Τα αποκαλυπτήρια του πολυαναμενόμενου «ρομποταξί», του λεγόμενου Cybercab, έκανε ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Έλον Μασκ, την Πέμπτη το βράδυ στα στούντιο της Warner Bros στην Καλιφόρνια.
Το όχημα, με φουτουριστική εμφάνιση, διαθέτει δύο πόρτες που ανοίγουν σε μορφή φτερών και δεν έχει πεντάλ ή τιμόνι. Ο Μασκ βγήκε από το Cybercab μπροστά στο κοινό που ανυπομονούσε να ακούσει λεπτομέρειες για το πρότζεκτ, το οποίο θεωρεί καθοριστικής σημασίας ως το επόμενο μεγάλο κεφάλαιο της Tesla.
Στην εκδήλωση με τίτλο «We, Robot», ο δισεκατομμυριούχος επανέλαβε την άποψή του ότι τα πλήρως αυτόνομα οχήματα θα είναι πιο ασφαλή από αυτά που οδηγούν οι άνθρωποι και θα μπορούν ακόμα και να αποφέρουν έσοδα στους ιδιοκτήτες τους, καθώς θα ενοικιάζονται για διαδρομές.
«Σε έναν κόσμο αυτονομίας, μπορούμε να δούμε το αυτοκίνητο σαν ένα μικρό σαλόνι (…) Μόλις βρεθείτε εκεί μπορείτε να κάνετε ό,τι θέλετε και όταν βγείτε θα έχετε φθάσει στον προορισμό σας», είπε ο Μασκ κατά τη διάρκεια της παρουσίασης.
Ωστόσο, η πρόβλεψή του ότι η παραγωγή του Cybercab θα ξεκινήσει πριν από το 2027 εγείρει ερωτήματα για το αν ο Μασκ θα αντεπεξέλθει στις προθεσμίες για την παράδοση ενός πλήρως αυτόνομου οχήματος, που θα μπορεί να ανταγωνιστεί τους αντιπάλους, όπως η Waymo της Alphabet.
«Τείνω να είμαι αισιόδοξος με τα χρονοδιαγράμματα», αστειεύτηκε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, μιλώντας για το Cybercab, το οποίο, όπως είπε, θα κοστίζει λιγότερο από 30.000 δολάρια (περίπου 23.000 λίρες).
Ο Μασκ παρουσίασε κατά την ίδια εκδήλωση και το robovan, ένα αυτόνομο όχημα με εμφάνιση γιγάντιας… τοστιέρας που μπορεί να μεταφέρει 20 επιβάτες ή εμπορεύματα.
Για το Robovan δεν έδωσε λεπτομέρειες ούτε για ημερομηνίες ούτε άλλα στοιχεία και διευκρινίσεις.
Το cybercab πρέπει να ξεπεράσει σειρά τεχνικών και ρυθμιστικών προβλημάτων πριν από την επιβίβαση των πρώτων πελατών και, κυρίως, πρέπει να πείσει για την αξιοπιστία και την ασφάλειά του.
Με την εκπαίδευση των αυτοκινήτων της για οδήγηση, η Tesla σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τεχνητή νοημοσύνη (AI) που θα συλλέγει τα δεδομένα από τα εκατομμύρια οχημάτων της.
«Πάντως, η ερευνητική κοινότητα δεν είναι πεπεισμένη για το αν ο τρόπος που ακολουθεί η Tesla μπορεί να εγγυηθεί τα επιθυμητά επίπεδα ασφάλειας», αναφέρουν ειδικοί στο BBC.
Προσπάθεια να καλύψει το χαμένο έδαφος
Το πρότζεκτ Cybercab έχει καθυστερήσει, καθώς είχε αρχικά προγραμματιστεί να κυκλοφορήσει τον Αύγουστο. Το καλοκαίρι, σε ανάρτησή του στο Χ, ο Μασκ δήλωσε ότι η καθυστέρηση οφείλεται σε αλλαγές σχεδιασμού που θεώρησε σημαντικές.
Εντωμεταξύ, τα ρομποταξί ανταγωνιστών του Μασκ ήδη κυκλοφορούν σε δρόμους των ΗΠΑ.
Η Waymo ανακοίνωσε στις αρχές Οκτωβρίου ότι θα προσθέσει το Hyundai Ioniq 5 στον στόλο των ρομποταξί, αφού τα οχήματα περάσουν τις δοκιμές της εταιρείας.
Η Uber επιθυμεί επίσης να προσθέσει περισσότερα αυτόνομα οχήματα στον στόλο της, ώστε να επεκτείνει τις επιλογές διανομής και διαμοιρασμού διαδρομών για τους πελάτες. Τον Αύγουστο ανακοίνωσε μια πολυετή συμμαχία με την εταιρεία ανάπτυξης αυτόνομων οχημάτων Cruise.
Επίσης, η κινεζική Baidu φέρεται να εξετάζει την επέκταση της μονάδας ρομποταξί της, Apollo Go, πέρα από την Κίνα – όπου τα οχήματα είναι ήδη ενεργά σε πολλές πόλεις.
Η ανάπτυξη των ρομποταξί έχει αντιμετωπίσει εμπόδια, καθώς τα οχήματα χωρίς οδηγό που διαχειρίζεται η θυγατρική της General Motors, Cruise, έχουν ανασταλεί στο Σαν Φρανσίσκο, μετά από ένα ατύχημα όπου τραυματίστηκε ένας πεζός. Παρά τις δυσκολίες, πάντως, ο τομέας συνεχίζει να επεκτείνεται.