καύσιμα συνδυάζουν ανανεώσιμο υδρογόνο με κατακράτηση του CO2, παρέχοντας ένα καύσιμο χαμηλότερης περιεκτικότητας σε άνθρακα που είναι συμβατό με τους σημερινούς κινητήρες. Για τη Dacia, το Ράλι Dakar αποτελεί το ιδανικό πεδίο δοκιμών για αυτήν την τεχνολογία.
Αγωνιστική πρεμιέρα στο Rallye du Maroc
Το Sandrider θα ξεκινήσει μια σειρά εντατικών δοκιμών εξέλιξης σε πολλές χώρες. Το ντεμπούτο του στην αγωνιστική σκηνή θα πραγματοποιηθεί στο Rallye du Maroc του 2024, το σκέλος του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Rally-Raid (W2RC) που διεξάγεται στο Μαρόκο από τις 5 έως τις 11 Οκτωβρίου του 2024.
Η αγωνιστική ομάδα της Dacia αποτελείται από τρία πληρώματα που συνδυάζουν εμπειρία, ταλέντο και ενθουσιασμό:
Ο 49χρονος Γάλλος rallyman Sébastien Loeb, με 9 συνεχόμενους τίτλους στο WRC από το 2004 έως το 2012. Είναι ο πιο επιτυχημένος οδηγός αγώνων Ράλι, ενώ συχνά θεωρείται ως ο καλύτερος οδηγός ράλι όλων των εποχών.
Ο Sébastien Loeb συμμετέχει στο Dakar από το 2016. Θα έχει συνοδηγό τον Fabian Lurquin.
Η 32χρονη οδηγός Ράλι Cristina Gutierrez Herrero, είναι ένα κορυφαίο όνομα στους αγώνες cross-country. Έχει ήδη λάβει μέρος σε οκτώ ράλι Ντακάρ μεταξύ 2017 και 2024. Η Cristina κατέκτησε το 2021 το Παγκόσμιο Κύπελλο αγώνων Cross-Country, στην κατηγορία T3,. Τον Ιανουάριο του 2024, έγινε η δεύτερη γυναίκα που κέρδισε σε μια κατηγορία (Challenger) του Dakar, μετά τη Jutta Kleinschmidt που κατέλαβε την 1η θέση γενικής. Συνοδηγός της Cristina θα είναι ο Pablo Moreno Huete.
Ο Nasser Al-Attiyah είναι πέντε φορές νικητής του Παγκοσμίου Κυπέλλου cross-country και δύο φορές νικητής του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Rally-Raid. Ένας πραγματικός θρύλος του Ντακάρ, έχοντας κερδίσει αυτόν τον ιδιαίτερο αγώνα πέντε φορές. Συνοδηγός του Nasser θα είναι ο Mathieu Baumel.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του Sandrider
• FIA class: Ultimate T1+
• Σασί : σωληνωτό
• Αμάξωμα: από ανθρακονήματα
• Κινητήρας: 3λιτρος V6, twin-turbo, άμεσου ψεκασμού
• Μέγιστη ισχύς: 360 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ.
• Μέγιστη ροπή: 539Nm στις 4.250 σ.α.λ.
• Μετάδοση: 4X4
• Κιβώτιο: Σειριακό 6 σχέσεων
• Ανάρτηση εμπρός/πίσω: διπλά ψαλίδια
• Διαδρομή ανάρτησης: 350 χλστ
• Τροχοί: Αλουμινένιες ζάντες 17 ιντσών
• Ελαστικά: BF Goodrich, 37 ιντσών
• Μήκος χ πλάτος χ ύψος: 4.140 x 2.290 x 1.810 χλστ
• Μεταξόνιο: 3.000 χλστ
• Εμπρός/πίσω πρόβολοι: 590/550 χλστ