Η Suzuki έχει ζητήσει την κατοχύρωση πατέντας για ένα δικίνητο σκούτερ. Η σχετική αίτηση κατατέθηκε τον περασμένο Οκτώβριο και δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα από το Ομοσπονδιακό Γραφείο Ευρεσιτεχνιών και Εμπορικών Σημάτων των ΗΠΑ.
Σε αυτήν, σύμφωνα με τους ανθρώπους του motorcycle.com που την ξετρύπωσαν, περιγράφεται ένα σκούτερ που στην πλήμνη τού μπροστινού τροχού φέρει ένα ηλεκτρομοτέρ.
Τα σχέδια που συνοδεύουν τον φάκελο δείχνουν ένα όχημα που μοιάζει με το Burgman 200 αλλά έχει διαφορετική «φάτσα». Ο πρόσθιος τροχός αναρτάται σε ένα ψαλίδι που στην αριστερή του μεριά φέρει το μοτέρ.
Την απόσβεση έχει αναλάβει ένα μονό αμορτισέρ / ελατήριο αρθρωμένο στη δεξιά πλευρά του ψαλιδιού, όπου βλέπουμε και το μπροστινό δισκόφρενο.
Τα σκαριφήματα δείχνουν να ρίχνουν περισσότερο βάρος στην κατανομή των μαζών ανάμεσα σε δεξιά και αριστερή πλευρά της πλήμνης, ενώ παρέχει ελάχιστες πληροφορίες για τη λειτουργία του μοτέρ και την πηγή της ενέργειάς του.
Εξίσου λίγα μπορεί κανείς να εκμαιεύσει από τα σχέδια για το είδος του κινητήρα που κινεί τον πίσω τροχό. Το μόνο που διακρίνεται είναι πως ο όποιος κινητήρας θα μπορεί να αναρτηθεί είτε στο πλαίσιο, είτε απευθείας στο ψαλίδι.
Το ψαλίδι μπροστά (50) αναρτάται σε ένα στιβαρό «πι» (44) με σωλήνες τετραγωνικής διατομής μέσω άρθρωσης (47). Το αμορτισέρ (55) επάνω στηρίζεται στο δεξιό «καλάμι» του πιρουνιού και κάτω σε ένα σημείο λίγο ψηλότερα από τον άξονα του εμπρός τροχού, δημιουργώντας έτσι ένα μοχλικό σύστημα.
Το δισκόφρενο και η δαγκάνα μαζί με το αμορτισέρ θα πρέπει να ισοσταθμίζουν τη μάζα του ηλεκτρομοτέρ. Από το οποίο η κίνηση στον τροχό φαίνεται να μεταφέρεται μέσω ενός εσωτερικού άξονα και ενός πλανητικού συστήματος γραναζιών.
Οι εικόνες 12, 13 και 14 απεικονίζουν μια δεύτερη έκδοση του ίδιου σκούτερ με μικρότερο περίβλημα όπου ο ρότορας βρίσκεται έξω από τον στάτορα, αντί για μέσα. Ιδιαιτερότητα της εκδοχής αυτής είναι πως η δαγκάνα στηρίζεται στην άρθρωση της ανάρτησης αντί στο ψαλίδι.
Δεν γνωρίζουμε τίποτα για την πηγή ενέργειας του ηλεκτρομοτέρ, ούτε βέβαια αν το μειονέκτημα του πρόσθετου βάρους εξουδετερώνεται από τα τυχόν πλεονεκτήματα… πρόσφυσης –μάλλον παράλογο για ένα όχημα πόλης.
Για όσους έχουν λίγη φαντασία και κάποιες παραπάνω γνώσεις, η πατέντα της Suzuki δεν αποσκοπεί στη βελτίωση της πρόσφυσης, αλλά σε κάτι πολύ πιο προχωρημένο που σίγουρα απασχολεί όλους τους κατασκευαστές μετά τη ραγδαία ανάπτυξη των ηλεκτρονικών βοηθημάτων τα δέκα τελευταία χρόνια: στην εξέλιξη οχημάτων που θα προλαβαίνουν τις πτώσεις, επεμβαίνοντας αυτόνομα μόλις «διαισθανθούν» τέτοια τάση.
Η χρήση ενός ηλεκτρικού μοτέρ με την άμεση απόκρισή του είναι αυτή τη στιγμή μονόδρομος, προκειμένου να επιτευχθούν οι αναγκαίες στιγμιαίες αντιδράσεις που απαιτούνται για την αυτόνομη ισορρόπηση ενός δικύκλου. Το θέμα ανήκει στην ίδια σφαίρα με εκείνη της λειτουργίας των πάσης φύσης ηλεκτροκίνητων αυτοϊσορροπούντων δίτροχων.
Δεν είναι πρώτη φορά που η Suzuki χρησιμοποιεί ένα Burgman σαν «πειραματόζωο» για κάποια προηγμένη τεχνολογία. Εδώ και καιρό είναι γνωστό πως η εταιρεία δουλεύει πάνω σε ένα τέτοιο σκούτερ που κινείται από κυψέλες υδρογόνου –το οποίο παρεμπιπτόντως έχει πάρει έγκριση Τύπου στην Ευρώπη από το 2011. Το σχετικό πρωτότυπο βγήκε για πρώτη φορά στους δημόσιους δρόμους πριν μόλις έναν μήνα.
Θανάσης Χούντρας