Σκληρή απάντηση σε Γερουλάνο και Νικητιάδη δίνει ο βουλευτής Ευβοίας και Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της ΝΔ Κώστας Μαρκόπουλος σχετικά με τις σπατάλες στον ΕΟΤ. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρώην υπουργός και βουλευτής Β’ Αθηνών ΝΔ Άρης Σπηλιωτόπουλος.
Συγκεκριμένα, στη χθεσινή δήλωση του υφυπουργού Τουρισμού Γιώργου Νικητιάδη μετά το πόρισμα των ελεγκτών δημόσιας διοίκησης για την κατάσταση στον Οργανισμό «εάν υπάρξουν πολιτικές ευθύνες ο εισαγγελέας θα στείλει αμελλητί το φάκελο του ΕΟΤ στη Βουλή», και πως «ο Π. Γερουλανος διέταξε Ένορκη Διοικητική Εξέταση προκειμένου οι υπάλληλοι που δεν έκαναν καλά τη δουλειά τους να τιμωρηθούν» ο κ. Μαρκόπουλος παραθέτει τη δική του αιχμηρή απάντηση δίνοντας -όπως αναφέρει- χειροπιαστά στοιχεία στους μέχρι σήμερα «προφορικούς αποπροσανατολισμούς και τους ελάχιστους επαγγελματίες λασπολόγους».
Αναλυτικότερα, στην ανακοίνωσή του γράφει:
«Η σημερινή πολιτική ηγεσία ομιλεί περί χρεών από την πρώτη μέρα διότι:
1. Όταν ανέλαβε, το κράτος χρωστούσε 15 εκ. ευρώ από τα 50 του ΠΔΕ, που έδωσε αρχές του 2010 και 25 εκ. ευρώ από την δεσμευτική αύξηση της διαφήμισης που ΠΟΤΕ δε διεκδίκησε και ποτέ δεν έλαβε, βέβαια, από το Υπ. Οικονομικών.
2. Στα έσοδα του ΕΟΤ είχε συνυπολογιστεί, από την άνοιξη του 2009, ποσό 40-45 εκ. ευρώ από την λειτουργική τακτοποίηση των ξενοδοχείων (συμφωνία με ΞΕΕ) που είχε ψηφιστεί και είναι ακόμα νόμος του κράτους, ανενεργός ωστόσο με ευθύνη της νέας κυβέρνησης. Δεν προχώρησε, άρα δεν εισεπράχθη το ποσόν ΠΟΤΕ.
Έτσι η σημερινή ηγεσία στέρησε τον ΕΟΤ από 70 εκ. ευρώ (25+45) και έχει τεράστια ευθύνη για το μέλλον του. Ή ψεύδονται ή δεν αντιλαμβάνονται. Στην αρχή πίστευα το δεύτερο. Τώρα πλέον γνωρίζω καλά. Είναι η πολιτική του ΠΑΣΟΚ να ακυρώσει τη Ν.Δ. για να επιβιώσει από τις επιλογές του…».
Παράλληλα, αναφέρει πως:
«Επί της ουσίας και επειδή στην 3ετία δεν διακρίνεται η συμμετοχή του οκταμήνου Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2009, που είχα την πολιτική ευθύνη, έχω να διευκρινίσω τα παρακάτω:
1. Οι διαφημιστικές ενέργειες του ΕΟΤ βασίστηκαν στην ήδη υπάρχουσα δέσμευση της κυβέρνησης, δια στόματος του τ. πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή, για αύξηση της διαφήμισης της χώρας κατά 50%. Έτσι προϋπολογίστηκαν 50 εκ. ευρώ και 25 εκ ευρώ (50% αύξηση) από το Π.Δ.Ε (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) και επιπροσθέτως 16 εκ. ευρώ από τον ίδιο προϋπολογισμό του ΕΟΤ. Συνολικά 91 εκ. ευρώ.
