Ήταν το 2013, απηυδισμένος από το μποτιλιάρισμα που επικρατεί στην επιφάνεια των δυτικών πόλεων, όταν ο εκκεντρικός γκουρού της τεχνολογίας σκέφτηκε να πάει υπογείως.
Η ιδέα του ανατρεπτική, ένα οδικό δίκτυο κάτω από τη γη χωρίς κίνηση και κυκλοφοριακά εμφράγματα.
Ο Musk έδωσε μάλιστα τα σχέδια του hyperloop του σε όλους, καθώς όπως έλεγε ήταν πολύ απασχολημένος με την Tesla και τη SpaceX για να βρει χρόνο να το κατασκευάσει.
Και έλεγε μάλιστα πως ο ταχύτατος τρόπος μετακίνησης που είχε σκεφτεί θα επέτρεπε να πας από τη Νέα Υόρκη στην Ουάσιγκτον σε μόλις 29 λεπτά.
Τα επόμενα χρόνια όμως απηύδησε ακόμα περισσότερο από την κίνηση των δρόμων και η λύση των υπόγειων τούνελ φάνταζε πια μονόδρομος.
Έτσι γεννήθηκε η Boring Company το 2016, σαν από καπρίτσιο. Όταν όμως έσκαψε το πρώτο της τούνελ κάτω από το πάρκινγκ της SpaceX στην Καλιφόρνια, κανείς δεν γελούσε πια.
Η καινοτόμα Boring Company μπορούσε να σκάβει γρηγορότερα και αποδοτικότερα από τον ανταγωνισμό, καθώς τα μηχανήματά της ανοίγουν και υποστηρίζουν ταυτοχρόνως τις σήραγγες.
Και με τέτοια τεχνολογία στα χέρια του, ήταν απλώς θέμα χρόνου να την επιστρατεύσει για το όραμά του, να απαλλάξει τους μεγάλους αστικούς κόμβους από τον εφιάλτη της συμφόρησης…
Πρώτα ήταν το Λος Άντζελες
Κανείς δεν φαινόταν να παίρνει στα σοβαρά τις αρχικές δηλώσεις του Elon Musk. Και ξανά κανείς δεν έδειξε να εντυπωσιάζεται όταν άρχισε να ρίχνει στη δημοσιότητα τις πρώτες φωτογραφίες και τα βίντεο για το υπόγειο οδικό δίκτυο.
Όλα άρχιζαν να αλλάζουν τον Ιούνιο του 2017, όταν ανακοίνωσε την ολοκλήρωση του πρώτου τμήματος του τούνελ κάτω από το Λος Άντζελες. Αλλά και την «προφορική κυβερνητική έγκριση», όπως έγραψε, που εξασφάλισε από το υπουργείο Συγκοινωνιών των ΗΠΑ για επέκταση του υπόγειου δικτύου.
Παρά το γεγονός ότι λίγο μετά πήρε και την έγκριση του Λευκού Οίκου, κυρίως μέσω του συμβούλου (και γαμπρού) του Ντόναλντ Τραμπ, Τζάρεντ Κούσνερ, οι περισσότεροι έμοιαζαν διστακτικοί να πιστέψουν τις μεγαλόστομες δηλώσεις του.
Το φουτουριστικό σύστημά του έμοιαζε απίθανο. Και άλλο τόσο αδύνατο. Ο Musk έλεγε τώρα ότι σκοπεύει να φτιάξει ένα περίπλοκο υπόγειο οδικό σύστημα κάτω από τις μεγαλύτερες πόλεις της Αμερικής και τα σχέδιά του ακούγονταν εξωφρενικά. Ακόμα και για τον Elon Musk!
Φουτουριστικές μεταλλικές πλατφόρμες, που δούλευαν σαν ανελκυστήρες αυτοκινήτων, κατέβαζαν τα Telsa στα έγκατα του Λος Άντζελες, εκεί όπου ανοίγονταν τα τούνελ. Αυτό τουλάχιστον έβλεπε ο κόσμος στα πρώτα βίντεο.
