Ο χρόνος που μεσολάβησε μεταξύ της στιγμής που ο πιλότος ανέφερε χτύπημα από πουλιά και της συντριβής του αεροσκάφους στη Νότια Κορέα θα μπορούσε να αποτελέσει το κλειδί για την εξιχνίαση μιας από τις χειρότερες αεροπορικές καταστροφές στον κόσμο εδώ και χρόνια.
Με ήδη 30 λεπτά καθυστέρηση, ο πιλότος του αεροσκάφους της Jeju Air με 181 επιβαίνοντες ετοιμαζόταν να προσγειωθεί στον προορισμό του στη νοτιοδυτική Νότια Κορέα το πρωί της Κυριακής, όταν ο πύργος ελέγχου τον προειδοποίησε για σμήνη πουλιών στην περιοχή.
Δύο λεπτά αργότερα, στις 8:59 π.μ., ο πιλότος ανέφερε «χτύπημα πουλιών» και «κατάσταση έκτακτης ανάγκης», δήλωσαν αξιωματούχοι. Είπε στον πύργο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στο διεθνές αεροδρόμιο Μουάν ότι θα έκανε «στροφή», δηλαδή θα ματαίωνε την πρώτη προσπάθεια προσγείωσης και θα έκανε κύκλο στον αέρα για να προετοιμαστεί για μια δεύτερη προσπάθεια. Αλλά προφανώς δεν είχε αρκετό χρόνο για να κάνει όλο τον κύκλο.
Αντ’ αυτού, μόλις ένα λεπτό αργότερα, ο βετεράνος πιλότος – με σχεδόν 7.000 ώρες πτήσης στην καριέρα του – προσέγγισε τον διάδρομο προσγείωσης από την αντίθετη κατεύθυνση, από βορρά προς νότο. Και τρία λεπτά αργότερα, στις 9:03 π.μ., το αεροπλάνο του, η πτήση 7C2216 της Jeju Air, προσέκρουσε σε μια τσιμεντένια κατασκευή στο νότιο άκρο του διαδρόμου προσγείωσης μέσα σε μια μπάλα από φλόγες, γράφουν οι New York Times.
Όλοι εκτός από δύο από τους 181 επιβαίνοντες σκοτώθηκαν, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν Νοτιοκορεάτες που επέστρεφαν στην πατρίδα τους μετά από χριστουγεννιάτικες διακοπές στην Ταϊλάνδη. Η συντριβή ήταν η χειρότερη αεροπορική καταστροφή σε νοτιοκορεατικό έδαφος και η πιο θανατηφόρα παγκοσμίως μετά από εκείνη της πτήσης 610 της Lion Air το 2018, όταν έχασαν τη ζωή τους και οι 189 επιβαίνοντες.
Καθώς οι αξιωματούχοι ξεκίνησαν αγώνα δρόμου για να διερευνήσουν τη συντριβή, ένα κεντρικό ερώτημα αναδύθηκε μεταξύ των αναλυτών: Τι συνέβη κατά τη διάρκεια των τεσσάρων λεπτών που μεσολάβησαν μεταξύ της επείγουσας αναφοράς του πιλότου για χτύπημα από πουλιά και της μοιραίας συντριβής του αεροσκάφους;
Πλάνα από την προσγείωση του Boeing 737-800 στο αεροδρόμιο έδειχναν ότι γλιστρούσε στον διάδρομο χωρίς να έχει ανοίξει το σύστημα προσγείωσης. Καθώς κατρακυλούσε με την κοιλιά του, τυλιγμένο από κάτι που έμοιαζε με σύννεφα σκόνης, καπνού και σπινθήρων, δεν φάνηκε να μπορεί να επιβραδύνει την ταχύτητά του πριν προσκρούσει στην τσιμεντένια κατασκευή στο τέλος του διαδρόμου.
«Ένα μεγάλο ερώτημα είναι γιατί ο πιλότος βιαζόταν τόσο πολύ να προσγειωθεί», δήλωσε ο Hwang Ho-won, πρόεδρος της Korea Association for Aviation Security.
