Ο γγ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας σε σημερινή του ομιλία στην ημερίδα του ΚΣ της ΚΝΕ για τον σχολικό εκφοβισμό, αφού τόνισε ότι η ημερίδα δεν αποσκοπεί στο να «κλείσει» τη συζήτηση, αντίθετα επιδιώκει να συμβάλει στον προβληματισμό, ανάφερε ότι υπό το βάρος των εξελίξεων με τον τραγικό θάνατο του σπουδαστή στα Ιωάννινα, η κυβέρνηση έσπευσε να φέρει στη Βουλή νομοθετική παρέμβαση για την ποινικοποίηση του σχολικού εκφοβισμού, προσθέτοντας ότι με βάση τα στοιχεία που ορίζουν το φαινόμενο, «η εκστρατεία ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό πατάει πάνω σε πραγματικά γεγονότα».
Επισήμανε ότι «τα προβλήματα παραβατικής συμπεριφοράς και σχολικού εκφοβισμού δεν λύνονται με το να βάζουμε τα πάντα κάτω από την ταμπέλα του bullying. Να ταυτίζονται, κάτω από έναν τίτλο- ομπρέλα, διαφορετικά πράγματα, συμπεριφορές που έχουν διαφορετικά κίνητρα και αποτελέσματα».
Ανέφερε ότι είναι γνωστό σε όλους πως τα παιδιά στην προσπάθεια κοινωνικοποίησής τους έρχονται σε συγκρούσεις και διαμάχες, με τα περιστατικά να λύνονται από τα ίδια, με τη βοήθεια εκπαιδευτικών και γονιών, τόνισε πως η καθημερινότητα των παιδιών ήταν και είναι γεμάτη από τέτοια παραδείγματα, καθώς «η διαμόρφωση του χαρακτήρα και της προσωπικότητας δεν γίνεται σε πειραματικό σωλήνα», υπογραμμίζοντας όμως, ταυτόχρονα πως «από αυτήν την παραδοχή δεν προκύπτει βέβαια το συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα».
Εντόπισε τις αιτίες του προβλήματος στη φύση του καπιταλιστικού συστήματος που καλλιεργεί τον ανταγωνισμό και την κοινωνική βαρβαρότητα, με τους νέους να ακούν πως πρέπει να βρουν τρόπο να βολευτούν οι ίδιοι και ταυτόχρονα να μην ασχολούνται με αγώνες, διεκδικήσεις και συλλογική οργάνωση που θεωρούνται «ξεπερασμένα» και «χωρίς κανένα όφελος».
Πρόσθεσε ότι αυτές οι αντιλήψεις αναπαράγονται και από το εκπαιδευτικό σύστημα με τη μετατροπή του σχολείου σε εξεταστικό κέντρο και της μόρφωσης σε «δεξιότητες», με σκοπό την «ανταγωνιστικότητα» και με τελικό αποτέλεσμα το σμπαράλιασμα της προσωπικότητας του νέου ανθρώπου.
Ο κ. Κουτσούμπας αναφέρθηκε στη συνέχεια, στη σημασία και τον πρωταρχικό ρόλο των πολύπλοκων και αντιφατικών κοινωνικών σχέσεων και κοινωνικών συνθηκών που εμπεριέχουν τα κίνητρα και τους σκοπούς της δραστηριότητας των ατόμων που τη συνθέτουν, για να τονίσει ότι είναι εξίσου λάθος να αποδίδεται η παραβατική συμπεριφορά μόνο στη φύση του ανθρώπου ή αποκλειστικά στο περιβάλλον και τον κοινωνικό περίγυρο.
Συμπλήρωσε δε, ότι το δεύτερο αξιοποιείται για να ενοχοποιηθούν τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών και περιοχών.
Ο κ. Κουτσούμπας ανέφερε ότι η κοινωνία και η ηθική της καθορίζονται από το συγκεκριμένο κοινωνικοοικονομικό σύστημα στο οποίο υπάρχουν και εκεί πρέπει να αναζητηθούν οι νέες μορφές παρενόχλησης. Πρόσθεσε ότι αυτές εμφανίστηκαν και μέσω της χρήσης του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία προβάλλουν ως τρόπους επικοινωνίας οι μονοπωλιακοί όμιλοι που συνεχώς θησαυρίζουν, υπενθυμίζοντας ότι είναι οι ίδιοι που καλλιέργησαν τη λογική της «κλειδαρότρυπας».
