Όνομα: Γιώργος Κολλιόπουλος. Επάγγελμα: τελειομανής. Όραμα: να κάνει κάτι αποκλειστικό. Και το έκανε. Δημιούργησε ένα ελαιόλαδο πολυτελείας, το «λ/lambda/» το οποίο εξελίσσεται σε ένα πανίσχυρο brand name. Της Μαργαρίτας Τζαγκαράκη Ο ιδρυτής της εταιρείας Speiron, εδώ και λίγα χρόνια έχει κατακτήσει την παγκόσμια αγορά ultra premium προϊόντων, λανσάροντας ένα πολυτελές αγαθό από ελληνικά χέρια. Με ένα λάπτοπ και μέσα από το διαμέρισμά του κατάφερε να διαδώσει το ελληνικό ελαιόλαδο στις διεθνείς αγορές και να κυριαρχήσει στις βιτρίνες του «Harrods» από το 2009. – Τι είναι το λ/lambda/ και σε ποιους απευθύνεται; «Όταν ξεκίνησα από ένα διαμέρισμα το 2006 να φτιάξω ένα ελαιόλαδο, έκανα μία έρευνα αγοράς. Κάνοντας αυτήν την έρευνα αντιλήφθηκα ότι η προστιθέμενη εξαγώγιμη αξία των ελληνικών προϊόντων, των ελληνικών τροφίμων και δη του ελληνικού ελαιόλαδου ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. Τι σημαίνει αυτό: όσο πουλιόταν εδώ σε ένα σούπερ μάρκετ πουλιόταν και στο εξωτερικό. Κάτι δεν είχαμε κάνει σωστά. Δεν είχαμε βάλει όλα αυτά τα αναγκαία πράγματα που χρειάζονται σε ένα brand για να πάρει προστιθέμενη αξία, για να μπορεί η χώρα να ωφεληθεί από τις εξαγωγές και να μπει ουσιαστικά ξένο χρήμα στη χώρα και να ωφεληθεί η χώρα. Για να εξηγήσω καλύτερα, μέχρι τότε η Ελλάδα ήτανε, και ακόμα και τώρα είναι χώρα των υπηρεσιών, δηλαδή μεταξύ μας ανταλλάσσουμε και το κράτος επωφελείται από το ΦΠΑ, δεν μπαίνει ξένο χρήμα. Ξένο χρήμα μπαίνει μόνο μέσω εξαγωγών. Επειδή ήμουν και είμαι ερωτευμένος με το ελαιόλαδο αποφάσισα να κάνω κάτι στο ελαιόλαδο και να φτιάξω το πιο εκπληκτικό ελαιόλαδο στον κόσμο. Τόσο πολύ το πίστευα που το έβαλα και στην ετικέτα πίσω. Κάνοντας την έρευνα είδα ότι δεν ήμασταν στα πολύ καλά μέρη παγκοσμίως. Άρχισα να δουλεύω την πρώτη ύλη. Πήγα σε ένα δοκιμαστή ελαιόλαδου για να το κάνω τέλειο και το έφτιαξα». – Έχετε κάποια δική σας μονάδα; «Συνεργάζομαι με μονάδες. Έχω παρακολουθήσει σεμινάριο οργανοληπτικής ανάλυσης ελαιόλαδου και κάθε χρόνο δημιουργώ το δικό μου blend, έχοντας συνεργασίες με συγκεκριμένους Έλληνες παραγωγούς, και με βασικό κριτήριο το ισχυρά φρουτώδες. Για να γίνει πιο κατανοητό, όπως κάνει ένα ουίσκι που ενώνει τρία τέσσερα malt, το Ballantine’s συγκεκριμένα ή το Johnnie Walker. Το blend στα ελαιόλαδα θεωρείται το μέλλον. Γιατί; Γιατί ξεπερνάς έτσι μια κακή χρονιά. Μία κακή χρονιά σε φρουτώδη σε οργανοληπτικά χαρακτηριστικά, ή σε οξύτητες μπορείς να τα ξεπεράσεις μπλεντάροντας δύο πολύ καλές ποικιλίες. Το ίδιο κάνουν οι οινοπαραγωγοί εδώ και πάρα πολύ καιρό. Απλά δεν είχε ξεκινήσει να γίνεται στο ελαιόλαδο. Θεωρείται ότι το ελαιόλαδο όταν είναι μονοποικιλιακό είναι το καλύτερο ενώ αυτό είναι απόλυτο λάθος όταν έχουμε μία κακή χρονιά. Εγώ μπλεντάρω δύο ποικιλίες, Κορονέικη και Κολοβή, Κολοβή είναι από τη Μυτιλήνη, για να έχω τα ισχυρά φρουτώδη που θέλω και την πολύ χαμηλή οξύτητα». – Έτσι γεννήθηκε το λ/lambda/; «Γεννήθηκε από την τελειομανία μου