Το σκηνικό επαναλαμβάνεται στις αποβάθρες των σταθμών των τρένων σήμερα, δεύτερη ημέρα της απεργίας των σιδηροδρομικών στη Γαλλία, με ελάχιστα δρομολόγια τρένων και μεγαλύτερη κυκλοφοριακή συμφόρηση από χθες στους δρόμους της περιφέρειας του Παρισιού.
Η διεύθυνση της δημόσιας εταιρείας σιδηροδρόμων SNCF προβλέπει για σήμερα την κυκλοφορία ενός στους επτά συρμούς TGV (τρένων υψηλής ταχύτητας) και ενός στα πέντε τοπικών τρένων.
Η διήμερη απεργιακή κινητοποίηση, η πρώτη από τις πέντε που θα απλωθούν σε μία περίοδο τριών μηνών, λήγει αύριο το πρωί. Και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις, οι CGT, Unsa, SUD, CFDT, θα βρεθούν σε συνομιλίες στρογγυλής τραπέζης το απόγευμα στο υπουργείο Μεταφορών με θέμα το χρέος, τη χρηματοδότηση και το ειδικό καθεστώς απασχόλησης της εταιρείας των γαλλικών σιδηροδρόμων. Την Παρασκευή, νέα σύσκεψη στο υπουργείο θα έχει ως θέμα τα κοινωνικά δικαιώματα των σιδηροδρομικών.
Στη Μασσαλία, ηρεμία επικρατούσε το πρωί στις αποβάθρες του σταθμού Σεν Σαρλ, όπου πλήθος ταξιδιωτών περίμενε με υπομονή στις αίθουσες αναμονής. Στον διάδρομο, ο 30χρονος Μιστά το φιλοσοφεί: «Από χθες προσπαθώ να φτάσω στο Μιραμάς, στο σπίτι μου. Χρειάστηκε να περάσω τη νύκτα στη Μασσαλία, αλλά τόσο το καλύτερο, επωφελήθηκα για να το γλεντήσω…οι σιδηροδρομικοί έχουν δίκιο να υπερασπίζονται τη θέση τους».
Στον σταθμό της Λυών νωρίς το πρωί, η Βερονίκ, οικιακή βοηθός 54 ετών, αναγκάστηκε να πάρει το πρώτο τοπικό τρένο για να φτάσει στη Λυών μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, επικαλούμενο το AFP. «Ο εργοδότης μου θεωρεί ότι η απεργία δεν είναι δικό του πρόβλημα. Πρέπει να είμαι στην ώρα μου. Δεν έχω πιάσει σε βάθος τα της απεργίας, αλλά πρέπει να σταματήσουν» είπε.
«Καταλαβαίνω τους λόγους της απεργίας… ακόμη και αν μας δυσκολεύει τη ζωή , για να κρατήσουμε τον δημόσιο σιδηρόδρομο που εξυπηρετεί ολόκληρη τη χώρα, πρέπει να αγωνιστούμε», λέει αντίθετα μία 39χρονη βοηθός δικηγόρου στη Ντιζόν.
Μία 45χρονη υπάλληλος ασφαλιστικής εταιρείας που εργάζεται στο Παρίσι θεωρεί ότι «τρεις μήνες απεργίας, είναι λίγο υπερβολικό». «Χθες έμεινα στο σπίτι. Αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει όλες τις μέρες» λέει.
Στη Λιλ ένας 56χρονος συμβασιούχος «φοβάται ότι η απεργία θα γίνει η αιτία για να χάσει τη δουλειά του…Κατανοώ τα αιτήματα, αλλά όχι τον τρόπο διεκδίκησης».
Νωρίς το πρωί, το μποτιλιάρισμα στις οδικές αρτηρίες της Ιλ-ντε-Φρανς, της περιφέρειας της πρωτεύουσας, είχε συνολικό μήκος 350 χιλιόμετρα, δηλαδή το διπλάσιο σε σχέση με χθες που μετρήθηκε στα 175 χιλιόμετρα.
Η μάχη των αριθμών
Η διεύθυνση της SNCF ανακοίνωσε ότι το ποσοστό των απεργών ανήλθε χθες το πρωί σε 33,9% το πρωί, δηλαδή κάτω από το 35,4% της 22ας Μαρτίου. Αλλά μεταξύ των εργαζομένων που είναι απαραίτητοι για την κυκλοφορία των τρένων, το ποσοστό έφθανε στο 48%, έναντι 36% στις 22 Μαρτίου.
Σήμερα, η διεύθυνση ανακοίνωσε ότι οι απεργοί αντιστοιχούν στο 29,7% των εργαζομένων. Το ποσοστό των μηχανοδηγών μειώθηκε ελαφρά από 77% χθες σε 74% σήμερα. Αντίθετα, σήμερα αυξήθηκε το ποσοστό των ελεγκτών, 77%, έναντι 69% χθες, ενώ οι απεργοί κλειδούχοι αντιστοιχούν στο 46%, έναντι 39% χθες.
Τα συνδικάτα αμφισβητούν τους αριθμούς. Ο εκπρόσωπος της SUD-Rail Ερίκ Μεγέρ ισχυρίζεται ότι το ποσοστό των απεργών ξεπερνά το 60%.
Επίσης, τα συνδικάτα προτείνουν διαφορετικούς τρόπους δράσης, 2 μέρες απεργία στις 5, επ΄αόριστον απεργία ανανεούμενη κάθε 24 ώρες. Περί τις 300 γενικές συνελεύσεις επρόκειτο να διεξαχθούν σήμερα για να αποφασισθούν τα επόμενα βήματα και ο εκπρόσωπος της SUD-Rail δηλώνει ότι συνδικαλιστικές οργανώσεις ζητούν σκλήρυνση του κινήματος.
Η «μάχη της κοινής γνώμης», είναι ο πρωτοσέλιδος τίτλος της εφημερίδας Le Parisien: πολλές γαλλικές εφημερίδες θεωρούν ότι η κοινή γνώμη θα είναι ο διαιτητής σε αυτήν την αναμέτρηση ανάμεσα στα συνδικάτα και την κυβέρνηση. «Απεργίες. “Ολοι μαζί” ή καθόλου…», είναι ο τίτλος της Liberation.
Ο Φιλίπ Μαρτινές , γενικός γραμματέας της CGT κάλεσε τον Εμμανουέλ Μακρόν και την κυβέρνηση «να ξεβουλώσουν τ΄αυτιά τους» απέναντι στην «τεράστια κοινωνική δυσαρέσκεια».
Τα συνδικάτα της SNCF είναι αντίθετα σε μία μεταρρύθμιση «που επιδιώκει την καταστροφή της δημόσιας σιδηροδρομικής υπηρεσίας από καθαρό δογματισμό». Διαφωνούν με την κατάργηση του πολύ ειδικού και προνομιακού καθεστώτος απασχόλησης και συνταξιοδότησης των σιδηροδρομικών, το άνοιγμα στον ανταγωνισμό και την μετατροπή της SNCF σε ανώνυμη εταιρεία που θα ανοίξει τον δρόμο στην ιδιωτικοποίησή της, κατά τη γνώμη τους.
Το κίνημα αμφισβήτησης συμπληρώνεται σήμερα από τους απεργούς της Air France, που απαιτούν αύξηση μισθών κατά 6%, ενώ η CGT έχει κηρύξει απεργία στον τομέα της αποκομιδής των απορριμμάτων, ζητούν τη δημιουργία «εθνικής δημόσιας υπηρεσίας» και κατέθεσε προειδοποίηση για απεργία στον τομέα της ενέργειας.