Τους περιορισμούς που είχαν επιβληθεί στην κίνηση ανθρώπων και οχημάτων λόγω της επιδημίας του κορονοϊού αρχίζουν να χαλαρώνουν τα μεγάλα κέντρα μεταποιητικής δραστηριότητας στις παράκτιες περιοχές της Κίνας, ενώ οι τοπικές κυβερνήσεις παρακινούν τα εργοστάσια να ξεκινήσουν και πάλι την παραγωγή τους, ύστερα από εβδομάδες αναστολής της λειτουργίας τους.
Στις πρώτες προσπάθειες να ανακοπεί ο ιός, οι αρχές παρέτειναν την εβδομαδιαία αργία για το νέο κινεζικό έτος στα τέλη Ιανουαρίου κατά περίπου 10 ημέρες, ενώ επέβαλαν καραντίνα και περιορισμούς στις μετακινήσεις σε μεγάλα τμήματα της χώρας.
Τα μέτρα επιβράδυναν σοβαρά τη δραστηριότητα στον βιομηχανικό κλάδο, με τις εταιρίες να μην είναι σε θέση να ξεκινήσουν και πάλι να παράγουν ή να αποκαταστήσουν την παραγωγή τους σε φυσιολογικά επίπεδα λόγω της έλλειψης εργαζομένων. Πολλές δεν κατάφεραν επειδή να προμηθευθούν πρώτες ύλες ή να στείλουν προϊόντα στους πελάτες τους λόγω εμποδίων στις μεταφορές, με την αναταραχή αυτή να πλήττει τις εφοδιαστικές αλυσίδες σε όλο τον κόσμο.
Η Κίνα θέλει να πετύχει την ισορροπία μεταξύ της εξάλειψης της επιδημίας που έχει μολύνει πάνω από 70.000 ανθρώπους -με τους νεκρούς να ξεπερνούν τους 2.000- και της θωράκισης της ήδη αποδυναμωμένης οικονομίας απέναντι σε μεγαλύτερη ζημιά.
Η πόλη Φοσάν, μεγάλο μεταποιητικό κέντρο για ηλεκτρονικές και οικιακές συσκευές στην νότια επαρχία Γκουανγκντόνγκ, ανακοίνωσε αργά την Τρίτη ότι οι επιχειρήσεις δεν χρειάζεται πλέον να ζητούν έγκριση πριν ξεκινήσουν να επαναλειτουργούν και ότι δεν χρειάζεται να ζητούν από τους εργαζομένους που επιστρέφουν να αποδείξουν ότι είναι υγιείς.
Τη Δευτέρα, η γειτονική πόλη Τζονγκσάν χαλάρωσε αντίστοιχα τέτοιου είδους διοικητικά εμπόδια.
Στην ανατολική επαρχία Τζετζιάνγκ, της οποίας ο ιδιωτικός τομέας ευημερεί, οι πόλεις Χανγκτζόου και Νινγκμπό χαλάρωσαν το σαββατοκύριακο τη διαδικασία έγκρισης για όσες εταιρίες θέλουν να ξεκινήσουν να επαναλειτουργούν.
Τα στοιχεία «δείχνουν ότι οι παραγωγικές δραστηριότητες αποκαθίστανται με βραδύ ρυθμό στην Κίνα, φθάνοντας το 60-80% των φυσιολογικών επιπέδων έως τα τέλη Φεβρουαρίου και θα εξομαλυνθούν μόνο έως τα μέσα προς τα τέλη Μαρτίου», ανέφερε η Morgan Stanley σε έκθεσή της. «Εάν η εξάπλωση του ιού δεν ανακοπεί τις επόμενες δύο εβδομάδες, η αναταραχή στην παραγωγή μπορεί να επεκταθεί και στο δεύτερο τρίμηνο». Αναλυτές σε έρευνα του Reuters αναμένουν ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της Κίνας μπορεί να επιβραδυνθεί στο 4,5% το πρώτο τρίμηνο από το 6% το προηγούμενο τρίμηνο. Ωστόσο κάποιες προσφάτως αναθεωρημένες προβλέψεις βρίσκονται στο εύρος του 3-4%, λόγω των καθυστερήσεων στην επανέναρξη λειτουργίας των παραγωγικών μονάδων.
Τρένα, αεροπλάνα και αυτοκίνητα
Πάνω από το 50% των μεγαλύτερων βιομηχανικών επιχειρήσεων στην Γκουανγκντόνγκ, τη Τζιανγκσού και άλλες επαρχίες, καθώς και στη Σανγκάη, άρχισαν και πάλι την παραγωγή τους, δήλωσε αξιωματούχος στην Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων σε ενημέρωση των δημοσιογράφων στο Πεκίνο.
Κάποιες πόλεις στη Γκουανγκντόνγκ και τη Τζετζιάνγκ αυτή την εβδομάδα κανόνισαν να μεταφερθούν εργαζόμενοι πίσω από τις ιδιαίτερες πατρίδες τους, με λεωφορεία και τρένα. Η πόλη Ταϊτζόου, στη Τζετζιάνγκ, κανόνισε επίσης τη μεταφορά εργαζομένων με αεροπλάνα από το Τσονγκκίνγκ, τη Γκουγιάνγκ, τη Τσενγκντού, την Κουνμίνγκ και τη Σιάν, με την τοπική κυβέρνηση της Ταϊτζόου να καλύπτει το ένα τρίτο του κόστους.
Οι ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό είναι σχετικά έντονες στη Τζετζιάνγκ, δήλωσε ο Γκε Πινγκάν, αξιωματούχος στο τοπική διεύθυνση ανθρώπινων πόρων της Τζετζιάνγκ. Έως χθες, 21.800 εργαζόμενοι είχαν μεταφερθεί πίσω στην ανατολική επαρχία με μισθωμένες πτήσεις ή λεωφορεία, δήλωσε ο Γκε σε ενημέρωση.
Η επιδημία έπληξε επίσης την καταναλωτική ζήτηση και τους κλάδους υπηρεσιών, με τα εστιατόρια, τα ξενοδοχεία, τα σινεμά και τα ταξιδιωτικά γραφεία να είναι μεταξύ αυτών που επηρεάστηκαν περισσότερο.
Η κινεζική αγορά αυτοκινήτου, η μεγαλύτερη στον κόσμο, πιθανόν να δει τις πωλήσεις να υποχωρούν πάνω από 10% το πρώτο εξάμηνο του 2020 λόγω της επιδημίας.
Σε μια προσπάθεια να τονώσει την κατανάλωση, η Φοσάν ανακοίνωσε μέτρα στήριξης για την αυτοκινητοβιομηχανία της –η πρώτη πόλη στην Κίνα που προχωρά σε αυτή την κίνηση. Η τοπική κυβέρνηση θα προσφέρει επιδοτήσεις 2.000 γιουάν (285 δολ. ) για την αγορά νέου αυτοκινήτου και 3.000 γιουάν για την αντικατάσταση παλαιών οχημάτων, σύμφωνα με έγγραφο που αναρτήθηκε στις 3 Φεβρουαρίου στην ιστοσελίδα της.