Τον Ιανουάριο του 1931 το σώμα του εργολάβου από τη Μεγαλόπολη, Δημήτρη Αθανασόπουλου, εντοπίζεται τεμαχισμένο στις όχθες του Κηφισού. Το έγκλημα που σχεδίασαν η γυναίκα του, Φούλα, και η πεθερά του, Άρτεμις Κάστρου, μαζί με την υπηρέτριά τους έμεινε στην ιστορία και γράφτηκε με μεγάλα γράμματα σε όλα τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων της εποχής. Γράφει ο Γιώργος Λαμπίρης Το «έγκλημα στου Χαροκόπου» έγινε τραγούδι στα χείλη των ρεμπέτηδων της εποχής: «Καημένε Αθανασόπουλε τι σου’ μελλε να πάθεις. Από κακούργα πεθερά τα νιάτα σου να χάσεις». Ακουγόταν στα καπηλειά, για να θυμίζει το στυγερό έγκλημα με ηθικές αυτουργούς τρεις γυναίκες και εκτελεστή τον 18χρονο ξάδελφο της Φούλας, Δημήτρη Μοσκιό. Η διάσημη αυτή ιστορία στα χρονικά του εγκλήματος είναι μία από τις πολλές που φιλοξενούνται στο κατά τ’ άλλα άγνωστο στον πολύ κόσμο, εγκληματολογικό μουσείο, της Ιατρικής Σχολής Αθηνών. Το έγκλημα ήταν από αυτά που κλήθηκε να ερευνήσει η ιατροδικαστική υπηρεσία κατά τη δεκαετία του 1930, ενώ κάποιες φωτογραφίες από τη διαδικασία της νεκροψίας βρίσκονται στο μουσείο.
Τα… χαραγμένα μαχαίρια
Στις προθήκες του βρίσκονται όπλα μεγάλης ιστορικής αξίας. Το κάθε ένα από αυτά φέρει τη δική του μοναδική ιστορία. Συνδέονται με κάποιον ζηλόφθονα σύζυγο ή εραστή που σκότωσε τη σύντροφό του. Με βεντέτες, δολοφονίες, αποδράσεις κρατουμένων αλλά και πολεμικές αναμετρήσεις. Ανάμεσα τους η περίφημη «παρδάλα». Το μαχαίρι του λήσταρχου Γιαγκούλα, με το οποίο σκότωσε 54 άτομα. Ο ίδιος συνήθιζε να λέει ότι το κράτος δεν μπορούσε να αποδώσει δικαιοσύνη, γι’ αυτό και τη δικαιοσύνη θα την απέδιδε ο ίδιος με την «παρδάλα» του.
Τα όπλα
Σε άλλο σημείο βρίσκεται ένα καριοφίλι της ελληνικής επανάστασης, προερχόμενο από τους βενετούς οπλοποιούς Carlo e Figli (Kάρολος και υιοί) εξ ου και το όνομα του δημοφιλούς μακρύκαννου όπλου της εποχής.
Ο δράκος της Καλογρέζας
Μεταξύ των φωτογραφηθέντων βρίσκεται ο περίφημος δράκος της Καλογρέζας, Δαμιανός Μαυρομάτης. Ο πρώτος δράκος της Αθήνας βίασε και σκότωσε δύο παιδιά και συνελήφθη το 1936 για το φόνο ενός ακόμα 5χρονου κοριτσιού στο άλσος Βεΐκου. Αργότερα αποκαλύφθηκε ότι είχε σκοτώσει ένα ακόμα 7χρονο παιδί.
Αντικείμενα μαύρης μαγείας που ξεκλείδωναν… καρδιές
Αντικείμενα μαύρης μαγείας, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για διάφορες μαγγανείες από όσους ήθελαν να ξορκίσουν τα μάγια ή να κάνουν μάγια σε κάποιον. Σκεύη αλλά και δεκάδες κλειδιά που προορίζονταν να ξεκλειδώνουν μυστικά αλλά και καρδιές, όπως πίστευαν τότε. Φυλακτά, πεντάλφα και φυλακτά, τα οποία χρησιμοποιούσαν οι επιτήδειοι για να αποσπάσουν χρήματα από τους ανυποψίαστους πολίτες.
Η γκιλοτίνα του Όθωνα
Στο μουσείο φιλοξενείται η μοναδική γκιλοτίνα που διέθετε η Ελλάδα. Λειτούργησε ως εργαλείο επιβολής της τάξης από τον πατέρα του Όθωνα, Λουδοβίκο τον Α’, ο οποίος το 1830 την έφερε στην Ελλάδα θέλοντας να εκφοβίσει όσους σκέφτονταν να αμφισβητήσουν τα κυριαρχικά δικαιώματα της βαυαρικής αυλής.
Τα κεφάλια των αρχιληστών
Η μακρά ιστορία της λησταρχίας στην Ελλάδα φιλοξενείται επίσης στο μουσείο. Εποχές κατά τις οποίες οι συμμορίες των αρχιληστών έπαιρναν το νόμο στα χέρια τους και απένειμαν δικαιοσύνη, συμμετείχαν σε μάχες, τιμωρούσαν και δολοφονούσαν τοκογλύφους ή καταχραστές προσφέροντας τα χρήματα στους φτωχούς.
Η μούμια της σπηλιάς του Νταβέλη
Μία φυσική μούμια, η οποία ανακαλύφθηκε παλαιότερα στη σπηλιά του Νταβέλη αναπαύεται σήμερα σε κάποια από τις προθήκες. Διατηρήθηκε ανέπαφη λόγω της φυσικής μουμιοποίησης και των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών που εμπόδισαν τη σήψη του νεκρού.
Κομμάτια δέρματος με τα τατουάζ εγκληματιών
Κέρινα ομοιώματα
«Περιμένουμε την ανάσταση των νεκρών»
Προσπαθώντας να διαβάσει κανείς μερικές από τις επιστολές ψυχασθενών που υπάρχουν στο μουσείο, ίσως να δυσκολευτεί αρκετά. Γράμματα, τα περισσότερα κακογραμμένα και πυκνογραμμένα, σημάδι ότι προήλθαν από χέρια ψυχικά διαταραγμένων ατόμων. Μηνύματα όπως «περιμένουμε τη συντέλεια του κόσμου», «περιμένουμε την ανάσταση των νεκρών» ή «προσδοκώ τη ζωή την αιώνα» είναι μόνο μερικά από αυτά που εμπεριέχονται στα δεκάδες γράμματα.