Όταν ρώτησε με τη γνωστή κινηματογραφική του αφέλεια «Πορτοκαλάδα θέτε; Από πορτοκάλια;» στα «Κίτρινα γάντια», έφτανε και περίσσευε για να σφραγίσει την ελληνική κωμωδία με την πιο αστεία ίσως σκηνή που μας χάρισε το παλιό καλό σινεμά. Ο λόγος φυσικά για τον μοναδικό Γιάννη Γκιωνάκη, έναν από τους στυλοβάτες της παλιάς φουρνιάς των μεγάλων κωμικών μας και άνθρωπο πληθωρικό, τόσο εντός όσο και εκτός οθόνης, έναν σπουδαίο καρατερίστα ηθοποιό με αστείρευτη κωμική φλέβα που ψυχαγώγησε γενιές και γενιές. Ο γεννημένος λες θεατράνθρωπος με το εκρηκτικό ταμπεραμέντο και το στόμα που εκτόξευε συνεχώς βωμολοχίες ήταν ένας άνθρωπος του καιρού του, ένας φτασμένος κωμικός ήδη από τις αρχές της καριέρας του. Αφού έλαμψε στην επιθεώρηση και σφράγισε το ελληνικό ρεπερτόριο με τις ερμηνείες του (ιδιαίτερα τα έργα του Δημήτρη Ψαθά), ο Γκιωνάκης έβαλε κατόπιν σκοπό να μαγέψει και το σινεμά, πράγμα που έκανε με τη γνώριμη απλότητα και φυσικότητα που έχουν συνήθως τα ιερά τέρατα της τέχνης. Παθιασμένος ως άνθρωπος, ξεκίνησε από μικρός για να γίνει γιατρός, ακολουθώντας τα πατρικά χνάρια, αν και στην πορεία θα ανακάλυπτε την υποκριτική, και η υποκριτική βέβαια εκείνον. Κι έτσι φορτώνει τις σπουδές στον κόκορα για να σπουδάσει θεατρίνος και να μετατραπεί σε έναν από τους δημοφιλέστερους ηθοποιούς της γενιάς του! Ο Γκιωνάκης ήταν δυναμικός χαρακτήρας και εκτός μεγάλου πανιού και σε μια τέτοια εκδήλωση των παθών του πυροβόλησε το 1984 τη σύντροφό του, σε μια πολύκροτη υπόθεση που συγκλόνισε το πανελλήνιο…
Πρώτα χρόνια
Ο Γκιωνάκης θεατράνθρωπος
Κινηματογραφικές περιπέτειες
Αν πρέπει να θυμηθούμε και να ξεχωρίσουμε μερικές μόνο από τις περισσότερες από τις 100 ταινίες του μεγάλου μας κωμικού, θα μνημονεύσουμε τα φιλμ «Εκείνες που δεν πρέπει ν’ αγαπούν», «Το κορίτσι με τα παραμύθια», «Μην ερωτεύεσαι το Σάββατο», «Η κοροϊδάρα», «Ο αχόρταγος», «Ο πεθερόπληκτος», «Η ωραία του κουρέα», «Το στραβόξυλο», «Οι τέσσερις άσοι», «Ο ξεροκέφαλος», «Ο τρελός της πλατείας Αγάμων», «Ο τετραπέρατος», «Νυμφίος ανύμφευτος», «Άλλος για το εκατομμύριο», «Κάλλιο πέντε και στο χέρι», «Κρεβατομουρμούρα», «Η μουσίτσα», «Διαβόλου κάλτσα», «Το βλακόμουτρο», «Τρίτη και 13» και τα κορυφαία κατά πολλούς «Κίτρινα γάντια»!
Αφού έμεινε στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, ο Γκιωνάκης πέρασε με την ίδια επιτυχία στην επικράτεια της βιντεοκασέτας, που κυριάρχησε στην εγχώρια σκηνή τη δεκαετία του 1980. Από το 1985-1992 εμφανίστηκε σε περισσότερες από 30 βιντεοταινίες κοσμώντας με τις τεράστιες υποκριτικές του ικανότητες το «ταπεινό» αυτό είδος.
Εξίσου επιτυχημένο ήταν και το πέρασμά του από τη μικρή οθόνη. Ξεχωρίζει η σειρά «Ιστορίες της νύχτας» (1972-1973), αλλά και τα αστυνομικά ευθυμογραφήματα «Ποινικό μητρώο της Αθήνας» και «Ιστορίες χωρίς δάκρυα»… Για την προσφορά του στο θέατρο και τον κινηματογράφο, ο μεγάλος μας ηθοποιός τιμήθηκε με το Αναμνηστικό Μετάλλιο Δημήτρη Ψαθά, ενώ το 1999 βραβεύτηκε και με το έπαθλο Αιμίλιος Βεάκης από το Κέντρο Μελέτης και Έρευνας του Ελληνικού Θεάτρου…
Η προσωπική του ζωή και η πολύκροτη υπόθεση με την απόπειρα δολοφονίας