Όταν οι πιλότοι σχεδιάζουν να κάνουν προσγείωση με κοιλιά, συνήθως προσπαθούν να κερδίσουν χρόνο, απορρίπτοντας επιπλέον καύσιμα από τον αέρα και δίνοντας χρόνο στο προσωπικό εδάφους να προετοιμαστεί για την κατάσταση έκτακτης ανάγκης, δήλωσε ο κ. Hwang. Αλλά ο πιλότος της Jeju Air προφανώς αποφάσισε ότι δεν είχε τέτοιο χρόνο, είπε. «Μήπως έχασε και τους δύο κινητήρες;», δήλωσε ο κ. Hwang. «Η απόφαση να προσγειωθεί τόσο βιαστικά ήταν ανθρώπινο λάθος;»
Οι αξιωματούχοι ανέκτησαν το «μαύρο κουτί» του αεροπλάνου, έναν ηλεκτρονικό καταγραφέα πτήσης που περιέχει φωνητικά και άλλα δεδομένα πτήσης που θα βοηθούσαν στη διερεύνηση αεροπορικών ατυχημάτων.
Η συσκευή είχε υποστεί μερική ζημιά, οπότε μπορεί να χρειαστεί χρόνος για την ανάκτηση των δεδομένων, δήλωσε ο Ju Jong-wan, διευθυντής πολιτικής αερομεταφορών στο υπουργείο Γης, Υποδομών και Μεταφορών.
Καθώς η έρευνα βρίσκεται ακόμη σε προκαταρκτικό στάδιο, οι αξιωματούχοι φρόντισαν να μην προβούν σε δηλώσεις σχετικά με ερωτήματα που προκύπτουν από τη συντριβή, όπως το αν και οι δύο κινητήρες του αεροπλάνου ήταν εκτός λειτουργίας κατά την προσγείωση.
Ποια μπορεί να είναι η αιτία της τραγωδίας
Ωστόσο, οι ειδικοί που παρακολούθησαν το υλικό από την προσγείωση δήλωσαν ότι το αεροπλάνο φαίνεται να αντιμετώπισε έναν μοιραίο συνδυασμό παραγόντων που έκανε τη συντριβή πολύ χειρότερη από ό,τι θα μπορούσε να είναι.
Αναλυτές είπαν ότι αν χάνονταν και οι δύο κινητήρες, ο πιλότος θα μπορούσε να κατεβάσει χειροκίνητα το σύστημα προσγείωσης. Αλλά δεδομένου του βιαστικού τρόπου με τον οποίο ο πιλότος προσπάθησε να προσγειωθεί, ίσως να μην είχε αρκετό χρόνο, είπαν. «Ερωτήματα όπως αυτά δεν θα απαντηθούν μέχρι να εξετάσουν τον καταγραφέα δεδομένων πτήσης του αεροπλάνου».
Αξιωματούχοι δήλωσαν επίσης ότι θα ερευνήσουν αν το αεροδρόμιο είχε εφαρμόσει τις κυβερνητικές συστάσεις για την απομάκρυνση των πτηνών.
Είπαν ότι θα εξετάσουν επίσης κατά πόσον η Jeju Air έκανε περικοπές στην ασφάλεια, ενώ προσπαθούσε να μεγιστοποιήσει το κέρδος. Η Jeju Air είναι ο μεγαλύτερος από τους εννέα αερομεταφορείς χαμηλού κόστους της Νότιας Κορέας και είναι από τους πιο επιθετικούς στην προσέλκυση επιβατών. Τα αεροπλάνα της εργάζονται περισσότερες ώρες από τα αεροπλάνα των ανταγωνιστών της, δήλωσαν οι αξιωματούχοι.
Μέσα σε 48 ώρες από τη συντριβή του στο Μουάν, το αεροπλάνο της Jeju Air είχε πραγματοποιήσει 12 ταξίδια εντός της Νότιας Κορέας ή προς την Κίνα, την Ταϊβάν, τη Μαλαισία και την Ιαπωνία.
Η κυβέρνηση δήλωσε επίσης ότι θα διεξάγει επιθεωρήσεις ασφαλείας σε όλα τα αεροσκάφη Boeing 737-800 που χρησιμοποιούνται από τις αεροπορικές εταιρείες της χώρας. Η δήλωση αυτή έγινε αφού ένα επιβατικό αεροσκάφος Boeing 737-800 της Jeju Air που αναχώρησε από το αεροδρόμιο Gimpo της Σεούλ τη Δευτέρα, με προορισμό το νότιο νησί Jeju, ανέφερε πρόβλημα με το σύστημα προσγείωσης μετά την απογείωση και επέστρεψε στο Gimpo.
Η Jeju Air δήλωσε ότι το πρόβλημα διορθώθηκε ενώ το αεροπλάνο βρισκόταν στον αέρα, αφού ο πιλότος συμβουλεύτηκε το συνεργείο συντήρησης στο έδαφος. «Αλλά ο πιλότος ήθελε ακόμα να επιστρέψει στο αεροδρόμιο για έλεγχο για λόγους ασφαλείας», δήλωσε ο Song Kyong-hun, στέλεχος της Jeju Air.