Επισήμανε ότι το ίδιο το καπιταλιστικό σύστημα προβάλλει την επιθετικότητα και αποθεώνει τη βία, ενώ αυτοί που «κόπτονται να “πατάξουν τη βία στα σχολεία” είναι οι κυβερνήσεις και τα αστικά κόμματα που μαζί με την Ε.Ε. και το ΝΑΤΟ, συμμετέχουν σε ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις και πολέμους σκοτώνοντας και σακατεύοντας εκατομμύρια παιδιά».
Αναφέροντας σειρά παραδειγμάτων, είπε ότι «καλλιεργούν, με λίγα λόγια, αξίες, τρόπους και στάσεις ζωής που τελικά αντιστρατεύονται την ίδια την ανθρώπινη υπόσταση, κατακερματίζουν τη νεανική προσωπικότητα, διαμορφώνουν νέους ανθρώπους φοβισμένους, αδύναμους να πάρουν τη ζωή στα χέρια τους».
Τόνισε ότι στο ζήτημα «αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού» έχει στηθεί ολόκληρη επιχείρηση στην οποία συμμετέχουν και διάφορες ΜΚΟ «που διαχειρίζονται τεράστια κονδύλια», προσθέτοντας ότι το ζήτημα δεν λύνεται έτσι, ούτε και με παρεμβάσεις εισαγγελέων και «περιπολίες» μαθητών και καθηγητών.
Αντίθετα, είπε ο κ. Κουτσούμπας, η αντιμετώπιση του προβλήματος βρίσκεται στην αναζήτηση των ριζικά διαφορετικών αξιών από αυτές που μας προβάλλουν και ταυτόχρονα τις νομοθετούν.
Τόνισε ότι στη θέση του ανταγωνισμού πρέπει να μπει η ομαδικότητα και η αλληλεγγύη, στη θέση της αδιαφορίας, η οργανωμένη διεκδίκηση και στη θέση της καλλιέργειας κλίματος γενικής απειλής μαθητών από μαθητές, να μπαίνει το σύνθημα: «Ένας για όλους και όλοι για έναν», «μαζί είμαστε πιο δυνατοί».
Ο κ. Κουτσούμπας είπε ότι η συζήτηση για την αντιμετώπιση του ζητήματος πρέπει να γίνει υπόθεση των συλλόγων, των σωματείων, των γονιών και φυσικά των ίδιων των μαθητών και φοιτητών- σπουδαστών, μέσα από τα μαθητικά τους συμβούλια, μέσα από τους συλλόγους τους.
Ανέφερε ότι για το ΚΚΕ και την ΚΝΕ, η συζήτηση γύρω από τα προβλήματα της νεολαίας ποτέ δεν ήταν αποστειρωμένη και ακαδημαϊκού τύπου, προσθέτοντας ότι η δράση της ΚΝΕ καλλιεργεί πλατιά και μαζικά στη νεολαία αξίες, πρότυπα και ιδανικά που έρχονται σε ρήξη με τη σήψη και τη διαφθορά που γεννά ο καπιταλισμός με τα αστικά πρότυπα ζωής.
Ο κ. Κουτσούμπας τόνισε ότι, ιδιαίτερα στα χρόνια της κρίσης, έγιναν, επί πληρωμή, από διάφορα κέντρα συμβουλευτικής γονέων και υπογράμμισε ότι «κανένα ζήτημα, με όποια μορφή και αν εμφανίζεται, δεν είναι άχρωμο, ουδέτερο και αταξικό».
Εξέφρασε επίσης, τον προβληματισμό του για το γεγονός ότι επιχειρείται να εμφανιστούν ως «βίαιες» οι κινητοποιήσεις του εργατικού- λαϊκού κινήματος.
«Ο δρόμος για θετικές αλλαγές στη ζωή της νεολαίας, για συνολική ποιοτική αλλαγή, γίνεται ορατός στον βαθμό που οι νέες και οι νέοι μέσα και από την ίδια τους την πείρα, από την οργάνωση του αγώνα της συλλογικής διεκδίκησης και της αλληλεγγύης θα θέσουν στην προμετωπίδα της πάλης τους, τον στόχο της κατάργησης του συστήματος της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, του καπιταλισμού, για την οικοδόμηση μιας νέας κοινωνίας, του σοσιαλισμού- κομμουνισμού» κατέληξε ο γγ της ΚΕ του ΚΚΕ.