Την Δευτέρα 25 Νοεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών, ο Alpha θα προβάλει, στις 23:30, σε πρώτη τηλεοπτική μετάδοση, το πρώτο μέρος του ντοκιμαντέρ Half the sky, όπου εμφανίζονται οι Τζόρτζ Κλούνεϊ, Μεγκ Ράιαν, Έυα Μέντες, Γκάμπριελ Γιούνιον, Νταϊάν Λέιν, Αμέρικα Φερέρα, Ολίβια Γουάιλντ, Χίλαρι Κλίντον κ.α.
Το δεύτερο μέρος θα προβληθεί την Τρίτη 26 Νοεμβρίου, στις 00:45.
Το ντοκιμαντέρ, αμερικανικής παραγωγής του 2012, είναι εμπνευσμένο από το βραβευμένο με Πούλιτζερ best – seller “Half The Sky: Turning Oppression into Opportunity for Women Worldwide”, των καταξιωμένων δημοσιογράφων Νίκολας Κρίστοφ και Σέριλ Γου Νταν.
Πρόκειται για ένα διεθνές οδοιπορικό στη σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού, με επίκεντρο τη γενναία προσπάθεια αντιμετώπισης ενός ολέθριου κοινωνικού φαινομένου: την καταπίεση των γυναικών και τα πολλά της πρόσωπα, κυρίως σε χώρες του αναπτυσσόμενου κόσμου.
Το μήνυμα είναι η ευαισθητοποίηση όλων απέναντι σε αυτό το ανθρωπιστικό πρόβλημα αλλά και ένα κάλεσμα συμμετοχής στη διεθνή προσπάθεια να αντιμετωπιστεί ριζικά. Μέσα από την εκπαίδευση, αλλά και με την κατάλληλη οικονομική ενίσχυση, το μήνυμα που πρέπει να γίνει σαφές σήμερα είναι ότι «οι γυναίκες δεν είναι το πρόβλημα, αλλά η λύση».
Χωρισμένο σε δύο μέρη, το ντοκιμαντέρ «Half the sky» μας μεταφέρει σε δέκα διαφορετικές χώρες, όπου η καθημερινή ζωή των γυναικών δοκιμάζεται με τους πιο βάναυσους τρόπους.
Ο μαχητικός δημοσιογράφος Νίκολας Κρίστοφ, μαζί με έξι γνωστά πρόσωπα του αμερικανικού θεάματος, έρχονται σε επαφή με γυναίκες και κορίτσια, που ζουν κάτω από τις πιο καταπιεστικές συνθήκες κοινωνικού αποκλεισμού, ρατσισμού, προκαταλήψεων και εκμετάλλευσης.
Μετά την αρχική εισαγωγή του Τζορτζ Κλούνεϊ, οι εικόνες ενός γνωστού «άγνωστου» κόσμου που ξεδιπλώνονται είναι αποστομωτικές: ενδοοικογενειακή βία, γυναικεία θνησιμότητα, σεξουαλική εκμετάλλευση, trafficking, κλειτοριδεκτομή, εκπόρνευση.
Όμως, σε αυτό το ταξίδι δεν έχουν θέση μόνο τα θύματα που υπομένουν, αλλά κυρίως τα θύματα που τολμούν να αντιδρούν και να σηκώνουν το ανάστημά τους με κίνδυνο ακόμα και την ίδια τη ζωή τους.
Καθώς άλλωστε το ντοκιμαντέρ είναι μέρος μιας ευρύτερης εκστρατείας για την αφύπνιση του ενδιαφέροντος απέναντι στη «κορυφαία ηθική πρόκληση» της εποχής μας, στόχος είναι να αναδειχτούν οι φωνές εκείνες που, παρά τις αντιξοότητες, παλεύουν γενναία για να αλλάξουν τις ζωές τους και τις ζωές των άλλων που δοκιμάζονται γύρω τους.
Δευτέρα 25 Νοεμβρίου, στις 23:30
Μέρος Α’
Πρώτος σταθμός του ταξιδιού η Σιέρρα Λεόνε, μια χώρα που μόλις πρόσφατα άρχισε να συνέρχεται από έναν δεινό εμφύλιο πόλεμο.
Ο Νικ Κρίστοφ με τη βοήθεια της ηθοποιού Έυα Μέντες έρχονται αντιμέτωποι με το σκληρό πρόσωπο μιας κοινωνίας, όπου οι βιασμοί γυναικών θεωρούνται απλώς μέρος της καθημερινότητας.
Σε πολλά μέρη του κόσμου, οι πολιτισμικές παραδόσεις, τα ήθη και έθιμα, χρησιμοποιούνται συχνά για να δικαιολογήσουν την κατώτερη θέση των γυναικών σε σχέση με τους άντρες.
Πουθενά δεν είναι αυτό πιο εμφανές και έντονο όσο στην Καμπότζη, όπου το φαινόμενο του sex trafficking κατέχει κορυφαία θέση. Με τη βοήθεια της Μεγκ Ράιαν, θα γίνουμε μάρτυρες δυνατών ιστοριών και έντονων συναισθημάτων.
Ακολουθεί το Βιετνάμ, όπου εκεί μαζί με τη συνοδοιπόρο του Νικ, Γκάμπριελ Γιούνιον, θα δούμε με ποιον τρόπο η ελάχιστη οικονομική βοήθεια και εκπαίδευση στις γυναίκες, που υποφέρουν από τον κοινωνικό αποκλεισμό, μπορούν να απομακρύνουν το κίνδυνο της απόλυτης εξαθλίωσης, αλλά και να συντηρήσουν μέσα τους τη σπίθα της κοινωνικής αλλαγής.
Τρίτη 26 Νοεμβρίου, στις 00:45
Μέρος Β’
Το ταξίδι στη Σομαλία, τη χώρα των νομάδων και της μεγάλης φτώχειας, αποδεικνύεται μια εμπειρία ζωής για τη διάσημη ηθοποιό Νταϊάν Λέιν, αφού γίνεται μάρτυρας στη μεγάλη κλίμακα θνησιμότητας των μητέρων που γεννούν χωρίς ιατρική υποστήριξη.
Εξίσου κυρίαρχο εδώ είναι και το επίμαχο θέμα του ακρωτηριασμού γυναικείων γεννητικών οργάνων, που σε αυτή τη χώρα αποτελεί σταθερή παράδοση.
Επόμενος σταθμός η Ινδία. Η ηθοποιός Αμέρικα Φερέρα διαπιστώνει ότι από τον αριθμό των παιδιών που γεννιούνται από εκδιδόμενες μητέρες, το 90% ακολουθεί υποχρεωτικά τα επαγγελματικά βήματα της μητέρας. Από αυτόν τον φαύλο κύκλο ελάχιστες γυναίκες μπορούν να ξεφύγουν.
Ο κεντρικός και καθοριστικός ρόλος της μητέρας υπογραμμίζεται και στον επόμενο και τελευταίο προορισμό στην Κένυα. Ο Νικ μαζί με την ηθοποιό Ολίβια Γουάιλντ διαπιστώνουν ότι όταν οι μητέρες έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν δικά τους χρήματα, αυτό λειτουργεί καθοριστικά για τα παιδιά τους, καθώς τις καθιστά πιο ικανές να φανταστούν αλλά και να σχεδιάσουν στέρεες βάσεις για το μέλλον των παιδιών τους.