«Τείχος» αποτροπής διαρροών προς το ΠΑΣΟΚ και τα δεξιά στήνει η Νέα Δημοκρατία και σε επίπεδο στρατηγικής εν όψει δεύτερης κάλπης, τα καθοριστικά σημεία και ταυτόχρονα οι παράμετροι προβληματισμού για τον Κυριάκο Μητσοτάκη είναι πολύ συγκεκριμένα. Αφορούν κατά βάση α) τις εκλογικές επιδόσεις των δύο κομμάτων τα οποία έφτασαν στο όριο του 3% και δεν μπήκαν στη Βουλή (Νίκη και Πλεύση Ελευθερίας) και από την επίδοση των οποίων διαμορφώνεται το όριο της αυτοδυναμίας, β) την ενδεχόμενη διαρροή, έστω περιορισμένη, προς το ΠΑΣΟΚ και γ) τις κινήσεις που θα πρέπει να σχεδιαστούν και να υλοποιηθούν σε συγκεκριμένες εκλογικές περιφέρειες και κατά μείζονα λόγο στη Βόρεια Ελλάδα.
Οι συσκέψεις για Νίκη
Ως προς το τελευταίο οι πρώτες σκέψεις έχουν γίνει και εντός των αμέσως προσεχών ημερών αναμένεται να ληφθούν αποφάσεις για τις απαιτούμενες ενέργειες. Κατά πληροφορίες, έχει ήδη συζητηθεί η «επιστράτευση» προβεβλημένων στελεχών και οι στοχευμένες «αποστολές» σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, όπου εμφανίζονται ενισχυμένα τα κόμματα στα δεξιά της ΝΔ και ειδικότερα η Ελληνική Λύση και η Νίκη. Για τον σκοπό αυτόν αναμένεται να δραστηριοποιηθεί έντονα ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης και, ενδεχομένως, πρόσωπα ευρύτερης αποδοχής όπως ο Κυριάκος Πιερρακάκης και ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης (ο οποίος γνωρίζει και πολύ καλά τις ιδιομορφίες της Β. Ελλάδας). Ο όρος που έχει εγκαινιαστεί σε επίπεδο ρητορικής είναι ο «προοδευτικός και υπεύθυνος πατριωτισμός», με παράλληλη εμφατική προβολή των επιδόσεων της κυβέρνησης στην ενίσχυση της εθνικής άμυνας και της διεθνούς εικόνας της χώρας.
Το σχέδιο για το ΠΑΣΟΚ
Ως προς τη συγκράτηση των ψηφοφόρων που πιθανώς θα επέλεγαν να στραφούν προς το ΠΑΣΟΚ, όσο και αν εκτιμάται ότι αν κάτι τέτοιο επιβεβαιωθεί θα πρόκειται για μικρής κλίμακας μετακινήσεις, η επιχειρηματολογία που αναμένεται να επιστρατευθεί θα είναι σύνθετη. Κατά πάσα βεβαιότητα θα βασίζεται στο πρόταγμα της οικονομικής σταθερότητας και στην καλλιέργεια της εντύπωσης ότι όσο ισχυρή και αν είναι η ΝΔ, η αξιοποίηση στελεχών από άλλους χώρους θα παραμένει πάντα επιλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη. Παράλληλα θα προβάλλεται ότι η αυτοδυναμία είναι η μοναδική ρεαλιστική επιλογή διακυβέρνησης και ότι οι προϋποθέσεις για την επίτευξή της είναι πολύ συγκεκριμένες και ταυτόχρονα εξαιρετικά ευαίσθητες. Κατά πληροφορίες, στελέχη του εκλογικού επιτελείου της ΝΔ έχουν επισημάνει τη συγκεκριμένη παράμετρο ως μία μεταξύ των κρίσιμων για την επίτευξη του στόχου της στη δεύτερη εκλογική αναμέτρησης του Ιουνίου.
Εύσημα Σαμαρά και Καραμανλή για Μητσοτάκη
Σε ειδική τελετή, παρουσία των πρώην πρωθυπουργών Κώστα Καραμανλή και Αντώνη Σαμαρά, της οικογένειας Έβερτ και εκατοντάδων κόσμου, ανάμεσά τους πολλών εκπροσώπων από τον πολιτικό, δημοσιογραφικό και καλλιτεχνικό χώρο έγινε μια συγκινητική εκδήλωση στην Τεχνόπολη στο Γκάζι χθες. Εκεί ο Δήμος Αθηναίων τίμησε τον Μιλτιάδη Έβερτ, ανήμερα των 36ων γενεθλίων του «Αθήνα 9.84» του ραδιοφώνου της πόλης, που δημιούργησε ως δήμαρχος ανοίγοντας το δρόμο στην ελεύθερη ραδιοφωνία στη χώρα. Η τελετή έγινε για την μετονομασία και επισήμως του Αμφιθεάτρου της Τεχνόπολης σε «Μιλτιάδης Έβερτ». Πολλοί θυμήθηκαν ιστορίες την εποχή που πρόεδρος της ΝΔ ήταν ο Έβερτ, ο αποκαλούμενος και μπουλντόζας και επί τη ευκαιρία με δεδομένο ότι είμαστε σε προεκλογική περίοδο συζήτησαν οι Κώστας Καραμανλής και Αντώνης Σαμαράς και τις πολιτικές εξελίξεις χαλαρά. Και οι δυο συμφώνησαν ότι αποτελεί μεγάλη επιτυχία του Κυριάκου Μητσοτάκη το ποσοστό της ΝΔ και εμφανίστηκαν αισιόδοξοι για την επίτευξη της αυτοδυναμίας στις προσεχείς εκλογές.
