Με μαθητές του 3ου γυμνασίου Πολίχνης συνομίλησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης για το θέμα του σχολικού εκφοβισμού. Ο πρωθυπουργός άκουσε τις εμπειρίες τους από τη σχολική καθημερινότητα, όπου, όπως είπαν, έχουν βρεθεί παρατηρητές bullying.
«Τα φαινόμενα που βλέπουμε υπήρχαν και στη δική μας εποχή. Τότε ήταν περίπου αποδεκτά, μέρος της εφηβείας και δεν μας προβλημάτιζε τότε το τραύμα που μπορεί να αφήσει και τις ψυχολογικές συνέπειες» τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και πρόσθεσε:
«Τώρα μας προβληματίζει η έξαρση, η βία και η ένταση, που γίνονται προπηλακισμοί. Πίσω από το bullying κρίνεται η μη ανοχή στη διαφορετικότητα, που συχνά βρίσκεται στο επίκεντρο του προβλήματος. Δεν μπορούμε να κρύψουμε κάτω από το χαλί το bullying. Υπάρχει, απασχολεί όλους τους θεσμούς, πρέπει πρώτα να το αναγνωρίσουμε και να παρουσιάσουμε ένα συνολικό σχέδιο».
«Πρέπει κάποιος να μπορεί να μιλήσει. Δεν είναι εύκολο, το γνωρίζουμε πολύ καλά, αλλά είναι απαραίτητο να γίνει και για αυτό αυτή η πλατφόρμα μάς δίνει τη δυνατότητα να γνωρίζουμε το περιστατικό. Υπάρχει η διαφύλαξη της ανωνυμίας και θα μπορούμε να παρέμβουμε με εργαλεία, που έχουμε στη διάθεσή μας», υπογράμμισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Τα πρωτόκολλα είναι λέξη λίγο κακοποιημένη τελευταία, αλλά μας δείχνουν τι θα κάνουμε».
Ο πρωθυπουργός ζήτησε από όλους να «σπάσουν» τη σιωπή και αυτό δεν αφορά μόνο το θύμα, αλλά και τους παρατηρητές. «Δεν είναι μαγκιά να σπας κάποιον στο ξύλο, ούτε να τον λοιδορείς για τις επιλογές του. Υπάρχουν κανόνες και πλαίσια, μπορούμε να ζούμε όλοι μαζί, επειδή σεβόμαστε τους κανόνες και υπάρχουν όρια, τα οποία, όταν ξεπερνιούνται, υπάρχουν συνέπειες».
Σε ερώτηση της Χρύσας εάν ο ίδιος ή κάποιος φίλος του είχε υπάρξει θύμα κατά τα σχολικά του χρόνια ο Πρωθυπουργός είπε:
«Όταν είδα το βίντεο, ήρθαν και σε εμένα πίσω κάποιες αναμνήσεις. Και εμένα μου πετούσαν την τσάντα από το παράθυρο. Ήταν αστείο και λίγο-πολύ κάτι το οποίο γινόταν για τους πολύ καλούς μαθητές. Άρα, δεν μου είναι αυτό το οποίο είδα κάτι ασυνήθιστο ή ξένο, ήταν χαβαλές τότε. Και έτσι λίγο-πολύ όλοι το αντιμετωπίζαμε. Κι εγώ ως χαβαλέ το αντιμετώπιζα. Πήγαινα και μάζευα την τσάντα και ξαναπήγαινα. Ήμουν πολύ αγαπητός μαθητής, ήμουν πρόεδρος κάποια στιγμή της μαθητικής κοινότητας, αλλά αυτό δεν σήμαινε ότι με κάποιον τρόπο δεν υπήρχε μία ανάγκη να έχουμε τέτοιες συμπεριφορές» τόνισε ο πρωθυπουργός.
«Τότε, αυτά τα φαινόμενα δεν τους δίναμε πολύ μεγάλη σημασία. Ήταν, θα έλεγα, σχεδόν μέρος της κανονικότητας της σχολικής ζωής. Και μπορεί μεν για εμένα αυτό να μην με επηρέασε ιδιαίτερα, με πολύ μεγάλη βεβαιότητα, όμως, μπορώ να σου πω ότι υπήρχαν συμμαθητές μας οι οποίοι υπέφεραν και οι οποίοι τώρα, ας πούμε, δεν θέλουν να έχουν, τους μιλάς για το σχολείο και δεν θέλουν να έχουν καμία σχέση, δεν συμμετέχουν στις δράσεις των αποφοίτων, έχουν μία πολύ κακή εικόνα για το σχολείο μας. Και είμαι σίγουρος ότι ένας λόγος ήταν ακριβώς διότι υπήρχαν τέτοια φαινόμενα τα οποία τους τραυμάτισαν.
Και αυτό μπορεί να έχει και επιπτώσεις στη συνέχεια, γιατί αυτά είναι τραύματα τα οποία μπορεί να μείνουν και να αφήσουν, θα έλεγα, και κατάλοιπα εάν δεν μπορέσουμε να τα διαχειριστούμε.
Τώρα ξέρουμε περισσότερα πια, όπως, παραδείγματος χάριν, ξέρουμε πόσο κακό κάνει το κάπνισμα, οι κοινωνίες προχωρούν, και πόσο κάποια ζητήματα στα οποία δεν αποδίδαμε μεγάλη σημασία, τώρα καταλαβαίνουμε ότι κρύβεται από πίσω κάτι βαθύτερο» πρόσθεσε ο ίδιος.
