Μια αποκάλυψη του ισπανικού περιοδικού Solo Moto, μέσω ενός άρθρου του Neil Spalding, φωτίζει από διαφορετική γωνία την υπεροχή της Honda RC213V στο ζήτημα της ιπποδύναμης, αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ducati στο στήσιμο της Desmosedici.

Ο Spalding κατάφερε να τραβήξει φωτογραφίες που αποδεικνύουν ότι η σημερινή μοτοσυκλέτα της Honda έχει περιεχόμενη γωνία V-90 μοιρών αντί 75ο που όλος ο κόσμος πίστευε ως τώρα. Το πότε έγινε αυτή η αλλαγή είναι ακόμη άγνωστο, όμως πιθανότατα ο κινητήρας αυτός ήταν ήδη στα χέρια του Casey Stoner, όταν κέρδισε το 2011 τον παγκόσμιο τίτλο. Δηλαδή η αλλαγή έγινε ταυτόχρονα με το μεγάλωμα του κινητήρα από τα 800 στα 1000 κυβικά.

Περιεχόμενη γωνία 90 μοιρών έχει και o V4 της Ducati GP Desmosedici. Με δεδομένη την επιτυχημένη πορεία της Honda RC213V, οι υποψίες για τη ρίζα των κακών της Ducati πρέπει πλέον να στραφούν αλλού και όχι στον κινητήρα, όπως κάποιοι πίστευαν ως τώρα.

Η φωτογραφική απόδειξη έρχεται να επιβεβαιώσει φήμες των paddock που κυκλοφορούσαν ήδη από τα μέσα της σαιζόν 2012. Η γνώμη πολλών, ανάμεσά τους και του Vitto Guareschi -πρώην team-manager της Ducati-, ήταν πως η Honda φορά τετρακύλινδρο V-90ο, μάλιστα ο Ιταλός το είχε δηλώσει ξεκάθαρα στην ιστοσελίδα GPOne.com πέρυσι τον Νοέμβριο.

Ο Spalding, βρετανός φωτογράφος και δημοσιογράφος, κυνήγησε την αποδεικτική φωτογραφία με μεγάλη επιμονή και τελικά ανταμείφθηκε. Κάποια στιγμή ξέφυγε από την προσοχή των μηχανικών της Honda και χτύπησε «στο ψαχνό».

Ερωτήματα: γιατί άλλαξε η Honda τη γεωμετρία του κινητήρα της, επιλέγοντας μάλιστα αυτή που κατηγορείται ως αιτία πάσας νόσου και αστοχίας στη Desmosedici; Και αν ο V4 90ο δημιουργεί πράγματι προβλήματα, πώς τα ξεπέρασε η Honda; Η πρώτη ερώτηση απαντιέται σχετικά εύκολα, η δεύτερη αρκετά δύσκολα.

Οι λόγοι της επιλογής μιας περιεχόμενης γωνίας 90° για ένα κινητήρα V είναι εύκολα διακριτοί. Καταρχήν, διότι προσφέρει πολύ καλή εξισορρόπηση των πρωτευόντων και δευτερευόντων συχνοτήτων που μεταφράζονται σε κραδασμούς, δηλαδή αυτών που δημιουργούνται από την κίνηση των εμβόλων και από τη διαφορετική φορά κίνησης μεταξύ των εμβόλων και του στροφάλου.

Αυτό σημαίνει ότι δεν απαιτείται η λήψη ιδιαίτερων μέτρων για την εξουδετέρωση αυτών των κραδασμών, όπως π.χ. ενός άξονα εξισορρόπησης σαν αυτόν που χρησιμοποιούσε η RC212V, αλλά και ο τετρακύλινδρος εν σειρά της Yamaha ΥΖR M1. Ο άξονας αυτός υπολογίζεται ότι απορροφά ως και 2% της ιπποδύναμης του κινητήρα, δηλαδή στην περίπτωση αυτή έως και 6 ίππους!

Ειδικά στον V-90° οι ροπές που αναπτύσσονται από την κίνηση των εμβόλων εξισορροπούνται μεταξύ τους και εξουδετερώνονται. Αυτό το ζητούμενο είναι που έσπρωξε την Yamaha να επιλέξει την ασυνήθιστη σειρά ανάφλεξης big-bang στον κινητήρα της M1.

Κι ακόμα η συγκεκριμένη σειρά ανάφλεξης επιτρέπει τον ευκολότερο χειρισμό των παλμών πίεσης που φέρνουν τον αέρα από τις μετωπικές εισόδους του φέρινγκ στο σύστημα τροφοδοσίας.

Ρόλο στην απόφαση της επιλογής των 90°, εξήγησε ο Nakamoto στον Spalding, έπαιξε και η αλλαγή των κανονισμών. Το όριο της διαμέτρου (εμβόλου) στα 81mm για τους κινητήρες 1000cc μπήκε ουσιαστικά για να λειτουργήσει σαν «κόφτης» στροφών.

Όμως γέννησε στους μηχανικούς του HRC την ιδέα να αυξήσουν την περιεχόμενη γωνία στις 90 μοίρες από τις 75 του 800. Με σταθερή τη διάμετρο του εμβόλου, αναγκαστικά θα μεγάλωνε η διαδρομή. Αυτό απομάκρυνε την εξαγωγή από τον στρόφαλο, αυξάνοντας το ύψος της κυλινδροκεφαλής.

Η νέα χωροταξία αύξησε τον χώρο γύρω από το αμορτισέρ. Στην RC212V με τα 800cc οι καυτές εξατμίσεις έπρεπε να μείνουν μακριά από το αμορτισέρ, ώστε να μην βράζει το λάδι του και χάνει την αποτελεσματικότητά του. Με τη μεγαλύτερη διαδρομή στον κινητήρα 1000cc, το πρόβλημα περιορίζεται, καθώς οι σωλήνες της εξαγωγής έχουν απομακρυνθεί από το αμορτισέρ. Επίσης με περιεχόμενη γωνία 75ο η ψηλότερη θέση των κυλινδροκεφαλών θα μετακινούσαν το κέντρο μαζών αρκετά περισσότερο από ότι με V-90ο.

Έτσι εξήγησε τις επιλογές του HRC ο Nakamoto στον Άγγλο.

Και αυτό μάς φέρνει στο επόμενο ερώτημα. Πώς γίνεται ο κινητήρας αυτός στην Honda να δουλεύει, ενώ στην Ducati να θεωρείται ως ρίζα των προβλημάτων της;

Η απάντηση είναι πολύπλοκη και θα χρειαστεί να επανέλθουμε. Λίγη υπομονή.