Κι όμως, σταγόνα τη σταγόνα, οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες αρχίζουν να διαβρέχουν κάποιες γωνίτσες του Μοτοσυκλετιστικού Οίκου.
Αν και ο αριθμός τους είναι ακόμα μια υποδιαστολή της συνολικής αγοράς, βλέπουμε να συντελείται μια σημαντική μεταβολή, καθώς οι μεγάλες ιαπωνικές εταιρείες αρχίζουν να μπαίνουν στο παιχνίδι.
Η Yamaha προχώρησε την Παρασκευή 23 Μαρτίου στην παρουσίαση ενός ενδιαφέροντος ου ηλεκτρικού μοντέλου, του Yamaha TY-E –που είναι μια μοτοσυκλέτα τράιαλ.
Πρόκειται για μια μοτοσυκλέτα που δημιουργήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος Evolving R&D της εταιρείας. Το πρόγραμμα επιτρέπει στους υπαλλήλους της εταιρείας να αφιερώνουν ως ένα 5% του ωραρίου τους σε έργα εκτός των συμβατικών καθηκόντων τους, προκειμένου να αναπτύξουν καινοτομικά προϊόντα ή ιδέες.
Πρέπει εδώ να πούμε πως αν υπάρχει ένας τύπος μοτοσυκλέτας που ταιριάζει απόλυτα στην τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης, τότε αυτός είναι η μοτοσυκλέτα τράιαλ. Γιατί δεν χρειάζεται φοβερές επιδόσεις κι ούτε απαιτείται εκτεταμένη αυτονομία, αφού σημαντικότερο ρόλο παίζουν η ροπή του κινητήρα και το χαμηλό βάρος.
Με την TY-E η Yamaha σκοπεύει να συμμετάσχει στο Trial E-Cup 2018, το νέο κύπελλο για ηλεκτρικές τράιαλ που καθιέρωσε η FIM. Και ως γνωστόν δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος εξέλιξης της τεχνολογίας από τους αγώνες.
Η TY-E διαθέτει όλα τα κλασικά μέρη ενός ηλεκτρικού συνόλου, δηλαδή το μοτέρ και τη μπαταρία ιόντων λιθίου, αλλά και μία σπανιότητα. Διότι στην προσπάθειά τους να δαμάσουν την εκρηκτική ροπή του ηλεκτρικού κινητήρα από τις πρώτες στροφές, οι μηχανικοί της Yamaha ενσωμάτωσαν στη μετάδοση της κίνησης και έναν μηχανικό συμπλέκτη με βολάν.
Το άλλο κρίσιμο μέγεθος μιας μοτοσυκλέτας τράιαλ είναι το βάρος. Χάρη στην εκτεταμένη χρήση πλαστικού με ενίσχυση ανθρακονημάτων στην κατασκευή του μονοκόμματου πλαισίου (μονοκόκ) το συνολικό βάρος παραμένει κατά την εταιρεία κάτω από τα 70 κιλά.
Αν το νούμερο αυτό αληθεύει, βρισκόμαστε μπροστά σε μια ακόμη ιδιαιτερότητα. Γιατί είναι μάλλον η πρώτη φορά που μια ηλεκτρική μοτοσυκλέτα δηλώνεται ελαφρύτερη από αντίστοιχα μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Μια Montesa Cota 300RR για παράδειγμα ζυγίζει 72 κιλά, ωστόσο μένει να αποδειχτεί πως υπάρχει και αντιστοιχία επιδόσεων.
Η προσθήκη του μηχανικού συμπλέκτη και του βολάν αποτελεί ευφυή επιλογή. Διότι εκτός του ότι θα υποβοηθήσει την ακρίβεια χειρισμών της TY-E, δημιουργεί και ένα περιβάλλον οικείο για τον αναβάτη.
Το τρομερό πλεονέκτημα ροπής του ηλεκτρομοτέρ σε συνδυασμό με την γνωστή, φιλική εργονομία αποτελεί δυνητικά έναν κορυφαίο συνδυασμό, ικανό ανταγωνιστεί την καλύτερη συμβατική μοτοσυκλέτα της κατηγορίας –στο άμεσο μέλλον αν όχι σήμερα.
Η Yamaha δεν δημοσίευσε πλήρη τεχνικά χαρακτηριστικά αλλά ελπίζουμε πως θα τα μάθουμε σύντομα. Ενδιαφέρον επίσης έχει να δούμε τι ετοιμάζει ο ανταγωνισμός για τον συγκεκριμένο αγωνιστικό θεσμό –και αργότερα να δούμε κατά πόσο θα περάσει κάποιο τέτοιο μοντέλο στην παραγωγή.
Η TY-E εκτίθεται στο περίπτερο της Yamaha Corporation στο φετινό Tokyo Motorcycle Show που άνοιξε τις πύλες του στις 23 Μαρτίου στο Tokyo Big Sight. Θα αγωνιστεί για πρώτη φορά το ερχόμενο καλοκαίρι στα πλαίσια του Κυπέλλου FIM Trial-E Cup 2018.
Οι αγώνες του θεσμού θα διεξαχθούν στην Ωρόν της Γαλλίας (14 και 15 Ιουλίου) και στην Κομπλέν Ο-Πον του Βελγίου στις 20 και 21 Ιουλίου. Τη TY-E θα οδηγήσει ο εργοστασιακός αναβάτης της Yamaha Kenichi Kuroyama.
Δείτε στο video την ΤΥ-Ε και κυρίως… ακούστε την: