Τι αναφέρουν για το περιβόητο υγειονομικό πρωτόκολλο, την αύξηση του κόστους λειτουργίας και τις πιέσεις των tour operator. Τι απάντηση δίνουν στο ερώτημα των ημερών: Ακόμα κι όταν επιτραπεί η λειτουργία των ξενοδοχείων, θα τα ανοίξουν τελικά οι ξενοδόχοι;
Του ανταποκριτή μας από το flashnews.gr στην Κρήτη
Μέχρι στιγμής η γνώση για το τι μέλλει γενέσθαι με τον τουρισμό, παραμένει σε επίπεδο διαρροών ή σχεδίων επί χάρτου, με την Ευρώπη όλο αυτό το χρονικό διάστημα να εμφανίζει μια άνευρη και αμήχανη στάση. Οι προτάσεις της ελληνικής πλευράς προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς τα κράτη μέλη, που έγιναν γνωστές χθες, δεν παύει προς το παρόν να είναι τίποτα άλλο από αυτό ορίζει το όνομά τους… προτάσεις.
Τα παραπάνω σε συνδυασμό με το πολυαναμενόμενο υγειονομικό πρωτόκολλο που θα χρειαστεί να εφαρμόσουν τα ξενοδοχεία έχει εγείρει το ερώτημα των ημερών: Ακόμα κι όταν επιτραπεί η λειτουργία των ξενοδοχείων, θα τα ανοίξουν τελικά οι ξενοδόχοι;
Υπάρχουν πανελλαδικά εκπεφρασμένες εκτιμήσεις στελεχών του κλάδου που υποστηρίζουν ότι με τη συρρίκνωση της σεζόν, τη ρευστότητα της κατάστασης και το πλαίσιο περιορισμών μέσα στο οποίο θα λειτουργήσουν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, ένα μεγάλο μέρος των ξενοδόχων ενδέχεται να αποφασίσει να κρατήσει τα ξενοδοχεία του κλειστά, γιατί το αντίθετο θα τους επιφέρει μεγαλύτερη οικονομική ζημιά.
Εύλογα, τις τελευταίες ημέρες το ίδιο ερώτημα πλανάται πάνω και από τα Χανιά. Σε αυτό το ερώτημα κλήθηκαν να απαντήσουν 5 ιδιοκτήτες μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων και ομίλων των Χανίων και ένα γενικός διευθυντής, μας μεταφέρουν τη δική τους εκτίμηση για τα πράγματα όπως διαμορφώνονται.
Κυριάκος Κώτσογλου, Γενικός Διευθυντής Ξενοδοχειακού Ομίλου Caldera Ε. Κρομμυδάκης / Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος στον τομέα Τουρισμού και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
«Στο ερώτημα θα ανοίξουμε ή δεν θα ανοίξουμε, μπορώ να εκφράσω μόνο την εκτίμησή μου, η οποία δεν θα μπορούσε παρά να κινείται προς τη θετική πλευρά, ότι εν τέλει θα ανοίξουμε προσδιορίζοντας τον χρόνο που θα γίνει αυτό περίπου στα τέλη Ιουλίου ή αρχές Αυγούστου. Για να οριστικοποιηθεί όμως μια τέτοια απόφαση, πρέπει να οριστικοποιηθούν πρώτα άλλα πράγματα. Το πρώτο είναι τα πρωτόκολλα και το βάρος που θα επιφέρουν. Την Πέμπτη, θα ενημερωθούμε από τον υπουργό Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη, σε κλειστή συνάντηση των 13 περιφερειακών, για τα πρωτόκολλα τα οποία θα αξιολογήσουμε τι κόστος θα επιφέρουν.
Δεύτερον θα πρέπει να δούμε ξεκάθαρα τι θα γίνει με τις ασφαλιστικές εταιρείες. Αν δεν ασφαλίζει κανείς, κανέναν και πρέπει ο ξενοδόχος να πάρει την ευθύνη του να ασφαλίσει τον κόσμο και να είναι υπεύθυνος αυτός για να τρέχει στα ευρωπαϊκά δικαστήρια με οποιοδήποτε κρούσμα, έχουμε κάνει βήματα πίσω.
