Πριν δυο μήνες ακριβώς είχαμε δημοσιεύσει την πρωτοβουλία να νομιμοποιηθεί η διήθηση μοτοσυκλετών στην Καλιφόρνια, μέσω της κωδικοποίησης των κανόνων που θα τη διέπουν.

Εκεί είχαμε αναφέρει την προοπτική να υπερψηφιστεί η σχετική πρόταση νόμου από την Γερουσία της πολυπληθέστερης και πλουσιότερης πολιτείας των ΗΠΑ. Τώρα μαθαίνουμε πως η κωδικοποίηση αυτή, γνωστή ως ΑΒ 51, έγινε πράγματι δεκτή από την Γερουσία της Καλιφόρνια.

Μετά την εξέλιξη αυτή η πρόταση νόμου επιστρέφει στο Κοινοβούλιο της Καλιφόρνια, όπου θα πρέπει να εγκριθούν όσες αλλαγές έγιναν από την Γερουσία. Η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί χωρίς προσκόματα, καθώς θεωρείται διεκπεραιωτική.

motorcycle-lane-splitting-2

Κατ’ αυτούς που γνωρίζουν το πώς λειτουργεί η νομοθετική εξουσία της Πολιτείας, η έγκριση από την Γερουσία σημαίνει ότι η Καλιφόρνια απέχει κατά δυο ή τρεις διαδικασίες από την κωδικοποίηση της διήθησης, ώστε να ενσωματωθεί στον ΚΟΚ της.

Πολλοί πανηγυρίζουν, άλλοι όμως παραμένουν σκεπτικοί –αν και όλοι δέχονται πως πρόκειται για ένα σημαντικό πρώτο βήμα. Οι σκεπτικιστές θεωρούν ότι η πρόταση AB 51 έχει μεν ουσία αλλά καμία εξουσία, διότι δεν νομιμοποιεί τη διήθηση.

Το μόνο που κάνει όπως γράψαμε και στις 6 Ιουνίου, είναι να επιτρέπει / προτρέπει διάφορες υπηρεσίες (την Πολιτειακή Τροχαία) και οργανώσεις (μοτοσυκλετιστικές ενώσεις) στη δημιουργία και καταγραφή των κατευθυντήριων γραμμών για την εκπαίδευση των οδηγών στη διήθηση.

Η τρέχουσα «έκδοση» του AB 51 δεν κάνει οποιαδήποτε αναφορά στον τρόπο «συμπεριφοράς» των οδηγών κατά την εξάσκηση της διήθησης. Έτσι το όλο θέμα παραμένει ομιχλώδες και άρα στη επίλυση διενέξεων, βαρύνουσα σημασία θα συνεχίσει να έχει ο κανόνας της «safe and prudent» οδήγησης.

Δηλαδή τελικά ο οδηγός/αναβάτης θα πρέπει να αποδείξει ότι οδηγούσε με «ασφάλεια και σύνεση», άλλως θα θεωρείται κατηγορούμενος ή υπαίτιος σε τυχόν περιστατικό.

motorcycle-lane-splitting-3

Η απουσία ξεκάθαρης νομοθετικής ρύθμισης και η ανάθεση της σύνταξης και διδασκαλίας των κανόνων διήθησης (και) στην Τροχαία, ενέχει έναν κίνδυνο. Λόγω απουσίας νομιμοποίησης, να αναδειχθούν οι κανόνες της Τροχαίας σε ντε φάκτο «νομολογία».

motorcycle-lane-splitting-4

Κάτι τέτοιο όμως ενέχει τον κίνδυνο να αποκλειστούν τελικά οι πιο «διαβασμένες» και οι πιο εξειδικευμένες φωνές από το να συμβάλλουν στη διαμόρφωση μιας ορθά νομοθετημένης πρακτικής.

Θανάσης Χούντρας