Το δίκτυο των υπόγειων αυτοκινητοδρόμων θα επέτρεπε ταχύτητες 200 χλμ/ώρα, χωρίς στάσεις, φανάρια και κίνηση. Ακόμα και λύσεις μαζικής μεταφοράς επέτρεπε το σχέδιό του, ένα πλάνο που ανέλαβε να υλοποιήσει η Boring Company.
Ένα έργο για το μέλλον είναι, έλεγαν, απέχουμε δεκαετίες από την ολοκλήρωσή του. Μόνο που ο Musk το πήρε πολύ σοβαρά. Σύντομα είχε στα χέρια του έναν μετροπόντικα μήκους 120 μέτρων και βάρους 1.200 τόνων («Nannie» τον λέει), με τον οποίο διάνοιξε το πρώτο του τούνελ κάτω από το στρατηγείο της SpaceX στο Hawthorne της Καλιφόρνια.
Και λίγο μετά θα εξασφάλιζε και την πρώτη μεγάλη συμφωνία του, το παρθενικό τούνελ των 10,5 χιλιομέτρων κάτω από το Λος Άντζελες, την πρώτη πραγματική δοκιμή των δυνατοτήτων της Boring Company.
Η κατάσταση σήμερα
Πηγαίνοντας λες από το τέλος προς την αρχή, η Boring Company ανακοίνωσε πολύ πρόσφατα ότι φτιάχνει ακόμα φαρδύτερα τούνελ, ώστε να μπορούν να μεταφέρονται και εμπορεύματα κάτω από τη γη.
Όλο αυτό το διάστημα, η Boring Company εργαζόταν αργά και σταθερά για το μεγαλόπνοο έργο της, αν και έχανε πάντα στην καθημερινή ειδησεογραφία, τόσο από την Tesla όσο και τη SpaceX. Αν δεν παρακολουθούσες τα καθημερινά τεχνολογικά νέα, εύκολα θα μπορούσες να χάσεις τις εξελίξεις.
Ήδη από το 2016, η εταιρία σκάβει την Αμερική, κάτω ακριβώς από τις μεγάλες πόλεις, στο περιθώριο της ειδησεογραφίας. Τώρα το Bloomberg αποκαλύπτει πως ενώ μέχρι σήμερα η Boring Company ήταν επικεντρωμένη στα τούνελ για τη μετακίνηση των ανθρώπων, πλέον έχει στο στόχαστρο και τις μεταφορές των προϊόντων.
Τώρα φλερτάρει με ακόμα μεγαλύτερο αγοραστικό κοινό, καθώς μόνο λίγοι δεν είναι αυτοί που θέλουν γρήγορη και ασφαλή μεταφορά των αγαθών τους.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η εταιρία ανοίγει πια τούνελ διαμέτρου 6,5 μέτρων, διπλάσια δηλαδή από τις σήραγγες των 3,5 μέτρων που συνήθιζε να σκάβει ως τώρα. Ο νέος τύπος τούνελ μπορεί να φιλοξενήσει δύο εμπορευματοκιβώτια (κοντέινερ) δίπλα δίπλα.
Η Boring Company όχι μόνο δεν πέθανε, αλλά ζει και βασιλεύει…
Το Λας Βέγκας
Η εταιρία ολοκλήρωσε πρόσφατα ένα τούνελ μήκους 2,7 χιλιομέτρων κάτω από το Λας Βέγκας. Πρόκειται για το πρώτο τμήμα του υπόγειου δικτύου που σκοπεύει να φτιάξει κάτω από ολόκληρη την πόλη, από το Las Vegas Strip μέχρι και το διεθνές αεροδρόμιο της πόλης (McCarran International Airport).
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της, το υπόγειο δίκτυο του Λας Βέγκας θα μπορεί να εξυπηρετεί 50.000 επιβάτες την ώρα. Το κομμάτι που έχει ήδη ολοκληρώσει έχει δυνατότητα μεταφοράς 4.400 ανθρώπων την ώρα.