Επίσης, θα πρέπει να δούμε οι tour operator με τι όρους θα παίξουν και τι θα μας προτείνουν για να καταλήξουμε στο τέλος αν βγαίνει η σπαζοκεφαλιά με τα νούμερα. Εν κατακλείδι το 95% των ξενοδόχων, σας βεβαιώνω, έχει στο μυαλό του, τους εργαζόμενους. Αν δηλαδή, ο κάθε tour operator, για παράδειγμα η TUI, μας εξασφαλίσει την πληρότητα που θα φέρει το έσοδο για να καλύψουμε τη λειτουργία, τη μισθοδοσία και τις προκαταβολές που πρέπει να δώσουμε, τότε θα ανοίξουμε τα ξενοδοχεία. Αν η Tui και ο κάθε tour operator δε δεσμευτεί σε αυτό, τότε είναι πολύ πιθανό η πρώτη θετική άποψη που σας εξέφρασα για τη λειτουργία των ξενοδοχείων, να αντιστραφεί. Αν τα κόστη δεν καλυφθούν, πολύ δύσκολα θα βρείτε άνθρωπο να ανοίξει, γιατί για να ανοίξει θα πρέπει να “μπει μέσα”. Θα υπάρξει αύξηση του λειτουργικού κόστους από τα πρωτόκολλα όπως θα υπάρξει και αύξηση του κόστους από τις επενδύσεις που θα γίνουν για την προφύλαξη από τον κορονοϊό. Εάν αυτό καταστεί ένα από τα βαρίδια που θα κάνουν την εξίσωση αρνητική δεν θα ανοίξουμε.
Κάθε χρονιά εμείς σκεφτόμαστε το ποσοστό κέρδους που θα έχουμε και τι θα μπορέσουμε από την κερδοφορία να το διοχετεύσουμε στις υποχρεώσεις μας. Φέτος δεν το σκεφτόμαστε αυτό. Φέτος λέμε ας πάμε ίσα βάρκα ίσα νερά, ας μην βγάλουμε ούτε ευρώ αρκεί να μπορέσουμε να πληρώσουμε μισθοδοσίες, τη λειτουργία και τις προκαταβολές που θα ζητήσουν οι tour operator. Δεν μας ενδιαφέρει το κέρδος φέτος, θέλουμε να μείνουμε ανοιχτοί για να δουλέψουν οι εργαζόμενοι και για να είμαστε στον τουριστικό χάρτη και του χρόνου.
Γι αυτό πρέπει να δώσουν στον ξενοδόχο που θα ανοίξει, την προοπτική να πληρώσει το προσωπικό του. Μετά εμείς θα πρέπει να σκεφτούμε αν θα ανοίξουμε για παράδειγμα ένα ή ενάμιση ξενοδοχείο και πώς σε αυτόν τον λίγο χρόνο θα βάλουμε να δουλέψουν οι υπάλληλοι και των τεσσάρων ξενοδοχείων για να βγάλουν κάτι όλοι και να μπορέσουν να συντηρηθούν λίγο. Θα κάνει ο ένας δυο μήνες, θα κάνει και ο άλλος δυο μήνες, γιατί εδώ πρέπει να ζήσουμε, όχι να φάει ο ένας τον άλλο».
Μανούσος Καπάκης, Ιδιοκτήτης Porto Platanias Hotels & Resorts
«Σαν όμιλος τριών ξενοδοχείων έχουμε αποφασίσει να ανοίξουμε λόγω των υποχρεώσεων που έχουμε στους tour operator και κυρίως λόγω των εργαζομένων που καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να δουλέψουν. Έτσι ακόμα και αν το λειτουργικό κόστος είναι πολύ υψηλό έχουμε αποφασίσει να λειτουργήσουμε. Περιμένουμε να δούμε τα πρωτόκολλα που θα κληθούμε να εφαρμόσουμε και επίσης να δούμε πώς μπορούμε να καλυφθούμε ως προς το θέμα του προσωπικού. Όλα εξαρτώνται από το τι θα αποφασίσει η κυβέρνηση στο θέμα των πρωτοκόλλων, οι tour operator και οι αεροπορικές εταιρείες.
Το κόστος λειτουργίας σίγουρα θα είναι μεγαλύτερο λόγω των αυξημένων απαιτήσεων που θα έχει το υγειονομικό πρωτόκολλο. Υποθέτω ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να βοηθήσει ως προς την επιδότηση εργασίας ή των ασφαλιστικών εισφορών ούτως ώστε να μειωθούν τα έξοδα.
