«Προχωράμε τον μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ», τόνισε ο Κυριάκος Πιερρακάκης, ο οποίος ενημέρωσε την Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, λέγοντας πως η τροπολογία ήδη βρίσκεται στη Γενική Γραμματεία της κυβέρνησης, ότι ολοκληρώνονται οι σχετικές εκθέσεις και πως θα κατατεθεί εντός της ημέρας και επισήμως στο Κοινοβούλιο.
Παράλληλα, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης προχώρησε σε ενημέρωση των κομμάτων για τις στοχεύσεις της τροπολογίας, ενώ «άτυπα» έδωσε το κείμενο της τροπολογίας «πρώτο βήμα για την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου για τον μετασχηματισμό και εκσυγχρονισμό των ΕΛΤΑ», προκειμένου να έχουν περισσότερο χρόνο για να τη μελετήσουν.
Ο υπουργός υπογράμμισε την άμεση αναγκαιότητα της υλοποίησης ενός σχεδίου μετασχηματισμού και εκσυγχρονισμού των ΕΛΤΑ για να μπορέσει να διαδραματίσει τον ρόλο του ως καθολικού παρόχου και να ανταγωνιστεί την αγορά. Επισήμανε πως «διεθνώς, υπάρχει πτώση στο τζίρο που έχει το γράμμα και αύξηση στο τζίρο που έχει το δέμα. Και αυτό έχει ωθήσει διεθνώς τη συζήτηση στο να πρέπει παντού να γίνει μετασχηματισμός των εκάστοτε Ταχυδρομείων.
«Οι περισσότερες χώρες αυτό το έκαναν πριν από εμάς. Η Δανία είναι ένα παράδειγμα- θα σας έλεγα ότι το υφιστάμενο πλάνο του μετασχηματισμού που διαμόρφωσε το υπουργείο Οικονομικών, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η ΕΣΥΠ και τα ΕΛΤΑ είναι εμπνευσμένο από αυτή τη χώρα, ανν και άλλες χώρες όπως η Ιρλανδία, η Νορβηγία το έχουν ακολουθήσει», σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης.
Υπογράμμισε την αναγκαιότητα μετασχηματισμού και εξυγίανσης των ΕΛΤΑ, σημειώνοντας: «Πριν λίγους μήνες τα ΕΛΤΑ είχαν μηνιαίο έλλειμμα 7,2 εκατ. ευρώ το μήνα. Αυτήν τη στιγμή έχει καταφέρει η διοίκησή τους να το έχει περιορίσει στα 4,7 εκατ. ευρώ το μήνα. Η μισθολογική δαπάνη ακόμη και σήμερα φτάνει το 67% συνολικά του οργανισμού, κάτι το οποίο εκ των πραγμάτων πρέπει να αλλάξει. Επίσης ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εταιρείας δεν έχει προχωρήσει και αυτό δεν επιτρέπει στην εταιρεία -ιδιαίτερα στην αύξηση της κίνησης του κούριερ- να δημιουργήσει οικονομίες κλίμακας».
Επίσης, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο υπουργός ανέφερε πως μέχρι σήμερα «τα ΕΛΤΑ είχαν την υποχρέωση του κανόνα Χ+1 στο “γράμμα”, δηλαδή το γράμμα πρέπει να φτάσει την επόμενη ημέρα στον παραλήπτη του», σημειώνοντας πως «η ευρωπαϊκή βέλτιστη πρακτική είναι στο Χ+5» και προσέθεσε: «Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων έπειτα από διαβούλευση αποφάσισε από τη νέα χρονιά αυτό να γίνει Χ+3, πράγμα το οποίο εκ των πραγμάτων θα διευκολύνει ζητήματα που έχουν σχέση με την καθολική υπηρεσία και με το οργανωσιακό μοντέλο της εταιρείας».
Παράλληλα, μεταξύ άλλων, τόνισε πως «σημαντικός είναι και ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός, καθώς τα ΕΛΤΑ “τρέχουν” με Windows XP».
Αναφερόμενος στο οργανωσιακό μοντέλο των ΕΛΤΑ, ο υπουργός τόνισε ότι θα «ακουμπά» στην υποχρέωση του καθολικού παρόχου. Αυτό που θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό θα είναι «το λειτουργικό μοντέλο, καθώς υπάρχει η λεγόμενη λογική του shopping shop, δηλαδή να λειτουργούν ΕΛΤΑ και εντός μίας άλλης επιχείρησης».
Συνοψίζοντας τους στόχους του στρατηγικού σχεδίου της κυβέρνησης, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνηση έστειλε το μήνυμα: «Τα ΕΛΤΑ να συνεχίσουν να παρέχουν την καθολική υπηρεσία και να την παρέχουν παντού. Να υπάρξει ο μέγιστος δυνατός σεβασμός στα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου. Να εξασφαλίζεται η κοινωνική του διάσταση. Θέλουμε τα χρήματα τα οποία θα βάλει ο Έλληνας φορολογούμενος στα ΕΛΤΑ μέσω του κράτους να μπορέσει να τα πάρει πίσω μέσω της λειτουργικής κερδοφορίας της επιχείρησης και της αύξησης της περιουσίας της εταιρείας με τη συμμετοχή στρατηγικού επενδυτή».