Ήταν άλλη μια επιβεβαίωση ότι το δονκιχωτικό όραμα του Musk κατασκευάζεται πυρετωδώς. Μέχρι τότε βέβαια ξέραμε για το τούνελ του Λος Άντζελες που φτιαχνόταν, αλλά και την προκαταρκτική άδεια που είχε εξασφαλίσει από την Ουάσιγκτον για παρόμοιο έργο.
Το Σικάγο
Άλλη μια πόλη που επέλεξε το 2018 την Boring Company για να την απαλλάξει από τον εφιάλτη της κίνησης ήταν το Σικάγο. Σύστημα συγκοινωνιών έχει εδώ κατά νου ο Elon, στα υπόγεια πάντα τούνελ του, κάτι φουτουριστικά βαγόνια που κινούνται σε ηλεκτρικές ράγες και μπορούν να μεταφέρουν 16 ανθρώπους τη φορά.
Τα βαγόνια δεν είναι φυσικά παρά τροποποιημένα Tesla Model X, ικανά να γεμίζουν με 16 επιβάτες συν τις αποσκευές τους και να κινούνται από το διεθνές αεροδρόμιο της πόλης ως και το κέντρο της. Όσο για τα δρομολόγιά τους, θα αναχωρούν ανά 30 δευτερόλεπτα και το εισιτήριο θα είναι φτηνότερο από κάθε άλλο τρόπο μετακίνησης.
Μιλώντας σε συνάντηση με τους αξιωματούχους του Λος Άντζελες στο δημαρχείο της πόλης, ο Musk αποκάλυψε πως η τιμή για τη χρήση του υπόγειου συστήματός του θα είναι 1 δολάριο.
Στο Σικάγο δεν θα φτιαχτεί βέβαια hyperloop, αυτό το υπερηχητικό σύστημα μετακίνησης που θα συνδέει Νέα Υόρκη και Ουάσιγκτον και είχε πάρει το 2017 το πράσινο φως από την κυβέρνηση Τραμπ.
Το συμβόλαιο με το Σικάγο είναι ο μεγαλύτερος μέχρι στιγμής θρίαμβος της Boring Company. Το έργο αναμένεται να κοστίσει κάτω από 1 δισ. δολάρια, ένα τόσο χαμηλό ποσό που φαίνεται να το αμφισβητούν οι πάντες!
Τι είναι η Boring Company
Μια κατασκευαστική εταιρία που φτιάχνει τούνελ και θέλει να λύσει το κυκλοφοριακό, επιτρέποντας ταυτοχρόνως και γρηγορότερες παραδόσεις προϊόντων.
Σκάβει γρήγορα και αποδοτικά και αλλάζει τη μορφή των πόλεων, έστω και υπογείως. Η ρυθμιστική της αρχή απλή: ένα εκτεταμένο δίκτυο από υπόγεια τούνελ μπορεί να ανακουφίσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση, όσο μεγάλο κι αν είναι το αστικό κέντρο.
Τα τούνελ δεν καταλαμβάνουν πολύτιμο χώρο στην επιφάνεια των πόλεων και δεν επηρεάζονται από κανένα υπάρχον σύστημα μετακίνησης. Ούτε και από τις καιρικές συνθήκες.
Η αρετή των τούνελ ως τρόπος μετακίνησης είναι γνωστή, το μόνο πρόβλημα παραμένει το υπέρογκο κόστος τους. Με τις παραδοσιακές μεθόδους διάνοιξης, το τρέχον μίλι στοιχίζει κάπου 100 εκατ. με 1 δισ. δολάρια.
Ο Elon Musk ισχυρίζεται ότι η Boring Company το κάνει με 10 εκατ. το μίλι! Loop ονομάζει αυτό το πλήρως ηλεκτρικό και εντελώς «πράσινο» (μηδενικοί ρύποι) σύστημα μαζικής μεταφοράς κάτω από το χώμα, χωρίς ενδιάμεσους σταθμούς.
