Με αμείωτη ένταση, μπόλικο παρασκήνιο και οργισμένες αντιδράσεις η υπόθεση της ΑΕΠΙ και των πνευματικών δικαιωμάτων που διαχειρίζεται, Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, φέρνει στην επιφάνεια ένα ζήτημα που κρατάει δεκαετίες τώρα. Συναυλίες που διεκόπησαν, μαγαζιά που έκλεισαν, αμέτρητα δικαστήρια ακόμη και χειροπέδες κατά καιρούς συνθέτουν το σκηνικό. Του Παναγιώτη Ευθυμιάδη Πριν λίγες μέρες ακυρώθηκε συναυλία με την γνωστή καλλιτέχνιδα και τραγουδίστρια Αναστασία Μουτσάτσου η οποία θεώρησε υπεύθυνη την ΑΕΠΙ που ζήτησε 2.000 ευρώ προκαταβολικά, χρήματα που η ίδια ανέφερε ότι δεν μπορούσε να πληρώσει. Ωστόσο ο νόμος είναι ξεκάθαρος ότι τα πνευματικά δικαιώματα πρέπει να πληρώνονται και επ’ αυτού δεν μπορεί να διαφωνήσει κανείς, τη στιγμή που η Αναστασία Μουτσάτσου σημειώνει ότι παλαιότερα η ΑΕΠΙ έπαιρνε τα χρήματα από τα εισιτήρια και όχι προκαταβολικά. Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή… Η δουλειά της ΑΕΠΙ Α.Ε. είναι με απλά λόγια να μαζεύει λεφτά από τους χρήστες (συναυλίες, ραδιόφωνα, τηλεόραση, μαγαζιά που παίζουν μουσική) και στη συνέχεια να τα αποδίδει στους δημιουργούς. Λειτουργεί ως Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης με βάση τις διατάξεις του Νόμου 2121/1993. Σκοπός του Οργανισμού είναι η διαχείριση και προστασία δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, για όλα τα έργα που έχουν συνθέσει ή συγγράψει κατά το παρελθόν και για όσα πρόκειται να συνθέσουν ή να συγγράψουν στο μέλλον οι συμβαλλόμενοι με αυτόν δημιουργοί και δικαιούχοι μουσικών έργων. Τα πνευματικά δικαιώματα λοιπόν τα εισπράττει η ΑΕΠΙ ως Ανώνυμη Εταιρεία για τους δημιουργούς, ενώ για τα συγγενικά, δηλαδή εκείνα των τραγουδιστών, των μουσικών και των παραγωγών ο οργανισμός που είναι υπεύθυνος για την είσπραξη της εύλογης και ενιαίας αμοιβής αυτών λέγεται GEA και λειτουργεί ως Αστικός μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός.
Οι αλλαγές στα πνευματικά δικαιώματα και οι αντιδράσεις των επιχειρήσεων
Τι λέει ο Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός για τα Συγγενικά Δικαιώματα Μουσικής, GEA
Αντιδρά και η «ΜΕΤΡΟΝ» που εκφράζει δημιουργούς μέλη της ΑΕΠΙ
Τι λέει η ΑΕΠΙ στο newsbeast.gr
Η ΑΕΠΙ από την πλευρά της τονίζει πως: «Στα μέσα Σεπτεμβρίου 2016, το ΥΠΠΟ με την Κεντρική Νομική του Υπηρεσία, συνέταξε νέο Νομοσχέδιο για τη συλλογική διαχείριση της πνευματικής ιδιοκτησίας, και προσπαθώντας να ευθυγραμμισθεί –έστω και μερικώς- με την Οδηγία 2014/26, έχει διορθώσει ή απαλείψει τις περισσότερες αντικοινοτικές και αντισυνταγματικές προβλέψεις των προηγουμένων σχετικών Νομοσχεδίων που είχαν συνταχθεί και του είχαν υποβληθεί αποκλειστικώς από τον ΟΠΙ». Σύμφωνα με όσα ανέφερε η εταιρεία στο newsbeast.gr: «Αυτή η πρωτοβουλία του ΥΠΠΟ προς την κατεύθυνση της νομιμότητας έχει προκαλέσει την αψυχολόγητη και εν πολλοίς υποβολιμαία αντίδραση των επιμελητηριακών ενώσεων επαγγελματιών που εκμεταλλεύονται και πλουτίζουν από την χρήση της μουσικής. Ομοίως, προκαλεί πολλά ερωτηματικά, το γεγονός ότι ορισμένοι Οργανισμοί δικαιούχων κυρίως Συγγενικών δικαιωμάτων, “συμπορεύονται” και συμφωνούν με τις αντιδράσεις και τα αιτήματα των Επιμελητηρίων. Επομένως, ζητούμε από το ΥΠΠΟ, να ενσωματώσει την Οδηγία ως έχει, όπως είναι κοινοτική υποχρέωση κάθε κράτους – μέλους, και όπως έχουν κάνει τα 10 κράτη μέλη που μέχρι σήμερα την έχουν ενσωματώσει. Υπενθυμίζουμε προς κάθε κατεύθυνση ότι:
- Η ΑΕΠΙ εκπροσωπεί περισσότερους από 14.470 Έλληνες πνευματικούς δημιουργούς και δικαιούχους, καθώς και 2.200.000 αλλοδαπούς με ένα συνολικό μουσικό ρεπερτόριο που αριθμεί περισσότερα από 90.000.000 έργα.