Ως προς τους tour operator σίγουρα οι προτάσεις τους κινούνται στο να χαμηλώσουν τις τιμές, κάτι που προς το παρόν θεωρώ ότι είναι νωρίς να συζητάμε. Θα είναι ωστόσο δύσκολο να αντεπεξέλθουν οι ξενοδόχοι αν αυξηθεί το κόστος λειτουργίας και ταυτόχρονα μειωθούν οι τιμές. Μέχρι στιγμής, σαν όμιλος δεν έχουμε δεχτεί προτάσεις από συνεργάτες για μείωση τιμών. Το μόνο που βλέπουμε είναι ότι οι κρατήσεις αυτή τη στιγμή έχουν παγώσει τελείως. Πιστεύω ότι αυτό είναι δικαιολογημένο επειδή ο επισκέπτης δεν είναι ενημερωμένος ακόμα για τον τρόπο με τον οποίο θα ταξιδέψει και θα κάνει διακοπές. Οπότε δε λαμβάνουμε υπ’ όψιν τις κρατήσεις τώρα. Θα περιμένουμε, μετά την ανακοίνωση των πρωτοκόλλων από τα κράτη, να δούμε τι θα αποφασίσουν και οι πελάτες».
Αθηνά Χανιωτάκη, Διευθύνουσα Σύμβουλος Ομίλου Avra Collection
«Το Avra city που είναι 12μηνης λειτουργίας θα ανοίξει κανονικά την 1η Ιουνίου και σε πρώτη φάση πιστεύουμε ότι οι πρώτοι πελάτες θα έρθουν για επαγγελματικούς σκοπούς. Τώρα ως προς τα υπόλοιπα ξενοδοχεία μας, δεν τίθεται θέμα αν μας συμφέρει ή όχι να ανοίξουμε γιατί αυτή τη στιγμή το ένα και μοναδικό θέμα που μας καίει είναι το κομμάτι των πτήσεων. Αν δηλαδή δεν ξεκαθαριστεί το θέμα των πτήσεων, ποιος θα ανοίξει; Εάν έρθει έστω και ένα τσάρτερ στα Χανιά φυσικά και θα ανοίξω και θεωρώ ότι αυτό οφείλουμε να κάνουμε όλοι.
Το λειτουργικό κόστος σαφώς θα είναι υψηλότερο λόγω και του πρωτοκόλλου λειτουργίας που θα πρέπει να εφαρμόσουμε, ωστόσο αν ανοίξουν οι πτήσεις και έρθει κόσμος, έστω και λίγος, θεωρώ ότι οφείλουμε να ανοίξουμε όλοι, όχι γιατί θα βγάλουμε κέρδος αλλά για να δουλέψει το προσωπικό μας, για να δημιουργήσουμε τις βάσεις για ένα καλύτερο 2021 και να στηρίξουμε τους τουριστικούς πράκτορες.
Πρέπει να ανοίξουμε όλοι με την προϋπόθεση ότι θα ανοίξουν τα σύνορα και θα αρχίσουν κανονικά οι πτήσεις. Αλλά αν θέλετε τη γνώμη μου είμαι απαισιόδοξη ως προς αυτό. Θεωρώ ότι δεν έχει γίνει ακόμα τίποτα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ό,τι έχουμε ακούσει είναι μόνο προτάσεις, τίποτα άλλο. Αρχικά η Ελλάδα προσδοκούσε να υπάρξει μια ευρωπαϊκή συμφωνία που θα δεσμεύει όλες τις χώρες. Τώρα πια την έχουμε αφήσει αυτή την προοπτική στην άκρη γιατί βλέπουμε ότι είναι κάτι που καθυστερεί πάρα πολύ. Πλέον γίνεται μια προσπάθεια για διμερείς διακρατικές συμφωνίες με χώρες όπως η Κύπρος και το Ισραήλ. Από εκεί θα ξεκινήσουμε αλλά ακόμα και αυτή η διαδικασία θέλει πολύ δουλειά. Εκτιμώ ότι σε λιγότερο από 20 με 30 μέρες από σήμερα, δε θα έχει οριστικοποιηθεί κάτι. Θεωρώ ότι ο Ιούλιος είναι μεγάλο ερωτηματικό για τη λειτουργία των ξενοδοχείωνκαι μάλλον πάμε για τον Αύγουστο ή τουλάχιστον από τα μέσα Ιουλίου και μετά».
