Αντιμέτωπη με κύμα κυλιόμενων απεργιών στους σιδηροδρόμους είναι σήμερα η Γαλλία, η οποία προετοιμάζεται για χάος στις μεταφορές, καθώς δοκιμάζεται η απόπειρα του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν να εκσυγχρονίσει την οικονομία της χώρας.

Τα τέσσερα βασικά συνδικάτα σιδηροδρομικών έχουν ανακοινώσει πως θα προχωρούν σε διήμερες απεργίες κάθε πέντε μέρες για τους επόμενους τρεις μήνες, αντιδρώντας έτσι στον τρόπο με τον οποίο ο κλάδος τους ανοίγει στον ανταγωνισμό. Τα τέσσερα συνδικάτα που εκπροσωπούν τους εργαζομένους στους σιδηροδρόμους (CGT, Unsa, SUD και CFDT) διαμαρτύρονται για την κατάργηση των προσλήψεων με ειδικό καθεστώς, για τον τρόπο που ανοίγει ο τομέας στον ανταγωνισμό, καθώς και για τη μετατροπή της SNCF σε ανώνυμη εταιρεία, γεγονός που ανοίγει σύμφωνα μ’ αυτούς τον δρόμο για μελλοντική ιδιωτικοποίηση της, κάτι που αρνείται η κυβέρνηση.

Την τελευταία φορά που ένας Γάλλος πρόεδρος βρέθηκε απέναντι στα σωματεία των σιδηροδρομικών αυτό δεν είχε καλή κατάληξη, υπενθυμίζει το Reuters. Οι απεργίες του 1995 είχαν παραλύσει το Παρίσι και ανάγκασαν τον πρωθυπουργό Αλέν Ζιπέ να αποσύρει τις μεταρρυθμίσεις, ήττα από την οποία δεν κατάφερε να «αναρρώσει».

Τα γαλλικά εργατικά συνδικάτα δεν είναι ωστόσο τόσο ισχυρά όσο ήταν τότε, ενώ είναι και διχασμένα στον τρόπο απόκρισής τους στις κοινωνικές και οικονομικές μεταρρυθμίσεις που προωθεί ο Μακρόν. Είναι χαρακτηριστικό πως περισσότεροι από τους μισούς Γάλλους θεωρούν το πλάνο κινητοποιήσεων αδικαιολόγητο, σύμφωνα με δημοσκόπηση που δημοσιοποιήθηκε την Κυριακή. «Οι Γάλλοι δεν θέλουν να υποστούν τρίμηνο χάος που δεν είναι δικαιολογημένο» δήλωσε στην εφημερίδα Le Journal du Dimanche η υπουργός Μεταφορών Elizabeth Borne.

ΓΑΛΛΙΑ ΤΡΕΝΑ ΑΠΕΡΓΙΑ

Το SNCF αναμένει μία από τις μεγαλύτερες κινητοποιήσεις εδώ και χρόνια, με σχεδόν έναν στους δύο εργαζόμενούς του να προτίθεται να συμμετάσχει. Σύμφωνα με την εταιρεία, οι σιδηροδρομικές γραμμές του Παρισιού θα πληγούν σοβαρά από την απεργία και μόνο ένα στα οκτώ τρένα υψηλής ταχύτητας TGV θα λειτουργήσει.

Προβλήματα θα υπάρξουν και στα διεθνή δρομολόγια. Κανένα δρομολόγιο δεν θα εκτελεστεί μεταξύ Γαλλίας, Ελβετίας, Ιταλίας και Ισπανίας. Προς Γερμανία θα πάνε ένα στα τρία. Λιγότερα φαίνεται πως θα είναι τα προβλήματα στο Eurostar, που συνδέει Λονδίνο, Παρίσι και Βρυξέλλες, όπου θα λειτουργήσουν τρία στα τέσσερα τρένα.

«Θέλω να είμαι ξεκάθαρος… Η απεργία θα είναι συμπαγής κι αυτό θα δυσκολέψει τις ζωές πολλών» προειδοποίησε ο επικεφαλής του SNCF Guillaume Pepy, ο οποίος είναι υπέρ των μεταρρυθμίσεων.

Ο Μακρόν έχει στόχο να μεταμορφώσει το υπερχρεωμένο SNCF σε κερδοφόρα επιχείρηση. Τα σωματεία λένε πως απλώς ανοίγει τον δρόμο για την ιδιωτικοποίησή του. Εάν ο Γάλλος πρόεδρος αναδειχθεί νικητής σε αυτό το «μπρα ντε φερ» με τα συνδικάτα, αυτό θα δώσει τον τόνο και σε άλλα μεταρρυθμιστικά σχέδια, όπως στην εκπαίδευση και στο συνταξιοδοτικό.

Οι εργαζόμενοι στο SNCF από την άλλη φοβούνται πως θα χάσουν την εγγύηση μονιμότητας, τις αυτόματες ετήσιες αυξήσεις μισθών και τη γενναιόδωρη, όπως τη χαρακτηρίζει το Reuters, πολιτική πρόωρων συνταξιοδοτήσεων. Το σχέδιο μεταρρύθμισης «έχει στόχο να καταστρέψει τη δημόσια σιδηροδρομική υπηρεσία από καθαρό ιδεολογικό δογματισμό» και «δεν θα λύσει το ζήτημα του χρέους ούτε αυτό των δυσλειτουργιών», καταγγέλλουν τα συνδικάτα.

Η Borne έχει επιχειρήσει να εκτονώσει το κλίμα έντασης διαβεβαιώνοντας πως οι νυν εργαζόμενοι του SNCF θα διατηρήσουν τα περισσότερα προνόμιά τους εάν μετακινηθούν σε κάποια ανταγωνίστρια εταιρεία στο μέλλον. Το συνδικάτο CGT θέλει η απεργία να επεκταθεί πέρα από τον σιδηροδρομικό τομέα, ενώ έχει απευθύνει κάλεσμα σε μαζική απεργία δημοσίων και ιδιωτικών υπαλλήλων στις 19 Απριλίου, κάτι ωστόσο που οι ομοσπονδίες εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα έχουν απορρίψει.

Τα γαλλικά μέσα ενημέρωσης πάντως κάνουν λόγο για «Μαύρη Τρίτη», καθώς η απεργία των σιδηροδρομικών συμπίπτει με την κινητοποίηση στην Air France, την τέταρτη μέσα σε ένα μήνα, με βασικό αίτημα μισθολογικές αυξήσεις 6%. Η εταιρεία εκτιμά πάντως ότι οι αναταράξεις θα είναι περιορισμένες και ότι σήμερα θα πραγματοποιηθεί το 75% των προγραμματισμένων πτήσεών της. Οι απεργίες στην Air France θα συνεχιστούν στις 7, 10 και 11 Απριλίου. Σύμφωνα με την εταιρεία, στην απεργιακή κινητοποίηση θα συμμετάσχει το 32% των πιλότων, το 20% των πληρωμάτων καμπίνας και το 15% του προσωπικού εδάφους.

ΓΑΛΛΙΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΑΠΕΡΓΙΑ