Ο χώρος στα αεροπλάνα ήταν πάντα ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα για τους επιβάτες, ειδικά στην οικονομική θέση. Τώρα, η Airbus συνεργάζεται με τη νεοφυή εταιρεία Chaise Longue για να διερευνήσει μια τολμηρή καινοτομία: τα καθίσματα διπλού επιπέδου.
Η ιδέα, που ξεκίνησε ως φοιτητικό πρότζεκτ, υπόσχεται να μεγιστοποιήσει τον διαθέσιμο χώρο στην καμπίνα, προσφέροντας περισσότερη άνεση στους επιβάτες -ή μήπως περισσότερο κέρδος για τις αεροπορικές εταιρείες; Αν και το σχέδιο βρίσκεται ακόμα σε αρχικό στάδιο, η εμπλοκή της Airbus του δίνει νέα προοπτική, φέρνοντάς μας πιο κοντά σε μια πιθανή επανάσταση στα αεροπορικά ταξίδια.
Ο σχεδιαστής και διευθύνων σύμβουλος της Chaise Longue Alejandro Núñez Vicente δηλώνει στο CNN Travel ότι είναι ευγνώμων που η Airbus βλέπει «τις πραγματικές δυνατότητες των καθισμάτων δύο επιπέδων».
Ένας εκπρόσωπος της Airbus επιβεβαίωσε στο CNN Travel ότι «η Chaise Longue διερευνά κάποιες ιδέες σε πρώιμο στάδιο με την Airbus σχετικά με λύσεις καθισμάτων δύο επιπέδων για εμπορικά αεροσκάφη Airbus».
Σχεδιασμός διπλού επιπέδου
Η ουσία του σχεδιασμού των καθισμάτων Chaise Longue του Núñez Vicente είναι η κατάργηση της υπερυψωμένης καμπίνας, ώστε να είναι δυνατή η τοποθέτηση δύο επιπέδων καθισμάτων σε μια ενιαία καμπίνα αεροσκάφους.
Η ιδέα είναι ότι οι ταξιδιώτες θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν κράτηση στην επάνω ή στην κάτω σειρά -και ενώ το χαμηλότερο επίπεδο μπορεί να φαίνεται λιγότερο ελκυστικό στις φωτογραφίες, οι επιβάτες του κάτω επιπέδου θα μπορούν να τεντώνουν τα πόδια τους και να απολαμβάνουν επιπλέον χώρο.
Το ανώτερο επίπεδο έχει, επίσης, σχεδιαστεί για να προσφέρει «μεγαλύτερες γωνίες ανάκλισης» και «δυνατότητα έκτασης των ποδιών», λέει ο Núñez Vicente.
Ο Núñez Vicente ανέπτυξε αρχικά το σχέδιο για τις καμπίνες οικονομικής θέσης, προτού παρουσιάσει πέρυσι για πρώτη φορά μια εκδοχή για την επιχειρηματική/πρώτη θέση.
Το CNN Travel δοκίμασε πρώιμα πρωτότυπα και των δύο ιδεών και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ενώ το χαμηλότερο επίπεδο έχει σίγουρα το ενδεχόμενο κλειστοφοβίας, αυξημένος χώρος για τα πόδια μπορεί να αντισταθμίσει την αίσθηση του περιορισμένου χώρου για ορισμένους επιβάτες.
Ο Núñez Vicente λέει ότι ο στόχος της Chaise Longue παραμένει ο ίδιος: να «βελτιστοποιήσει τον χώρο» στην καμπίνα τόσο για τους επιβάτες όσο και για τις αεροπορικές εταιρείες.
Αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Ο σχεδιασμός του Núñez Vicente έχει προκαλέσει έντονο ενδιαφέρον, με κάποιους υποψήφιους ταξιδιώτες να σατιρίζουν την ιδέα, κάνοντας αστεία για τον αέρα που περνάει, ενώ άλλοι υποστηρίζουν ότι πίσω από τον σχεδιασμό κρύβεται ένα έξυπνο τέχνασμα για να χωρέσουν περισσότερους επιβάτες στην καμπίνα.
Ο Núñez Vicente τονίζει ότι δεν προσπαθεί να εξαλείψει εντελώς τα κανονικά καθίσματα των αεροπλάνων. Οραματίζεται μια καμπίνα αεροπλάνου στην οποία η Chaise Longue βρίσκεται στο κέντρο, πλαισιωμένη από δύο σειρές παραδοσιακών αεροπορικών καθισμάτων.
Το γεγονός ότι αυτή η ιδέα θα μπορούσε επίσης «να δώσει στην αεροπορική εταιρεία μια νέα ροή εσόδων ή έναν νέο τρόπο να βγάλει περισσότερα χρήματα από αυτούς τους επιβάτες ή να βάλει περισσότερες θέσεις», όπως το έθεσε ο Núñez Vicente στην Aviation Interiors Expo το 2024 «είναι απλώς ένα πρόσθετο μπόνους», επιμένει.
Και γενικά, ο Núñez Vicente πιστεύει στην παλιά παροιμία ότι δεν υπάρχει κακή δημοσιότητα. Το συνεχιζόμενο ενδιαφέρον της αεροπορικής βιομηχανίας για το σχέδιο υποδηλώνει ότι οι αεροπορικές εταιρείες και οι κατασκευαστές αεροσκαφών δεν ενοχλούνται από τις αντιδράσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για το κάθισμα.
«Κάθε καινοτομία έχει πολλές καλές αλλά και κακές κριτικές», λέει ο Vicente, υποδηλώνοντας ότι οι αρνητές δεν επηρέασαν την ανάπτυξη του σχεδιασμού.
«Φυσικά, υπάρχουν μειονεκτήματα, και αυτό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι εκεί», λέει ο Núñez Vicente. «Είναι παρόν. Αλλά για να είμαι ειλικρινής, τα πλεονεκτήματα αυτού, αυτά τα καθίσματα σε δύο επίπεδα, είναι εντελώς πάνω από αυτά τα μειονεκτήματα».
Αυτήν τη στιγμή, είναι δύσκολο να βρείτε καθίσματα διπλού επιπέδου σε ένα αεροπλάνο κοντά σας, καθώς όπως επισημαίνει ο Núñez Vicente, «υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος μέχρι να ολοκληρωθεί η ανάπτυξη».
«Ωστόσο, με την υποστήριξη της Airbus αυτός είναι ένας ρεαλιστικός και εφικτός στόχος που θα βελτιώσει σημαντικά τα ταξίδια για τους επιβάτες», λέει.