Το 2018, ο Shigeru Ishiba, τότε βουλευτής και σήμερα πρωθυπουργός της Ιαπωνίας, εμφανίστηκε σε μια εκδήλωση στη γενέτειρά του, το Τοτόρι, φορώντας φουσκωτό παντελόνι, μία μοβ κάπα, ένα ροζ κορμάκι με κουκούλα και κίτρινα γάντια.

Φωτογραφίες της στολής που επέλεξε να φορέσει ο Ishiba από το Dragon Ball ήρθαν πρόσφατα ξανά στην επιφάνεια. Η ιστορική ενδυματολογική του απόφαση, από κάποιους κοροϊδεύτηκε, ωστόσο ενθουσίασε πολλούς περισσότερους στην Ιαπωνία και όχι μόνο, που αμέσως κατάλαβαν τι ήταν ντυμένος.

Σε έναν κόσμο όπου η επιρροή είναι το παν, αυτός είναι ο τρόπος να αναδειχτεί η παγκόσμια ισχύς, γράφουν οι FT. Το ερώτημα, βέβαια, καθώς το ιαπωνικό animation αφήνει όλο και μεγαλύτερο αποτύπωμα στην παγκόσμια ψυχαγωγία, είναι πώς θα προστατευθεί.

Υπάρχουν σήμερα περίπου 800 εκατομμύρια θαυμαστές των ιαπωνικών κινουμένων σχεδίων -γνωστά ως anime- στον κόσμο, και στελέχη της βιομηχανίας βλέπουν αυτούς τους αριθμούς να αυξάνονται και να αγγίζουν το δισεκατομμύριο αρκετά σύντομα. Αν επιτευχθεί αυτό, θα ισοδυναμεί περίπου με την παγκόσμια βάση οπαδών του τένις.

Σε πρόσφατη έκθεση για τις τάσεις της αγοράς, η Ένωση Ιαπωνικών Κινουμένων Σχεδίων διαπίστωσε ότι η βιομηχανία είχε περάσει ένα κρίσιμο σημείο καμπής. Μετά από χρόνια αυξανόμενης δίψας για περιεχόμενο, η υπερπόντια αγορά για τα ιαπωνικά anime είναι τώρα σχεδόν στο ίδιο μέγεθος με την εγχώρια και αυξάνεται ταχύτερα. Από εδώ και στο εξής, φαίνεται ότι η παραγωγή στα ιαπωνικά στούντιο anime θα καταναλώνεται κυρίως εκτός Ιαπωνίας.

Οι πλατφόρμες streaming

Μεγάλο μέρος του παγκόσμιου θαυμασμού των anime οφείλεται πλέον και στο Crunchyroll, τη θυγατρική της Sony που διανέμει πάνω από 1.400 anime σε περισσότερες από 200 χώρες και περιοχές. Η Sony εκτιμά ότι το Crunchyroll θα είναι ο κύριος μοχλός ανάπτυξης του τμήματος ταινιών και τηλεόρασής της τα επόμενα χρόνια, ενώ μεγάλο μέρος των ιαπωνικών anime προβάλλεται επίσης μέσω του Netflix και άλλων πλατφορμών streaming.

One Piece, Netflix

Ανοδική πορεία

Σε αντίθεση με ορισμένες άλλες μορφές ψυχαγωγίας, των οποίων η δημοτικότητα επεκτάθηκε έντονα κατά τη διάρκεια της πανδημίας αλλά υποχώρησε μετά, η κατανάλωση anime συνέχισε να αυξάνεται και μετά το 2022.

Το 2023, οι συνδυασμένες πωλήσεις των εταιρειών παραγωγής anime της Ιαπωνίας αυξήθηκαν κατά σχεδόν 23% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα σημειώνοντας ιστορικό ρεκόρ. Μάλιστα, σύμφωνα με την ερευνητική ομάδα Teikoku Databank, πρόκειται να καταγράψουν και φέτος νέο ρεκόρ.

Αντίστοιχα, οι αναλυτές της Jefferies εκτιμούν ότι η παγκόσμια αγορά anime θα διπλασιαστεί σχεδόν από τα 31,2 δισ. δολάρια το 2023 σε 60 δισ. δολάρια μέχρι το 2030, επειδή αυτό που κάποτε ήταν σε μεγάλο βαθμό ιαπωνικό είδος έχει ενσωματωθεί στην κουλτούρα των ΗΠΑ και της Ευρώπης.

Νέο Dragon Ball

Πολύ σύντομα και μετά από έξι χρόνια αδράνειας, μια νέα τηλεοπτική σειρά Dragon Ball ετοιμάζεται να βγει στον αέρα. Μάλιστα σε μία πρωτοφανή κίνηση, η σειρά θα προβληθεί από τα διεθνή κανάλια διανομής Crunchyroll και Netflix, ταυτόχρονα με τη μετάδοση στην ιαπωνική τηλεόραση.

Είναι η πρώτη φορά που θα υπάρξει παγκόσμια κυκλοφορία για μια σειρά αυτού του διαμετρήματος.

«Η σημασία είναι τεράστια», λέει ο Pelham Smithers, αναλυτής που παρακολουθεί επί μακρόν τη βιομηχανία. Μόλις πριν από λίγα χρόνια, τα ιαπωνικά στούντιο και οι διανομείς περίμεναν να σημειώσει κάποιο anime μια σαφή εγχώρια επιτυχία πριν το προωθήσουν στην υπόλοιπη αγορά. Πλέον, η παγκόσμια βάση των θαυμαστών είναι τόσο μεγάλη, που οι περισσότερες παραγωγές μπορούν να αποτελέσουν εξαρχής παγκόσμιο περιεχόμενο.

Η Ιαπωνία γνωρίζει ότι αυτό είναι μεγάλο θέμα. Σε έκθεση που δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο, η κυβέρνηση έδωσε στοιχεία σχετικά με την αξία των εξαγωγών της συγκεκριμένης βιομηχανίας – που περιλάμβανε τα anime, τα παιχνίδια, ταινίες και κόμικς. Το 2022, οι εξαγωγές αυτές ήταν περίπου 30 δισ. δολάρια τη στιγμή που οι εξαγωγές της βιομηχανίας χάλυβα εκτιμώνται σε 34 δισ. δολάρια και στα 38 δισ. δολάρια οι εξαγωγές στον τομέα των ημιαγωγών.

Το κλειδί για να διατηρηθεί αυτή η δυναμική, σχολιάζουν ειδικοί στον χώρο των anime, είναι να «αγνοήσουν τα φώτα» της παγκόσμιας επιτυχίας και να συνεχίσουν να παράγουν περιεχόμενο για τους εγχώριους οπαδούς.

Η γοητεία των anime, για τον έξω κόσμο, δεν έγκειται μόνο στην ενδιαφέρουσα ιαπωνικότητα του περιεχομένου, αλλά και στην πρόσκληση να συμμετάσχει σε κάτι που φαίνεται να μην επηρεάζεται από την τεράστια απήχησή του.

Το anime αντλεί τη δύναμή του από το γεγονός ότι 800 εκατομμύρια οπαδοί, συμπεριλαμβανομένων μελλοντικών πρωθυπουργών με μοβ κάπες, το απολαμβάνουν σαν να είναι μέρος μιας εξειδικευμένης ομάδας, καταλήγουν οι FT.