2. Το σύνολο των διαφημιστικών εξόδων του ΕΟΤ μέχρι Οκτώβριο 2009, οπότε και παρέδωσα το Υπουργείο, ήταν 83 εκ. ευρώ. Άρα έμεινε υπόλοιπο…. Η κατανομή περιελάμβανε διαφήμιση εξωτερικού, διαφημιστικά περίπτερα, επιχορήγηση Νομαρχιών, διαφήμιση εσωτερικού τουρισμού.
3. Ειδικά για την διαφήμιση εξωτερικού, έγιναν συμβάσεις με τους νόμιμους αποκλειστικούς εκπροσώπους των μέσων προβολής που επελέγησαν ανά τον κόσμο. Τα απολύτως στενά χρονικά περιθώρια δεν επέτρεπαν διαδικασίες media-shop, που εξάλλου θα αφαιρούσε τουλάχιστον 15-20% από την τελική διαφήμιση σαν νόμιμο επιχειρηματικό κέρδος.
Οι συμβάσεις έγιναν κατά την πάγια τακτική που ακολουθούν οι υπηρεσίες του ΕΟΤ, με εισήγηση και βεβαίωση του σύννομου της σύμβασης από το νομικό σύμβουλο, που σημειωτέον δεν είναι πολιτική επιλογή αλλά υπηρεσιακός παράγων. Το ίδιο νόμιμες εκρίθησαν 3 συμβάσεις, άνω του 1 εκ. ευρώ, που εστάλησαν για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Όσες δε συμβάσεις έφθασαν σε σημείο αποπληρωμής, έλαβαν την έγκριση του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που είναι εγκατεστημένος στον ΕΟΤ. Κανείς δεν προπληρώθηκε. Όσοι πληρώθηκαν αυτό έγινε στο τέλος, με προσκόμιση αποδείξεων διαφήμισης και όλων των νομίμων δικαιολογητικών (συμπεριλαμβανομένων και τιμολογίων) που οι υπηρεσίες ζητούν και ελέγχουν».
Με ανακοίνωσή του και ο Άρης Σπηλιωτόπουλος κάνει λόγο για «κατευθυνόμενες διαρροές» από την ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού. Συγκεκριμένα:
«Η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου έχει τόσο ασθενή μνήμη που ξεχνάει ή κάνει δήθεν πως δεν θυμάται ότι το επιπλέον ποσό των πιστώσεων που έκανε ο ΕΟΤ για διαφημιστικούς σκοπούς- πέραν δηλαδή του ορίου του προϋπολογισμού- είναι η κατά 50% ενίσχυση της χρηματοδότησης που ενέκρινε ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής στην Κυβερνητική Επιτροπή το καλοκαίρι του 2008. Ο ελληνικός τουρισμός κατάφερε εκείνη την κρίσιμη σε παγκόσμιο επίπεδο χρονιά να βγει ενισχυμένος με αύξηση επισκεπτών και συναλλάγματος χάρη στην απόφαση του πρώην πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή και του αρμόδιου οργάνου της Κυβερνητικής Επιτροπής να εγκρίνει το πακέτο ενίσχυσης του ελληνικού τουρισμού που είχε εισηγηθεί τότε ο Ά. Σπηλιωτόπουλος ως Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξη. Η κυβέρνηση της ΝΔ υπηρέτησε έμπρακτα την εξωστρέφεια του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας αυξάνοντας τον προϋπολογισμό κατά 50% (περίπου 100.000.000 ευρώ) με σκοπό την ενίσχυση της διαφημιστικής προβολής του ελληνικού τουρισμού στις μεγάλες διεθνείς τουριστικές αγορές.
Από το 2005 υπάρχει ένα ποσό της τάξεως των 35 εκατ. ευρώ από Υπουργό σε Υπουργό, το οποίο προήλθε εκείνο το έτος καθώς όταν ιδρύθηκε το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης δεν υπήρξε προϋπολογισμός και όλες οι διαφημιστικές ενέργειες- που καλώς έγιναν τότε και αποτέλεσαν τη βάση για την μετέπειτα προώθηση του ελληνικού τουρισμού- έγιναν χωρίς ουσιαστικό προϋπολογισμό. Κάθε Υπουργός παρελάμβανε τις ίδιες εκκρεμότητες, και έτσι όλοι οι προγενέστεροι μεταξύ των οποίων και ο κ. Άρης Σπηλιωτόπουλος όσο διάστημα διετέλεσε Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης αντεπεξήλθαν συνεχίζοντας την διαφήμιση που ήταν κάθε χρόνο απαραίτητη.
