Ο Σουμάχερ πριν τον «Σούμι» και ο Σένα πριν καν κάτσει ο Βραζιλιάνος στο βολάν λεγόταν Χουάν Μανουέλ Φάντζιο και ήταν Αργεντίνος. Ως ο κορυφαίος ενδεχομένως πιλότος που έχει μπει ποτέ σε μονοθέσιο της Formula 1, ο Φάντζιο κατέκτησε 5 παγκόσμιους τίτλους σε 7 πρωταθλήματα που πήρε μέρος (έχασε ένα αναρρώνοντας από έναν σοβαρό τραυματισμό που λίγο έλειψε να του στοιχίσει τη ζωή), παραμένοντας φιναλίστ στα εναπομείναντα δύο! Στα 51 Grand Prix που συμμετείχε, ξεκίνησε στην μπροστινή σειρά τις 48 φορές (μεταξύ αυτών και 29 pole positions) και έθεσε 23 φορές τον γρηγορότερο γύρο στην καριέρα του, καθ’ οδόν για τις 35 φορές που ανέβηκε στο βάθρο, τις 24 από αυτές στο ψηλότερο σκαλί. Στη διάρκεια της απίστευτης σε θριάμβους και θέαμα καριέρας του, ο «μαέστρο» Φάντζιο παραμένει ο μόνος οδηγός που έχει πάρει πρωτάθλημα με τέσσερις διαφορετικές ομάδες, ενώ ταυτοχρόνως είναι και ο γηραιότερος πρωταθλητής στην ιστορία της Formula 1. Το ρεκόρ των 5 πρωταθλημάτων του το κατέρριψε μόλις το 2003 ο Σουμάχερ, ο οποίος παραδέχτηκε ωστόσο με αβροφροσύνη πως ο άθλος του αργεντίνου άσου έγινε σε μια σαφώς δυσκολότερη εποχή, κι έτσι «ο Φάντζιο είναι ένα επίπεδο πιο πάνω». Παρά τη θέση του όμως στο πάνθεο του μηχανοκίνητου αθλητισμού και τις υπέρτατες επιδόσεις του, τις οποίες σημείωνε με στιλ, χάρη και μια αρχοντιά που σπανίως έχουμε ξαναδεί στα σιρκουί, έμελλε να μείνει στην εκτός Formula 1 ιστορία γνωστός για κείνο το επεισόδιο του 1958 στην Κούβα! Το ημερολόγιο έγραφε 23 Φεβρουαρίου 1958 όταν ο Φάντζιο βρισκόταν στην Κούβα για έναν ανεπίσημο αγώνα της Formula. Τότε ήταν που τον άρπαξαν οι γενειοφόροι επαναστάτες του Φιντέλ με σκοπό να καταστήσουν γνωστό στα πέρατα του κόσμου τον αγώνα τους και να ντροπιάσουν το καθεστώς του Φουλχένσιο Μπατίστα. Ο ανηλεής δικτάτορας δεν ενέδωσε φυσικά και διέταξε να διεξαχθεί κανονικά ο αγώνας χωρίς αυτόν, αν και όλοι ήξεραν ότι Formula 1 χωρίς τον θρύλο «μαέστρο» θα ήταν σωστή παρωδία. Το ιδιαίτερο περιστατικό έληξε φυσικά χωρίς παρατράγουδα για τον μύθο του σιρκουί, καθώς κανείς δεν θα διανοούνταν να τον πειράξει. Κι όλα αυτά από ένα φτωχό αγόρι από την Αργεντινή με πάθος για τη μηχανοκίνηση που δούλευε σε συνεργείο της γενέτειράς του, πριν μεταπηδήσει στους αγώνες ταχύτητας ως συνοδηγός! Όλοι κατάλαβαν τι ήταν όταν μεταπήδησε στη Formula 1 και στον πρώτο ποτέ αγώνα του στα μεγάλα σιρκουί το 1950 ήρθε δεύτερος. Στα επόμενα εφτά χρόνια θα κέρδιζε τίτλους με το τσουβάλι και η μονοκρατορία του ήταν πασιφανής, αφού τα κατάφερνε με ό,τι μονοθέσιο έπεφτε στο χέρι του, είτε ήταν Alfa Romeo και Ferrari είτε Mazerati και Mercedes-Benz. Πριν στήσουν αγάλματά του σε αρκετές πόλεις του πλανήτη, ο Φάντζιο ζούσε ως ζωντανός θρύλος ενός σπορ που τόσο βοήθησε να καθιερωθεί στις συνειδήσεις του κοινού, μιας και στην εποχή του το παγκόσμιο πρωτάθλημα διένυε την εμβρυακή του ηλικία. Και ό,τι έκανε το έκανε ως «γέρος», όπως αποκαλούσαν εξάλλου τιμητικά οι αντίπαλοί του τον τολμηρό οδηγό που κατέκτησε τον τελευταίο του τίτλο το 1957, σε ηλικία 46 ετών πια! Σε μια εποχή δηλαδή που οι διεκδικητές του τίτλου του θα μπορούσαν κάλλιστα να είναι παιδιά του. Προνομιούχα παιδιά του, μιας και όλοι τους δεν είχαν μεγαλώσει μέσα στη φτώχεια της αργεντίνικης υπαίθρου, εκεί δηλαδή που γέννησαν οι ιταλοί εμιγκρέδες τον ημίθεο της Formula 1…
