Σήμερα είναι εύκολο να ξεχάσει κανείς πόσο εντυπωσιακός υπήρξε στο μεγάλο πανί ο αξέχαστος Γκρέγκορι Πεκ, καθώς μας χωρίζουν αρκετές δεκαετίες από τις μεγάλες του ερμηνείες. Πανύψηλος, γοητευτικός και με αθλητική κορμοστασιά, ο Πεκ ξεκίνησε τα βήματά του στο αμερικανικό σινεμά ως άλλος ένας νέος και ωραίος επίδοξος σταρ για να μετατραπεί σταδιακά σε μεγάλο πρωταγωνιστή απαιτητικών ρόλων. Ποιος μπορεί να τον ξεχάσει ως Άτικους Φιντς, τον ιδεαλιστή δικηγόρο του Νότου στις «Σκιές στη Σιωπή» (To Kill A Mockingbird) που του χάρισε το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου το 1962; Ή ως πλοίαρχο Αχάμπ στον «Μόμπι Ντικ», βασιλιά Δαβίδ στο «Δαβίδ και Βηθεσδά» και στρατηγό Ντάγκλας Μακ Άρθουρ στον «Μακ Άρθρουρ»; Η πορεία του Πεκ στη σκοτεινή αίθουσα υπήρξε το χρονικό μιας σταδιακής μεταμόρφωσης: από σεξουαλικό σύμβολο στη νιότη του μετασχηματίστηκε σε ιδεώδες παράδειγμα ηθικής, ειλικρίνειας και πίστης, κάτι που τήρησε απαρέγκλιτα τόσο στον κόσμο του κινηματογράφου όσο και την καθημερινή του ζωή. Τόσο ταυτίστηκε μάλιστα με το καλό που το πιστό κοινό του δεν τον αποδέχτηκε ποτέ σε κόντρα ρόλους κακού. Η ηθική συνείδηση του Χόλιγουντ στα μεταπολεμικά χρόνια ενσάρκωσε με τις ερμηνείες του σχεδόν απαρέγκλιτα τις αρετές του ψυχικού σθένους και των υψηλών φρονημάτων που τόσο εκτιμούσε το αμερικανικό κοινό. Και βέβαια ήταν ένα από τα πρώτα κινηματογραφικά είδωλα που κατάφερε να απαλλαγεί από τον έλεγχο των χολιγουντιανών στούντιο επιλέγοντας τις ταινίες μόνος του και διατηρώντας τη δημιουργική του ανεξαρτησία, δημιουργώντας έτσι ένα δεδικασμένο που θα άφηνε παρακαταθήκη στις κατοπινές γενιές ηθοποιών…
Πρώτα χρόνια
Υποκριτική καριέρα
Την ίδια χρονιά θα παίξει τον ιεραπόστολο στα «Κλειδιά του Παραδείσου» (The Keys of the Kingdom), σε μια ερμηνεία που θα του φέρει πρόωρα την πρώτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ. Το 1947 θα έρθει η δεύτερη υποψηφιότητά του για Όσκαρ, για τον ρόλο του δημοσιογράφου στο κοινωνικό δράμα «Συμφωνία Κυρίων» (Gentleman’s Agreement), έχοντας ήδη εμφανιστεί, μεταξύ άλλων, στα εμβληματικά «Νύχτα Αγωνίας» (Spellbound – 1945) και «Υπόθεση Παραντάιν» (1947)! Οι ρόλοι πέφτουν πια βροχή και περιλαμβάνουν από ταινίες εποχής, πολεμικά, έπη και δράματα, καθώς ο Πεκ μετατρεπόταν σταδιακά στη δεκαετία του 1950 από ανεπανάληπτο sex symbol σε απόλυτη ενσάρκωση της ηθικής ακεραιότητας.
Το 1962 θα ερχόταν ο ρόλος που θα τον έστελνε στην κινηματογραφική αθανασία: ο Πεκ ενσαρκώνει τον Άτικους Φιντς στο «To Kill a Mockingbird», την κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου και θρυλικού μυθιστορήματος της Χάρπερ Λι «Όταν Σκοτώνουν τα Κοτσύφια» που είχε εκδοθεί δύο χρόνια πρωτύτερα. Για την αξέχαστη ερμηνεία του ο Πεκ τιμήθηκε με το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου και πλέον ήταν στην κορυφή τόσο του Χόλιγουντ όσο και του παγκόσμιου σινεμά.
Μέχρι το 1962 βέβαια είχε ήδη γίνει ένας από τους πρώτους σταρ που αψηφούσαν το σύστημα απόλυτου ελέγχου των πανίσχυρων στούντιο, αρνούμενος να υπογράψει αποκλειστικό συμβόλαιο με κάποιο από δαύτα! Διάλεγε τους ρόλους του πολύ προσεκτικά ώστε να μην τυποποιηθεί και μέχρι να λάβει το χρυσό αγαλματίδιο ήταν ένας από τους ελάχιστους αμερικανούς ηθοποιούς που διεκδικούσαν και έπαιρναν αμοιβή ενός εκατομμυρίου δολαρίων!
Στη δεκαετία του 1980 ανέκοψε κινηματογραφικούς ρυθμούς, εμφανιζόμενος σε πολύ προσεκτικά διαλεγμένους ρόλους πλέον, όπως και στην επόμενη δεκαετία, όταν άρχισε να αποσύρεται σταδιακά από το σινεμά. Το 1991 ξαναχτύπησε όμως δυναμικά με δύο ταινίες (από τις τελευταίες εμφανίσεις του στο σινεμά), τόσο με το ριμέικ του παλιότερου και κλασικού «Ακρωτήρι του Φόβου» του 1962 (στο οποίο επίσης πρωταγωνιστούσε) όσο και με το μοναδικό «Με τα Λεφτά των Άλλων»…
Ακτιβισμός και αναγνώριση