Χρήστος Καραβαράκης, Managing Director στον Όμιλο Smile Hotels
«Θα κάνουμε τα πάντα για να ανοίξουμε, να δουλέψει το προσωπικό και να κινηθεί ξανά η αγορά»
«Κανείς δεν έχει επίσημη ενημέρωση μέχρι στιγμής για το πρωτόκολλο λειτουργίας που θα εφαρμοστεί, υπάρχουν πληροφορίες μέχρι στιγμές για το τι μπορεί να περιλαμβάνει, αλλά επειδή είναι πληροφορίες και όχι κάτι επίσημο, δεν μπορώ να το αξιολογήσω.
Παρόλα αυτά, θα κάνουμε τα πάντα για να ανοίξουμε, να δουλέψει το προσωπικό και να κινηθεί ξανά η αγορά. Θα εξαντλήσουμε κάθε προσπάθεια, αλλά θα πρέπει να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση και οι όποιες αποφάσεις ληφθούν κεντρικά. Θεωρώ ότι θα βρουν κάποιες λύσεις γιατί είναι παγκόσμιο το φαινόμενο, δεν μπορούν να αφήσουν την παγκόσμια οικονομία να καταρρεύσει.
Το ότι θα ασκήσουν πίεση οι tour operator είναι αναμενόμενο. Ελπίζω ομως στην επικράτηση των καλών σχέσεων μεταξύ του επιχειρηματικού κόσμου με τις ξένες αγορές, ώστε να συμπορευθούμε με γνώμονα το κοινό όφελος.»
Γιώργος Νικάκης, Γενικός Διευθυντής Thalassa Beach Resort
«Το πρωτόκολλο λειτουργίας δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα επομένως δεν μπορούμε να κάνουμε κάποια εκτίμηση. Πέρα όμως από το υγειονομκό πρωτόκολλο που θα αποφασίσει η κυβέρνηση, θα προκύψει για τον κάθε μεγάλο ξενοδόχο και ένα ξεχωριστό πρωτόκολλο με τον tour operator – ανάλογα με τον ρόλο που διαδραματίζει αυτός στο ξενοδοχείο. Αν πρόκειται δηλαδή για έναν στρατηγικό συνεργάτη, όπως για παράδειγμα η TUI, θα υπάρξει ένα ξεχωριστό πρωτόκολλο, το οποίο φαντάζομαι θα συμβαδίζει με τους όρους που θα έχουν τεθεί σε εθνικό πλαίσιο αλλά σίγουρα θα έχει και κάποιους δικούς της. Χωρίς να τα δούμε όλα αυτά δεν μπορούμε να αποφασίσουμε από πριν αν είναι εφικτό κάποιος να ανοίξει το ξενοδοχείο ή όχι.
Πρέπει ακόμα να δούμε τι θα γίνει με τις κρατήσεις. Υπάρχουν κάποιες κρατήσεις που έχουν γίνει από πέρσι και δεν γνωρίζουμε αν ισχύουν γιατί και ο ταξιδιώτης πρέπει να ενημερωθεί πρώτα για τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσει και μετά να αποφασίσει αν θα μπει στη διαδικασία να έρθει. Επίσης, αν αποφασιστεί για παράδειγμα στα τέλη Μαΐου ή μέσα Ιουνίου να επιτραπούν τα ταξίδια από 1η Ιουλίου, δεν ξέρω κατά πόσο ο κόσμος θα είναι έτοιμος να κάνει κράτηση και να ταξιδέψει την τελευταία στιγμή.
Είναι λογικό να τίθεται θέμα να μην ανοίξει κάποιος όταν η σεζόν περιορίζεται χρονικά. Σίγουρα θα υπάρχει επιπλέον κόστος λειτουργίας και παράλληλα πρέπει να δούμε αν μπορούμε και αν προλαβαίνουμε να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Δηλαδή μπορεί κάποια ξενοδοχεία να μην έχουν τους απαραίτητους χώρους ή τη δυνατότητα να προσαρμοστούν στα απαιτούμενα μέτρα. Το πιο σημαντικό όμως είναι οι κρατήσεις, αν δηλαδή θα έχουμε ικανοποιητική πληρότητα ώστε να μπορέσουν να ανοίξουν τα ξενοδοχεία.