«Και με την ευκαιρία της ερώτησής σου, να πω και κάτι στο οποίο αποδίδω πολύ μεγάλη σημασία, και αυτό είναι η ψυχική υγεία, η ψυχική υγεία και των παιδιών και των εφήβων. Ένα ζήτημα το οποίο τη δική μας εποχή δεν μας απασχολούσε, δεν υπήρχε η έννοια της ψυχικής υγείας στη δική μας τη γενιά. Τι πάει να πει δεν αισθάνεσαι καλά; Έχω άγχος, έχω φοβίες; Όλα αυτά δεν τα συζητούσαμε καν, δεν τα ξέραμε ότι υπήρχαν ως έννοιες. Τώρα τα ξέρουμε.
Και γι’ αυτό έχει και πολύ μεγαλύτερη σημασία αυτό το οποίο κάνουμε, να έχουμε περισσότερους κοινωνικούς λειτουργούς και χρειαζόμαστε ακόμα περισσότερους ψυχολόγους.
Τα παιδιά, ευτυχώς, η δική σας ηλικία έχει μεγαλύτερη άνεση να μιλάει για τα ζητήματα αυτά και να αναζητά βοήθεια και αυτό το οποίο είπες είναι πολύ σημαντικό: σε ποιον θα μιλήσεις. Σε όποιον εμπιστεύεσαι. Σε όποιον εμπιστεύεσαι. Στο γονιό, καταρχάς, αλλά μπορεί να μην εμπιστεύεσαι να το πεις στο γονιό. Ένας δάσκαλος στο σχολείο, μπορεί να μην είναι ο διευθυντής, έχουμε τέτοια σχήματα πια στα σχολεία μας, να είναι ο δάσκαλος τον οποίο εσύ εμπιστεύεσαι.
Άρα όλα αυτά τα θέματα πια αποκτούν μεγαλύτερη σημασία και βέβαια έχουμε και τη δυνατότητα να τα διαχειριστούμε καλύτερα».
Για την εξάρτηση με τα κινητά
«Εμείς δεν είχαμε κινητά. Είναι δύσκολο να φανταστείτε μια ζωή χωρίς κινητό, υπολογιστή και email», ανέφερε ο πρωθυπουργός. Όπως είπε: «Εγώ απέκτησα τον πρώτο υπολογιστή μου, όταν ήμουν φοιτητής. Δεν είμαστε τεχνοφοβικοί, αλλά υπάρχει μεγάλο ζήτημα στις νεαρές ηλικίες από την εξάρτηση με το κινητό. Δεν είναι ελληνικό πρόβλημα μόνο. Το κινητό είναι εργαλείο, αλλά δεν πρέπει να υποκαταστήσει τη φυσική επαφή, τον αθλητισμό, ούτε αυτά που μας δίνουν ικανοποίηση.
Πρέπει να βάλουμε περιορισμούς στη χρήση του κινητού στο σχολείο. Αυτό θα μας απασχολήσει σε όλα τα επίπεδα. Καμία κοινωνία δεν μπορεί να ευημερήσει, εάν δεν υπάρχει μια ισορροπία μεταξύ δικαιωμάτων και υποχρεώσεων. Είμαστε ενεργοί πολίτες. Η πολιτεία προσφέρει δωρεάν εκπαίδευση στα παιδιά. Αυτό το πλαίσιο έρχεται και με κανόνες, όχι τιμωρητικούς, αλλά που θα μας βοηθήσουν να καταλάβουμε ότι έχουμε ένα πλαίσιο σχέσεων και κανόνων, τους οποίους πρέπει να σεβαστούμε. Διαφορετικά, θα υπερισχύει ο νόμος του ισχυρού. Αυτή η καμπάνια τον αδύναμο προστατεύει, αλλιώς θα ήμασταν ζούγκλα».
Από την πλευρά του, ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, παρουσίασε την ηλεκτρονική πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr, στην οποία θα γίνονται οι επώνυμες καταγγελίες περιστατικών σχολικής βίας από μαθητές, γονείς και κηδεμόνες, ανακοινώνοντας, μεταξύ άλλων, τη δυνατότητα επαναφοράς της πενθήμερης αποβολής.
Παράλληλα, σημείωσε πως το θέμα των απουσιών ψηφιοποιείται. Μέσω της εφαρμογής e-parents οι γονείς θα μπορούν να βλέπουν σε άμεση ψηφιακή ενημέρωση την πορεία του μαθητή, τις απουσίες κ.α. μέσω των δεδομένων που καταχωρούνται στο myschool. Η διαγραφή απουσιών θα απαγορεύεται στο τέλος της χρονιάς, με ρητές εξαιρέσεις όπως οι ιατρικοί λόγοι.
Όπως τόνισε ο υπουργός, η πολιτική δεν είναι μόνο μια πλατφόρμα, αλλά απαιτεί αλλαγή κουλτούρας.
Παρακολουθήστε ζωντανά την εκδήλωση και τις τοποθετήσεις του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη:
Συγκεκριμένα, οι παρεμβάσεις για την καταπολέμηση του φαινομένου της σχολικής βίας μεταξύ άλλων προβλέπουν:
- ψηφιακή πλατφόρμα επώνυμων καταγγελιών για περιστατικά σχολικού εκφοβισμού,
- αυστηροποίηση «ποινών» για μαθητές που ασκούν bullying, δηλαδή επανέρχεται η πενθήμερη αποβολή,
- αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για όσους μαθητές εκθέτουν τους συμμαθητές τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.