Σίγουρα το ναυάγιο της Ζακύνθου είναι το πιο διάσημο της Ελλάδας. Δεν είναι όμως το μοναδικό. Μπορεί να βρεις ναυάγια στα ελληνικά νερά πολύ πιο κοντά απ’ ό,τι μπορεί να φαντάζεσαι. Όπως για παράδειγμα το εντυπωσιακό «Κόκκινο Ναυάγιο» στη Λακωνία ή αλλιώς Ο Δημήτριος. Οι εικόνες είναι άκρως εντυπωσιακές από ψηλά όπως επίσης και όλες οι ομορφιές της περιοχής. Και ξετυλίγουν μερικά άγνωστες πτυχές από γεγονότα και ιστορίες της Ελλάδας που πιθανόν δεν γνωρίζουμε.
Το εντυπωσιακό «Κόκκινο Ναυάγιο» της Λακωνίας
Το Κόκκινο Ναυάγιο όπως συνηθίζουν να το αποκαλούν μετρά πολλές δεκαετίες ιστορίας παλαιότερα ονομαζόταν Klintholm. Μετά το ναυάγιο της Ζακύνθου, αποτελεί ένα από τα πιο διάσημα ναυάγια της Ελλάδας που είναι και τόσο κοντά στην Αττική. Ο Δημήτριος εκτός από ιδιαίτερη ιστορία έχει γίνει γνωστό και λόγω της τοποθεσίας του. Κι αυτό γιατί βρίσκεται σε μια ιδιαίτερα γραφική θέση, σε μια εύκολα προσβάσιμη αμμώδη παραλία κοντά στο Γύθειο.
Όπως αναφέρει το exploringgreece.tv, η ιστορία του ναυαγίου έχει ως εξής: Το Δημήτριος ήταν ένα μικρό φορτηγό πλοίο 67 μέτρων που είχε χωρητικότητα 965 τόνους. Πρόκειται για ένα πλοίο το οποίο ναυπηγήθηκε στη Δανία το 1950, και νηολογήθηκε στον Πειραιά. Σήμερα είναι πλέον προσαραγμένο στην παραλία Βαλτάκι στο σημερινό δήμο Ευρωτά στο νομό Λακωνίας. Εκεί βρίσκεται από τις 23 Δεκεμβρίου 1981.
Το πλοίο αποφασίστηκε να μείνει εκεί καθώς κηρύχθηκε ανασφαλές λόγω φθοράς στα σχοινιά ελλιμενισμού και στη δεξιά πλευρά λόγω του νερού που εισέρχόταν στο κύτος.
Η ιστορία και τα σενάρια…
Υπάρχουν πολλές ιστορίες και διάφορα σενάρια σχετικά με την προέλευση του πλοίου και τον τρόπο με τον οποίο βρέθηκε στην παραλία της Λακωνίας. Γενικά λέγεται ότι το πλοίο χρησιμοποιήθηκε για λαθρεμπόριο τσιγάρων μεταξύ Τουρκίας και Ιταλίας. Έτσι κάποια στιγμή, το πλήρωμα συνελήφθη από τις λιμενικές αρχές του Γυθείου και έπειτα λύθηκε σκόπιμα από το λιμάνι. Λένε δε ότιαφέθηκε να παρασυρθεί από τη θάλασσα στην παραλία στο Βαλτάκι, πολύ κοντά στο λιμάνι του Γυθείου. Έπρεπε όμως να καταστραφούν όλα τα αποδεικτικά και έτσι πυρπολήθηκε για να κρύψει τα στοιχεία λαθρεμπορίου τσιγάρων.
Η δεύτερη εκδοχή αλλά λιγότερο πιθανή κάνει λόγο για ένα πλοίο- φάντασμα άγνωστης προέλευσης. Στο βιβλίο «Τα Ναυάγια στις Ελληνικές Θάλασσες) ο κ. Ντούνης γράφει ότι: το πλοίο έκανε επείγων ελλιμενισμό στο Γύθειο στις 4 Δεκεμβρίου 1980, επειδή ο καπετάνιος του χρειαζόταν πρόσβαση σε νοσοκομείο λόγω σοβαρής ασθένειας. Ωστόσο, μετά την αποβίβαση του από το πλοίο, προέκυψαν οικονομικά προβλήματα με το πλήρωμα, όπως και διάφορα προβλήματα στον κινητήρα, σε συνδυασμό με ασφαλιστικά μέτρα που επέβαλαν διάφοροι δανειστές. Στη συνέχεια απολύθηκε το πλήρωμα και το καθήκον της φύλαξης του πλοίου ανατέθηκε στον Γεώργιο Ντανιήλ και Βασίλη Παρηγόρη.