Πρώτα χρόνια
Ο θρύλος της Formula 1
Η σεζόν του 1954 ξεκίνησε ιδανικά για τον Αργεντίνο, εκείνος ωστόσο εγκατέλειψε τη Maserati στα μέσα της χρονιάς για να μετακινηθεί στη Mercedes-Benz. Ο γερμανικός κολοσσός τον ήθελε διακαώς και δεν δεχόταν «όχι». Και καλά έκανε, καθώς ο Φάντζιο πήρε το πρωτάθλημα και του 1954 και του 1955! Ο ομόσταβλός του Στέρλινγκ Μος είπε γι’ αυτόν εκείνη τη χρονιά: «Είναι ο καλύτερος οδηγός που είδαν τα μάτια μου, αλλά ο Φάντζιο υπήρξε σπουδαιότερος άνθρωπος από οδηγός. Φυσικά είχα μεγάλη διαφορά στον τελευταίο γύρο, δεν θα με έφτανε, αλλά δεν κατάλαβα ποτέ αν απλά μου επέτρεψε να χτίσω τόσο μεγάλο προβάδισμα». Μιλούσε για κείνη τη φορά που είδε τη Mercedes του να τερματίζει μπροστά από του Αργεντίνου!
Μετά την τραγωδία στον 24ωρο αγώνα του Le Mans του 1955, η Mercedes αποσύρεται από το πρωτάθλημα και ο Φάντζιο επιστρέφει το 1956 και πάλι στη Ferrari ως «μαέστρο» πια της Formula 1. Παρά το γεγονός ότι ο ίδιος θα δηλώσει αργότερα πως αυτή η σεζόν στη Ferrari «δεν ήταν ευτυχισμένη χρονιά για μένα. Ποτέ δεν ένιωσα άνετα εκεί», κατακτά τον τέταρτο τίτλο του, αν και δεν φαίνεται διατεθειμένος να μείνει στα σίγουρα.
Δηλώνει λιτά στους χιλιάδες οπαδούς του λίγο αργότερα: «Ήμουν πολύ κουρασμένος, δεν προσπάθησα ποτέ να επιστρέψω. Λάτρεψα τα 10 μου χρόνια στα Grand Prix, αλλά έκανα πολλές θυσίες, αρκετές για να βρεθώ εκεί που έφτασα. Σχεδόν 30 οδηγοί έχασαν τη ζωή τους εκείνα τα χρόνια, δεν επηρεαζόμουν, αλλά βούλιαζα σιγά σιγά στη θλίψη. Όταν τρέχεις σε αγώνες πρέπει να είσαι γεμάτος ενθουσιασμό, όταν γίνει δουλειά νομίζω πως πρέπει ένας οδηγός να σταματήσει. Και το 1957 είχε γίνει δουλειά για μένα». Μέχρι τότε είχε χαρίσει μια σειρά από θρυλικές κούρσες στο κοινό του μηχανοκίνητου αθλητισμού και ένα αγωνιστικό υπερθέαμα που σπανίως θα ξαναδούν οι φίλοι της Formula 1. Και παρά τον δύσκολο χειρισμό εκείνων των «πρωτόγονων» μονοθέσιων, ο Φάντζιο τα έκανε με την εμπειρία του να πετούν, καθώς κούραση δεν ένιωθε ποτέ στην πίστα.
Ο Μος μάς λέει όμως μια διαφορετική ιστορία γιατί οδηγούσε πάντα το καλύτερο μονοθέσιο ο Αργεντίνος: «Γιατί ήταν ο καλύτερος οδηγός! Η φτηνότερη μέθοδος για να γίνεις μια επιτυχημένη ομάδα του Grand Prix ήταν να υπογράψεις με τον Φάντζιο»! Εκείνος πάντως περιοριζόταν απλώς να δηλώνει: «Στην εποχή μου ήταν 75% αυτοκίνητο και μηχανικός, 25% οδηγικές ικανότητες και το υπόλοιπο τύχη. Σήμερα [τέλη της δεκαετίας του ’80] είναι 95% αυτοκίνητο»…
Η περιβόητη απαγωγή
Τελευταία χρόνια