Ένας από καιρό χαμένος βωμός που χρονολογείται από την εποχή των σταυροφοριών ανακαλύφθηκε από τους αρχαιολόγους στον ναό του Παναγίου Τάφου στην Ιερουσαλήμ, έναν από τους πιο ιερούς χώρους του χριστιανισμού.

Η εκπληκτική ανακάλυψη έγινε όταν οι εργάτες ανέτρεψαν μια τεράστια πέτρινη πλάκα ακουμπισμένη σε έναν τοίχο, ενώ βρισκόταν εκεί για άγνωστο χρονικό διάστημα, σύμφωνα με την Αυστριακή Ακαδημία Επιστημών.

Το κομμάτι μαρμάρου αρκετών τόνων βρισκόταν σε έναν δημόσια προσβάσιμο διάδρομο στο πίσω μέρος της εκκλησίας και καλύφθηκε ακόμα και με γκράφιτι.

Η άλλη πλευρά της πέτρας, ωστόσο, που ήταν θαυμάσια διακοσμημένη αποτελεί το μπροστινό μέρος του βωμού που χρησιμοποιούσαν οι σταυροφόροι στον μεσαίωνα, από όταν καθαγιάστηκε το 1149 μέχρι που εξαφανίστηκε από την ιστορία, όταν μια τεράστια πυρκαγιά κατέστρεψε μέρος του ναού εκατοντάδες χρόνια αργότερα.

«Γνωρίζουμε αφηγήσεις προσκυνητών από τον 16ο, 17ο και 18ο αιώνα για έναν υπέροχο μαρμάρινο βωμό στην Ιερουσαλήμ», δήλωσε ο Ilya Berkovich, ιστορικός στο Ινστιτούτο Αψβούργων και Βαλκανικών Σπουδών της Αυστριακής Ακαδημίας Επιστημών.

«Το 1808 υπήρξε μια μεγάλη πυρκαγιά στο ρωμαϊκό τμήμα της Εκκλησίας του Παναγίου Τάφου», λέει ο Ilya Berkovich. «Από τότε ο βωμός των σταυροφόρων χάθηκε, τουλάχιστον αυτό πίστευαν οι άνθρωποι για πολύ καιρό».

Η Αυστριακή Ακαδημία Επιστημών είπε ότι το εύρημα ήταν «συνταρακτικό», καθώς θέτει το ερώτημα πώς ένα τόσο σημαντικό μνημείο μπορούσε να παραμένει κρυφό από τα μάτια των ακαδημαϊκών σε ένα από τα πιο ερευνημένα κτίρια του χριστιανισμού.

«Το γεγονός ότι κάτι τόσο σημαντικό έμενε ολοκληρωτικά κρυμμένο ήταν εντελώς απροσδόκητο για όλους τους ενδιαφερόμενους», είπε ο Berkovich.

Σύμφωνα με την nypost το υπέροχο στολίδι του βωμού ήταν σε στιλ «Cosmatesque» και πήρε το όνομά του από την οικογένεια Cosmati στην παπική Ρώμη, οι οποίοι πέρασαν τις λιθοτεχνικές τους δεξιότητες σε πολλές επόμενες γενιές.

Η κοσμική τέχνη, η οποία ήταν σύμβολο για τον παπισμό, συνίστατο στο να κόβονται μικρά ανακυκλωμένα κομμάτια μαρμάρου, τα οποία πάρθηκαν από άλλα αρχαία κτίρια, για να δημιουργήσουν περίπλοκα γεωμετρικά μοτίβα, σύμφωνα με τους ιστορικούς.

Το μοναδικό έργο τέχνης σε στιλ «Cosmatesque» που υπάρχει ακόμη εκτός Ιταλίας βρίσκεται στο Αββαείο του Westminster του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου ο Πάπας είχε στείλει έναν καλλιτέχνη.

Οι ιστορικοί πιστεύουν ότι ο βωμός στην Ιερουσαλήμ δημιουργήθηκε με την ευλογία του Πάπα, για να τιμήσει την ιερότερη εκκλησία του χριστιανισμού και να υποστηρίξει την αξίωση του χριστιανισμού στην πόλη, την οποία είχαν κατακτήσει οι σταυροφόροι το 1099.

«Έτσι ο Πάπας απέτισε φόρο τιμής στην ιερότερη εκκλησία του χριστιανισμού», είπε ο Berkovich.

«Ο βωμός, με μήκος περίπου 3,5 μέτρα, είναι ο μεγαλύτερος μεσαιωνικός βωμός που είναι γνωστός έως σήμερα», είπε.

Ο Berkovich και η ομάδα του ελπίζουν ότι η πρόσθετη έρευνα θα αποκαλύψει ποιος δάσκαλος της «Cosmatesque» βρίσκεται πίσω από το έργο.