Είναι μια δύσκολη χρονιά και μια χρονιά που ουσιαστικά είναι χαμένη αλλά αναζητούμε τρόπους να ανοίξουμε, γιατί οι περισσότεροι ξενοδόχοι αυτή τη στιγμή σκέφτονται περισσότερο τον κόσμο που δουλεύει μέσα στα ξενοδοχεία, παρά το να ανοίξουν για να βγάλουν κέρδος. Όλοι ελπίζουν αν μπορούν να ανοίξουν χωρίς να βάλουν χρήματα από την τσέπη, αυτός είναι ο στόχος. Είναι πλέον και κοινωνική ευθύνη απέναντι στους εργαζόμενους».
Χρήστος Πενθερουδάκης, Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος ξενοδοχειακής αλυσίδας Harpin Hotels
«Αυτή τη στιγμή μόνο εικασίες μπορούμε να κάνουμε για το ποιο θα είναι το υγειονομικό πρωτόκολλο. Θα πρέπει να ακούσουμε τα μέτρα που θα ανακοινωθούν επίσημα και πολύ φοβάμαι ότι θα πληγούν οι μεγάλες επιχειρήσεις γιατί εκείνες έχουν το πρόβλημα του μαζικού τουρισμού. Εκεί ενδεχομένως να έχουμε περισσότερα μέτρα έναντι των μικρών ξενοδοχείων, των μπουτίκ, των ενοικιαζόμενων δωματίων ή των βιλών. Οπότε σίγουρα είναι πιο δύσκολο για τα μεγάλα ξενοδοχεία να ανοίξουν.
Δεν μπορούν να μας πουν Παρασκευή ότι Δευτέρα ανοίγεις. Ένα μεγάλο ξενοδοχείο χρειάζεται μια προετοιμασία τουλάχιστον ενός μήνα για πολύ απλές εργασίες. Όταν έχεις 150, 200, 300 δωμάτια ένα φρεσκάρισμα να θες να κάνεις, θέλει χρόνο, οργάνωση και να βρεθεί το προσωπικό. Άρα εμείς χρειαζόμαστε άμεσα… χθες κιόλας, το υγειονομικό πρωτόκολλο από την κυβέρνηση, για να ξέρουμε πώς θα λειτουργήσουμε, πόσα από τα ξενοδοχεία μας θα ανοίξουμε κοκ.
Μην ξεχνάμε ότι δεν είναι το ίδιο να λειτουργήσει ένα ξενοδοχείο 3 αστέρων και ένα ξενοδοχείο 5 αστέρων. Εάν υπάρξει περιορισμός της πληρότητας στο 50% – 60% ένα ξενοδοχείο 5 αστέρων θα πρέπει να συνεχίσει να έχει σε πλήρη διάταξη όλες του τις υπηρεσίες και ανέσεις που το καθιστούν 5 αστερο, αυτό σημαίνει ένα πολύ αυξημένο κόστος για το ξενοδοχείο. Όταν λοιπόν του κόβεις την πληρότητα του κόβεις και τα έσοδα.
Πρέπει όμως, όπως και να έχει να ανοίξουμε έστω και τον τελευταίο μήνα και για να έχουμε μια αίσθηση του τι μας περιμένει για το 2021 και για να μπορέσει να επανέλθει ένα μέρος της κανονικότητας. Να δουν οι υποψήφιοι πελάτες μας ότι είμαστε εδώ και να ξεκινήσουν οι προκρατήσεις. Αν δεν ανοίξουμε φοβάμαι ότι οι προκρατήσεις δεν θα έρθουν με το ενδεχόμενο να μην ανοίξουμε και το 2021.
Το πρώτο μας μέλημα και η ανησυχία μας είναι οι υπάλληλοι και οι εργαζόμενοί μας, απλώς για να έχουμε μια σωστή θέση δεν πρέπει ούτε να δίνουμε προσδοκίες αλλά ούτε να είμαστε και απαισιόδοξοι. Περιμένουμε όλοι μαζί. Θεωρώ ότι μέχρι τις 15-20 του μήνα θα έχουμε ένα πλαίσιο λειτουργίας για να δούμε πώς θα συνεχίσουμε. Και φυσικά χρειαζόμαστε και τη στήριξη της κυβέρνησης, δηλ. θα πρέπει να γίνουν κάποια πράγματα παράλληλα και δεν μιλάω μόνο για την επιστρεπτέα προκαταβολή, αλλά και για τη φορολογία στην εστίαση, στα ξενοδοχεία, τα δημοτικά τέλη, είναι πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν έστω για ένα χρονικό διάστημα ώστε να βοηθηθούμε και να βοηθήσουμε και εμείς τους εργαζόμενους από τη μεριά μας».