«Λουκέτο» σε εκατοντάδες λογαριασμούς που διέδιδαν «fake news» σχετικά με τα εμβόλια του κορονοϊού έβαλε το faceboook, όπως ανακοίνωσε χθες, Τρίτη (10/8), χαρακτηρίζοντας ως «πλυντήριο παραπληροφόρησης» το δίκτυο λογαριασμών που προερχόταν από τη Ρωσία και επιχειρούσε να «στρατολογήσει» influencers για να διαδώσουν ψευδείς ειδήσεις. Στόχευε κυρίως χρήστες με «καθαρή φήμη» σε Ινδία, Λατινική Αμερική και ΗΠΑ.
Σύμφωνα με την αναφορά του Facebook, για την εκστρατεία παραπληροφόρησης, ευθύνεται η εταιρεία μάρκετινγκ Fazze, η οποία είναι μέρος μιας ρωσικής εταιρείας που ονομάζεται AdNow.
Τον περασμένο μήνα έρευνα του BBC Trending ανέφερε πως τον Μάιο από την Fazze πρόσφεραν χρήματα σε Influencer για να διαδώσουν ψευδείς ισχυρισμούς σχετικά με τους κίνδυνους που σχετίζονται με το εμβόλιο της Pfizer. Επίσης, το ίδιο είχε επιχειρήσει και με το εμβόλιο της AstraZeneca, διαδίδοντας πως χρησιμοποιεί έναν τροποποιημένο αδενοϊό χιμπατζή.
Οι αναρτήσεις από λογαριασμούς στο δίκτυο διέδωσαν μιμίδια που χρησιμοποίησαν εικόνες από τις ταινίες «Πλανήτης των Πιθήκων» για να δώσουν την εντύπωση ότι το εμβόλιο θα μετατρέψει τους ανθρώπους σε πιθήκους. Αυτές οι αναρτήσεις εμφανίστηκαν στο Facebook στα Χίντι περίπου την ίδια στιγμή που η ινδική κυβέρνηση συζητούσε την έγκριση έκτακτης ανάγκης για το εμβόλιο AstraZeneca.
Η καμπάνια χρησιμοποίησε ψεύτικους λογαριασμούς, ωστόσο σύμφωνα με το facebook ορισμένοι πιθανότατα προέρχονταν από servers στο Μπαγκλαντές και το Πακιστάν.
Το Facebook ανακοίνωσε ότι τον Ιούλιο αφαίρεσε 65 λογαριασμούς του και 243 λογαριασμούς στο Instagram που ήταν συνδεδεμένοι με την καμπάνια αντιεμβολιαστών και απαγόρευσε την Fazze από την πλατφόρμα της, για παραβίαση της πολιτικής τους κατά ξένων επεμβάσεων.
Ο Μπεν Νίμο, επικεφαλής της παγκόσμιας απειλής του Facebook, κατά την ενημέρωση των δημοσιογράφων δήλωσε χαρακτηριστικά: «Είναι πραγματικά μια προειδοποίηση – να είστε προσεκτικοί όταν κάποιος προσπαθεί να σας ταΐσει με μια ιστορία. Κάντε τη δική σας έρευνα».
Η εκστρατεία εκμεταλλεύτηκε τις διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως το Reddit, το Medium, το Change.org και το Facebook, δημιουργώντας παραπλανητικά άρθρα και αναφορές, παρέχοντας στη συνέχεια στους «influencers» συνδέσμους, hashtags και άλλα για τη διάδοση της παραπληροφόρησης για τα εμβόλια, σύμφωνα με το Νίμο, ο οποίος σημείωσε ότι «στην πραγματικότητα, αυτή η καμπάνια αντιεμβολιαστών λειτούργησε ως πλυντήριο παραπληροφόρησης».
Η αντιεμβολιαστική καμπάνια έπεσε στο κενό
Σύμφωνα με το facebook, η επιχείρηση αποκαλύφθηκε από Influencers στη Γαλλία και τη Γερμανία που αμφισβήτησαν τους ισχυρισμούς που έγιναν σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από την Fazze, προωθώντας τους δημοσιογράφους να ερευνήσουν το θέμα.
Το Facebook δεν γνωρίζει ποιος προσέλαβε την Fazze για την εκστρατεία κατά των εμβολίων, αλλά έχει μοιραστεί τα ευρήματά του με τις ρυθμιστικές αρχές, την αστυνομία, τη δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος, σύμφωνα με τον επικεφαλής της πολιτικής ασφαλείας Nathaniel Gleicher. Η καμπάνια φάνηκε να πέφτει στο κενό, με σχεδόν καμία από τις αναρτήσεις που έγιναν στο Instagram να μην λαμβάνει «likes», ανέφερε το Facebook.
Η έρευνα του BBC Trending έδειξε ότι ο Fazze ήταν μέρος μιας ρωσικής εταιρείας, της AdNow. Το BBC έκανε επανειλημμένες προσπάθειες να λάβει ένα σχόλιο από τα κεντρικά γραφεία του AdNow στη Μόσχα, αλλά δεν έλαβε καμία απάντηση. Ωστόσο, ένας διευθυντής του βρετανικού βραχίονα του AdNow είπε στο BBC ότι ο Fazze κλείνει.
Το BBC προσπάθησε ξανά να επικοινωνήσει με τον Fazze για σχόλια, αλλά τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που αποστέλλονται στις διευθύνσεις Fazze εξακολουθούν να ανακάμπτουν από τον τομέα του AdNow. Το Facebook λέει ότι το Fazze έχει πλέον απαγορευτεί από την πλατφόρμα τους.