- Έχει συνάψει 125 συμβάσεις αμοιβαίας εκπροσωπήσεως σε 191 εδαφικές περιοχές σε όλο τον κόσμο με τις αντίστοιχες εταιρίες προστασίας πνευματικής ιδιοκτησίας.
- Είναι μέλος των διεθνών Οργανισμών BIEM – Bureau Internatiοnal des Sοcietes gerant les drοits d’ Enregistrement et de Reprοductiοn Mecanique (Διεθνές Γραφείο των Εταιριών που διαχειρίζονται τα δικαιώματα μηχανικής εγγραφής και αναπαραγωγής) και CISAC – Cοnfederatiοn Internatiοnale des Sοcietes d’ Auteurs et Cοmpοsiteurs (Διεθνής Συνομοσπονδία των Εταιριών των Στιχουργών και Συνθετών).
- Λειτουργεί νόμιμα από το 1930 και είναι η παλαιότερη και μεγαλύτερη Εταιρία Πνευματικής Ιδιοκτησίας στην Ελλάδα.
- Ο δεύτερος σε μέγεθος (μετά την ΑΕΠΙ) Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων μουσικής στην Ελλάδα είναι η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, η οποία εκπροσωπεί περίπου 144 δημιουργούς και δικαιούχους, δηλαδή περίπου 15.300 φορές λιγότερους απ’ ότι η ΑΕΠΙ.
- Το μεγαλύτερο και αντιπροσωπευτικότερο Σωματείο Ελλήνων πνευματικών δημιουργών μουσικής (ΣΩΜΣΕ) έχει κατακρίνει σφοδρότατα τα Νομοσχέδια του ΟΠΙ.
- Ομοίως και η ανεξάρτητη κίνηση δημιουργών ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ με επιστολές της στον Υπουργό Πολιτισμού, έχει πλειστάκις εκφράσει την αντίθεσή της με τα Νομοσχέδια του ΟΠΙ.
Έτσι και τώρα, στην δύσκολη αυτή συγκυρία, στην οποία συγκεκριμένα στελέχη του ΟΠΙ προσπαθούν εναγωνίως να πείσουν το Υπουργείο Πολιτισμού να συμπεριλάβει στο νομοσχέδιο της συλλογικής διαχείρισης φωτογραφικές (και φυσικά, αντικοινοτικές και αντισυνταγματικές) διατάξεις κατά της ΑΕΠΙ, η ΑΕΠΙ δεν πρόκειται να μείνει ούτε απαθής ούτε άπραγη. Είμαστε αποφασισμένοι για μία ακόμη φορά να προασπίσουμε στο έπακρο να δικαιώματα και τα συμφέροντα των δημιουργών – μελών μας. Και στην απόφασή μας αυτή δεν πρόκειται να κάνουμε ούτε υποχωρήσεις ούτε συμβιβασμού». Σημειώνει ακόμη πως:Δεν φοβάται ούτε τα συνδικαλιστικά τερτίπια των Σωματείων και των Ενώσεων των χρηστών» και προσθέτει πως: «Δεν φοβάται άλλους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης που απροκάλυπτα συμπλέουν και ευθυγραμμίζονται με την επιχειρηματολογία των χρηστών. Αυτοί είναι που θα πρέπει να δικαιολογήσουν στους δικαιούχους – μέλη τους τα αδικαιολόγητα». Δείτε όλα τα θέματα του Weekend