Το πρώτο έτοιμο loop είναι το LVCC του Λας Βέγκας, το οποίο αποκαλούν γενικά «τα Tesla στα τούνελ!». Πρόκειται περισσότερο για υπόγειους αυτοκινητόδρομους παρά για σύστημα σαν το μετρό.
Αν μια γραμμή του μετρό έχει 50 στάσεις, ας πούμε, ο συρμός θα σταματήσει σε όλες τους. Στο σύστημα του Musk, οι επιβάτες μετακινούνται κατευθείαν στον προορισμό τους χωρίς στάσεις, οπουδήποτε μεταξύ των 50 αυτών σταθμών. Και βέβαια τα οχήματα του Loop κινούνται με τουλάχιστον διπλάσιες ταχύτητες από τον υπόγειο σιδηρόδρομο.
Το LVCC Loop των 3 μεγάλων σταθμών είναι σχεδιασμένο για 4.400 επιβάτες την ώρα, ενώ το μεγαλύτερο Vegas Loop στοχεύει στους 51.000 επιβάτες την ώρα (με 43 ενδιάμεσους σταθμούς).
Πρόκειται ωστόσο για κάτι λιγότερο φιλόδοξο από τις αρχικές δηλώσεις. Μιλάμε στην πραγματικότητα για μερικά Tesla που κινούνται μέσα σε δύο τούνελ που μόλις και ξεπερνούν τα 2,5 χιλιόμετρα. Και κινούνται για την ώρα με οδηγό στο τιμόνι και όχι πλήρως αυτόνομα, όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός.
Το κόστος κατασκευής δικαίωσε ωστόσο μερικώς τον Elon, καθώς δεν ξεπέρασε τα 47 εκατ. δολάρια (για 1,7 μίλια). Για να το δούμε στην προοπτική του αυτό, η επέκταση του μετρό του Λος Άντζελες κατά 9 μίλια αναμένεται να υπερβεί τα 9 δισ. δολάρια.
Μέσα σε όλα, υπάρχει και το όραμα του Hyperloop, όπου οι επιβάτες κινούνται μέσα σε αυτόνομα ηλεκτρικά οχήματα ικανά να ξεπερνούν τα 950 χλμ/ώρα. Αυτό θέλει να φτιάξει η Boring Company για να συνδέσει υπογείως τα μητροπολιτικά κέντρα των ΗΠΑ.
Για την ώρα, το μόνο που υπάρχει σε όρους Hyperloop είναι το Hyperloop Test Tunnel, κάτω από το στρατηγείο της SpaceX, το οποίο τον Οκτώβριο του 2016 επεκτάθηκε στο 1 μίλι.
Τον Ιούλιο του 2017, ο Musk είχε πει ότι έλαβε την προκαταρκτική σύμφωνη γνώμη της κυβέρνησης Τραμπ για το Hyperloop του, το οποίο θα συνέδεε Νέα Υόρκη, Φιλαδέλφεια, Βαλτιμόρη και Ουάσιγκτον.
Αυτό δεν γνωρίζουμε σε τι κατάσταση βρίσκεται. Ο Elon προωθεί τώρα το Loop του στο Μαϊάμι και μια σειρά ακόμα από μεγάλες πόλεις της Φλόριντα, μέσα σε αντιρρήσεις και πύρινους πολλές φορές διαξιφισμούς.
Όσο γίνονται αυτά, συγκοινωνιολόγοι και ειδικοί επιμένουν πως δεν λύνεται πραγματικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα πηγαίνοντας απλώς κάτω από τη γη. Και την ίδια ώρα άλλοι τόσοι αμφισβητούν τους ισχυρισμούς του ότι μπορεί να σκάβει γρηγορότερα και απείρως φτηνότερα από τους άλλους.
Από την άλλη, εξίσου τρελές ιδέες ήταν και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι επαναχρησιμοποιούμενοι πύραυλοι. Η μοίρα των Tesla και SpaceX φαίνεται ωστόσο να τον έχουν δικαιώσει…