Λίγες ημέρες πριν συμπληρωθούν 27 χρόνια από την κρίση των Ιμίων το 1996, η οποία «πλήγωσε» την Ελλάδα και προκαλεί θυελλώδεις συζητήσεις ακόμη και σήμερα, το Newsbeast ανοίγει ένα από τα πιο μυστηριώδη κεφάλαια της συγκεκριμένης ιστορίας: τι, άραγε, να απέγιναν οι Τούρκοι κομάντος (σ.σ. γνωστοί και ομάδα Καρντάκ) που βρέθηκαν στη μεγάλη βραχονησίδα του συμπλέγματος των Ιμίων; Τα όσα έχουν ειπωθεί και γραφτεί όλα αυτά τα χρόνια, αρκούν για να γεμίσουν ολόκληρο βιβλίο με «θεωρίες συνωμοσίας», με τα τουρκικά ΜΜΕ να ρίχνουν νερό στον μύλο αυτών των θεωριών…
Μία πτώση ελικοπτέρου των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων, σχεδόν 15 ημέρες μετά την κρίση των Ιμίων, στάθηκε η αφορμή για να αναπτυχθούν οι πρώτες θεωρίες συνωμοσίας για την τύχη των 12 Τούρκων κομάντο που πάτησαν στην βραχονησίδα.
Το ημερολόγιο δείχνει 15 Φεβρουαρίου 1996 και το ελικόπτερο S-70A Black Hawk, στο οποίο έχουν επιβιβαστεί 14 άτομα μαζί με το πλήρωμα στο πιλοτήριο, συντρίβεται κοντά στη Σμύρνη και συγκεκριμένα μέσα στον ναύσταθμο «Ακσάζ». Το αμερικανικής κατασκευής ελικόπτερο, λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση του, αρχίζει ξαφνικά να χάνει ύψος και προσκρούει με σφοδρότητα στη θάλασσα. Επί τόπου σκοτώνονται 5 μέλη της SAT, με τα μέσα της γειτονικής χώρας να τους κατονομάζουν: Μπουλέντ Ουστά, Τοπράκ Καριστίρ, Ιχσάν Τσακμάκ, Αχμέτ Σελτσούκ και Αϊκούτ Τετίκ.
Ωστόσο, το πράγμα αρχίζει και περιπλέκεται, καθώς σε άλλα μέσα της Τουρκίας το όνομα του Τοπράκ Καριστίρ δεν υπάρχει, αλλά αντιθέτως συναντά κανείς αυτό του Αχμέτ Τοπρακαριστιράν. Την ίδια ώρα, στον ελληνικό Τύπο θα διαβάσει κανείς δημοσιεύματα που κάνουν λόγο ακόμη και για 12 νεκρούς κομάντο της ομάδας Καρντάκ, χωρίς όμως να υπάρχει ούτε επίσημη ενημέρωση, ούτε η δυνατότητα διασταύρωσης. Στην άλλη πλευρά του Αιγαίου, δημοσιογράφοι θα υποστηρίξουν ότι το ελικόπτερο κατέπεσε συνέπεια ελληνικού σαμποτάζ – εκδίκησης για τους θανάτους των Παναγιώτη Βλαχάκου, Χριστόδουλου Καραθανάση και Εκτορα Γιαλοψού (σ.σ. από την πτώση του ελληνικού ελικοπτέρου κατά τη διάρκεια της κρίσης των Ιμίων).
Δύο μήνες αργότερα, θα γραφτεί ότι με διαφορά τριών ημερών θα σκοτωθούν σε αυτοκινητιστικά δυστυχήματα ακόμη δύο παρασημοφορημένα μέλη της ομάδας Καρντάκ. Ή τουλάχιστον αυτό θα δημοσιεύουν τα ΜΜΕ της γειτονικής χώρας… Κάπως έτσι φτάνουμε μέχρι το 2003, όταν και κυκλοφορεί η είδηση πως ακόμη ένας κομάντο που πάτησε στα Ίμια και μάλιστα είχε ηγετικό ρόλο, ο Ζέκι Σεν, θα χάσει τη ζωή του και μάλιστα με πολύ περίεργο τρόπο: έχοντας προηγουμένως γιορτάσει τα γενέθλια του, βγαίνει με την κοπέλα του μία βόλτα στην πλατεία Ταξίμ, όταν τρεις άγνωστοι νεαροί τον πλησιάζουν και με μαχαίρια τον τραυματίζουν θανάσιμα, αφήνοντας τον νεκρό σε λίμνη αίματος στη μέση του δρόμου.