Στροφή στα Αριστερά
Χθες βράδυ μετά την Τεχνόπολη και την τελετή για τον Μ. Έβερτ είπα να κατέβω και προς τη Β’ Πειραιά και συγκεκριμένα στη Νίκαια, όπου θα έκανε την έναρξη της προεκλογικής του καμπάνιας για τις δεύτερες εκλογές ο Αλέξης Τσίπρας. Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ ήταν αρκετά καλύτερα σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες, σαν να πήρε τονωτική πολιτική ένεση από τους συγκεντρωμένους. Όλα χθες ήταν διαφορετικά. Ακόμα και το σκηνικό. Χαμηλό πόντιουμ για να υπάρχει επαφή με τον κόσμο και πίσω του εξέδρα με νέους ανθρώπους και στο ντεκόρ ήταν και τα πρόσωπα της νέας Εκλογικής Επιτροπής που εμφανίζονται και στα ΜΜΕ, δείγμα ότι θέλει να αλλάξει την βιτρίνα. Αυτό που με κέντρισε ήταν και η απόφασή του να στρίψει αριστερά και με την φρασεολογία του και αυτό ήταν δείγμα της αλλαγής στρατηγικής του. Και αναρωτήθηκα, μήπως άργησε όμως;
Επιχείρηση αλλαγής
Άρα η επιχείρηση άμεσης ανασυγκρότησης είναι ο βασικός στόχος του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ είναι αντικειμενικά, αυτό το διαπίστωσα και χθες στην συγκέντρωση, να μικρύνει την διαφορά από τη ΝΔ και να είναι η αξιωματική αντιπολίτευση την επομένη των εκλογών της 25ης Ιουνίου. Η στρατηγική των επόμενων εβδομάδων θα είναι η εξής: Να περάσει το μήνυμα στην κοινωνία, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι και θα παραμείνει κόμμα εξουσίας, όχι κόμμα διαμαρτυρίας, ούτε κόμμα συμπλήρωμα σε κυβερνήσεις της Δεξιάς, όπως είπε ο ίδιος ο Τσίπρας. Θα το πετύχει; Δύσκολο μετά το στραπάτσο των εκλογών του Μαΐου.
Οι ψηφοφόροι της τελευταίας στιγμής
Πώς θα γίνει αυτό; Με διόρθωση της στρατηγικής εν κινήσει, με αλλαγή της καμπάνιας του, με συλλογική λήψη αποφάσεων και άρα μένει στην άκρη η «κλειστή ομάδα» που αποφάσιζε, πιο σοβαρή παρουσία στα ΜΜΕ. Θετική ατζέντα, με ευθεία όμως αντιπαράθεση προγραμματική με τη ΝΔ και στόχευση στους αναποφάσιστους. Εξάλλου, όπως λένε στην Κουμουνδούρου, σύμφωνα με τα exit polls, την τελευταία μέρα αποφάσισε τι θα ψηφίσει περίπου το 20% των ψηφοφόρων. 1.206.000 ψηφοφόροι και από αυτούς 618.000 επέλεξαν τη ΝΔ και μόνο 156.000 τον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ. Μεγάλες διαφορές. Αποτυπώθηκαν και στις κάλπες.
Οι τελευταίες μυστικές δημοσκοπήσεις
Και μια που μιλάμε για κάλπες, έμαθα χθες κάποια αποτελέσματα μυστικών δημοσκοπήσεων που διενεργούνται για λογαριασμό κομμάτων. Έχουμε και λέμε. Νέα Δημοκρατία 41%, ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ 19%, ΠΑΣΟΚ 13%. ΚΚΕ και Ελληνική Λύση στα ίδια επίπεδα, τσιμπημένα προς τα πάνω. Μέσα στη Βουλή φαίνεται να μπαίνουν Πλεύση Ελευθερίας και Νίκη. Εκτός ο Βαρουφάκης – ο οποίος παρεμπιπτόντως φαίνεται να έχει πετάξει λευκή πετσέτα. Τα παραπάνω στοιχεία έχουν προέλθει και επεξεργαστεί το προηγούμενο διάστημα, δίχως να υπολογίζεται η διάθεση των ψηφοφόρων μετά τα όσα ακούστηκαν -κυρίως- από ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ για τη φορολογία και ΕΝΦΙΑ. Αναμένουμε το νέο κύμα δημοσκοπήσεων, μετά του Αγίου Πνεύματος.
