Ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας, η οποία μετέφερε αργό πετρέλαιο και πετροχημικά προϊόντα στο κέντρο της μικρής πόλης Λακ-Μεγκαντίκ του Κεμπέκ και εκτροχιάστηκε νωρίς το πρωί του Σαββάτου με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 50 άτομα, δεν ενεργοποίησε σωστά τα χειρόφρενα, όπως εκτίμησε σήμερα ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας στην οποία ανήκε η αμαξοστοιχία.
«Είναι αμφισβητήσιμο αν τα χειρόφρενα ενεργοποιήθηκαν σωστά. Στην ουσία, θα έλεγα ότι αυτό δεν συνέβη» είπε ο επικεφαλής της εταιρείας Rail World, Εντ Μπέρκχαρντ, ο οποίος επισκέφθηκε για πρώτη φορά την πόλη μετά το δυστύχημα και δέχτηκε την οργισμένη αντίδραση των κατοίκων της.
Ο ίδιος είπε ότι ο μηχανοδηγός τέθηκε σε διαθεσιμότητα και δεν θα πληρώνεται.
«Πιστεύω ότι έκανε κάποιο λάθος. Είναι δύσκολο να εξηγήσεις γιατί κάποιος δεν έκανε κάτι. Θεωρούμε ότι ενεργοποίησε κάποια από τα χειρόφρενα, αλλά το ερώτημα είναι αν ενεργοποίησε αρκετά από αυτά. Είπε ότι ενεργοποίησε 11 χειρόφρενα. Θεωρούμε ότι δεν αληθεύει αυτό. Αρχικά τον πιστέψαμε, αλλά όχι πια», σχολίασε ο Μπέρκχαρντ συνοδευόμενος από αστυνομικούς.
Την ίδια ώρα η πρωθυπουργός του Κεμπέκ Πολίν Μαρουά δήλωσε ότι και η αντίδραση της εταιρείας στο δυστύχημα υπήρξε ανεπαρκής.
«Διαπιστώσαμε ότι υπάρχουν σημαντικά κενά από πλευράς της σιδηροδρομικής εταιρείας, επειδή δεν βρέθηκε εκεί αμέσως στον τόπο του δυστυχήματος και δεν επικοινώνησε με το κοινό», δήλωσε η Μαρουά ανακοινώνοντας τη διάθεση 60 εκατομμυρίων δολαρίων Καναδά (57 δολάρια ΗΠΑ) για τις ανάγκες των θυμάτων και την ανοικοδόμηση της πόλης.
Στο επίκεντρο της καταστροφής βρίσκεται το Musi-Cafe, ένα δημοφιλές μπαρ το οποίο ήταν γεμάτο κόσμο τη στιγμή της έκρηξης. Από την έκρηξη καταστράφηκαν τουλάχιστον 30 κτίρια και 2.000 κάτοικοι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους.
Χθες ο επιθεωρητής της αστυνομίας του Κεμπέκ Μισέλ Φορζέ ενημέρωσε τις οικογένειες των περίπου 30 αγνοούμενων ότι οι αγαπημένοι τους πιθανότατα σκοτώθηκαν σε αυτή την τραγωδία.
Νωρίτερα, η αστυνομία ανακοίνωσε ότι οι εμπειρογνώμονες απέκλεισαν το ενδεχόμενο τρομοκρατικής ενέργειας, αλλά ότι εξετάζεται ως αιτία του δυστυχήματος η εγκληματική αμέλεια. Μέχρι στιγμής, δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα επίσημη λίστα με τα ονόματα των αγνοουμένων, αλλά ανεπίσημες πληροφορίες κυκλοφόρησαν ήδη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Οι αρχές έχουν ζητήσει από τους συγγενείς των αγνοουμένων να δώσουν δείγματα DNA τους προσκομίζοντας οδοντόβουρτσες, ξυράφια και άλλα προσωπικά τους αντικείμενα. Ωστόσο, οι αρχές έχουν προειδοποιήσει ότι ορισμένες από τις σορούς ενδεχομένως να έχουν απανθρακωθεί μετά την έκρηξη.
Μέχρι στιγμής έχουν βρεθεί 20 πτώματα. Πρόκειται για το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στη Βόρεια Αμερική εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες.
Την ώρα που οι εμπειρογνώμονες προσπαθούν να καταλήξουν σε συμπεράσματα σχετικά με τα αίτια της τραγωδίας και τους υπεύθυνους για το δυστύχημα, αναμένεται να αρχίσουν να κατατίθενται αγωγές εις βάρος πιθανών ενόχων: από την ιδιοκτήτρια αμερικανική σιδηροδρομική εταιρεία μέχρι την κυβέρνηση του Καναδά.
Μέσα στις επόμενες εβδομάδες και μήνες θα πρέπει να απαντηθούν κρίσιμα ερωτήματα περιλαμβανομένων του πού θα εκδικαστούν οι υποθέσεις -στον Καναδά ή στις ΗΠΑ- πού αποδίδεται αμέλεια και πώς θα κατανεμηθούν οι ευθύνες μεταξύ των πιθανών εναγομένων.
Οι δικηγόροι υποστηρίζουν ότι πιθανότεροι στόχοι είναι η διαχειρίστρια σιδηροδρομική εταιρεία Montreal, Maine & Atlantic Railway ή MMA, η μητρική εταιρεία Rail World Inc, ο μηχανικός της αμαξοστοιχίας, οι αρχές της Νάνt, η προμηθεύτρια εταιρεία του αργού πετρελαίου που μετέφερε η αμαξοστοιχία World Fuel Services και η καναδική κυβέρνηση που είναι υπεύθυνη για την λειτουργία των σιδηροδρόμων.
Ωστόσο, ένα από τα πρώτα προβλήματα που θα προκύψουν θα είναι ο τόπος εκδίκασης των υποθέσεων. Το δυστύχημα συνέβη στον Καναδά, η σιδηροδρομική εταιρεία εδρεύει στο Μέιν, τα κεντρικά γραφεία της μητρικής εταιρείας είναι στο Ρόουζμοντ του Ιλινόις, κοντά στο Σικάγο, και το τρένο μετέφερε αργό πετρέλαιο από τη Βόρεια Ντακότα.