και το πάθος μου να φτιάξω το καλύτερο ελαιόλαδο του κόσμου. Αυτό είχα κατά νου, αυτό ήταν το αρχικό μου όραμα το οποίο από την εξαιρετική ποιότητα και την εξαιρετικά ολοκληρωμένη συσκευασία, το χειροποίητο και το χειροποίητο της τυποποίησης και το χειροποίητο της συσκευασίας, οδήγησε στη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας παγκοσμίως, που λέγεται luxury olive oils όπως τα λέει το Harrods, ή ultra premium olive oils. Αυτό είναι μία κατηγορία για να το καταλάβουμε όπως είναι η Level η βότκα η ανώτερη από το Evian το νερό όπως είναι το VOSS το νερό, εγώ εμπνεύστηκα από το VOSS το νερό που ήταν το πρώτο luxury νερό. Εμπνεόμενος από το VOSS αποφάσισα να κάνω το αντίστοιχο στο ελαιόλαδο, με ελληνική πρώτη ύλη. Να πούμε και κάτι άλλο που δεν είναι και γνωστό στον κόσμο. Το ελληνικό ελαιόλαδο είναι και κακό, είναι και μέτριο, και αξιοπρεπές. Υπάρχει όμως και καλό και πολύ καλό και εξαιρετικό. Το κοινό μου είναι αυτοί που εκτιμούν το εξαιρετικό ελαιόλαδο κι όχι το μέτριο, το κακό, το αξιοπρεπές. – Απευθύνεστε δηλαδή κυρίως στο εξωτερικό; «Ναι, ήδη εξάγεται σε 4 χώρες (Δανία, Ολλανδία, Λουξεμβούργο, Αγγλία) σε μικρές ποσότητες limited edition, σε πολύ συγκεκριμένα μέρη και προσπαθούμε αυτή τα στιγμή να ανοίξουμε πολύ συγκεκριμένες αγορές και πολύ συγκεκριμένα luxury μέρη τα οποία είναι κατάλληλα για το προϊόν μιλάω για luxury hotels, private clubs. Αυτές οι αγορές είναι η Αμερική, η ενίσχυση της παρουσίας στην Αγγλία, η Γερμανία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Στο επιχειρηματικό πλάνο υπάρχει επίσης και η ανάπτυξη 5 high-end προϊόντων μέσα στα επόμενα χρόνια». – Στοχεύετε σε ανθρώπους με οικονομική άνεση… «Όχι απαραίτητα και μόνο σε αυτούς αλλά και σε αυτούς που για μία φορά τουλάχιστον το χρόνο, θέλουν πολύ απλά να απολαύσουν κάτι πολύ απλά εξαιρετικό, όπως ανοίγουμε ένα πολύ καλό κονιάκ ή μία καλή βότκα ή ανάβουμε ένα καλό πούρο». – Η τιμή του; «Η τιμή είναι για τα 100 ml 35 ευρώ, για τα 500 ml είναι 65 ευρώ και υπάρχει και μια χειροποίητη συσκευασία δώρου που έχει ένα μπουκάλι μέσα 500 ml και κοστίζει 200 ευρώ». – Στη Ελλάδα πού το βρίσκουμε; «Μπορεί κάποιος να το βρει σε δύο συγκεκριμένα μέρη αλλά πωλείται και από το σάιτ μας www.speironcompany.com/index.html». – Πού οφείλεται η επιτυχία του; Στην ποιότητά του; Στη συσκευασία του; «Εάν μείνουμε στη συσκευασία χάνουμε την έννοια του brand. Το brand στην Ελλάδα όσο κι αν ισχυριζόμαστε ότι είναι γνωστή έννοια είναι απολύτως άγνωστη. Υπήρχαν δύο τρία ισχυρά brands κατά καιρούς, για μένα το κορυφαίο και ελληνικό, που δεν είναι ελληνικό brand όλων των εποχών είναι το Metaxa, τώρα είναι πολυεθνική, αλλά δείχνει αυτήν την ισχυρή αντίληψη που μπορεί να έχει ο καταναλωτής για ένα brand στο μυαλό του την οποία δυστυχώς έχουμε αποτύχει τα τελευταία 30-40 χρόνια να την κάνουμε ευρεία, να φτιάξουμε πολλά αντίστοιχα Metaxa, τα οποία να μας εκπροσωπούν στο εξωτερικό και να μας κάνουνε όχι μόνο περήφανους αλλά και να φέρουν