Η βοήθεια Χριστοδουλάκη στον Ανδρουλάκη
Πάντως, πλάτη στον Νίκο Ανδρουλάκη έβαλε χθες ο Νίκος Χριστοδουλάκης, καθηγητής Οικονομικών και υπεύθυνος οικονομικού προγράμματος του ΠΑΣΟΚ μετά το χάος που δημιουργήθηκε σχετικά με τις προτάσεις του κόμματος για την φορολογία. Ο Ν. Χριστοδουλάκης σημείωσε ότι τις τελευταίες μέρες η ΝΔ έχει σηκώσει πολύ κουρνιαχτό για να ανακόψει την δυναμική του ΠΑΣΟΚ και προσπαθεί να αποδείξει ότι ετοιμάζει μια φοροεπιδρομή που θα πλήξει την μεσαία τάξη – όπως θεωρεί ότι έκανε και ο ΣΥΡΙΖΑ. Η κριτική αυτή είναι κακόβουλη, πρόχειρη και ξένη με την πραγματικότητα και εξηγεί ότι στο ΠΑΣΟΚ υπάρχει μια προσέγγιση διαφορετική και από τον ΣΥΡΙΖΑ και από την ΝΔ. «Με το πρόγραμμα μας εστιάζουμε μόνο στα πολύ πλούσια στρώματα και προτείνουμε μια ήπια φορολογική μεταβολή τόσο για να χρηματοδοτήσουμε κοινωνικές πολιτικές όσο και για να σηματοδοτήσουμε μια προσπάθεια μείωσης των ανισοτήτων» λέει.
Ο πάγος Ανδρουλάκη και Καστανίδη
Ο Νίκος Ανδρουλάκης ανέβηκε χθες στην Θεσσαλονίκη και έκανε ομιλία και όπως ήταν λογικό όλα τα βλέμματα έπεσαν πάνω και στον Χάρη Καστανίδη, μετά από αυτό που έγινε προ ημερών να κρατήσει, έστω και για δυο μέρες συμβολικά την έδρα, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ από τον πολύπειρο πρώην υπουργό. Ο Χ. Καστανίδης πήγε χθες στην Πολίχνη, όπου ήταν και άλλα στελέχη του κόμματος και βέβαια ψηφοφόροι. Αυτό που έμαθα ήταν ότι δεν αντάλλαξαν ούτε χειραψία, ενώ ο Χ. Καστανίδης δεν ακολούθησε τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ στην βόλτα που έκανε μετά.
Τα ρεκόρ του Σκλαβενίτη και το «2» της Lidl
Εάν κανείς ασχοληθεί αρκετά με τα ελληνικά σούπερ μάρκετ, θα δει δύο πράγματα. Το πρώτο είναι ότι ο Σκλαβενίτης παραμένει σε τροχιά ανάπτυξης με το μερίδιό του στην αγορά να αγγίζει το 38% όπως μαθαίνω. Το δεύτερο είναι ότι η Lidl έχει γράψει «2» μπροστά στο τζίρο της, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι έχει σύμφωνα με στελέχη της αγοράς έχει ξεπεράσει τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ και επί της ουσίας έχει ξεπεράσει τον ΑΒ Βασιλόπουλο που τζιράρει περίπου 1,96 δισεκατομμύρια ευρώ. Εάν λοιπόν θα μπορούσε να μιλήσει κανείς για δύο αναπτυσσόμενους παίκτες με στοχευμένη στρατηγική και κουλτούρα νικητή, τότε τα παραδείγματα του Σκλαβενίτη και της Lidl θα μπορούσε κάποιος να πει ότι είναι κάτι παραπάνω από αντιπροσωπευτικά. Κουλτούρα επένδυσης, παρουσιάζει και η αλυσίδα My Market.
Φυγή μετά από 2 χρόνια
Ο Βασίλης Κωστόπουλος είναι ένα στέλεχος με κεκτημένη εμπειρία στον χώρο της λιανικής και των καταστημάτων. Συνεργάστηκε με την εταιρεία αθλητικών ειδών Zakcret παλαιότερα και την τελευταία διετία ήταν επικεφαλής στον τομέα του Omnichannel για την Intersport του ομίλου Φουρλή. Αυτό που έμαθε πρόσφατα από κάποιους στην αγορά, είναι ότι ο Κωστόπουλος αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό του δρόμο, ο οποίος τον βρίσκει πλέον εκτός του ομίλου Φουρλή. Και σύντομα όπως μου λένε οι ίδιοι άνθρωποι το έμπειρο στέλεχος θα βρίσκεται σε άλλο κλάδο, εκτός λιανικής, συνεχίζοντας την καριέρα του στην μετά Intersport εποχή.
