Εδώ και 60 χρόνια, ο πατριάρχης του ανεξάρτητου κινηματογράφου φτιάχνει ταινίες με προϋπολογισμούς που δεν θα κάλυπταν ούτε τα έξοδα για το catering των χολιγουντιανών παραγωγών! Ο θρυλικός και απόλυτος ηγεμόνας των B-movies που έχει υπογράψει ως σκηνοθέτης και κυρίως ως παραγωγός 400 κοντά ταινίες, περιλαμβανομένων των κλασικών πια «Το μαγαζάκι του Τρόμου» και όλων αυτών με τα αλλόκοτα τέρατα, ανακάλυψε επίσης και έδωσε δουλειά σε όλη τη νέα και μεγάλη φουρνιά των αμερικανών σκηνοθετών, από τον Κόπολα και τον Σκορσέζε μέχρι τον Τζέιμς Κάμερον και τον Ρον Χάουαρντ, και ενέπνευσε τελικά μια νέα κινηματογραφική ηθική φτηνών αλλά ακραία διασκεδαστικών παραγωγών. Ο ιδιαίτερος αυτός δημιουργός, αισίως στα 90 του, άλλαξε για πάντα την κινηματογραφική βιομηχανία και είναι εύκολο να δει κανείς το γιατί. Γιατί πρωτίστως ανέμειξε ιδανικά φαντασία και καινοτομία, διψώντας συνεχώς για καινούρια πράγματα. Μετά έκανε γνωστούς μια στρατιά από κατοπινούς κορυφαίους σταρ, όπως ο Τζακ Νίκολσον, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο και ο Ντένις Χόπερ, για να αναφέρουμε μερικούς μόνο, καθώς είχε πάντα το μάτι να διακρίνει έναν καλό ηθοποιό που τα έδινε όλα στον ρόλο, ό,τι ρόλος κι αν ήταν αυτός. Και βέβαια έδωσε υπόσταση σε κινηματογραφικά είδη, όπως η επιστημονική φαντασία και ο τρόμος, που για το μεγαλύτερο μέρος του κινηματογραφόφιλου κοινού δεν ήταν παρά παιδικά προγράμματα εκεί στη δεκαετία του 1950! Ο Κόρμαν συνήθιζε να εκμεταλλεύεται την απήχηση ταινιών και να φτιάχνει πάμπολλα remake τους, πάντα με τον δικό του τρόπο, αναγκάζοντας έτσι το σινεφίλ κοινό να παραδέχεται ότι απολάμβανε πολύ περισσότερο τις δικές του ανάλαφρες εκδοχές των πιο σοβαρών και «καλλιτεχνικών» πρωτοτύπων. Ταυτοχρόνως, στον ίδιο οφείλουμε την προλείανση του εδάφους για την έλευση των ταινιών «που οι γονείς σου δεν θα ήθελαν με τίποτα να δεις»! Ο Κόρμαν έφτιαχνε ταινίες που στόχευαν ευθέως στο λεγόμενο νεανικό κοινό, εκμεταλλευόμενος το επαναστατικό πνεύμα των νιάτων που τόσο ταίριαζε στο δικό του ταμπεραμέντο. Εκεί που κάποτε νεανική ταινία ήταν το «Επαναστάτης Χωρίς Αιτία», όπου ο σκηνοθέτης ήταν ξεκάθαρα ενήλικος, στις ταινίες του Κόρμαν δεν υπήρχε αυτή η φωνή της λογικής ή ο διδακτισμός των μεγάλων. Κανείς δεν μπορούσε εξάλλου να διανοηθεί μια ταινία στην οποία τα πιτσιρίκια ανατινάζουν τελικά το σχολείο τους πριν από την έλευση του ανατρεπτικού οραματιστή Ρότζερ Κόρμαν! Εξίσου θρυλικός ήταν και ο τρόπος με τον οποίο ανακάλυπτε τα νέα φιντάνια του σινεμά, δίνοντας στους μεγαλύτερους σήμερα σκηνοθέτες του Χόλιγουντ τις πρώτες ψήφους εμπιστοσύνης: Φράνσις Φορντ Κόπολα, Μάρτιν Σκορσέζε, Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, Τζέιμς Κάμερον, Κέρτις Χάνσον, Ρον Χάουαρντ, Τζόν Σέιλς και τόσοι ακόμα ανδρώθηκαν κινηματογραφικά δίπλα του, καθώς ο Κόρμαν ποτέ δεν ήταν ανταγωνιστικός. Ένας σωστός μέντορας δηλαδή της αμερικανικής κινηματογραφίας. Αν και το μεγαλύτερό του κατόρθωμα είναι το γεγονός ότι έκανε μόδα το ανεξάρτητο σινεμά, καθώς ήθελε πάντα την ελευθερία να κάνει ό,τι τρελό και δημιουργικό είχε στον νου του, κάτι που δεν θα χρηματοδοτούσε φυσικά κανένα στούντιο χωρίς τον περιοριστικό τελικό λόγο σε όλο το φάσμα της παραγωγής. Τα φιλμ του Κόρμαν φαίνονται διαφορετικά, ακούγονται διαφορετικά και παρουσιάζουν πράγματα ανήκουστα για το σινεμά των σεμνότυφων και κατάφωρα εμπορικών μεγάλων στούντιο. Η αισθητική που καθιέρωσε ο Κόρμαν αλλά και ο τρόπος της δουλειάς του δημιούργησαν μια ολόκληρη σχολή κινηματογραφικής ηθικής που τόσο γόνιμα μπόλιασε την έβδομη τέχνη. Στο διάβα εξάλλου