Οι γίγαντες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Meta και X ενέκριναν διαφημίσεις που στόχευαν χρήστες στη Γερμανία με βίαιη αντιμουσουλμανική και αντιεβραϊκή ρητορική μίσους κατά την προεκλογική περίοδο των ομοσπονδιακών εκλογών της χώρας, σύμφωνα με νέα έρευνα της Eko, μιας μη κερδοσκοπικής ομάδας εκστρατείας για την εταιρική ευθύνη.
Οι ερευνητές της ομάδας εξέτασαν κατά πόσον τα συστήματα ελέγχου διαφημίσεων των δύο πλατφορμών θα ενέκριναν ή θα απέρριπταν τις υποβολές διαφημίσεων που περιείχαν μηνύματα μίσους και βίας με στόχο τις μειονότητες εν όψει εκλογών όπου η μετανάστευση έχει βρεθεί στο επίκεντρο του κεντρικού πολιτικού λόγου -συμπεριλαμβανομένων διαφημίσεων που περιέχουν αντιμουσουλμανικούς χαρακτηρισμούς, εκκλήσεις για φυλάκιση μεταναστών σε στρατόπεδα συγκέντρωσης και εικόνες που δημιουργούνται με τεχνητή νοημοσύνη και απεικονίζουν τζαμιά και συναγωγές να καίγονται.
Οι περισσότερες από τις δοκιμαστικές διαφημίσεις εγκρίθηκαν μέσα σε λίγες ώρες αφότου υποβλήθηκαν για έλεγχο στα μέσα Φεβρουαρίου.
Προγραμματισμένες διαφημίσεις ρητορικής μίσους

Σύμφωνα με το techcrunch.com, η Eko δήλωσε ότι το X ενέκρινε και τις 10 διαφημίσεις ρητορικής μίσους που υπέβαλαν οι ερευνητές της λίγες ημέρες πριν από τις ομοσπονδιακές εκλογές, ενώ η Meta ενέκρινε τις μισές (πέντε διαφημίσεις) για να προβληθούν στο Facebook (και ενδεχομένως και στο Instagram) -αν και απέρριψε τις άλλες πέντε.
Η Meta δικαιολόγησε τις πέντε απορρίψεις λέγοντας ότι η πλατφόρμα θεωρούσε πως υπήρχαν πιθανοί κίνδυνοι πολιτικής ή κοινωνικής ευαισθησίας, οι οποίοι θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη διαδικασία ψηφοφορίας.
Ωστόσο, οι πέντε διαφημίσεις που ενέκρινε η Meta περιλάμβαναν βίαιη ρητορική μίσους που παρομοίαζε τους μουσουλμάνους πρόσφυγες με «ιό», «παράσιτα» ή «τρωκτικά», χαρακτήριζε τους μουσουλμάνους μετανάστες ως «βιαστές» και ζητούσε να αποστειρωθούν, να καούν ή να αεριοποιηθούν. Η Meta ενέκρινε, επίσης, μια διαφήμιση που καλούσε να πυρποληθούν συναγωγές για να «σταματήσει η ατζέντα των παγκοσμιοποιημένων εβραίων αρουραίων».
Ως δευτερεύουσα σημείωση, η Eko λέει ότι καμία από τις εικόνες που δημιουργήθηκαν με τεχνητή νοημοσύνη και χρησιμοποιήθηκαν για την εικονογράφηση των διαφημίσεων ρητορικής μίσους δεν επισημάνθηκε ως τεχνητά παραγόμενη -ωστόσο οι μισές από τις 10 διαφημίσεις εγκρίθηκαν από τη Meta, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι η εταιρεία έχει μια πολιτική που απαιτεί τη γνωστοποίηση της χρήσης εικόνων τεχνητής νοημοσύνης για διαφημίσεις σχετικά με κοινωνικά ζητήματα, εκλογές ή πολιτική.