ξένο κεφάλαιο στην Ελλάδα. – Βλέπετε την κρίση ως ευκαιρία; Βεβαίως. Πάντα είναι η κρίση ευκαιρία. Αρκεί να έχεις την οπτική αυτή. Εάν έχεις την οπτική που λέει ότι επειδή είναι κρίση φοβάμαι. Και γύρω μου βλέπω τέτοιες αντιλήψεις. Δεν έχουμε φύγει από την παλιά μας αντίληψη για αυτό κι έχουν αλλάξει ελάχιστα πράγματα στη χώρα. – Είναι περίοδος να κάνει κάποιος επιχειρηματικά ανοίγματα; «Πάντα είναι η περίοδος και τώρα περισσότερο. Γιατί όταν είσαι entrepreneur πάντα ο χρόνος είναι τώρα. Εάν σκεφτώ κάτι πρέπει να το επιχειρήσω τώρα άσχετα εάν μιλάμε για ύφεση ή μιλάμε για ανάπτυξη. – Έχετε κάποιους μόνιμους πελάτες; «Ναι μέσω online έχει πουληθεί παντού. Έχω πουλήσει και στην Αλάσκα μπουκάλι. Έχω ένα εξαιρετικό πελατολόγιο και τώρα είμαι στη φάση της επέκτασης. Υπάρχει ένα συγκεκριμένο επιχειρηματικό πλάνο αλλά η εδώ επενδυτική αντίληψη επί των startups δεν είναι αυτή ακριβώς που θα έπρεπε. Υπάρχει κάποια φοβική αντίληψη επί των startups. Βγαίνει προς τα έξω ότι η καινοτομία βοηθιέται αλλά η καινοτομία δεν βοηθιέται ακριβώς. Βοηθιούνται τα ίδια ακριβώς concepts τα οποία βοηθιόντουσαν και πριν την ύφεση. Αυτό έχει να κάνει με τη νοοτροπία και η νοοτροπία είναι φοβική». – Σας ενοχλεί; «Το παρατηρώ, Αυτός είναι κι ένας από τους βασικούς λόγους που επιχείρησα για να το αλλάξω και αυτό. Δεν μπορείς να πας πιο πέρα όταν ακούς τόσο πολύ το φόβο, δεν γίνεται. Πιστεύω στην Ελλάδα, πιστεύω στις πρώτες ύλες της Ελλάδας και πιστεύω και στα μυαλά της Ελλάδας. Ήμουν υψηλόμισθος στη διαφήμιση και απολύθηκα δύο φορές το 2000. Μηδένισα. Το στραπάτσο που έφαγα με βοήθησε στο να πέσω για να ξανασηκωθώ και να κάνω την υπέρβαση. Έχω γράψει ένα βιβλίο το οποίο εκδόθηκε πριν τρεις βδομάδες στο Amazon, είναι eBook, είναι breakthrough παγκοσμίως γιατί είναι το πρώτο βιβλίο για luxury branding από την οπτική ενός entrepreneur, ενός επιχειρηματία. Είναι ο πρώτος ευέλικτος οδηγός step by step για το πώς μπορείς να φτιάξεις ένα luxury brand».
Λίγα λόγια για το προϊόν
Το «λ /lambda/« είναι το μοναδικό ελληνικό προϊόν που έχει συμπεριληφθεί σε άρθρο του περιοδικού Time μαζί με τρία από τα καλύτερα και ακριβότερα τρόφιμα που υπάρχουν στον κόσμο. Η γνωστή food critic Leslie Brenner των L.A. Times το χαρακτήρισε «εκπληκτικό» ενώ το περιοδικό Wallpaper το αποκάλεσε «κορυφαίων επιδόσεων». Το λ /lambda/ είναι ένα αυστηρά περιορισμένης παραγωγής ultra-premium ελαιόλαδο, βραβευμένο με Silver World Medal στα New York Festivals Awards 2008 κι έχει επανειλημμένα ανά χρονιά Έντονη Τιμή Φρουτώδους (mF: 6.0). Κατάγεται από μερικά από τα παλαιότερα ελαιόδεντρα της Ελλάδας, και αποτελείται από ένα εξαιρετικό blend Kορωνέϊκης και Κολοβής ποικιλίας. Είναι αφιλτράριστο, ιδιαίτερα χαμηλής οξύτητας, μικρότερη των 0.2 βαθμών, και η εμφιάλωση του γίνεται εξ’ ολοκλήρου χειροποίητα, μπουκάλι-μπουκάλι. Περνάει πέντε ποιοτικούς ελέγχους, με προσοχή και στην παραμικρή λεπτομέρεια, από αυστηρά ειδικευμένο προσωπικό. Δείτε όλα τα θέματα του Weekend