Τα τεστ για τον κορονοϊό είναι ένα από τα πλέον σημαντικά όπλα που έχουμε ως μέσο πρόληψης και εν τέλει αντιμετώπισης της πανδημίας καθώς η έγκαιρη ενημέρωση για το αν κάποιος νοσεί μπορεί να αποβεί εξαιρετικά σημαντική όσον αφορά τη μη περαιτέρω διασπορά του ιού. Σε κάθε περίπτωση ειδικά τις τελευταίες εβδομάδες και μετά την πλήρη επικράτηση της μετάλλαξης Όμικρον, η συζήτηση για την παροχή δωρεάν μοριακών τεστ, που είναι και τα πιο αξιόπιστα, έχει φουντώσει και στην Ελλάδα.
Μάλιστα το ζήτημα έγινε αντικείμενο και πολιτικής αντιπαράθεσης σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών με τον αρχηγό του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα να ζητά την δωρεάν συνταγογράφηση των τεστ PCR για τον κορονοϊό και τον Κυριάκο Μητσοτάκη να απαντά ότι σε καμία χώρα δεν συνταγογραφούνται τα μοριακά τεστ.
Η Ελλάδα ωστόσο φυσικά και δεν έχει την πρωτοκαθεδρία σε τέτοιου είδους συζητήσεις και debate αν αναλογιστούμε ότι η πανδημία είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα και τα ζητήματα ανισοτήτων στον τομέα της πρόληψης του ιού αλλά και της αντιμετώπισής του σε περίπτωση νόσησης απασχολούν την πλειονότητα του πλανήτη.
Το self test για την ελίτ και… τη Google
Στον απόηχο της επέλασης της μετάλλαξης Όμικρον και όταν πολλοί Αμερικανοί περίμεναν σε μεγάλες ουρές και έψαχναν τα φαρμακεία για τεστ covid-19, ορισμένοι υπάλληλοι της Google έκαναν καθημερινά τεστ από την άνεση του σπιτιού τους. Η συσκευή που χρησιμοποιούν, μια μηχανή 249 δολαρίων που παράγει αποτελέσματα μοριακών δοκιμών σε 20 λεπτά, προέρχεται από μια εταιρεία με έδρα το Σαν Ντιέγκο που ονομάζεται Cue Health.
Η εταιρεία έχει κατηγορηθεί από πολλούς ότι παρέχει τεστ Covid-19 για την ελίτ, αλλά ο Clint Sever, ένας από τους συνιδρυτές της εταιρείας και επικεφαλής προϊόντων της, λέει ότι το τεστ σχεδιάστηκε με γνώμονα την προσβασιμότητα. Τώρα βέβαια πόσο προσβάσιμο μπορεί να είναι ένα προϊόν που κοστίζει 250 δολάρια εξετάζεται.
«Έχουμε ένα μοντέλο συνδρομής όμοιο με το κόστος μιας συνδρομής στο γυμναστήριο», λέει ο Sever.
Η εταιρεία που επένδυσε ο Ντικάπριο και τα ποσοστά επιτυχίας 100%
Η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων χορήγησε στην Cue Health, η οποία ιδρύθηκε το 2010 και κυκλοφόρησε πέρυσι, άδεια χρήσης έκτακτης ανάγκης για τον πάγκο NAAT (δοκιμή ενίσχυσης μοριακού νουκλεϊκού οξέος) τον Μάρτιο του 2021.
Η εταιρεία μάλιστα σημείωσε ότι το τεστ ήταν σε θέση να αναγνωρίσει σε ποσοστό 97,8 % των θετικών δειγμάτων από άτομα με συμπτώματα και το 100% των θετικών δειγμάτων από άτομα χωρίς συμπτώματα, που το βάζει κοντά στο επίπεδο ακρίβειας ενός τεστ PCR. Οι πρώτοι επενδυτές στην εταιρεία περιλαμβάνουν τον ηθοποιό Λεονάρντο Ντι Κάπριο, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Salesforce, Μαρκ Μπένιοφ, και τον πολιτικό αναλυτή Τζιμ Μεσίνα.
