Οι μεγαλύτεροι τη θυμούνται από το «Λούνα Παρκ» της δεκαετίας του ’70, οι ακόμα πιο μεγάλοι από τις εμφανίσεις της ως παιδί-θαύμα του θεάτρου και οι μικρότεροι την έμαθαν ως βασίλισσα της βιντεοκασέτας των ’80s να πλαισιώνει τον Στάθη Ψάλτη και τον Σταμάτη Γαρδέλη ως μια χαρακτηριστικότατη κινηματογραφική φιγούρα της εποχής. Ο λόγος για το συμπαθέστατο λαϊκό κορίτσι Ρένα Παγκράτη, τη μούσα του Δαλιανίδη στις κοσμαγάπητες δουλειές του στην τηλεόραση και τον εμπορικό κινηματογράφο που απολαύσαμε στο «Έλα να αγαπηθούμε ντάρλινγκ»! Η ίδια ήταν βέβαια πολλά περισσότερα από την καλτ φυσιογνωμία της βιντεοκασέτας, καθώς ανέβηκε αργά αλλά σταθερά τα σκαλιά της showbiz, κάνοντας πολλά και διάφορα, όπως να βρεθεί για παράδειγμα ακόμα και στις τάξεις των «Νοστράδαμος» στα μέσα των ’70s, δανείζοντας τη φωνή της στα τελευταία ποπ-ροκ σινγκλ της θρυλικής μπάντας. Την Παγκράτη τη θυμούνται οι συνάδελφοί της ως μια γνήσια λαϊκή κοπέλα με απίστευτο πάθος και κέφι για το τραγούδι και τη ζωή γενικότερα, διαθέτοντας μια ανάλαφρη παιδιάστικη αφέλεια μέσα της, η οποία θα τη μετατρέψει εξίσου χαλαρά σε ένα πολύπλευρο ταλέντο τόσο του πενταγράμμου όσο και της υποκριτικής. Παίρνοντας το βάπτισμα του πυρός στο σινεμά σε τρυφερή ηλικία, ακολούθησε τα μουσικά μονοπάτια του ραδιοφώνου και της δισκογραφίας, πριν μεταπηδήσει στον εμπορικό κινηματογράφο της δεκαετίας του 1980 και αφήσει το χνάρι της στις πιο καλτ στιγμές της αρπαχτής που είπανε βιντεοκασέτα. Η Παγκράτη δεν ήταν ποτέ το σέξι θηλυκό της εποχής ούτε το κορίτσι-πειρασμός, αλλά μια ταλαντούχα ηθοποιός που αρεσκόταν να πειραματίζεται με τα εκκεντρικά στιλ γεννώντας στην πορεία ένα στιλιστικό πρότυπο που πολλά κορίτσια έσπευσαν να μιμηθούν. Χίπισσα, φρικιό, πανκ και άλλα πολλά (και όλα μαζί), η Παγκράτη φορούσε ξανθό πλατινέ μαλλί, φράντζα που μπλόκαρε την όραση ή μεγάλους φιόγκους στα μαλλιά, πλαισιώνοντας τις εμφανίσεις της με φωσφοριζέ κολάν, ελαστικά κορμάκια ή δερμάτινα μηχανόβιου δημιουργώντας ένα σύμβολο μόδας της περιόδου. Όπως θυμόμαστε, η Ρένα Παγκράτη βρέθηκε νεκρή στο διαμέρισμά της αφήνοντας πίσω μια λιτή επιστολή για το πόσο την είχαν λησμονήσει όλοι, αν και αυτό δεν είναι αλήθεια, όχι τουλάχιστον με τον τρόπο που το εννοούσε εκείνη. Πάντα θα τη θυμάται το ελληνικό κοινό ως έναν άνθρωπο ευαίσθητο και αυθεντικό που έλαμψε σαν κομήτης στη showbiz και έχασε τελικά τη μάχη με το σκληρό πρόσωπο της καθημερινότητας. Αυτό το διψασμένο για χαρά και δουλειά κορίτσι μάς τραγουδάει ακόμα από ψηλά πως «είναι φάση το αγόρι» όπως μόνο εκείνη ήξερε…
Πρώτα χρόνια
Το διακριτικό φαινόμενο της showbiz
Η Παγκράτη μεταπήδησε στο σινεμά το 1979 με την ταινία «Γυναίκες στα Όπλα», επαναλαμβάνοντας την επιτυχία του ξανθού σαχλοκούδουνου που τόσο είχε αγαπήσει το ελληνικό κοινό στο «Λούνα Παρκ». Το ατίθασο ξανθό παρτσακλό της μεγάλης και μικρής οθόνης είχε μόλις γεννηθεί! Είμαστε πια στην εποχή του ανάλαφρου εμπορικού σινεμά και οι ρόλοι για την Παγκράτη έρχονται βροχή: «Ξεβράκωτος Ρωμιός» (1980), «Η Μανούλα, το Μανούλι και ο Παίδαρος» (1982) κ.λπ.
Η Ρένα ξανασυνεργάζεται με τον Δαλιανίδη στα τέλη της εποχής του εμπορικού κινηματογράφου και μετατρέπεται αίφνης σε μια από τις πριγκίπισσες των φτηνών καλτ παραγωγών των αρχών της δεκαετίας του 1980, με τίτλους που κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει: «Βασικά καλησπέρα σας» (1982), «Καμικάζι αγάπη μου» (1983) και «Έλα να αγαπηθούμε ντάρλινγκ»! Η Παγκράτη παίζει, τραγουδά και κάνει λίγο πολύ τα πάντα, γεννώντας ένα πραγματικό είδωλο της εποχής.
Παρά τη λαοφιλία της βέβαια, η γενική επικράτηση της βιντεοκασέτας στα μέσα των ’80s θα σημάνει και το προοδευτικό της τέλος. Πλέον δυσκολεύεται ολοένα και περισσότερο να βρει δουλειά και όταν το κάνει, οι βιντεοταινίες της περνούν σχετικά απαρατήρητες μέσα στον ορυμαγδό του VHS.
Το τέλος