των 400 πολύ φτηνών παραγωγών, ο Κόρμαν ήταν αναγκασμένος να εφεύρει μια πληθώρα δαιμόνιων τεχνικών για να κάνει τη δουλειά του. Ήταν πραγματικά μαέστρος στο να εκμεταλλεύεται κάθε κατάσταση προκειμένου να βγάλει η κάμερά του ζουμί. Χαρακτηριστικό εδώ είναι ότι έστελνε τον καμεραμάν του να κυνηγά ασθενοφόρα, πυροσβεστικά οχήματα και περιπολικά καταγράφοντας τη δράση που εκτυλισσόταν μπροστά του. Το τι θα έκανε το υλικό, θα το έβρισκε αργότερα στο μοντάζ! Στη δική του φόρμουλα παραγωγής βασίζεται εξάλλου το σύστημα των πανάκριβων χολιγουντιανών blockbusters. Ήταν στη δεκαετία του 1970 όταν μια νέα εποχή ανέτειλε στο Χόλιγουντ, όταν τα στούντιο δανείστηκαν τη συνταγή επιτυχίας του Κόρμαν και την πήγαν στο επόμενο επίπεδο ρίχνοντας άπειρα λεφτά και πιο σοφιστικέ τεχνικές. Τόσο ο Στίβεν Σπίλμπεργκ όσο και ο Τζορτζ Λούκας τον χαιρέτισαν εξάλλου ως έμπνευση πίσω από τα κολοσσιαία «Σαγόνια του Καρχαρία» και «Star Wars» τους, αντίστοιχα, τα οποία δεν είναι παρά δαπανηρά B-movies. Σαφώς μεγαλύτερος και από το σινεμά το ίδιο, ο Ρότζερ Κόρμαν ήρθε στον κόσμο για να αλλάξει την έβδομη τέχνη. Και το έκανε πάντα με τον δικό του τρόπο…
Πρώτα χρόνια
Ο «Πάπας του λαϊκού σινεμά» καταφτάνει
Η τεχνική του αστραπιαίου γυρίσματος έγινε ο ακρογωνιαίος λίθος της φιλμογραφίας του, καθώς ο Κόρμαν εκμεταλλευόταν κυριολεκτικά τα πάντα. Χαρακτηριστικό εδώ είναι το γύρισμα του φιλμ «Η Εκδίκηση μιας Νεκρής» (The Terror) του 1963, την οποία γύρισε αμέσως μετά το «Κοράκι».
Ο παραγωγός είχε νοικιάσει ένα στούντιο για έναν μήνα και του απέμεναν δυο μέρες. Ανάγκασε λοιπόν τους ηθοποιούς που είχε προσλάβει για το «Κοράκι», κανέναν άλλο από τον πρωτοεμφανιζόμενο Τζακ Νίκολσον αλλά και τον «πολύ» Μπόρις Καρλόφ (αλλά και τον βοηθό του Φράνσις Φορντ Κόπολα), να συνεργαστούν στο νέο του φιλμ που σκαρώθηκε κυριολεκτικά στη στιγμή! Για να προλάβουν μάλιστα να τη γυρίσουν, ακόμα και ο Νίκολσον τράβηξε μερικά πλάνα, διαμαρτυρόμενος κατόπιν πως αυτή ήταν «η μόνη ταινία του Χόλιγουντ με σενάριο αλλά απολύτως καμία ιστορία»…
Ο προκαθήμενος του καλτ γύρισε σίγουρα μια πληθώρα πολύ καλύτερων ταινιών από πολλά σημερινά blockbuster σκουπίδια, κάνοντας τον τίτλο του «καλτ» τιμητικότατο. Ταυτοχρόνως, έδωσε το παρθενικό βήμα σε πάμπολλους ηθοποιούς (Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Πίτερ Φόντα, Ντένις Χόπερ, Τζακ Νίκολσον, Γουίλιαμ Σάτνερ και τόσοι ακόμα), την ίδια ώρα που διατράνωσε τη φωνή της επαναστατικής υποκουλτούρας των ’60s που άρχισε να αχνοχαράζει. Όταν μάλιστα σκηνοθέτησε και χρηματοδότησε το 1967 το «Αμαρτωλό Ταξίδι» (The Trip), σε σενάριο Τζακ Νίκολσον και με πρωταγωνιστή τον Πίτερ Φόντα, πυροδότησε το ψυχεδελικό κινηματογραφικό ταξίδι των τελών της δεκαετίας του 1960 ως η πρώτη ταινία γύρω από τον παραισθησιογόνο κόσμο του LSD! Την επόμενη δεκαετία, συνέχισε να φτιάχνει καλτιές και σπλατεριές με το τσουβάλι, ως παραγωγός πια, μέσω της δικής του ανεξάρτητης εταιρίας που ίδρυσε με τον επίσης κινηματογραφικό παραγωγό αδερφό του. Αργότερα την πούλησε και ίδρυσε δύο ακόμα στούντιο παραγωγής (με γνωστότερο το New Horizons).
Ο Ρότζερ Κόρμαν δεν σταμάτησε ποτέ να εμπλέκεται με την κινηματογραφία, παρά την προχωρημένη σήμερα ηλικία του. Συνέχισε να εργάζεται πυρετωδώς στο σινεμά καθ’ όλη τη δεκαετία του 1990 και του 2000, επιστρέφοντας μάλιστα στην καρέκλα του σκηνοθέτη το 1990 για το «Frankenstein Unbound». Ακόμα και το 2009 τον βρίσκουμε να χρηματοδοτεί για λογαριασμό του Netflix μια διαδικτυακή σειρά, ενώ το 2010 έκανε δύο ακόμα σειρές για την καλωδιακή αμερικανική τηλεόραση. Ναι, στα 84 του!