Αποζημίωση ύψους 900 και πλέον εκατομμυρίων δολαρίων για τον αποκλεισμό της Διώρυγας του Σουέζ στα τέλη Μαρτίου από το «Ever Given», που προκάλεσε τον αποκλεισμό της συγκεκριμένης θαλάσσιας οδού, απαιτεί η Αίγυπτος. Παράλληλα, η χώρα κατάσχεσε το γιγαντιαίο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπως ανέφεραν σήμερα η εφημερίδα Al-Ahram και μια από τις ασφαλιστικές εταιρίες του πλοίου.
Χθες βράδυ, ο επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) έκανε λόγο στην κρατική τηλεόραση για «διαπραγματεύσεις» που γίνονται για καταβολή αποζημίωσης για τη ζημία που προκλήθηκε όταν το «Ever Given» προσάραξε επί σχεδόν «μια εβδομάδα στην Διώρυγα, παραλύοντας την κίνηση σε αυτό το καίριας σημασίας θαλάσσιο πέρασμα.
Η Αίγυπτος δεν έκανε «κανένα λάθος» σε αυτό το συμβάν, είπε, επιρρίπτοντας την ευθύνη στους κυβερνήτες του πλοίου. Από την πλευρά του, ο ναύαρχος Οσάμα Ράμπια, δήλωσε πως «οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται, υπάρχουν ακόμη πολλά σημεία (διαφωνιών) με την εταιρία και την ασφαλιστική».
Μια πηγή της SCA, την οποία επικαλείται το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, επιβεβαίωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο τις διαπραγματεύσεις με την ιαπωνική πλοιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου, Shoei Kisen, και ασφαλιστικές εταιρίες.
Μια από τις ασφαλιστικές εταιρίες του «Ever Given» τόνισε επίσης σήμερα ότι το Κάιρο υπέβαλε αγωγή αποζημιώσεως 916 εκατομμυρίων δολαρίων εναντίον της Shoei Kisen.
Το UK Club, η ασφαλιστική εταιρία που προσφέρει κάλυψη για κινδύνους προστασίας και αποζημίωσης (P&I) στο Ever Given, υπογράμμισε σε ανακοίνωσή του ότι είναι απογοητευτικό που το πλοίο και το πλήρωμά του κρατούνται στη Διώρυγα μέχρι να καταβληθεί η αποζημίωση.
Μιλώντας στην Al-Ahram, ο ναύαρχος ανέφερε ότι η χώρα του επιδιώκει αποζημιώσεις σε αυτό το ύψος. «Το πλοίο με σημαία Παναμά, Ever Given, κατασχέθηκε λόγω της μη καταβολής του ποσού των 900 εκατομμυρίων δολαρίων (περίπου 750 εκατομμύρια ευρώ), βάσει της απόφασης που εκδόθηκε από δικαστήριο της Ισμαηλίας», είπε ο Ράμπια.
Το ποσό αντιστοιχεί, σύμφωνα με την ίδια πηγή, σε «απώλειες που προκάλεσε το πλοίο στην Αρχή, εκτός από τις επιχειρήσεις ρυμούλκησης και συντήρησης».
Η κυκλοφορία στη Διώρυγα, από την οποία διακινείται περισσότερο από το 10% του παγκόσμιου εμπορίου, επαναλήφθηκε στις 29 Μαρτίου αφότου το πλοίο ρυμουλκήθηκε με τη βοήθεια διεθνών εμπειρογνωμόνων. Πάνω από 400 πλοία εγκλωβίστηκαν βόρεια και νότια της Διώρυγας για έξι ημέρες, δημιουργώντας τεράστια συμφόρηση.
Σύμφωνα με την SCA, η Αίγυπτος κατέγραφε απώλειες μεταξύ 12 εκατομμυρίων και 15 εκατομμυρίων δολαρίων την ημέρα όσο το κανάλι παρέμενε αποκλεισμένο. Μια από τις κύριες πηγές εσόδων της χώρας, το πέρασμα αυτό απέφερε περίπου 5,7 δισεκατομμύρια δολάρια στο Κάιρο το 2019-2020.
Σύμφωνα με την ασφαλιστική εταιρία Allianz, κάθε μέρα διακοπής λειτουργίας είχε ως αποτέλεσμα συνολικές απώλειες έξι έως 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων.