«Δεν υπέπεσε στην αντίληψή μου ότι εφημερίδες άλλαξαν πολιτική στάση εξαιτίας των χρημάτων που έλαβε από την καμπάνια ενημέρωσης για την αντιμετώπιση της πανδημίας», κατέθεσε σήμερα, Τρίτη (30/11), στην Εξεταστική Επιτροπή «για τη διερεύνηση της επιχείρησης πολιτικής χειραγώγησης της κοινής γνώμης, ευτελισμό των θεσμών και κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος» ο πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Ημερήσιων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΙΗΕΑ) Αλέξης Σκαναβής.
Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών σχετικά με το εάν έγινε σωστά η κατανομή της διαφημιστικής καμπάνιας στα ΜΜΕ είπε σχηματικά πως «κοιτάζοντας το δάσος δεν βλέπω να υπάρχει πρόβλημα, κοιτάζοντας ορισμένα από τα δέντρα μπορεί να βλέπει κανείς ορισμένα προβλήματα».
Σχετικά με το εάν υπήρχαν αντικειμενικά κριτήρια που ακολουθήθηκαν στην κατανομή των δύο εκστρατειών ενημέρωσης, απάντησε πως δεν γνωρίζει εάν υπήρξαν κάποια ειδικά κριτήρια στην κατανομή, σύμφωνα με το ΑΠΕ ΜΠΕ. Αυτά, είπε, θα πρέπει να αναζητηθούν στη σύμβαση μεταξύ του Δημοσίου και των διαφημιστικών εταιρειών που έκαναν την διαχείριση της κάθε καμπάνιας – και αυτοί είναι που θα πρέπει να ερωτηθούν και όχι η ΕΙΗΕΑ.
Προσέθεσε πως, κατά την επαγγελματική του εμπειρία, πάντα σε κάθε διαφημιστική καμπάνια υπάρχουν κριτήρια που ακολουθούν οι διαφημιστικές εταιρείες στις καταχωρήσεις που κάνουν και ανάλογες είναι και οι τιμολογήσεις τους.
«Τα ΜΜΕ δε διαχειρίστηκαν δημόσια χρήμα, πληρώθηκαν για τις καταχωρήσεις που έκαναν»
Υπογράμμσε πως δεν υπήρξε διαχείριση δημοσίου χρήματος από τα ΜΜΕ αλλά υπήρξε ένα συγκεκριμένο διαφημιστικό έργο (καταχωρήσεις) που τους ανατέθηκε και αυτά το εκτέλεσαν.
«Οι εφημερίδες πληρώθηκαν από το Δημόσιο για τις καταχωρήσεις που έκαναν με την αποστολή των σχετικών τιμολογίων και την επισύναψη των δημοσιεύσεων», είπε.
Σημείωσε, εξάλλου, πως την καμπάνια για το «Μένουμε σπίτι» τα μέσα ενημέρωσης την έχουν πληρωθεί όχι όμως ακόμα και αυτή της εκστρατείας που αφορούσε τον εμβολιασμό.
Χαρακτήρισε πετυχημένης απόδοσης την πρώτη διαφημιστική καμπάνια για το «Μένουμε σπίτι» ενώ για την καμπάνια του εμβολιασμού ανέφερε ότι η προσωπική του άποψη είναι πως θα έπρεπε να υπάρξει και μια νέα ανάλογη καμπάνια ενημέρωσης για την τρίτη δόση και για όσους δεν έχουν ακόμα εμβολιαστεί.
Εκτίμησε, πάντως, πως ακόμα και εάν δεν υπήρχαν καμπάνιες ενημερώσεις από την κυβέρνηση οι εφημερίδες και τα μέσα θα έγραφαν τα ίδια που γράφουν και σήμερα για την ανάγκη μέτρων προστασίας από την πανδημία και θα έκαναν την ίδια ενημέρωση.
Ερωτηθείς για το εάν στην καμπάνια ενημέρωσης, εκτός της προβολής των μηνυμάτων, υπήρξε και υποχρέωση για την καταχώρηση συνεντεύξεων ειδικών αλλά και πολιτικών προσώπων ανέφερε πως δεν υπήρξε κάτι τέτοιο και αυτές αφορούσαν μόνο τις ενημερωτικές καταχωρήσεις των σχετικών μηνυμάτων.
Απαντώντας για το εάν θα μπορούσαν αυτά τα μηνύματα να ήταν δωρεάν, είπε πως εάν υπήρχε ένας σχετικός νόμος αυτό θα μπορούσε να επιβληθεί. Όμως με τα ισχύοντα στον έντυπο Τύπο υποχρέωση δωρεάν καταχώρησης κοινωνικών μηνυμάτων δεν υπάρχει, παρά μόνο -εξ όσων γνωρίζει- υπάρχει μια σχετική πρόνοια για τα πανελλήνια ραδιοτηλεοπτικά μέσα.
Για τη μερίδα του Τύπου που δεν συμπεριλήφθηκε στην εκστρατεία
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων δεν θέλησε να σχολιάσει το γεγονός ότι ορισμένες εφημερίδες δεν συμπεριελήφθησαν στις ενημερωτικές εκστρατείες.
Ερωτηθείς ειδικά για τον αποκλεισμό της εφημερίδας Documento από την πρώτη καμπάνια του «Μένουμε σπίτι» απάντησε πως εκείνη την περίοδο εκείνος δεν ήταν καν μέλος της Ένωσης όπως και η εν λόγω εφημερίδα.
Παρατήρησε δε ότι «δεν δημοσιεύονται οι πωλήσεις της συγκεκριμένης εφημερίδας από κάποιο πρακτορείο», ωστόσο μετά από επίμονες ερωτήσεις βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ αναγνώρισε πως στον κατάλογο υπάρχουν και άλλες εφημερίδες που δεν δημοσιοποιούν τις πωλήσεις τους αλλά παρόλα αυτά τους δόθηκαν καταχωρήσεις.
Κληθείς να σχολιάσει ότι μια εφημερίδα ενώ πήρε υψηλό ποσοστό διαφήμισης μετά από μικρό χρονικό διάστημα ανέστειλε την κυκλοφορία της, ο κ. Σκαναβής ανέφερε πως το θέμα είναι εάν έκανε ή όχι τις καταχωρήσεις.
Ζήτησε από τα μέλη της εξεταστικής να μην μπερδεύουν τη διαφήμιση με τις επιχορηγήσεις ή τις χρηματοδοτήσεις καθώς αυτές οι εκστρατείες ήταν διαφημιστικές καμπάνιες και όχι επιχορηγήσεις στήριξης των ΜΜΕ.