Έντονες οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης
Από την πλευρά τους, τα κόμματα της αντιπολίτευσης αντέδρασαν έντονα. Ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ, Μάριος Κάτσης, ανέφερε πως «δεν μπορεί να συζητάμε εδώ μια τροπολογία που δεν έχει κατατεθεί και δεν ξέρουμε τι αναφέρει, χρειαζόμαστε το έγγραφο», διαφορετικά «μιλάμε για εκθέσεις ιδεών και απόψεων». «Το Κοινοβούλιο δεν μπορεί να γίνεται λάστιχο… και να υποβαθμίζεται» τόνισε, ενώ υποστήριξε ότι ο μεσοπρόθεσμος και μακροπρόθεσμος ορίζοντας της κυβέρνησης είναι η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ «και μάλιστα να δοθεί το φιλέτο σε ιδιώτη».
Το μέλλον των ΕΛΤΑ «δεν είναι ούτε η απαξίωσή τους, ούτε η παράδοσή τους στα ιδιωτικά συμφέροντα». Ως «κόκκινες γραμμές» έθεσε τα ΕΛΤΑ να παραμείνουν υπό δημόσιο έλεγχο, να εξασφαλιστεί ότι ο ιδιώτης που θα έχει τη πλειοψηφία θα διατηρήσει τα καταστήματα των ΕΛΤΑ ακόμα στα πιο απομακρυσμένα χωριά της επικράτειας.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Βασίλης Κεγκέλογλου, αφού καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι επί ενάμιση χρόνο αδιαφόρησε για τα θέματα των ΕΛΤΑ, την κατηγόρησε ότι φέρνει το θέμα αιφνιδιαστικά με μια τροπολογία σε ένα άσχετο νομοσχέδιο, λέγοντας ότι «δεν είναι τυπικό το θέμα, αλλά ουσίας, καθώς για ένα τόσο σοβαρό θέμα χρειαζόταν νομοσχέδιο που θα έμπαινε στη δημόσια διαβούλευση, συνεννοήσεις και κανονική νομοθέτηση στη Βουλή με ακρόαση φορέων, ως νομοσχέδιο».
Σε κάθε περίπτωση, ζήτησε εάν η κυβέρνηση επιμείνει στην κατάθεση της τροπολογίας, αυτή να μην είναι με ένα άρθρο και τα άρθρα να τεθούν ξεχωριστά σε ψηφοφορία, «γιατί σε ορισμένα από όσα ακούσαμε συμφωνούμε και σε άλλα όχι, έτσι θα πρέπει να μπορούμε και να ψηφίσουμε ξεχωριστά την κάθε διάταξη».
Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Μαρία Κομνηνάκα, ζήτησε από τον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής να μην καταθέσει καθόλου αυτή την τροπολογία. «Δεν μπορεί στη λήξη των συνεδριάσεων να έρχεται ο υπουργός να μας ενημερώσει, χωρίς να υπάρχει η τροπολογία, χωρίς να έχει υπάρξει καμία διαβούλευση, να μην έχουμε ακούσει τους εργαζόμενους», είπε και προσέθεσε: «Σταματήστε αυτή την αθλιότητα, δεν μπορεί να λειτουργήσει έτσι η Βουλή, δεν είναι δυνατόν την στιγμή που λόγω της πανδημίας ο κόσμος δεν μπορεί να διαμαρτυρηθεί και να αντιδράσει, εσείς να φέρνετε νομοθετήματα ορυμαγδού».
Έντονη διαφωνία για τον τρόπο νομοθέτησης και από τον ειδικό αγορητή της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνο Χήτα, ενώ και ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25, Γιώργος Λογιάδης, σχολίασε πως αυτή η πρακτική ονομάζεται «κακονομία» και ανέφερε σκωπτικά πως «η κυβέρνηση προφανώς επιλέγει να καταθέτει την τροπολογία αυτή στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικού για την πάταξη του λαθρεμπορίου, καθώς φαίνεται θεωρεί τα ΕΛΤΑ παραεμπόριο»
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης απαντώντας στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης ανέφερε: «Δεν είναι η τροπολογία στο παρά ένα, τα ΕΛΤΑ είναι στο παρά ένα… Άλλες χώρες έκαναν τον μετασχηματισμό των ταχυδρομείων τους πριν πέντε, δέκα και δεκαπέντε χρόνια».
«Η τροπολογία αφορά την καταβολή της καθολικής υπηρεσίας 2013-2020, και από εκεί και πέρα υπάρχει μια σειρά ρυθμίσεων για την εθελούσια έξοδο, κάτι που είναι γενικά αποδεκτό από τον οργανισμό και τα στελέχη του, καθώς και τις διατάξεις για τη νέα πολιτική προμηθειών, και το τι θα γίνει με τους νέους εργαζόμενους. Αυτά θα μας βοηθήσουν να ανταπεξέλθουν τα ΕΛΤΑ στη μεγάλη επένδυση που κάνει ο φορολογούμενος για να μείνουν όρθια. Συμφωνούμε να μείνουν όρθια τα ΕΛΤΑ», είπε ο κ. Πιερακάκης και υπενθύμισε απευθυνόμενος στον τομεάρχη του ΣΥΡΙΖΑ ότι «καταστήματα των ΕΛΤΑ έκλεισαν και επί προηγούμενης κυβέρνησης».