Το X, εντωμεταξύ, ενέκρινε και τις πέντε από αυτές τις διαφημίσεις -και άλλες πέντε που περιείχαν παρόμοια βίαιη ρητορική μίσους με στόχο τους μουσουλμάνους και τους Εβραίους.
Αυτές οι πρόσθετες εγκεκριμένες διαφημίσεις περιλάμβαναν μηνύματα που επιτίθονταν σε μετανάστες «τρωκτικά», οι οποίοι σύμφωνα με το διαφημιστικό κείμενο «πλημμυρίζουν» τη χώρα «για να κλέψουν τη δημοκρατία μας», καθώς και μια αντισημιτική προσβολή που πρότεινε ότι οι Εβραίοι λένε ψέματα για την κλιματική αλλαγή προκειμένου να καταστρέψουν την ευρωπαϊκή βιομηχανία και να αποκτήσουν οικονομική δύναμη.
Η τελευταία διαφήμιση συνδυάστηκε με εικόνες που δημιούργησε η τεχνητή νοημοσύνη και απεικόνιζαν μια ομάδα σκιωδών ανδρών να κάθονται γύρω από ένα τραπέζι που περιβάλλεται από στοίβες ράβδων χρυσού, με ένα αστέρι του Δαβίδ στον τοίχο πάνω από αυτούς -με τα οπτικά στοιχεία να κλίνουν επίσης έντονα σε αντισημιτικά τροπάρια.
Μια άλλη διαφήμιση που εγκρίθηκε από τη X περιείχε μια άμεση επίθεση στο SPD, το κεντροαριστερό κόμμα που ηγείται σήμερα της κυβέρνησης συνασπισμού της Γερμανίας, με έναν ψευδή ισχυρισμό ότι το κόμμα θέλει να δεχτεί 60 εκατομμύρια μουσουλμάνους πρόσφυγες από τη Μέση Ανατολή, προτού προσπαθήσει να προκαλέσει βίαιες αντιδράσεις. Το Χ προγραμμάτισε, επίσης, μια διαφήμιση που υποδηλώνει ότι οι «αριστεροί» θέλουν «ανοιχτά σύνορα» και ζητά την εξόντωση των μουσουλμάνων «βιαστών».
Ο Elon Musk, ιδιοκτήτης της X, χρησιμοποίησε την πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης όπου έχει σχεδόν 220 εκατομμύρια οπαδούς για να παρέμβει προσωπικά στις γερμανικές εκλογές. Σε ένα tweet τον Δεκέμβριο, κάλεσε τους Γερμανούς ψηφοφόρους να υποστηρίξουν το ακροδεξιό κόμμα AfD για να «σώσουν τη Γερμανία». Έχει, επίσης, φιλοξενήσει μια ζωντανή μετάδοση με την ηγέτιδα του AfD, Alice Weidel, στο X.
Οι ερευνητές της Eko απενεργοποίησαν όλες τις δοκιμαστικές διαφημίσεις πριν προγραμματιστεί η προβολή όσων είχαν εγκριθεί, ώστε να διασφαλιστεί ότι κανένας χρήστης της πλατφόρμας δεν εκτέθηκε στη βίαιη ρητορική μίσους.
Υποστηρίζουν, επίσης, ότι οι δοκιμές αναδεικνύουν κραυγαλέες αδυναμίες στην προσέγγιση των διαφημιστικών πλατφορμών όσον αφορά τη μετριοπάθεια του περιεχομένου. Πράγματι, στην περίπτωση του X, δεν είναι σαφές αν η πλατφόρμα κάνει οποιαδήποτε μετριοπάθεια των διαφημίσεων, δεδομένου ότι και οι 10 διαφημίσεις βίαιης ρητορικής μίσους εγκρίθηκαν γρήγορα για προβολή.
Τα ευρήματα υποδηλώνουν, επίσης, ότι οι διαφημιστικές πλατφόρμες θα μπορούσαν να κερδίζουν έσοδα ως αποτέλεσμα της διανομής βίαιης ρητορικής μίσους.