Με διαρροές η ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού επιδιώκει να αιωρείται στην ατμόσφαιρα ένα περίεργο κλίμα για δήθεν παράτυπες διαδικασίες που ακολούθησε ο ΕΟΤ τόσο την περίοδο που ο κ. Άρης Σπηλιωτόπουλος διετέλεσε Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης, όσο και συνολικά επί κυβερνήσεων της ΝΔ. Ουδέν αναληθέστερον αυτού, από τη στιγμή που οι διαδικασίες αυτές προβλέπονται κατά γράμμα από το καταστατικό του ΕΟΤ, φέρουν την έγκριση νομικών συμβούλων και ακόμα περισσότερο έχουν σφραγίδα και υπογραφή από τον αρμόδιο ανεξάρτητο Επίτροπο του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Αν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού αμφισβητεί τη νομιμότητα όσων συμβάσεων του ΕΟΤ έχουν συναφθεί και εκτελεστεί κατόπιν πάντα της σύμφωνης γνώμης των αρμόδιων Επιτρόπων, τότε δεν έχει παρά να δηλώσει ευθέως ότι δεν εμπιστεύεται τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα του Υπουργείο Δικαιοσύνης. Αναφορικά με τις απευθείας αναθέσεις διαφημιστικών πακέτων σε μέσα του εξωτερικού, θα είχε ενδιαφέρον αν η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου μπορούσε να μας πει με ποιον τρόπο θα οργάνωνε η ίδια διεθνείς… «ανοιχτούς» διαγωνισμούς για την προβολή του ελληνικού τουρισμού σε διεθνή δίκτυα όπως το CNN, NBC, BBC κ.α.. Κάτι τέτοιο θα αποτελούσε μία ομολογουμένως… πρωτοτυπία για τη χώρα μας, η οποία από τη στιγμή που θέλαμε να προβληθεί σε αυτά τα διεθνή δίκτυα, έπρεπε ως εκ τούτου να πληρώσουμε απευθείας τα αντίστοιχα διαφημιστικά πακέτα, όπως γίνεται τα τελευταία είκοσι χρόνια.
Είναι αναληθές να διαρρέεται ότι ο ΕΟΤ, τη συγκεκριμένη περίοδο, υλοποίησε διαφημιστικές κινήσεις προβολής της χώρας στο εξωτερικό χωρίς στρατηγικό διαφημιστικό πρόγραμμα. Τόσους μήνες στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, η σημερινή πολιτική ηγεσία του θα μπορούσε να είχε βρει λίγο χρόνο να διαβάσει έστω τα βασικά σημεία της στρατηγικής που εκπονήθηκε σε συνεργασία με διεθνή σύμβουλο και εισηγούνταν τον τρόπο και τα μέσα προβολής της νέας εικόνας του ελληνικού τουρισμού στο εξωτερικό με γνώμονα την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την ανάδειξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού».
Και καταλήγει πως: «η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού προσπαθεί να
αποπροσανατολίσει παίζοντας το ρόλο του Ιεροκήρυκα της διαφάνειας. Το κυριότερο απ’ όλα είναι η σημερινή πολιτική ηγεσία Πολιτισμού και Τουρισμού να δώσει εξηγήσεις για τη ζημιά 1 δις ευρώ την οποία αναμένεται να έχει υποστεί- σύμφωνα με στοιχειοθετημένους υπολογισμούς- ο ελληνικός τουρισμός από τότε που παρέλαβε στα χέρια της την τουριστική πολιτική της χώρας μας μέχρι το κλείσιμο της φετινής χρονιάς».