Η απόλυτη ανατροπή
Τα χρόνια θα κυλήσουν με την εικόνα πως πολλά μέλη της ομάδας Καρντάκ έχασαν μυστηριωδώς τη ζωή τους, μέχρι που το 2012, σε μία συνέντευξη του σε τουρκική εφημερίδα, ο τότε πλωτάρχης Ιζ Μετίν θα δώσει στη δημοσιότητα τα ονόματα των 12 κομάντο που πάτησαν στα Ίμια. Κανένα απ’ αυτά δεν ταιριάζει, με αυτά που είχαν δημοσιευθεί το 1996 ως επιβάτες του μοιραίου ελικοπτέρου S-70A Black Hawk. Τέσσερα χρόνια αργότερα, το όχι και τόσο μακρινό σήμερα 2016, ο επικεφαλής της SAT που ανέβηκε στη βραχονησίδα στα τέλη Ιανουαρίου του 1996, θα δηλώσει κι αυτός ότι οι νεκροί στη βάση «Ακσάζ» δεν είχαν καμία σχέση με την ομάδα Καρντάκ.
Το 2019, με αφορμή τη συμπλήρωση 23 ετών από την κρίση των Ιμίων, σε μία εκδήλωση του τουρκικού στρατού ένας από τους κομάντο που βρέθηκε στην βραχονησίδα, ο Χακάν Γιουρκάν, θα δηλώσει ότι «15 ημέρες μετά από την επιχείρηση, έπεσε ένα ελικόπτερο στο οποίο βρισκόμουν και εγώ. Χάσαμε πέντε φίλους μας εκεί», εννοώντας ότι οι νεκροί του S-70A Black Hawk ήταν μαζί του στην ομάδα της SAT που έκανε την απόβαση. Στην ίδια εκδήλωση θα μιλήσουν ακόμη οι Σενέρ Κιρ, Κεμάλ Κεσέν, Αλί Τουρκσέν, Χακάν Τσαλισκάν και Σαλίχ Τσορκετσίογλου, ως μέλη της ομάδας Καρντάκ. Ωστόσο, κάποιοι απ’ αυτούς, δεν είναι στη λίστα των ονομάτων που είχε δώσει στη δημοσιότητα ο Ιζ Μετίν, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο το μυστήριο…
Το τι τελικά απέγιναν οι Τούρκοι κομάντο της SAT που ανέβηκαν στη βραχονησίδα Ίμια, ως μέλη της ομάδας Καρντάκ, είναι κάτι που πιθανότατα δεν θα το μάθουμε ποτέ. Το σίγουρο είναι πως το 2014, στο Μογκαντίσου της Σομαλίας, θα πέσει νεκρός από πυρά αγνώστων ο Σαντετίν Ντογκάν (σ.σ. είχε αποστρατευτεί και εργάζονταν ως υπεύθυνος ασφαλείας των τουρκικών αερογραμμών), με την Άγκυρα να δίνει στη δημοσιότητα βίντεο από τη μεταφορά της σορού του στη χώρα και την ταφή του. Γνώση για το που βρίσκεται έχουμε και για τον Αλί Τουρκσέν, ο οποίος το 2011 καταδικάστηκε σε… άπειρα έτη φυλάκισης για συμμετοχή στο σχέδιο «Βαριοπούλα», αλλά τελικά αποφυλακίστηκε μετά από 3,5 χρόνια.
Το γεγονός ότι ακόμη και σήμερα, σχεδόν τρεις δεκαετίες μετά τα γεγονότα, οι θεωρίες συνωμοσίας είναι περισσότερες από τα στοιχεία δείχνουν ότι «κάτι υπάρχει», αλλά τι; Η πολιτική ηγεσία της γειτονικής χώρας τους αντιμετώπισε σαν ήρωες και τους παρασημοφόρησε, αλλά κάποιοι επιμένουν ότι τους ήθελε νεκρούς, καθώς «όσο λιγότεροι γνωρίζουν τι ακριβώς συνέβη πάνω στα Ίμια, τόσο καλύτερα»…