Το κιτ του Cue περιλαμβάνει δύο μέρη: Μια ταμπλέτα δοκιμής και μια συσκευή ανάγνωσης. Οι κασέτες δοκιμής είναι κοστίζουν 75 η καθεμιά και ο αναγνώστης 249. Για το μεγαλύτερο μέρος του περασμένου έτους, η Cue Health πούλησε το τεστ της αποκλειστικά σε εργοδότες, κυρίως στην Google. Μόλις πριν από δύο μήνες, τον Νοέμβριο, η εταιρεία παρουσίασε ένα προϊόν απευθυνόμενο απευθείας στους καταναλωτές.
Τώρα οι πολίτες μπορούν να αγοράσουν το test και reader à la carte ή ως πακέτο μέσω της ιδιότητας μέλους. Το χαμηλότερο επίπεδο είναι 50 δολάρια το μήνα και παρέχει στα μέλη του Cue πρόσβαση 24/7 σε διαδικτυακούς γιατρούς, 10 κασέτες δοκιμών και έκπτωση στον αναγνώστη του δείγματος (149 δολάρια). Τα μέλη μπορούν να αγοράσουν επιπλέον τεστ με έκπτωση 60 δολάρια ανά δοκιμή. Υπάρχει επίσης μια συνδρομή 90 δολάρια ανά μήνα που περιλαμβάνει δοκιμές που πληρούν τόσο τα αμερικανικά όσο και τα διεθνή πρότυπα για ταξίδια.
Ένα τεστ για λίγους και… ψηλούς
Τα τεστ της Cue Health μπορεί να φαίνονται εξαιρετικά ακριβά, αλλά η τιμολόγηση για τις δοκιμές PCR για τον COVID-19 παραμένει μία θολή υπόθεση στην Αμερική, με τα συστήματα υγείας να χρεώνουν τις ασφαλιστικές εταιρείες από 150 έως 395 δολάρια ανά τεστ.
Οι ασφαλιστικές, προς το παρόν, καλύπτουν ως επί το πλείστον εξετάσεις PCR που χορηγούνται στα ιατρεία, αλλά τα κιτ και η ιδιότητα μέλους της Cue Health είναι πολύ πέρα από αυτό που μπορούν να αντέξουν οικονομικά οι περισσότεροι Αμερικανοί. Η εταιρεία λέει ότι ενώ οι ασφαλιστές δεν αποζημιώνουν επί του παρόντος τα χρήματα για το προϊόν της, οι Αμερικανοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους ευέλικτους λογαριασμούς αποταμίευσης υγείας για να πληρώσουν για το πακέτο.
Προς το παρόν, το κιτ δοκιμών Cue παραμένει ένα εργαλείο για εργαζόμενους σε καλά χρηματοδοτούμενα ιδρύματα όπως το NBA, η Searchlight Pictures, το Netflix, η ConocoPhillips και η Goldman Sachs, που στέλνουν δοκιμές σε εργαζόμενους κατά βούληση.
Εταιρείες υγειονομικής περίθαλψης όπως οι Henry Schein, Johnson & Johnson, Memorial Hermann, ακόμη και η κυβερνητική Αρχή Βιοϊατρικής Προηγμένης Έρευνας και Ανάπτυξης παρέχουν επίσης στους εργαζομένους τους πρόσβαση στην πλατφόρμα γρήγορων δοκιμών στο σπίτι της Cue Health. Η Mayo Clinic, η οποία εξέτασε το τεστ του Cue, χρησιμοποιεί το σύστημα για τους εργαζόμενους στον τομέα της υγείας.
Ο Sever καταλήγει: «Οι άνθρωποι δεν πρέπει ρισκάρουν την υγεία τους διαλέγοντας ένα γρήγορο, φθηνό αλλά δυνητικά ανακριβές τεστ σε σχέση με ένα πιο αργό, κοστοβόρο αλλά εξαιρετικά ακριβές στο αποτέλεσμά του».
Η συζήτηση ωστόσο παραμένει ανοικτή όσο οι κοινωνικές ανισότητες γίνονται ακόμα πιο ορατές κατά τη διάρκεια της πανδημίας και των κρατικών πολιτικών που δεν βοηθούν προς την κατεύθυνση της απόλυτης προσβασιμότητας σε όλους σε βασικά αγαθά δημόσια υγείας και πρόληψης.