Περίπου εννέα στους δέκα Έλληνες και πάνω από τους μισούς Ευρωπαίους δεν εμπιστεύονται τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ) στη χώρα τους, σύμφωνα με έρευνα του ευρωβαρόμετρου για το 2016, που δημοσιεύθηκε σήμερα στις Βρυξέλλες και αποτυπώνει την ανησυχία των Ευρωπαίων πολιτών για την ανεξαρτησία των ΜΜΕ.
Σύμφωνα με την έρευνα, πάνω από τους μισούς ερωτηθέντες στα κράτη-μέλη της ΕΕ (57%) και περίπου εννέα στους δέκα Έλληνες (87%), «δεν πιστεύουν ότι τα εθνικά τους ΜΜΕ είναι ελεύθερα από πολιτικές ή εμπορικές πιέσεις».
Όσον αφορά τα εθνικά δημόσια ΜΜΕ, το 90% των Ελλήνων θεωρεί ότι δεν είναι απαλλαγμένα από πολιτικές πιέσεις, έναντι 60% των Ευρωπαίων.
Επιπλέον, στην Ελλάδα το 52% θεωρεί ότι τα ΜΜΕ δεν παρέχουν ποικιλία αντιλήψεων και απόψεων, έναντι 31% στην ΕΕ.
Στην ερώτηση «πιστεύετε ότι τα εθνικά ΜΜΕ παρέχουν αξιόπιστες πληροφορίες», θετικά απάντησε το 26% των Ελλήνων ερωτηθέντων, έναντι 53% στην ΕΕ.
Σημειώνεται, ότι τόσο οι Έλληνες, όσο και ο μέσος όρος των Ευρωπαίων πολιτών, κατατάσσουν το ραδιόφωνο ως το πιο αξιόπιστο μέσο ενημέρωσης στη χώρα τους, με ποσοστό 40% και 66%, αντιστοίχως. Στη δεύτερη θέση των «αξιόπιστων ΜΜΕ», οι Έλληνες κατατάσσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με ποσοστό 38%, έναντι 32% στην ΕΕ. Ωστόσο, οι Ευρωπαίοι πολίτες θεωρούν, κατά μέσο όρο, πιο αξιόπιστο μέσο τις εφημερίδες και την τηλεόραση, με ποσοστό 55%. Αντιθέτως, το 33% των Ελλήνων ερωτηθέντων δήλωσαν ότι θεωρούν αξιόπιστο μέσο τις εφημερίδες και μόλις το 16% την τηλεόραση.
Εξάλλου, στην ερώτηση «πιστεύετε ότι το όργανο που επιβλέπει τα οπτικοακουστικά μέσα στη χώρα σας είναι ελεύθερο και ανεξάρτητο από πολιτικές, κυβερνητικές ή εμπορικές πιέσεις», θετικά απάντησε το 19% των Ελλήνων, έναντι 37% των Ευρωπαίων και αρνητικά το 74% των Ελλήνων, έναντι 46% των Ευρωπαίων.
Όσον αφορά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το 75% των Ευρωπαίων και το 61% των Ελλήνων, οι οποίοι συμμετέχουν σε συζητήσεις σε αυτά, δηλώνουν ότι έχουν υπάρξει μάρτυρες ή έχουν υποστεί διαδικτυακή κακοποίηση, ρητορική μίσους ή απειλές. Σχεδόν οι μισοί από αυτούς (48% των Ευρωπαίων και 34%των Ελλήνων) δηλώνουν ότι καταλήγουν να αποθαρρύνονται από τη συμμετοχή σε συζητήσεις.
Τέλος, σύμφωνα με την έρευνα, τα επίπεδα εμπιστοσύνης στα μέσα μαζικής ενημέρωσης είναι χαμηλότερα μεταξύ των λιγότερο ευκατάστατων και λιγότερο μορφωμένων.