Απείθαρχος, παθιασμένος, ερωτιάρης και αγαπησιάρης, ο αμερικανο-μεξικανός ηθοποιός διατηρούσε όλα εκείνα τα στοιχεία που αποδίδονται στερεοτυπικά στην ελληνική ψυχή. Και βέβαια παρά τα δύο Όσκαρ Β’ Ανδρικού για το «Viva Zapata» του 1952 και την ενσάρκωση του ζωγράφου Πολ Γκογκέν στο «Lust for Life» του 1956, ο Κουίν ταυτίστηκε στις συνειδήσεις του παγκόσμιου κοινού με τον «Ζορμπά τον Έλληνα» (1964), για τον οποίο έλαβε άλλη μια υποψηφιότητα για Όσκαρ. Ο κινηματογραφικός Έλληνας έζησε μια γεμάτη ζωή, σπαρμένη από έρωτες και πάθη, με πέντε γάμους και 13 παιδιά στο ενεργητικό του, μετακομίζοντας από τη φτώχεια του Μεξικού στην παγκόσμια δόξα. «Το αστείο είναι ότι ένας από τους πιο αγαπημένους μου ρόλους σε όλες τις ταινίες που έπαιξα ήταν ο Ζορμπάς ο Έλληνας. Και νομίζω πως έγινα κάπως σαν τον Ζορμπά από τη στιγμή που τον έπαιξα», συνήθιζε να λέει. Γεννημένος στην Τσιουάουα από γονείς επαναστάτες (συντρόφους του Πάντσο Βίλα), ο νεαρός Κουίν κατέφτασε νεογέννητο στις ΗΠΑ με τους κυνηγημένους από το καθεστώς γονείς του για να γίνει χρόνια αργότερα ένα από τα παγκόσμια είδωλα της κινηματογραφικής βιομηχανίας, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα πρόσωπα του σινεμά. Καρδιοκατακτητής μεγάλος και ένας άνθρωπος που κινούνταν από το δημιουργικό και συχνά καταστροφικό του πάθος (και τα πάθη του), έδωσε όταν έκλεισε τα 80 του τη συμβουλή-απόσταγμα της ζωής του: «Μην πίνεις, μην καπνίζεις και μη συνδέεσαι με γυναίκες που σου μοιάζουν»! Όσο για το πώς τα έφερνε πέρα με τόσες γυναίκες που πέρασαν από τη ζωή του, το μεγάλο μυστικό το είχε κληρονομιά από τον πατέρα του: «Ο μόνος τρόπος να παλέψεις με μια γυναίκα είναι να πάρεις το καπελάκι σου και να τρέξεις». Μια συμβουλή σαφώς πολύτιμη από έναν άνθρωπο που απέκτησε ένα τσούρμο παιδιά εκτός γάμου, παντρεύτηκε και χώρισε τόσες φορές και απόλαυσε τη ζωή μέχρι το μεδούλι της! Αφού έπαιξε και μια σειρά από μνημειώδεις ρόλους σε κλασικά πια φιλμ, όπως ο «Λόρενς της Αραβίας» και τα «Κανόνια του Ναβαρόνε», αλλά και το αριστούργημα του Φελίνι «Ο Δρόμος», για να αναφέρουμε μερικά μόνο, ο Κουίν πέρασε στην κινηματογραφική αθανασία ως ένα από τα πιο αγαπημένα πρόσωπα της μεγάλης οθόνης…
Πρώτα χρόνια
Η γέννηση του ηθοποιού
Άντονι Κουίν, αστέρας πρώτου μεγέθους
Απηυδισμένος από την αναμονή για τον μεγάλο κινηματογραφικό ρόλο που δεν ερχόταν όμως ποτέ («Στην Ευρώπη ο ηθοποιός είναι καλλιτέχνης. Στο Χόλιγουντ άμα κάθεσαι και δεν δουλεύεις, είσαι αλήτης», είπε χαρακτηριστικά), ο Κουίν μετακόμισε στην Ιταλία την επόμενη χρονιά για να παίξει στις ταινίες των ιταλών δημιουργών. Αφού πήρε μέρος στα ιστορικά έπη «Αττίλας ο Ούνος», «Οδυσσέας» και πολλά ακόμα, ήρθε η στιγμή που τόσο περίμενε: ο περιπλανώμενος μασίστας στο αριστούργημα -όπως αποδείχτηκε- του ανεπανάληπτου Φεντερίκο Φελίνι «Ο Δρόμος» (1954), που άνοιξε με το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας διάπλατα τον δρόμο του σινεμά τόσο για τον Φελίνι όσο και τους πρωταγωνιστές του, Κουίν και Τζουλιέτα Μασίνα.
Την επόμενη χρονιά αποσπά άλλη μια υποψηφιότητα για Όσκαρ για τη συμμετοχή του στο κλασικό φιλμ του Τζορτζ Κιούκορ «Wild is the Wind», αφού πέρασε από πλειάδα ευρωπαϊκών χωρών για να πάρει μέρος σε βρετανικές, ισπανικές και ιρλανδικές παραγωγές. Η στάση του στη Γαλλία θα αποδώσει τον κλασικό Κουασιμόδο στην «Παναγία των Παρισίων» (1957).
Από τα γυρίσματα του κλασικού πολεμικού «Τα Κανόνια του Ναβαρόνε» στη Ρόδο και την επαφή του χολιγουντιανού αστέρα με την τοπική κοινότητα, οι ντόπιοι ονομάζουν μια ακτή του Νησιού των Ιπποτών σε «Παραλία Άντονι Κουίν» προς τιμήν του! Ο «Έλληνας» Κουίν είχε καταφτάσει και δύο χρόνια αργότερα ο γάμος με τη νέα του κινηματογραφική υπηκοότητα θα απέδιδε καρπούς και μάλιστα τι καρπούς!
Ο Άντονι Κουίν αγάπησε και αγαπήθηκε από τους Έλληνες. Γι’ αυτό και επανήλθε κινηματογραφικά ως ομογενής του Σικάγου στο «A dream of kings» το 1969, για να ολοκληρώσει ιδανικά τον κινηματογραφικό Έλληνα στον «Έλληνα Μεγιστάνα» (1978), που αναφέρεται στα έργα και τις ημέρες του Ωνάση, όταν και έριξε άλλη μια κλασική γυροβολιά.
Δέκα χρόνια αργότερα αναβίωσε τον Ωνάση για λογαριασμό της αμερικανικής τηλεόρασης («Onassis: The Richest Man in the World» του 1988) και μια εικοσαετία μετά τον Ζορμπά έπαιξε τον ρόλο στο Μπρόντγουεϊ, με την ανεπανάληπτη επιτυχία του να τον φέρνει σε περιοδεία τριών ετών στα μήκη και τα πλάτη της Αμερικής (περισσότερες από 1.200 παραστάσεις και εισπράξεις 48 εκατ. δολαρίων!).
Τελευταία χρόνια