Η Ελλάδα της Louis Vuitton
Δεν ξέρω αν για εσάς αποτελεί είδηση, όμως για τον εμπορικό κόσμο είναι σίγουρα είδηση. Η Louis Vuitton έκανε ρεκόρ πωλήσεων στην Ελλάδα το 2022. Ο τζίρος της στην τελευταία οικονομική χρήση του 2022, ανήλθε στα 51,97 εκατ. ευρώ αυξημένος κατά 102,85%, ενώ τα καθαρά κέρδη ήταν 15,16 εκατ. ευρώ από 6,84 εκατ. ευρώ που ήταν το 2021. Φαίνεται ότι η ορμητικότητα της διάσημης μάρκας στην Ελλάδα δε θα σταματήσει εκεί. Γιατί εκτός από το κεντρικό κατάστημα – ναυαρχίδα που διατηρεί στη Βουκουρεστίου στο Κολωνάκι, θα έχει στη διάθεσή της τρία καταστήματα στη Μύκονο στη διάρκεια του καλοκαιριού και σύντομα ένα ακόμα στη Μαρίνα Βουλιαγμένης, όπου τώρα ολοκληρώνονται οι διαδικασίες ανακατασκευής της και θα διαθέτει και εμπορικά καταστήματα, εκτός από θέσεις ελλιμενισμού σκαφών και χώρους εστίασης. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι τα επόμενα χρόνια θα είναι ακόμα πιο ευοίωνα για τη Louis Vuitton στην Ελλάδα και ας μην ξεχνάμε το Ελληνικό όπου πιθανότατα θα επιδιώξει να μπει. Το μεγαλύτερο μέρος της πίτας των πωλήσεων βέβαια για τον διάσημο οίκο, προέρχεται από τους τουρίστες και το μικρότερο από τους Έλληνες πελάτες.
Η Marriott με Airbnb
Σε κάτι λίγες μέρες η Marriott, μία από τις μεγαλύτερες ξενοδοχειακές αλυσίδες στον κόσμο, ετοιμάζει ένα μεγάλο event όπου θα βρίσκονται πολλοί κραταιοί παίκτες της αγοράς του real estate και ιδιοκτήτες ακινήτων. Στην εκδήλωση που θα γίνει στο Island, θα είναι κλειστή και για λίγους και καλούς με όχι περισσότερα από 100 άτομα καλεσμένους, θα παρουσιάσει το όραμά της για τον τομέα του Airbnb. Και μην φανταστείτε φυσικά ότι η παγκοσμίου φήμης αλυσίδα το γύρισε στα διαμερίσματα πόλης και καλύπτει τους τουρίστες που έρχονται για city break στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη. Αντιθέτως, εκμεταλλεύεται πολυτελέστατες κατοικίες με όλες τις ανέσεις σε μερικές από τις πιο τουριστικές περιοχές της Ελλάδας. Μέσω αυτών απευθύνεται σε πελάτες υψηλού εισοδήματος. Πρόκειται για ένα μοντέλο που έχει καθιερώσει σε πολλές χώρες του κόσμου. Και από αυτές δεν θα μπορούσε να λείπει η Ελλάδα.
Σε πλειστηριασμό το σπίτι του Παπαργυρόπουλου
Ο Αργύρης Παπαργυρόπουλος θα μπορούσε να χαρακτηριστεί χωρίς αμφιβολία ως ένας από τους βασιλιάδες της νυχτερινής διασκέδασης στην Ελλάδα. Που τα έζησε και τα είδε όλα, συνεργάστηκε και ανέδειξε μεγάλα ονόματα στις πίστες και πλέον καλείται να αντιμετωπίσει μία σκληρή πραγματικότητα. Ο επιχειρηματίας θα κληθεί να ανακόψει τον πλειστηριασμό του σπιτιού του στη Γλυφάδα έναντι χρεών από πλευράς του. Η διαδικασία εκποίησης πρόκειται να γίνει τον προσεχή Οκτώβριο με 2,26 εκατομμύρια ευρώ τιμή έναρξης, εφόσον δεν αλλάξει κάτι. Η κατάσχεση του ακινήτου επιβλήθηκε λόγω χρεών 200.000 ευρώ. Και με αυτόν τον τρόπο ένας ακόμη κυρίαρχος της πάλαι ποτέ νυχτερινής Αθήνας έρχεται αντιμέτωπος με ένα διαφορετικό πρόσωπο της πραγματικότητας.